Op het moment dat je een huis hebt wat goed geïsoleerd is dan is ventileren nog belangrijker. Aangezien TS nieuw bouwt ga ik ervan uit dat het straks een zeer goed geïsoleerde woning is.
Er wordt niet voor niets gezegd: isoleren = ventileren. Anders kan je letterlijk ziek worden van je eigen huis.
In de zomer met horren boeit het niet zo. Maar als je in de winter je huis warm probeert te houden is mechanische ventilatie best wel chill. Zeker als die in staat is de lucht te verwarmen voor die het naar binnen blaast.
mavantos
Berichten: 4335
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland
Geplaatst: 02-08-23 11:40
pmarena schreef:
Ik denk dat TS zich daar best goed bewust van is vanwege de schimmelvorming in het oude huis
Is dit een reactie op mijn bericht? Want in dat geval begrijp jij mij denk ik verkeerd, want met ziek worden van je huis bedoelde ik niet (alleen) schimmel. Als je huis goed geïsoleerd is en er geen goede ventilatie aanwezig is kan je daadwerkelijk hoofdpijn e.d. krijgen, dat hoeft dan niet te komen van de schimmel.
Ventilatie is bij goed geisoleerde huizen een bittere noodzaak. Veel mensen willen ivm tocht (of de gedachte dat het kan tochten) geen ramen of roosters open zetten, zeker in de winter. En daar kan je idd doodziek van worden dus wordt dat ondervangen door ventilatiesystemen die automatisch werken. Als die goed afgesteld zijn heb je geen tocht.
En je kan ze meestal handmatig hoger zetten als je tijdelijk extra ventilatie nodig hebt, bijvoorbeeld als de kat naar de bak is geweest of een andere geur snel eruit moet. Sommige systemen hebben daar een boost- stand voor. Dan draait ie max. 10 min. Op een turbostand.
Wij hebben in ons nieuwe huis ook overal ventilatie geplaatst. Nieuwe huizen zijn inderdaad heel goed geïsoleerd waardoor er minder ventilatie is dan in een oudere woning. Wij hebben er wel veel gekozen om vooral boven alle ramen zelf open te kunnen zetten, draai/kiep. Omdat we het wel fijn vinden om af en toe de ramen open te kunnen zetten. Maar op warme dagen en in de winter hebben we juist de ramen dicht en wordt het huis toch voorzien van frisse lucht.
Boven zijn het hier ook ramen die op kip en open kunnen. In een slaapkamer toch wel een must.
Ondertussen is hier weer wat gebeurd. Om te beginnen zijn ze gisteren de kraan komen weg halen. Ongeveer 10seconden na dat ik deze foto heb genomen, ging het even goed mis Een van de mannen die in dat bakje staat, duwde per ongeluk tegen een hendel. Hierdoor begon het bakje heel hard te schommelen en botste van de kraan tegen de arm van de lift. Ze probeerden de arm of de kraan vast te pakken om het bakje tot stilstand te krijgen, dat lukte gelukkig, maar pas na een aantal pogingen. Dit had heel erg fout kunnen aflopen, gelukkig uiteindelijk niks aan de hand. Die mannen hebben gewoon verder gewerkt alsof het niks was.
Dag kraan
En welkom volgende kraan jij mag wel blijven
Het huis zonder kraan voor de deur
En nog werken door de sanitair man.
Gisteren nog discussie geweest. Een buis is 20cm bergop gelegd voor toevoer van water. Nu weet zelfs ik dat water niet bergop stroomt Dus de sanitair man wilt weten en hoe ( aannemer heeft de buis gelegd), dus ik bel de architect en geef hem door. Jawadde hele discussie over het feit dat de buis die nu geplaatst is, geen buis is voor water, maar dient als wachtbuis om leidingen door te trekken. De waterleiding die er door zou moeten, kan de bocht die de buis maakt niet nemen, dus is de buis onbruikbaar. Ik heb mij dan maar als vrijwilliger opgegeven om morgen een geul te graven van aan de kruipkelder tot aan de regenwater put ( afhellend in de juiste richting ) wat zou ik anders doen op een regenachtige zondag
Zondag nog in de regen de geul gegraven voor de sanitair man, heb ik hem tot vandaag nog niet gezien waarom mij in de regen dan laten zwoegen?
Omdat het eindelijk niet meer echt gaat regenen ( please please please), vandaag nog maar eens het water uit de kelder gestofzuigd. Ondertussen is ook de verantwoordelijke van de isolatie chappe langs gekomen om alles nog eens op te meten. Ik de kruip kelder komen gewone isolatie platen, al de rest gespoten isolatie. Ik heb ook een houten bekisting gemaakt voor het keldergat en heb elk mogelijk gaatje met pur ingespoten. Ook de gaatjes die de werkmannen zijn vergeten.
Volgende week zaterdag komen ze spuiten, dan moet het een aantal dagen drogen. Ik heb de sanitair verwittigd dan ze de 24-25 augustus kunnen komen voor de vloerverwarming, wel een heel gedoe, maar normaal komen ze. Dan zou op 27-28 augustus de definitieve chappe gespoten worden.
Irritant he, als mensen hun afspraken niet na komen. Misschien even bellen van, joh, heb je een idee wanneer je vandaag langs komt? Dan kan ik daar rekening mee houden met boodschappen doen (of iets dergelijks).
webster543
Berichten: 3449
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België
Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-23 22:33
Nou, ik ben weer een paar perikelen verder en sta er kort voor iemand door de telefoon te sleuren
Vandaag zijn ze de laatste graafwerken komen doen voor de riolering. Ik heb die mannen lief gevraagd of ze tot aan de stallen konden graven voor de wachtbuis van water en stroom. Dat wilden ze graag doen Als ik thuis kom, merk ik dat ik geen stroom meer heb en na deductie, begin ik bij de werfkast. Al snel blijkt dat ze met de graafwerken de hoofdstroom kabel van de stal en caravan hebben over getrokken
Omdat de tweede deel nog onder de steenpuin ligt, bel ik de aannemer. Gelukkig is zijn werkman naast hem en die is onmiddellijk af gekomen om te helpen. De elektricien is in verlof, zijn zoon aan het werk. Maar met telefonische uitleg, is het ons gelukt om de kabel provisorisch te herstellen.
