Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 14:49

Waarschijnlijk van het vocht. Ik zou ze goed wassen met een borsteltje en zo nodig nog met een raspje/ kaasschaaf over gaan totdat ze weer mooi oranje zijn en lekker snel opeten . Invriezen zou ik niet doen met worteltjes.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:52

pien_2010 schreef:
Waarschijnlijk van het vocht. Ik zou ze goed wassen met een borsteltje en zo nodig nog met een raspje/ kaasschaaf over gaan totdat ze weer mooi oranje zijn en lekker snel opeten . Invriezen zou ik niet doen met worteltjes.

Dank je wel voor je antwoord. Wordt deze week nog veel wortels eten. :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 15:04

Maar het blijkt wel te kunnen. Ik lees op google

Citaat:
Wortelen kan je ook bewaren in de diepvries. Snijd de groenten eerst in reepjes of plakjes. Blancheer ze daarna voor je ze in een gesloten (diepvries)zakje stopt. Op deze manier kan je wortelen bij een temperatuur van -18°C tot 12 maanden bewaren.

Dit heb ik inmiddels met de boerenkool gedaan en met de rode kool en de sperziebonen.

haffiefreak

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:04

Wij hebben denk ik wel vruchtbare grond? :=
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:08

Je kan ze invriezen hoor wortels, maar raad blancheren wel echt aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 19:29

haffiefreak schreef:
Wij hebben denk ik wel vruchtbare grond? :=
[ [url=m/TDPHrl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er fantastisch uit!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:40

Nog een vraag van mij. :o
Ik heb nu verse kruiden in de vriezer zitten. Knoflook-bieslook, peterselie, bieslook en maggieplant.

Nu wil ik straks pastasaus maken met deze kruiden, maar kan ik dit dan weer invriezen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:04

Ja, na bewerking kan je groente, kruiden, vlees als gerecht gewoon weer invriezen. Ontdooien en zonder bewerking terug invriezen niet, dan loop je teveel kans op bederf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 16:04

Cadeautje voor nieuwe kennissen die in ons dorp zijn komen wonen en waar we een borrel gaan drinken vanavond. Alles is uit de tuin, behalve de Goudse Kaas die ik op de markt heb gekocht→ de Nederlandse touch! <3

Er zit in verse sla, veldboeket uit de tuin, een pot courgette jam, een pot pasta tomaten saus, verse tomaten, een soort hele grote radijs, aardappels, twee verse groene grote paprika, een rode pompoen en een fles pompoen en een plastic beker met naam van het dorp waar we wonen. Ik vind het zelf een heel gaaf en leuk cadeau. In het echt ziet het er veel leuker nog uit.
Afbeelding

Afbeelding

Eten jullie ook nog zoveel uit de tuin? De sla komt er weer aan, de winterwortelen, de mosterzaadjes zijn verworden tot nieuwe planten, de prei komt er aan, we hebben nog allerlei soorten tomaten, de courgettes worden minder maar zijn er wel nog, nog paar flesbpompoenen komen er aan (we hebben er al een paar geoogsd), nog veel paprika's want die doen het geweldig , bieten komen nog, de spruitjes dus echt heel gaaf.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-10-22 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:12

Wat lief Pien! Heel mooi pakket!

Wij halen nog appeltjes en wat frambozen uit de tuin, ik hoop in november nog een soort ieniemienie kaki's te kunnen plukken. Lijken wel een soort bessen qua grootte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 09:31

Goedemorgen allemaal. Hoe gaat het met jullie en jullie tuinen?

Hier is de tijd van het mulchen begonnen en we eten nog volop uit de tuin. Gisteren echt heel erg veel potten jam gemaakt van de laatste tomaten (rode en groenen) en de jam is met veel moeite gelukt. *\o/* Zo opgelucht want mijn jam maak suiker uit Nederland was op (500 gram op 1250 fruit) dus moest het doen met de citroenen, natuurlijke pectine hier gekocht en gelei suiker (1 kg op 1 kg). Ik had 25 potten waaronder 700 grams potten en het leek nog te vloeibaar maar het is prima zo en de smaak ook heel erg lekker. Dus ik ben opgelucht.
Onze garage licht bomvol en manlief heeft heel veel schappen en ingenieuze plekjes gemaakt om alle potten in op te bergen met een mooi systeem van kaartjes zodat precies duidelijk is wat pasta is, jam, en tomatenpuree.

