E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:10

Ik heb sinds eind november een Kobo Glo en de verkoper in de winkel probeerde mij nog naar een Touch (zonder licht dus) te praten.
Maar ik vond het licht wel een uitvinding en vond de 30 euro meer voor hoger resolutie-scherm, meer bestandsformaten én een lampje niet duur betaald. Dus ik ben voor de Glo gegaan en geen seconde spijt van.
Het licht werkt heel prettig, niet te vergelijken met licht van een telefoon of tablet. En hij doet het ook prima zonder licht, als je gewoon licht genoeg heb.
Ik heb geen ervaring met andere merken, maar ik ben over de Kobo zeer tevreden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:16

Heb een Sony en ben er erg blij mee :) makkelijk in gebruik :j

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:24

Ik ben een die-hard Kindle (van amazon) liefhebster, maar dat komt o.a. omdat ik veel Amerikaanse boeken lees en toch nog steeds de indruk heb dat het aanbod bij Sony en Kobo op dat gebied toch wat kleiner is. En ik kon de Paperwhite erg makkelijk en snel met gratis verzending regelen via een Duits adres, maar ik denk dat voor jou bv de Sony of Kobo makkelijker te krijgen is, gewoon in NL winkels.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:33

Okee.... Aanbod? Verschilt dat ook nog ja?

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:53

Ja. ik kan lang niet zoveel van wat amazon te bieden heeft op bol.com of in de Kobo store vinden, maar vice versa ook, zeker zolang amazon geen NL site heeft zal hun ebook store minder NL ebooks hebben dan Kobo of bol.com die toch veel meer op de NL markt zijn gericht.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:55

Een aantal merken hebben een eigen format voor de ebooks op hun reader. Kindle heeft bijv de mobi-format, en verkoopt zijn boeken dus ook alleen in dat format. Handig als je een Kindle hebt.
En voor wie geen Kindle heeft is Calibre dan weer een uitkomst. Niet alleen kan je met dat programma je ebooks beheren, het kan ook formaten omzetten. Dus van een mobi-boek een epub-boek maken bijv.

Dus ja, het aanbod aan boeken kan je keuze beïnvloeden. Lees je veel Engels/Amerikaanse boeken, dan kan de Kindle ideaal zijn. Lees je liever Nederlands, dan kan de Sony of een ander merk handiger zijn.

Hetzelfde met wifi, steeds meer ereaders hebben wifi, zodat je direct online een boek kan kopen en gelijk op je reader kan downloaden. Hoef je niet meer te wachten met lezen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:59

Oh dat verschilt dus ook nog :+ Kijk, ik leer bij..

Nu lees ik zelf ook voornamelijk Engelstalig, dus dat is dan ook weer iets op mee te nemen :j Qua formaat is 6 inch wel een beetje normaal heb ik het idee he? Is er ook nog een erg groot verschil in hoe ze in de hand liggen?

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:02

Niet echt, de nieuwe generaties zijn touch screen, dus je kan ze met 1 hand vasthouden en met een simpele zachte druk of slide van de duim (of andere vinger) naar de volgende pagina gaan.

http://youtu.be/TPnwOpuZ_Q4
Videootje van de paperwhite en de kobo glo. Ze hebben er ook eentje waarbij ze de Nook ook vergelijken, komt geloof ik ook uit dat ze de Kindle prefereren, maar het klinken me als Amerikanen in de oren, die zijn waarschijnlijk toch iets Kindle biased, dus trek je daar niets van aan. Maar misschien een goed filmpje om de twee eens naast elkaar te zien?
Trouwens, dat hele stuk over het licht op maximum, pfft, is er echt iemand die dat ooit doet met zijn reader?! Ik heb het licht altijd op max 5 op de Kindle, lees, hele lage setting dus. ;-)

Zie trouwens dat de Kobo 'Canadees' is, dus er zal wel genoeg Engelstalig materiaal voor zijn ook.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:39

Ik heb het lampje altijd op de 2e of 3e sterke staan vanaf de zwakste stand gekeken.

Heb het al eerder een keer geschreven, maar ik denk dat als je geen lampje gewend bent, je nog zonder kan... maar heb je er eenmaal 1 met lampje, kan en wil je nooit meer zonder :) heb zelf het lampje echt vaak aan staan, ook gewoon overdag. Zo anders dan licht van een losse lamp.

Heb dus de kobo glo :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:35

Knoop doorgehakt!
Lees nu op mijn Nexus 7 (tablet), maar ga toch een Kobo Glo kopen.
Vooral om de batterij, maar ik ben heel benieuwd of het ook veel prettiger leest.

