Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:00

Ook al keer met een korter voorbehoud geprobeerd? Wij hadden bijvoorbeeld 3 weken en ook er in gezet dat het een formaliteit was qua financiering

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:02

Zitten jullie aan de rand van wat jullie kunnen financieren of zitten jullie er (ver) onder?

Ik heb ook ovb gedaan hoor, maar ik zat er wel ruim onder qua wat ik moe(s)t financieren.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:29

Winged schreef:
Zitten jullie aan de rand van wat jullie kunnen financieren of zitten jullie er (ver) onder?

Ik heb ook ovb gedaan hoor, maar ik zat er wel ruim onder qua wat ik moe(s)t financieren.

Wij zitten er een stuk onder.
En al hetgeen boven de vraagprijs doen we zonder voorbehoud.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:32

Is het niet mogelijk om je voorbehoud nog wat lager te zetten? Als je bijvoorbeeld 10k of meer onder de vraagprijs gaat zitten, geeft dat de verkoper ook weer meer vertrouwen dat de koop niet afketst als de taxatie iets lager uitvalt.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:39

Moet wel eerlijk zeggen dat ik gevoelig ben voor een snelle overdracht, iedere maand dat het leeg staat kost het geld.

Maar wat als mensen risico's gaan nemen, zonder voorbehoud bieden en vervolgens een boete moeten betalen omdat ze, om wat voor reden dan ook, de financiering niet rondkrijgen?

Noem mij maar een mietje, maar ik slaap daar niet beter van en ik vind het echt heel naar dat mensen gedwongen worden om dergelijke risico's te nemen. Natuurlijk is het een eigen keuze, maar er zijn genoeg mensen die uit wanhoop in het diepe springen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:39

Even een stukje wat wij hebben gebruikt bij ons bod:

Vanaf het moment dat we uw huis online zagen zijn we gek op het huis en de plek. Dit werd bevestigd tijdens de twee bezichtigingen die we hebben gehad. Ook vonden we het fijn om … ook even te spreken na onze eerste bezichtiging om zo meer te weten te komen over de buurt. De oude details in huis, de vrije ligging en het mooie weiland naast de woning. Wij zien onszelf oud worden in uw ouderlijk huis. Daarom willen wij u ook een goed bod doen waarmee we onze wil om het huis te kopen uitspreken.

Wij bieden:

· €….. k.k.
· Onder voorbehoud van financiering voor €…. voor een termijn van 3 weken
o Dit bedrag is inclusief 2,5 ton verbouwingskosten
o De verbouwingskosten kunnen wij bekostigen uit onze overwaarde en eigen middelen
o Wij hebben al een offerte opgevraagd bij Bouwbedrijf ….. welke ook aanwezig was tijdens de tweede bezichtiging.
o Zowel onze makelaar als de hypotheekadviseur voorzien geen problemen bij het realiseren van de financiering.
· Overdracht in overleg
· Wij hebben bewust gekozen een lokale notaris voor ieders gemak.
· Wij zijn geïnteresseerd in de overname van tuingereedschap

Wie weet kan het iemand helpen :)

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:45

Narya schreef:
Eerlijk is eerlijk, 6000 is een hoop geld om vreemden te gunnen, dus ik snap het wel.. wat ik wel sneu vond: mijn collega (denk alleenstaande jongedame) liep laatst een appartementje mis waar ze wel het hoogste bod had, maar waar de verkoper niet even een paar weken wilde wachten tot de hypotheek rond was.. investeerder kon het geld direct op tafel leggen -O- Als ik ooit ga verkopen hoop ik dat toch anders te kunnen doen.

Ik heb inderdaad niet teveel in details verteld, maar mijn vriend is bevriend met kleinzoon van de ‘oude eigenaresse’. Dus het niet kennen gaat ook niet op.. beetje hetzelfde wat jij verteld: investeerder bood 6K meer, legt het zo op tafel en klaar is kees.

