Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:27

Leuke vondsten bij de kringloop, Dagmar80!

Van te weinig water kun je helaas ook wortelrot krijgen. Als het lukt, hou ik me van harte aanbevolen voor een foto van je Hoya heuschkeliana variegata!

Ben benieuwd hoe je Hoya curtisii het gaat doen. Die van mij is verbannen naar een lage en brede vaas, nadat ie tot twee keer toe bijna dood was gegaan. Heeft dat kreng afgelopen najaar gebloeid, en dat heb ik helemaal gemist. :oo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:32

Waarom zou je 750 euro uitgeven aan een plant? Sowieso koop ik zelf weinig planten. Ik vind het veel leuker om een stekje te krijgen en die te zien groeien ofzo.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:14

Hobby? Liefhebberij? Ook niet mijn ding… zul je zien dat er iets misgaat… daag plant. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:25

Dagmar80 schreef:
Orchideeën zijn mijn planten ook niet. Ik heb twee keer een kleintje gehad en dan in een grote glazen vaas (i.v.m. mijn katten) maar nee, werd steeds niks. Bij mijn moeder doen ze het wel goed in de keuken op de vensterbank.

Inmiddels vind ik ook andere plantjes leuker dus hou ik mij daar maar mee bezig :D

Mijn Hoya Heuschkeliana Variegata gaat er niet bepaald beter uitzien.... :( Wel maar uit het potje met korrels onderin gehaald en nu in een kweekpotje weer gedaan i.v.m. afwatering. Hij leek eerder verdroogd... Had wel water gehad van mij, maar niet veel i.v.m. wortelrot enzo... Ook een paar keer gesproeid... De Hoya Cortisii doet het nog steeds goed, staat nog in zo'n zelfde sierpotje. Ik heb daar nu de Mysterie Plant naast gezet, die paste precies met een 1 maat groter kweekpotje dan ik hem kreeg in het sierpotje (eigenlijk zijn het koffiekopjes).

Bij de Kringloop maandag nog 3 kleine sierpotjes op de kop getikt voor €0,90 samen :) Toevallig waren er nog potjes in de aanbieding voor €0,20 per stuk. Daar twee van en nog een mat zwart potje. Eén potje is een mini hangpotje <3 Moet alleen nog een touwtje door.

Foto's van mijn nieuwe plantjes kan ik nog niet posten... Zal mijn vriend nog vragen even te kijken hoe en wat.

https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-inrichting/kamerplanten/m2114972538-philodendron-caramel-marble-variegata

Mocht iemand nog geld te veel hebben....

Ik word plantenvrouwtje ipv kattenvrouwtje! :$

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:35

Ik ben van de week flink plantjes wezen inslaan. Door jullie ook een orchidee gekocht. Wil me er toch weer eens aan wagen. :')
En ik kwam vanochtend deze tegen. Ben gek op epipremnum/scindapsus en deze had ik nog niet eerder gezien. <3
Afbeelding

Janine1990

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:10

Oooh die heb ik ook een soort van. Als de stekjes weer aanslaan, want het origineel heeft nooit echt gaatjes gekregen op één blad na.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:31

Als je ze goed weet te houden en te vermenigvuldigen kun je er leuk aan verdienen :D

Die is gaaf Joanieke, ik vind het ook leuke soorten :j
Heb 2 wetsticks van een bijzondere Scindapsus, ze groeien maar echt zoooo traag en 1 geeft nu een zwart/bruin puntje aan de stek, hopelijk komt dat goed en komt er nog wat vaart in.

Puera schreef:
Hobby? Liefhebberij? Ook niet mijn ding… zul je zien dat er iets misgaat… daag plant. :=

Nou inderdaad, ik zit al te huilen om mijn Syngonium Lava stek van 75 euro die achteruit is gegaan (maar ik heb nog hoop) laatst staan dat het om 750 euro gaat :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:47

Een paar jaar geleden gingen de stekken van de monstera thai constellation nog voor €1500,- en meer.
En dan had je zo'n stukje stam met een node geloof ik, nog geeneens een gewortelde stek met blad of een plant. :=

