[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:53

De makelaar had al aangegeven dat de prijs weinig ruimte bood, omdat hij al scherp was. Puur om het zoeksegment van funda tot 225000 mee te pakken.
De buurt waar ons huis te koop is, is niet een goedkope buurt, verkoopprijzen voor ons type huizen zijn tussen de 225.000 en 240.000 euro. Als ze al te koop staan, liggen de vraagprijzen doorgaans vanaf 235000,-

Maar drie maanden onzekerheid met een bod die zo laag is, is voor ons niet interessant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:11

Jullie hadden natuurlijk ook voorwaarden eraan kunnen hangen in de vorm van verkopen gaat gewoon door. Hoger bod is pech voor meneer danwel hij eerste gunning voor dat bedrag.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:55

ik ben gisteren ook weer een huis wezen kijken maar ook niet wat ik zocht :(
stonden ook nog twee anderen op de nominatie om te gaan kijken, daar gistermiddag ook maar gelijk langs gereden en daar hoef ik ook geen bezichtiging meer voor.

bridget, dat is wel een tegenvaller zeg.
ik zou niet zo weinig durven te bieden voor een huis wat net te koop staat, ik zou als verkopende partij ook in het begin niet zoveel willen zakken en 3 mnd wachten zou ik ook niet zien zitten :)

ook voor jou komt er een kopende partij :D

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:47

Balen BridgetF. Hier bij ons was het openingsbod 15000 onder vraagprijs. Uiteindelijk net onder het midden.
we willen komende week een bod doen op een ander huis. En denk dat dat toch wel 20000 onder de vraagprijs wordt met het doel in het midden uit te komen. Ben benieuwd, wel spannend allemaal. Concept koopcontract voor dit huis is er. Morgen akkoord geven en dan van de week tekenen voor voorlopig koopcontract.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:49

we vonden het wel heel veel, vooral omdat er van te voren was aangegeven dat er weinig ruimte is.
Uiteraard is er wel wat ruimte, maar zo veel, is wel heel erg en dan ook nog verwachten dat we 3 maanden gaan wachten of de verkoop door gaat. En dat bij een huis dat pas net (5 weken) te koop staat.

En nu tik ik dat, staat er een stel voor ons huis te kijken en te wijzen naar boven.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:56

Ja die 3 maanden onzekerheid is wel vervelend. Al is 8 weken ook al erg, voor de financiering. En hier staat het nu een jaar te koop. het is nog snel verkocht in vergelijking met andere (zelfde soort) appartementen.

Wij hopen, al alles meezit, half februari te verhuizen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:39

als het een jaar te koop stond, hadden we het misschien wel overwogen, maar nu (nog) zeker niet.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:51

Ik heb bij een huis dat net te koop stond maar liefst 33.000 onder de vraagprijs van 169.000 geboden. Zijn we ook gewoon uitgekomen. In deze markt is het echt niet raar als mensen 10% onder de vraagprijs bieden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:26

Ik denk dat jullie wel erg kieskeurig zijn Bridget, zo gek vind ik 200.000 bieden niet bij een huis wat voor 225.000 te koop staat. Ik had wel een tegenbod gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:33

Hier kreeg net ook een bod, van 160.000 en staat voor 185.000 te koop. Was iemand die wilde gaan verhuren en bord buiten zag hangen, niet eens binnen geweest of blijkbaar de advertentie gezien. Moesten en maar over nadenken en zou binnenkort wel weer eens langskomen of bellen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:13

Wij gaan morgen kijken naar een huis, vind het alleen lastig dus advies gevraagd.. huis staat sinds een paar dagen in de verkoop, wij hopen eerste te zijn en willen het opzich wel kopen hoe het er nu naar uit ziet maar hoe pak je dat aan, als wij lager bieden dan de vraagprijs en daarna komen andere en bieden wel de vraagprijs is het dan automatisch voor hun of krijgen wij dan nog een tegenbod. En als je zegt dat je het wil zit je er dan gelijk aan vast en als het toch niet lukt moet je dan dat percentage betalen?