Ik ga vandaag al die tomatenplanten die we gisteren al uit de tuin gehaald hebben, in stukken knippen voor het mulchen. Mijn man gaat aardbeiplantjes die we hebben gekregen planten. En in de tuin staan nog witte kolen, sla's, courgettes, spruitjes. Tevens is zichtbaar dat sla zich zelf gezaaid heeft, net als de mosterdplanten.
De framboos die we cadeau kregen, zijn heuse struiken geworden en af en toe zit er een heerlijke gele ronde framboos aan. Dus hopelijk volgend jaar hebben we een goede oogst.

Rond de bomen heb ik nog steeds veel bloeiende bloemen en de bijen en vlinders met dit mooie weer genieten en smullen ervan. In het begin van het topic schreef ik dat de Oost-Indische kers het niet deed. MAAR ik heb me vergis, want af en toe zie ik een grote bos oost Indische kers zelfs in bloei en die bloemen lijken wat op sterrenkers en zijn heerlijk fris.
Ik ben vanuit tuinen van vrienden druk bezig met allerlei bloeiende planten te planten om nog meer de vlinders en de bijen te kunnen bedienen. De walnoten boom geeft heel veel en vooral de eekhoorntjes zijn er zielsgelukkig mee. Zo ook de kastanje boom geeft veel en daar zien we ze ook mee rondlopen.
Dus , er is hard en veel gewerkt, mijn conclusie voor een perma cultuur is dat het machtig mooi en leuk is met hoge opbrengst, maar niet voor mensen met kleine kinderen die ook nog een baan hebben want het vraagt toch wel tijd, hoe leuk ook. Vandaag ga ik dus mulchen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:48

Ik zei toch dat je geduld moet hebben met de Oostindische kers :D
Hier staat die ook maximaal te groeien nu.

Ik kom tot weinig maar we hebben wel eindelijk het konijnenverblijf uitgebreid met het mooie weer.
Moet me er wel toe gaan zetten om mijn bollen te plaatsen (vooral sier uien).

Ik ben een beetje bang voor mijn 2 vlinder poppen, het is alsmaar zo warm. Hopelijk komen ze niet te vroeg. De kersenboom van de buurman maakt bloesem. De natuur is flink in de war %)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 11:18

Weet je ook wat voor vlinders eruit komen Sizzle? Heb je het konijnenverblijf voor de konijnen die geslacht worden gemaakt of gewoon voor plezier, kinderen etc?

HEt mulchen gaat goed. De aardbeien plantjes die we gekregen hebben van bokkers Lizy enb Palouza_boy heeft manlief geplant vanochtend. Als ik klaar ben vandaag in de tuin zal ik weer eens foto's maken.

Sieruien vind ik prachtig Sizzle. Geven zo'n mooie hoge bloemen. Fijn voor de insecten!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:24

De tuin gaat voor geen meter, behalve de Oost Indische kers, die hebben in de eerste ronde hun zaad laten vallen en dat is nu aan het ontploffen haha.

We hebben eindelijk onze kas afgemaakt! Vandaag nog even snel de zijkanten ingraven en dan is hij voor nu even klaar.

Heel blij mee! 6x9 meter ongeveer. Buizen tweedehands gekocht, folie nieuw. Grote gratis pallet bakken erin om dingen op te kweken. Hebben badkamer tegels in gelegen dus stevig zat.
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 12:43

Prairy je kas is prachtig. Hoe komt het dat je tuin voor geen meter gaat? Wat zonde.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:54

Omdat mijn hoofd er nog steeds niet naar staat helaas. Energie komt en gaat per week lijkt het wel.

Volgend jaar weer een kans.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:54

Hier staat de tuin ook op de laag pitje.. maar nog steeds aan het genieten van alles wat eruit komt.
Van het voorjaar frambozen geplant en de afgelopen dagen de laatste paar op kunnen snoepen, niet genoeg om jam te maken, maar voor een eerste jaar toch een goede opbrengst :)

Verder is er genoeg in de tuin te doen…
Oostindische kers bloeit nog mooi;

Afbeelding

Snijbiet stengels; ze zijn echt mega…

Afbeelding
En met mij…

Afbeelding

Spruitjes komen er ook weer aan

Afbeelding

Eerste saffraan krokus experiment, maand terug gezet, nu al in bloei

Afbeelding

En tot slot, de eerste grote pot Kimchi, hij is niet helemaal naar wens gelukt. Maar het is zeker goed gefermenteerd. Met alle kool uit eigen tuin :)

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 14:03

Prairy wat balen zeg. Hopelijk heb je gauw weer meer energie!

Loveslimie. Geweldige foto's (die snijbieten }> ) en wat leuk dat je nog zoveel uit de tuin hebt. Je spruitjes zien er goed uit. Die safraan krokusjes heb je die gekocht bij tuincentrum en oogst je die draadjes en heb je dan saffraan?