Mijn budget ligt op maximaal €30,- per plant en dan moet het wel een verrekt mooie en bijzondere plant zijn. :+
Maar meestal zit ik onder de €10,- voor een plant, kijk ik nog niet eens naar het formaat.
Ik heb planten van 40+cm hoog gekocht voor €3,- maar ook babyplnts voor €8,- ofzo. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:23

Ik kijk wel naar formaat :j en 75 euro voor dat formaat was voor mij wel een uitzondering. Had kunnen wachten tot de prijs ging zakken maar in dit geval wilde ik dat niet :P

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:11

Ik zag vandaag een epipremnum scindapsus/pinnatim (hoe heet dat ding nou!?) op stok van 110 naar 60 afgeprijsd. Hij stond op een tafel, dus weet niet precies hoe groot, maar ik gok dat hij wel zeker mijn lengte had, 1.70 ongeveer. Toen twijfelde ik wel even.. :')

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:32

Ik koop ook eigenlijk alleen nog maar uit de kortingsbak, het is zo willekeurig wat hier wel of niet blijft leven, dat ik het gewoon niet aandurf om er normaal voor te betalen. Ik heb niet eens bloemen voor buiten gehaald dit jaar.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:24

J0anieke schreef:
Ik zag vandaag een epipremnum scindapsus/pinnatim (hoe heet dat ding nou!?) op stok van 110 naar 60 afgeprijsd. Hij stond op een tafel, dus weet niet precies hoe groot, maar ik gok dat hij wel zeker mijn lengte had, 1.70 ongeveer. Toen twijfelde ik wel even.. :')

Zulke afprijzingen zijn wel aantrekkelijk ja :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 16:46

Op de Crazy Plant markt waar ik van het voorjaar was had je ook van die bijzondere, erg dure planten. Daar is wel mijn obsessie voor binnenplantjes aangewakkerd :D Maar ik hou mij wel bij het meer betaalbare spul.

Eén van mijn katten zou maar een hap nemen uit zo'n plant van honderden euro's... :D

@J0anieke: Leuk!

@Janine1990: Ook een idee! :D Ik heb dan 5 katten in te ruilen... Dus hou het toch nog maar even bij mijn katten ;)

@Puera: Nog geen foto van mijn Hoya Heuschjeliana variegata... Komt nog... Mijn vriend kijkt nog even mee hoe ik weer foto's kan posten... Maaaaar licht positief nieuws, ik zag vanmorgen bij het water geven/sproeien dan er een mooi nieuw, nog stevig blad onderin zit... Dus wie weet loopt hij weer opnieuw uit... Bovenop wel weer wat verdroogde/verschrompelde blaadjes weggeknipt... Maar ik wacht nog even met de uitzinnige pompom poppetjes :D

@Jis_ Ik heb nog een wetstick van een Epipremnum N'Joy, was een ruilstekje van de Crazy Plant Markt, maar hij lijkt echt totaal niet te groeien.... Op een heeeeel klein bruin puntje op 1 van de 2 blaadjes na lijkt hij verder wel tevreden. Maar hij is nog net zo ieniemienie als toen ik hem meenam...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:45

Herkenbaar Dagmar. Ik vind wetsticks vooralsnog niet zo leuk :P maar misschien kan de verzorging beter, of ik ben gewoon te ongeduldig :')
Ik had wedsticks met vrijwel geen groeipunten nog en in dat opzicht zijn ze hier wel met vlagen ietsje gegroeid. Ik heb ze vandaag in de grond gezet, kijken of ze daar gewoon aan toen waren. ?

Ik had stekgrond gebruikt van 2 Christia Abcorbata zaadjes die vrijwel 10 weken niks deden en die stekgrond heb ik gebruikt voor een Zaadje dat aansloeg op een wattenschijfje en wat groeit er nu naast, weet nog niet zeker of het nog een Christia Abcorbata is maar ik denk het wel :=
Afbeelding
Philodendron Brasil cream splash
Afbeelding
Scindapsus narrow super silver
Afbeelding
Amydrium Zippelianum
Afbeelding