Dat euvel voorbij, bel ik fluvius, want ik heb ze al even geleden gecontacteerd en heb er nog niks van gehoord. Daar beweren ze dat ze de offerte hebben opgestuurd en dat ik deze moet tekenen en terug sturen om een afspraak te maken ( en het was heeeeeeel druk, dus ik moest niet verwachten dat ze snel kunnen komen ) Wanneer ik zeg dat ik nooit een offerte heb gekregen, beweert de man dat ik ze wel zal gemist hebben en tja… pech. Ze gingen vandaag nog de offerte opnieuw opsturen…ik wacht nog. Tot morgen ochtend, dan rij ik er weer heen, moeten ze het maar printen en onmiddellijk een datum regelen. Stelletje Want ondertussen is het gat om hun werken uit te voeren gegraven en aan hun tempo is die al lang weer dicht geslipt tegen dat ze komen.
Het gat
Ik ga nog moeten opletten dat ik niet in het gat val, als ik opsta
senna21
Berichten: 13286
Geregistreerd: 17-03-09
Geplaatst: 11-08-23 01:10
Wat een toestand. Ik vind je hardstikke dapper. Wat jij allemaal voor elkaar bokst En je frustratie is alleszins begrijpelijk. Dat er vertraging optreedt, is nog tot daar aan toe, maar dat mensen liegen dat het gedrukt staat, is zo enorm frustrerend. Sterkte topper.
Je gaat goed vooruit! Maar eerlijk. Heeft niemand je gezegd fluctuaties goed op voorhand te regelen? bij onze woning hebben we een maand of 3 moeten wachten op fluvius. En dat zou snel geweest zijn toen
Ik heb het enkele pagina’s terug geschreven, dat ik dat niet wist en daarom begin juli er aan begonnen ben. Vandaag opnieuw gebeld en ondanks dat ik die gisteren twee keer heb herhaald, bleek mijn e-mail fout te zijn in hun systeem. Dan kan ik nog lang wachten op een offerte Nu kan ik de papieren tekenen en terug sturen. Ik heb nadien de watermaatschappij gebeld en ik kreeg een nurk van een man aan de lijn. “Het is bouwverlof geweest, wij nemen terug contact met u op” en hup de telefoon dicht gegooid. Geen kans om nog iets te antwoorden.
Ja, en dan verschieten ze in België dat de mensen heel onvriendelijk worden. Dat er onverwachte dingen gebeuren, tot daar aan toe, maar dat gewoon elke firma uiterst klantonvriendelijk is? Vrees dat dat is omdat dat firma's zijn met geen concurrentie, dan hebben ze zich geen zorgen te maken om klanten te verliezen en kunnen ze zo onvriendelijk en grof zijn als ze willen.
Inderdaad. En dan een offerte sturen waar je mee akkoord moet gaan. Waarom? Er is geen ander bedrijf die goedkoper gaat
Ondertussen heb ik een abonnement op de telefoonlijn van fluvius. Ik had de offerte geprint en getekend, inloggen op my fluvius ging niet, dus nog eens bellen. “Omdat u met Google wilt inloggen, dan werkt het paswoord niet, itsme niet en het verzenden van een nieuw paswoord ook niet Opnieuw via Safari, wel gelukt. Zit dat dossier er niet tussen. Met geen mogelijkheid om iets te verzenden of contact te maken met die mensen, dan nog maar eens bellen. “Ah ja, maar dat is nog iets anders. Stuur die dan maar door via het contactformulier van de klantendienst zonder u aan te melden” Dus, zo gezegd… kan ik niet alle documenten uploaden omdat het bestand te zwaar is Heb nu eerste en laatste van de voorwaarden gestuurd en documenten van de prijs. Heb ook gevraagd om bij twijfel te bellen of te mailen en niet via my fluvius te communiceren.
Ik wacht tot volgende week donderdag, dan bel ik nog eens
Typisch Belgisch Alles moet moeilijk gaan en liefst in drievoud. Hoe meer papieren, hoe beter. Ooit is alles geregeld en woon je fijn in je huisje. Hou je daar maar aan vast
webster543
Berichten: 3449
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België
Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-23 22:23
Ik ga morgen nog maar eens bellen Ze hebben mij al een week niet gehoord
Gisteren zijn ze de isolatie chappe komen spuiten. Heel raar, cement met isomo-bolletjes.
Onderaan zien jullie een verkleuring. Tja… de kat dacht even te gaan kijken wat het was en is er in gezakt tot aan zijn buik
Ik denk dat ik er volgende week nog isomo-bolletjes vanaf pluk
Dankjewel Roodvos. De isolatie chappe komt eigenlijk overal, behalve in de kruipkelder. Daar komen gewone isolatie platen. Dit is eigenlijk de vervanging van de uitvullingschappe met isolatie platen.
Vandaag hebben ze vloerverwarming gelegd
En ik ben voor tegels gaan kijken. Eigenlijk hetzelfde als vorig jaar. Enkel wat variatie omdat nu een verkoopster mij een goedkoper alternatief voorstelde of een aanbieding voorstelde.
Hiervan is de keuze de vloertegel, de lichtere tegel als wandtegel en die met reliëf voor een stuk in de douche