Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:32

Als ik naar Genk wil met de trein ben ik ruim €50 kwijt voor een heen en terug, en quasi even lang onderweg als met de auto en minder aan diesel...

Steenbok12

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:40

Nou onze auto is net opgehaald met pech hulp. Remleiding is geklapt. Echt dankbaar dat het met wegrijden is gebeurd en niet op de snelweg e.d.! In dat opzicht bespaard doordat we geen heftig ongeluk hebben gehad. Wel afgesleept naar de garage nu en vervangend vervoer en reparatie. Dus ik ben benieuwd naar die rekening van de week :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:52

Wij hebben net onze vluchten bevestigd voor onze reis. Hadden 2 opties, scheelde €800/persoon. De goedkoopste optie kwam iets beter uit qua uren, dus die gekozen. Alsnog bijna €1600/persoon maar goed, deze reis doen we normaal maar 1x.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:19

Steenbok12 schreef:
Nou onze auto is net opgehaald met pech hulp. Remleiding is geklapt. Echt dankbaar dat het met wegrijden is gebeurd en niet op de snelweg e.d.! In dat opzicht bespaard doordat we geen heftig ongeluk hebben gehad. Wel afgesleept naar de garage nu en vervangend vervoer en reparatie. Dus ik ben benieuwd naar die rekening van de week :')

Zo hè, daar kom je gelukkig goed mee weg ja.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 21:16

@PSvanLot einddoel is Venetië, toch wel een plek waar wel toeristen komen ;)
Met de trein is gewoon ontzettend duur.
Maar ben nog aan het uitzoeken hoor of het toch niet links- of rechtsom anders kan.

Over twee weken een paar dagen op vriendinnenbezoek, ga ik ook met de trein. Heb dan m'n dalurenabonnement, dan is het 40% vd prijs, vind het dan wel goed te doen zeker als je bijv parkeerkosten ook uitspaart. En ik vind het erg lekker in de trein te werken, lezen of gewoon lekker voor me uit te staren (wel beetje geluk hebben met wie er bij je in de coupé zit uiteraard maar anders doe ik m'n oortjes in).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:43

Ik ga naar bologna en dat is goedkoop qua vliegen omdat het misschien nog niet zo populair is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:11

Of de periode die niet zo interessant is voor echte vakantiegangers?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:15

Mij viel vooral op dat de uiterste in vliegtickets veel groter zijn geworden.
Paar jaar geleden nog naar Thailand geweest, rechtstreekse vlucht iets van €600, nu niet meer te vinden onder de €1000
Of heel veel overstappen en nog duur.
Maar vliegticket Londen was dan maar €22 euro bijvoorbeeld. Dat is wel heel goedkoop.

Ik ben inmiddels aangekomen in Ijsland, helder weer bij de landing, het voelde net of we op de maan landde, wat een bijzonder landschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:20

Arctisch landschap is machtig eh :D

Wij zijn al even aan het kijken voor onze vluchten en konden niks vinden onder de €2000/persoon. En onze reismaatschappij is het wel gelukt. Denk dat er vaak nog wel opties kunnen zijn die je als "gewone" reiziger niet kunnen opsporen of veel moeilijker.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:59

Varekaj schreef:
Of de periode die niet zo interessant is voor echte vakantiegangers?

Mwa. Vertrekken midden in de zomer op 21 augustus. Hoogseizoen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:00

Faelynn schreef:
Mij viel vooral op dat de uiterste in vliegtickets veel groter zijn geworden.
Paar jaar geleden nog naar Thailand geweest, rechtstreekse vlucht iets van €600, nu niet meer te vinden onder de €1000
Of heel veel overstappen en nog duur.
Maar vliegticket Londen was dan maar €22 euro bijvoorbeeld. Dat is wel heel goedkoop.

Ik ben inmiddels aangekomen in Ijsland, helder weer bij de landing, het voelde net of we op de maan landde, wat een bijzonder landschap

Heel veel plezier gewenst!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:00

Varekaj schreef:
Arctisch landschap is machtig eh :D

Wij zijn al even aan het kijken voor onze vluchten en konden niks vinden onder de €2000/persoon. En onze reismaatschappij is het wel gelukt. Denk dat er vaak nog wel opties kunnen zijn die je als "gewone" reiziger niet kunnen opsporen of veel moeilijker.