Hier word ik zo blij van! <3

Afbeelding

Dagmar80 schreef:
@Puera: Nog geen foto van mijn Hoya Heuschjeliana variegata... Komt nog... Mijn vriend kijkt nog even mee hoe ik weer foto's kan posten... Maaaaar licht positief nieuws, ik zag vanmorgen bij het water geven/sproeien dan er een mooi nieuw, nog stevig blad onderin zit... Dus wie weet loopt hij weer opnieuw uit... Bovenop wel weer wat verdroogde/verschrompelde blaadjes weggeknipt... Maar ik wacht nog even met de uitzinnige pompom poppetjes :D

:)) Ik snap dat je voorzichtig blij bent :D Leuk nieuw blad! <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:10

Mooie exemplaren, Jis! Ik vind wetsticks wel makkelijk. Pleur ze in een bakje met mos, dekseltje dicht. Af en toe wat sproeien en that’s it.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:30

mooie planten Jis!
Nieuwe bladeren zijn inderdaad altijd een soort cadeautje. [&]
Zit jij ze ook altijd uit de grond te kijken?

Hier gaan de kweekprojecten ook goed.
dit zijn de begoniazaadjes die ik gekregen had.
Afbeelding
De Begonia Kapuashuluensis en Begonia chlorosticta worden steeds blauwer! :D
Maar er is nog wel wat extra licht nodig om het echt goed te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:54

Puera schreef:
Mooie exemplaren, Jis! Ik vind wetsticks wel makkelijk. Pleur ze in een bakje met mos, dekseltje dicht. Af en toe wat sproeien en that’s it.

Maar het duurt zo lang.... hé daar komt wat aan *\%/* en dan stopt de groei ineens weer voor weken -O- hier iig

axel_1997 schreef:
mooie planten Jis!
Nieuwe bladeren zijn inderdaad altijd een soort cadeautje. [&]
Zit jij ze ook altijd uit de grond te kijken?

:j Zeker!! :D

Oeh leuk tiny baby's!

Ik vind de Begonia chlorosticta zo vet <3 die ga ik denk ik ook eens een keer aanschaffen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:37

Help, mijn schefflera heeft onderaan plakkerige bladeren. Zo plakkerig dat ook de grond helemaal plakt.

Achteraf gezien is het al langer zo maar nu valt het mij ineens op omdat ik heb gedweild voor we op vakantie zijn gegaan 2 weken geleden.
T zijn alleen de onderste bladeren.

Hoe fix ik dit?

Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:21

Soms is het ook wel een teken dat er luis in zit.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:29

Puera schreef:
Soms is het ook wel een teken dat er luis in zit.

Ik zie er dus niks in zitten...

Zal hem de komende tijd even beter in de gaten houden.
Heb nu alle plakkerige bladeren afgenomen met een sopje met wat dreft

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:36

Is het misschien honingdauw? Ik heb ook weleens zulke plakbladeren gehad. Is de plant verder nog gezond? Geen gele of lichtgroene vlekjes/stipjes op de bladeren? Spinrag tussen de bladeren?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:31

_Karlijn schreef:
Is het misschien honingdauw? Ik heb ook weleens zulke plakbladeren gehad. Is de plant verder nog gezond? Geen gele of lichtgroene vlekjes/stipjes op de bladeren? Spinrag tussen de bladeren?

Dr is mij niks opgevallen. Ik zal morgen nog eens goed kijken en foto's maken.

Ik heb via MP 2 dorpen verderop een strelizia Nicolai gekocht van 1m60 voor 7.50. Vrijdag komen die mensen terug van vakantie, ff kijken of ik hem zondag kan ophalen.
Alleen nog ff opzoek naar een binnenpot. Deze mensen hebben hem direct in een sierpot staan...
Waar halen jullie grote kweek/binnen potten vandaan?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:46

Die bewaar ik van tuinplanten. En anders misschien van een ruilkast?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:49

Ik heb echt tientallen van die binnenpotten staan. Die bewaar ik als ik tuinplanten koop.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:10

Elho heeft misschien wel iets??

Ik kom morgen thuis van een week vakantie, heel benieuwd wat mijn monsteras hebben gepresteerd. De grote kwam al een blad naar buiten, de kleine voelde ik er eentje in de stam zitten die echt wel een cm per dag omhoog leek te komen.