Leuk die pot gefermenteerde kool. Smakelijk eten.

Vanochtend gemulchd en nog droge houtsnippers van vorig jaar in de tuin gedaan.

Houtsnippers in de kruiden- en bloementuin voor de keuken. Bloemen zijn uitgebloeid .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een siertuin onlangs aangelegd, want ik wil meer bloemen in de tuin en daar ben ik nu veel mee bezig (allemaal cadeautjes van vrienden die uit aan het dunnen zijn)

Afbeelding

Oostindische kers tussen de bloemen daar we de moed al hadden opgegeven. En opeens begonnen ze

Afbeelding

Afbeelding

De groente tuin inclusief dat gedeelte dat al gemulchd is en nu even rust krijgt

Afbeelding

De paprika's die het nog steeds bizar goed doen

Afbeelding

Groentetuin andere kant waar nog genoeg geplant is en stat

Afbeelding

Courgettes nog steeds in bloei met dit pachtige weer. We gaan het meemaken of het nog wat doet

Afbeelding

Groetetuin van weer een andere hoek

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:18

Oja saffraan had ik laatst ook geoogst. Vorig jaar 1000 stuks bij Vreeken besteld in een aanbieding, lang niet alles is weer opgekomen en ik heb maar 1x geoogst, daarna even geen zin meer.

Je oogst inderdaad de rode draadjes, dan in de oven of voedseldroger op 50 graden drogen tot ze echt droog zijn (ging volgens mij redelijk snel, geen uren), en dan een maand donker in een afgesloten zakje weg leggen, daarna zouden ze bruikbaar zijn.

Bodempje in een mok was het resultaat van 45 minuten plukken. En gele vingers. Was begonnen met een pincet maar dat werkte voor geen meter.
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 15:39

Dan koop ik liever hier echte saffraan bij de saffraan vereniging voor € 5,-- per piep klein potje. :=
Jeetje Prairy wat een monniken werk. _O- Ik vind al dat eten in wecken echt al pittig genoeg met mijn ruggetje.
Dankjewel. Die krokussen laten we eventjes liggen voor een andere liefhebber. :)F

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:03

Ze zijn wel mooi om te zien hoor, en de hommels waren er lekker in aan het rollen, veel stuifmeel op de gele stampers.

Maar inderdaad, godvergeten veel werk :+ Snap nu wel waarom het zo duur is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:02

Toffe foto‘s Pien.
Saffraan is in Zwitserland in verhouding tot andere landen relatief goedkoop omdat het hier veel verbouwd wordt. Daar ga ik niet zelf voor plukken :P

Pien, Mijn rupsen/poppen zijn koninginnepages.
Mijn konijnen zijn gewoon dwergjes voor de gezelligheid :)

Die Snijbiet vind ik wel heel erg cool, ook gewoon als plant. Misschien kan ik dat volgend jaar wel naast de rhabarber zetten :)*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 18:40

Koninginnepages hadden we eerst 2 rupsen in de basilicum. Dus manlief streng toegesproken dat we zeer voorzichtig onze basilicum gingen snijden. En later had ik er zoveel, hahahahaha. Maar ik had nog meer basilicum dus gaf niets. We hebben genoten van die vlinders later. Zo prachtig. Dus gaaf Sizzle.

Dwergjes zijn gezellig.

VAndaag had ik een rustig dagje, want pijn in mijn rug.

Morgen vind hier een ruilhandeltje plaats. Mijn vriendin is totaal zelfvoorzienend met vlees, maar heeft geen groentetuin. Zij komt morgen met een konijn voor 4 personen, die ik dan kan laten ontdooien voor het etentje zondag. En zij duikt mijn tuin in, en mijn garage die ze gaat plunderen. (Zo geestig dat ze dit zei, want ze is te bescheiden en ik moet haar altijd meer geven en dan steggelen we altijd).

Ik verheug me op haar komst en ik vind dat ruilen ook goed passend bij de perma cultuur.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:10

Wat leuk, al die oogsten en plantjes!

Inmiddels woon ik alweer een maand in mijn nieuwe huisje. Hier gaan we volgend jaar ook flink los met de tuin! Ik moet nog heel even geduld hebben, de plek waar we de moestuin willen lopen nu nog wat paarden op dus pas als die weg zijn kunnen we een begin maken. De niet-moestuin-tuin zal moeten wachten tot later, we hebben eerst nog andere prioriteiten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 16:39

Leuk Judith. HOe groot wordt je moestuin? En heb je al ideeën van hoe je het aan wil pakken?