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:22

Volgens mij is het afhankelijk van de makelaar en verkoper of ze met meerdere partijen onderhandelen. Netjes is het niet, maar als er veel animo is...

Zodra je het voorlopig koopcontract hebt getekend zit je er aan vast, vaak onder voorbehoud van financiering en evt verdere voorwaarden.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:32

Charaz schreef:
Ik denk dat jullie wel erg kieskeurig zijn Bridget, zo gek vind ik 200.000 bieden niet bij een huis wat voor 225.000 te koop staat. Ik had wel een tegenbod gedaan.

Dat was niet alleen het probleem, er moest ook een vergunning komen, dus dat betekend 3 maanden voor hun uit de verkoop houden, dus 3 maanden onzekerheid.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:49

Dubbel
Laatst bijgewerkt door Marcato op 08-11-15 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:52

Dobel schreef:
Wij gaan morgen kijken naar een huis, vind het alleen lastig dus advies gevraagd.. huis staat sinds een paar dagen in de verkoop, wij hopen eerste te zijn en willen het opzich wel kopen hoe het er nu naar uit ziet maar hoe pak je dat aan, als wij lager bieden dan de vraagprijs en daarna komen andere en bieden wel de vraagprijs is het dan automatisch voor hun of krijgen wij dan nog een tegenbod. En als je zegt dat je het wil zit je er dan gelijk aan vast en als het toch niet lukt moet je dan dat percentage betalen?

Ligt er aan welk biedingsststeem gehanteerd wordt. Kun je dat achterhalen uit bijv de brochure?

Hier in Haarlem eo is het gebruikelijk dat de eerste bieder de beste positie heeft. Die kan een 1e bod doen. Indien verkopers hiermee de onderhandeling willen doen, dan kunnen andere partijen alleen nog maar een eenmalig uiterst voorstel doen (uiteraard weten zij niet wat jij als 1e bieder geboden hebt).
Mocht hier een uiterst voorstel bij zitten waarvoor verkopers willen verkopen, dan zullen zij dit zelfde voorstel naar de 1e bieder toe brengen. Die kan in dat geval besluiten om hierin mee te gaan of niet. Zo ja, dan ben je de kopende partij. Maar dus wel onder voorwaarden van dat uiterste voorstel.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:58

Maar Dobel, als je dat soort (in mijn ogen elementaire) zaken niet weet, vraag ik me wel een beetje af of je niet iemand kent die je kan helpen. Een aankoopmakelaar is niet goedkoop, maar misschien ouders of een oom of tante of goede vriend(in) die het klappen van de zweep kent? Niet goed weten hoe je moet onderhandelen, kan je handenvol geld kosten!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:17

Je kan het ook gewoon even vragen aan de verkopende makelaar ;)

Wij hebben bij ons eerste bod ook bijna 20.000 minder geboden, en daarna gelijk in het midden uitgekomen.. Ik vind dat persoonlijk niet heel raar. En je kan er zelf ook voorwaarden aan stellen he zoals Sammie al voorstelde.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:29

mag ik hier ook komen meekletsen? :)

Mn vriend en ik wonen nu ruim 3 jaar in een appartement. zijn nu rustig aan toch aan het kijken naar een eengezinswoning om te kopen! We huren nu nog, dus hebben geen haast :D. Ben erg benieuwd wanneer we wat vinden *\o/*

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:55

Ons openingsbod lag ook 25.000 lager dan de vraagprijs. Ik zou me als (potentiele) koper ook echt helemaal niet serieus genomen voelen als de verkopende partij niet eens een tegenbod gedaan zou hebben. Hoop dat er nieuwe kopers op jullie pad komen bridgetF!