Of inkopen als groepstickets, dat houdt de prijs ook laag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 07:10

We zijn momenteel met de volle 4 deelnemers aan de reis, en een maximum van 12. Niet bepaald een grote groep

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 17:29

Super veel plezier @Faelynn *\o/*

Vandaag auto grote beurt.... moesten de banden voor worden vervangen ^) nog wat kleine dingen en hoppa 720 Euries.
Gevraagd wat ik er nog voor terug zou krijgen bij verkoop aan garage nou dat is werkelijk ongelofelijk want ze boden net zoveel als waar ik hem 3 jaar terug voor heb gekocht... is wel erg leuk karretje (Peugeot 108 softtop 1.2 motor, dat is zeg maar een ultiem opgefokt en zeer snel Peugeotje plus full options dus van leren bekleding t/m navigatie) maar dat was toch wel verrassend want ondertussen 40.000 meer op de teller.
Maar goed, hij stond keurig opgepoetst op me te wachten en dan ben ik er toch wel weer erg verliefd op =:) dus denk dat hij nog even mag blijven }:0

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:31

Tweedehands auto's zijn enorm in trek, heel veel nieuwe worden ook gewoon niet geleverd omdat er geen onderdelen zijn. Wij wachten al 1,5 jaar op onze uitgekozen zakelijke leaseauto..

Hopelijk ben je er voor die 720 euro een flinke tijd weer vanaf!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:32

denice schreef:
Tweedehands auto's zijn enorm in trek, heel veel nieuwe worden ook gewoon niet geleverd omdat er geen onderdelen zijn. Wij wachten al 1,5 jaar op onze uitgekozen zakelijke leaseauto..

Hopelijk ben je er voor die 720 euro een flinke tijd weer vanaf!

Ik ook -O- Hij is al 5x uitgesteld. Ik verwacht m pas in 2024 denk ik _O- Of helemaal niet meer.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:25

Nou die remleiding bleek geen remleiding te zijn maar de pomp. A 800 euro. Plus kleine beurt. Zal wel richting de 1000 euro gaan... bah.
Daklekkage blijft een mysterie. Die dak dekker moeten we betalen maar niks gevonden en nu met CV monteur opnieuw aan de gang. Ellende allemaal :') .

Verder conclusie van VSO en BSO aanvragen voor als m'n kind in januari naar school gaat. Wachtlijsten.. en dat terwijl hij er dan al 1.5 jaar op staat. In juli hebben ze meer inzicht. Ik zou werkelijk niet weten hoe we zonder opvang allebei genoeg moeten werken om voldoende salaris binnen te harken. Dat wordt 7 dagen langs elkaar heen werken ofzo. Geeft mij ook best wel stress eigenlijk. Naar de nacht dienst zou ook kunnen maar of ik dat aan kan met impact met overdag slapen.. geen idee. En man was daar ook echt geen voorstander van haha.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:22

Vaak komen die dingen wel goed tegen die tijd, je hebt nog bijna een jaar. Hier hebben we keuze uit meerdere bso's, misschien jij ook? Ken je geen ouder die ook een dag per week haar kind moet brengen, wie weet kan je elkaar helpen en elkaars kind opvangen, scheelt iedereen geld.

Ik kan me voorstellen dat het stressvol is zo ja. Je wil het graag goed geregeld hebben.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:50

denice schreef:
Vaak komen die dingen wel goed tegen die tijd, je hebt nog bijna een jaar. Hier hebben we keuze uit meerdere bso's, misschien jij ook? Ken je geen ouder die ook een dag per week haar kind moet brengen, wie weet kan je elkaar helpen en elkaars kind opvangen, scheelt iedereen geld.

Ik kan me voorstellen dat het stressvol is zo ja. Je wil het graag goed geregeld hebben.

Ja toevallig wel een ouder nu. Maar je hebt dan ook alle school vakanties enzo. Dan zou je dezelfde weken vakantie moeten nemen ook en dan heb je die andere vakantie weken ook andermans kind de hele dag. Zo goed ken ik haar en haar kind dan weer niet. Plus beperkt je ook in die tijd dan om iets te doen. Dus best een puzzel. Ouderd helaas niet meer die kunnen bijschieten.
Verder opties afgebeld. 1 rijdt niet naar onze school, ander zit alleen aangesloten bij de andere school en de ander heeft alleen bso en geen vso en ook wacht lijsten. Dus dat schiet allemaal niet zo op :').