Al is huren hier ook geen optie omdat er niks vrij staat. Woningzoeker zegt letterlijk; dan moet je maar naar de vrouwenopvang.
Dus mocht iemand nog een koop/huurwoning weten in Hasselt (NL), pb box staat vrij :Y)

Hierboven: hele goede! Als wij weer een bod mogen uitbrengen ga ik het gebruiken.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:55

Met verkoop huis bij overleden persoon heb je ook te maken met meerdere erfgenamen, iemand wil misschien best iemand de gunfactor geven, maar als de rest vd erfgenamen wel gewoon de hoogste prijs wil..
Wij verkopen momenteel huis van mijn overleden oom en je moet echt met iedereen rekening houden..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:16

Het huis van mijn oma is net verkocht en mijn moeder heeft nog drie broers/zussen en inderdaad iedereen heeft zo weer zijn wens/mening/idee. En dit ging nog in goede samenspraak, dat gaat vast ook weleens anders.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:26

Nowiexx schreef:
Narya schreef:
Eerlijk is eerlijk, 6000 is een hoop geld om vreemden te gunnen, dus ik snap het wel.. wat ik wel sneu vond: mijn collega (denk alleenstaande jongedame) liep laatst een appartementje mis waar ze wel het hoogste bod had, maar waar de verkoper niet even een paar weken wilde wachten tot de hypotheek rond was.. investeerder kon het geld direct op tafel leggen -O- Als ik ooit ga verkopen hoop ik dat toch anders te kunnen doen.

Ik heb inderdaad niet teveel in details verteld, maar mijn vriend is bevriend met kleinzoon van de ‘oude eigenaresse’. Dus het niet kennen gaat ook niet op.. beetje hetzelfde wat jij verteld: investeerder bood 6K meer, legt het zo op tafel en klaar is kees.

Tja, heel eerlijk gezegd zou ik dan ook voor de hoogste bieder gaan.
Hartstikke leuk dat een bekende het huis wil kopen, maar verkocht = verkocht. Voor hetzelfde geld verkoopt hij het alsnog voor meer geld aan een investeerder. Dan vang ik als verkoper liever zelf dat geld. Ik vind het altijd wel apart dat mensen denken een streepje voor te hebben omdat ze bepaalde mensen kennen.

Is ook gebeurd toen mijn moeder met het idee speelde om haar huis te verkopen, kwamen ineens kennissen langs dat ze het maar vooral aan hen moest verkopen :j oh ja, en wel onder de vraagprijs, want dat konden ze niet betalen, maar ze wilden er zoooo graag wonen. Dat heeft ze dus niet gedaan, ze heeft het ruim boven de vraagprijs verkocht aan andere mensen. Ben je nou helemaal betoeterd.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:44

Netjes gedaan Marjan, dat is wel een hele mooie krachtige brief.

https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-4 ... 1/#foto-43

Deze staat voor meppelse begrippen al "lang" te koop, 2 maanden, terwijl het een van de meest geliefde wijken is. Ik vraag me dan af wat er aan de hand is dat dit nog niet verkocht is. Helaas staat ie net bij een makelaar waar we geen lijntje mee hebben. :+
In maart komt er hier weer een huis te koop, oude mensen die naar het verpleeghuis zijn gegaan, zoon woont er tijdelijk. Moet een hoop verbouwd worden maar wel echt groot en op een top locatie. We gaan zeker kijken maar ik ben nu al bang voor de biedingen die hierop gaan komen. Ach, we zullen zien.

Wat betreft de discussie, heel leuk dat ik je ken maar daar doe ik zakelijk gezien niks mee. Met vrienden wandel ik, handel ik niet. Je weet nooit of iemand zijn financiering dan niet rond krijgt of er toch "gedoe" achteraf komt. Volgens mij had Lieszje zo'n verhaal met gunning hier in het topic wat uiteindelijk toch niet doorging en zij het huis opnieuw konden verkopen.
Ik heb mijn huis wel "gegund" overigens. Ik kende de mensen niet, was een jong stel en de buurt waar ik woonde was ook jong dus dat paste mooi. Ze zochten al heel lang maar visten steeds achter het net. Legden direct een dag na kijken een bod boven de vraagprijs neer. Er zouden drie dagen later nog kijkers komen maar die heb ik omwille van het bod en het verhaal afgezegd en het hun gegund.
Beetje jammer dat ze toen later via de makelaar een juridische procedure wilden starten over een rot kozijn. Ik wist niet dat ie rot was want in die paar jaar dat ik er heb gewoond heb ik het buitenwerk niet geschilderd en zij hebben geen bouwkundige keuring gedaan. Uiteindelijk heb je dus geen verhaal, jammer voor ze maar dit lag ook niet bij mij. Was toen ook prima overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:18

Hopelijk komt er gewoon snel een regel dat je er zelf moet gaan wonen als je een huis koopt. En de verplichte voorbehouden om mensen te behoeden van hoge boetebedragen. Maar ja, in NL zoiets roepen is 1, het uitvoeren een heel ander verhaal :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:47

idinn schreef:
Hopelijk komt er gewoon snel een regel dat je er zelf moet gaan wonen als je een huis koopt. En de verplichte voorbehouden om mensen te behoeden van hoge boetebedragen. Maar ja, in NL zoiets roepen is 1, het uitvoeren een heel ander verhaal :')

Dat komt er wel al in de grote steden dacht ik?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:48

Dat zou heeeeeel veel verschil maken inderdaad. Of gewoon een max van drie huizen in eigendom per persoon. Sneu voor de verhuurders die netjes zijn, maar het is natuurlijk van de zotte dat één iemand complete straten in bezit kan hebben.