Leuk Miesemuisje, succes met jullie zoektocht!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:22

Het was niet alleen het bod wat extreem laag was, ze hadden het tijdens de rondleiding gevraagd of er onderhandelingsruimte was, waarop de makelaar al had uitgelegd dat dat minimaal was ivm de al scherpe en lagere prijs ivm de zoek criteria van Funda. En bovendien ook nog eens dat we 3 maanden moesten wachten op de aanvraag van een vergunning.
Ik kan me voorstellen dat je als koper je niet series genomen voelt, maar ik zie het ook niet als een serieus bod als je van te voren weet dat er weinig ruimte voor onderhandeling is.
En daarbij ook nog eens verwacht dat wij 3 maanden het huis gaan vast houden ivm de aanvraag van de vergunning. Al om al nu wel gezien naar aanleiding van jullie reakties dat zo'n bod toch wel redelijk normaal is, ondanks dat de makelaar ook zei dat hij er erg vreemd van op keek.

Mocht er geen andere koper komen, dan blijven we gewoon zitten. Het is een mooi huis, een goede buurt, dus geen straf. Het is gewoon dat we graag naar het dorp willen iets verderop.

En mochten we het wel verkopen, weet ik nu dat we ook extreem kunnen onderbieden :P

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:25

Extreem valt wel mee vind ik.... ik heb ook 10.000 onder de vraagprijs geboden, op een huis dat 3 dagen te koop stond en in een lagere prijsklasse valt dan dat van jullie.
2 dagen later waren we eruit!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:30

Ons openingsbod lag 55.000 onder de vraagprijs... en de vraagprijs was vlak daarvoor met 50.000 gezakt :=

Heel eerlijk gezegd had ik als koper weinig op met dat soort praatjes van de makelaar. Verkoopmakelaars moet je sowieso niet geloven als het op dat soort zaken aan komt, die willen gewoon een zo hoog mogelijke verkoopprijs. Is immers voor henzelf ook gunstig.

Wat ik niet begrijp is het 3 maanden vasthouden. Is dat letterlijk zo gezegd, of is dat jullie interpretatie? Ik kan me namelijk ook voorstellen dat je gewoon door zou gaan met bezichtigingen, maar dat de 'koper' een bod heeft gedaan onder voorwaarden. En dat als zich iemand anders meldt die hoger biedt, jullie alleen verplicht zijn om nogmaals met de 1e koper in gesprek te gaan, of hij zijn bod wil verhogen.
Een soortgelijke constructie als met het bieden onder voorwaarde van verkoop eigen woning.
Stel dat je het eens wordt over een prijs, dan kan het zelfs in je voordeel werken mocht zich een andere geinteresseerde melden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:34

Daarom zei ik dus ook. Je had rustig met de man in zee kunnen gaan door zelf óók voorwaarden te stellen. Verkoop gaat gewoon door, en als een ander zich meldt kan ie gelijk ja of nee zeggen. Heb je eigenlijk twee kopers. Komt er niemand, dan heb je al een zekerheid dat je eigenlijk al een koper hebt. (dan wel met voorbehoud van vergunning), maar goed.. Beter iets dan niets.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:44

Wij hebben 50000 onder vraagprijs geboden bij een huis wat ook net te koop stond. En daar wonen we nu in. :D
Prijsklasse is wel anders, maar procentueel gezien een lager openingsbod.
Aan de andere kant kregen we op ons te verkopen huis 2 biedingen tegelijk, 190000 en 192500 op een vraagprijs van 200000.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:15

Overigens hebben wij ook zo'n makelaar meegemaakt. Vraagprijs van het huis was 169.000, en makelaar zei dat er weinig ruimte in zat en dat een eerder bod van 160.000 was afgewezen. Maar er moest gewoon teveel aan het huis gebeuren... wij vonden het de 169.000 niet waard. Stond ook al een paar jaar te koop. 2 maanden na onze bezichtiging (wij hadden inmiddels een ander huis gekocht) werd de vraagprijs verlaagd naar 159.000! Die mensen zullen wel goed balen denk ik... hadden hun huis al minimaal 2x verkocht kunnen hebben. 1x aan de mensen die het bod van 160.000 hebben gedaan en warschijnlijk aan ons, als die makelaar niet zo stug had gedaan. Want dan hadden wij hetzelfde bod neergelegd..... ondertussen zijn we nóg een jaar verder en staat het huis nog steeds te koop... en leeg.