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:31

Wij hebben iemand werken, kind is in augustus geboren en er is nog steeds nergens plek op een kdv of bij een gastouder…

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 22:13

Pfff met en auto en dak als combi met onkosten word je inderdaad niet blij van....

Voor het geld dat ik heb uitgegeven verwacht ik een jaar probleemloos rijden hoor. Auto rijdt overigens altijd probleemloos, was met mijn vorige Peugeotje (dat was nog een 107) ook zo. Maar ja, banden slijten op enig moment uiteraard :+ rest waren dingetjes variërend van nieuwe ruitenwissers, lampje en nog wat klein spul plus uiteraard gewoon de onderhoudsbeurt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:41

Hier ook een tegenvaller, moest de waterstand doorgeven en die was 40 kub meer dan normaal. We hebben een waterlek. -O-
Toen we net dit huis hadden bleek er dus ook een waterlek te zitten (al voor de overdracht), die leidingtak hebben we uiteindelijk afgedopt en een by-pass gemaakt van een andere leiding. Leidingen liggen in de betonvloer namelijk.
Nu dus weer een leiding die naar hetzelfde stuk gaat (lopen 3 takken vanaf de meter naar dat gedeelte van het huis). Deze is gelukkig alleen naar een buitenkraan, maar het is wachten tot de 3de aftakking vanaf de meter gaat. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 07:51

Pfoe 40 Kuub is best wel een hoop water. Dat verbruiken wij met 2 op jaarbasis (ongeveer). Zure kosten zo.

Ben toch ook even aan het vloeken. Nieuwe werkgever is superfijne plek, toffe collega's maar de HR is zoooo ontzettend traag! Op 1/3 treinabonnement aangevraagd. Na 2 dagen antwoord dat het tijdelijk niet kon ivm nieuw aanvraagsysteem bij de maatschappij en dat het ten vroegste 13/3 in orde kon zijn. Intussen is er nog steeds geen schot in de zaak en mag ik iedere dag 12,20 aftikken voor een ticket. De automaat op ons station is bovendien stuk dus een rittenkaart aankopen kan niet.
Ik kan alles wel terugvorderen maar moet per ticket een aparte aanvraag doen. Hopelijk zijn ze me kotsbeu na een week iedere dag tickets mailen :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 12:05

Ach zo leren ze je naam wel snel kennen :+

@Neonlight jeetje zeg wat een verspilling... en wat een gedoe.

Hier over twee weken rondje (weekje op stap) naar vriendinnen / kennissen in andere gedeelte van Nederland. Had eerst gedacht een hotelletje te boeken, ergens centraal tussen al die contacten. Maar ben toch naar Airbnb afgezwaaid en nu een appartementje helemaal voor mezelf voor de helft van de prijs van wat ik aan het hotel (het goedkoopste hotel) kwijt zou zijn. Dan zorg ik zelf wel voor mijn ontbijtje & m'n eitje.

Wil alles doen met het OV / trein Heb zo'n voordeelabo van 40% van de prijs als je in de daluren reist. Even uitgerekend wat ik aan benzine kwijt zou zijn op zo'n 900 km (want dat rij ik bij elkaar in die paar dagen...) en wat aan OV / trein inclusief dan wel het voordeel. Dan zit ik op gelijke kosten. Maar eigenlijk ben je dan goedkoper met het OV want ook geen parkeergeld en geen 'slijtage' zeg maar van de auto. Kost alleen meer tijd. Maar dat vind ik wel lekker want kan dan lekker lezen of voor me uitstaren.
Even 100% me-time :o heb er erg veel zin in.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:19

Ik ben gisteren 'even' naar Normandië gereden om naar een huisje te kijken wat me heel interessant leek. Dat was het uiteindelijk niet en de omgeving ook niet, weer wat geleerd, kunnen we dat afschrijven. Ook dat ik die afstand best goed in mijn eentje kan rijden. Had een studio geboekt aan het 'strand' (stenen), de krijtrotsen waren wel mooi om een keer te zien.

Komend weekend nog naar 3 plekken in de Vogezen en omgeving kijken, samen met mijn man. Overnachting ergens op de helft. Soort snel weekend weg met een doel.