Ik wil er wel een heel mooi hoesje voor hebben, want ik merk dat dit heel prettig is. En ik ga een roze Kobo nemen ! :#

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:37

Leuke zeg Tilmar! Ik heb een witte kobo touch en als ik ooit een kobo glo koop is het een blauwe (of rode) als ze dat hebben.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:30

Ik heb gewoon een zwarte :D Matched overal mee ;)

De hoezen van kobo zijn ook erg fijn. Maak je de hoes open, komt je kobo meteen uit de slaapstand en de hoes dicht maken zorgt er meteen voor dat de slaapstand aan gaat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:40

Heb voor mijn sony een Tuff-Luv. Ben ik zeer blij mee :) beter als de orginele Sony hoes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:21

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:26

Als ik even zonder hoes wil lezen (in bad bijv.) dan klik ik hem gewoon uit de hoes, 2 klikjes en hij is los.

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:47

Marije_jiplover schreef:
Ik heb sinds eind november een Kobo Glo en de verkoper in de winkel probeerde mij nog naar een Touch (zonder licht dus) te praten.

Da's ook raar, je zou toch verwachten dat ze je automatisch het duurdere product aan willen smeren?! :+

Citaat:
Trouwens, dat hele stuk over het licht op maximum, pfft, is er echt iemand die dat ooit doet met zijn reader?! Ik heb het licht altijd op max 5 op de Kindle, lees, hele lage setting dus.

Nee inderdaad, ik heb het lampje altijd op de laagste stand staan, als ie al aanstaat dan he. Toen ik de hoogste stand uitprobeerde kreeg ik daar echt pijn van aan mijn ogen :')

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:22

Ik heb voor mijn Glo ook het hoesje waarbij m'n reader aan en uit gaat. Ideaal :D
Zit met lezen niet in de weg.
En ik heb ook een zwarte Kobo, vind de kleurtjes niet mooi! Ik ben gek op roze maar niet de Kobo kleur die vind ik lelijk...

Ik ben vorige week in Karin Slaughter begonnen, ben nu in boek 4. Men wat schrijft zij verslavend! Heb nergens meer tijd voor, lezen lezen lezen!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:28

Jaaaa, besteld!! *\o/* Nu begint het lange wachten...
Het is een zilveren geworden, was toch aan het twijfelen over roze. De voorkant is wit.

En een hoesje van Gecko, slimfit. Zoiets heb ik ook voor mijn Nexus en dat bevalt heel goed. Ik wil er juist graag een boekje van maken.
http://www.geckocovers.nl/kobo-glo-slimfit-beschermhoes.html
Eerst wilde ik een echt leren doen, maar die was nog 2x zo duur. Is dan niet meer helemaal in verhouding. En deze lijkt ook prima.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:30

Ik heb een zwarte kobo touch, ben heel tevreden.
Heb 11.000 boeken gedownload, dus ik kan nog even vooruit :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:23

Renske_M schreef:
Da's ook raar, je zou toch verwachten dat ze je automatisch het duurdere product aan willen smeren?! :+

Nou ja, de voorraad moest nog op natuurlijk :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:29

Bedankt voor al jullie tips! Ik ga d'r eens goed over nadenken, budgettair maakt het allemaal geloof ik niet zo heel erg veel uit, rond de 100/130 euro ben ik sowieso wel kwijt als ik het zo zie :) Twijfel ook nog een beetje of ik niet gewoon een tablet moet kopen omdat daar zo'n hoop andere dingen op kunnen dus even kijken wat ik belangrijker vind :P Mag van de week de reader van een vriendinnetje (een Sony geloof ik) eventjes lenen dus eens kijken of ik het prettig vind :D

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:35

Ik heb een goedkope merkloze witte zonder hoesje... -ik wikkel 'm in een handdoek als hij mee moet :+

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:41

Haha ik deed m'n Kobo Touch in t begin in een washandje, paste precies :D

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:42

Hihi, heb m'n Kobo glo tot nu toe ook gewoon in een shirtje gewikkeld, maar ik ga nu toch maar eens een hoesje kopen denk ik...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:15

Neej schreef:
Twijfel ook nog een beetje of ik niet gewoon een tablet moet kopen omdat daar zo'n hoop andere dingen op kunnen dus even kijken wat ik belangrijker vind :P Mag van de week de reader van een vriendinnetje (een Sony geloof ik) eventjes lenen dus eens kijken of ik het prettig vind :D

Ben ik de gelukkige omstandigheid dat ik zowel een tablet en twee readers heb. Gebruik voor het boeken lezen toch echt de reader. Véél rustiger aan de ogen. Bovendien kun je zomers met een reader heerlijk buiten zitten te lezen. Met tablet zie je daar niets....