Wij zijn na vijf jaar zoeken nu zo ver dat het voorlopig koopcontract is opgesteld en ondertekent kan worden. Uiteindelijk niet via funda maar via een heel rijtje aan 'die kent die kent die'. Kleiner huisje en kleiner tuintje dan we willen, maar goed, het is veel beter dan op de camping moeten gaan wonen. :D

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:50

Bij ons in de gemeente ( Achterhoek) scheelt het ze ook niet zoveel dat er woning tekort is.

Stond laatst nog een artikel in de krant dat ze nu willen meewerken aan woning splitsing van huizen in het buitengebied maar er zaten wel extreem veel regels aan verbonden en de legeskosten waren ook rond de 7000 euro. Dan krijg ik echt het idee dat het ze niet uitmaakt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:55

Zijn er hier trouwens mensen die in omgeving Groningen een huis zoeken? Die zou ik evt een seintje kunnen geven voordat onze woning op Funda komt, zodat je in elk geval op tijd een afspraak kunt maken voor een bezichtiging, mocht dat storm lopen?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:37

Wij gaan voor nieuwbouw en onze nieuwe woning heeft een zelfbewoningsplicht van 3 jaar. Alleen uitzonderingen in het geval van overlijden, maar een scheiding is dus geen reden om je huis eerder te verkopen. Je zal maar samen 'moeten' blijven wonen :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:43

Dat zou echt zacht uitgedrukt balen zijn :')

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 09:18

Hier afgelopen donderdag de bezichtigingen gehad. Gisteren de eerste biedingen, we hebben onze voorkeur al doorgegeven en de makelaar probeer het volgende week rond te breien zodat er een snelle overdracht kan plaatsvinden. Het is een vader die zijn huis dik verkocht heeft, zelf naar het buitenland vertrekt en dit (contant) voor zijn studerende dochter koopt. Tot zover onze nobele insteek om het te gunnen aan starters, die zijn gewoon niet wezen kijken :+ De rest wilde het ook kopen als investering en dit was zonder voorbehoud en snel, dus ja….

Ondanks dat het de beste tijd is om te verkopen ben ik toch blij dat het loopt, ik houd best van een beetje handelen, maar huizen verkopen is niet mijn ding :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 09:57

Fijn, Ninus.

Ik kreeg gisteren de brochure in mijn inbox. De foto’s zijn zowaar nog licht geworden ook ondanks de regen.
Ik verwacht dat mijn huis komende week online komt. Ik vind het ook super spannend en heb er vannacht al over gedroomd dat er geen belangstelling was. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:13

Die dochter is ook starter toch :+

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:57

Spannend fitzroy.

Hopelijk is het vlug rond ninus.

Hier ondanks heel veel speuren een huis gemist en staat dus al twee weken online.
Toch maar gemaild of het huis er nog is .

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:04

Spannend zeg! Hier komt donderdag de fotograaf! Vind het ook wel spannend. Ben ook echt heel benieuwd hoe het gaat lopen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:15

idinn schreef:
Die dochter is ook starter toch :+

Dat was ook mijn redenering :))

Spannend Fitzroy, ik snap dat helemaal, ik dacht (denk :+) ook dat ons huis voor altijd te koop zal staan, hoe overspannen de markt ook is :=

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:55

Ik ben gewoon gisteren voor de 1e x een huis in Apeldoorn gaan bezichtigen, net bod gedaan en dat werd een uur later geaccepteerd :') *\o/* zelfs de verkoopmakelaar was verbaasd over de snelheid. Wel boven de vp geboden, maar in lijn met de huizen in de rest van de wijk en prijsstijging. Ik had slechts een deel van de koopsom onder voorbehoud van financiering gedaan, dat gaf de doorslag en was voor mij heel goed mogelijk. Nu mijn eigen huis in het westen verkopen :D