Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:38

Luxorvalkje schreef:
Ik ben een half jaar geleden verhuisd. Dus het kost nog steeds geld om dingen in te richten.

Nu ben ik meer geld kwijt aan schoonmaakmiddelen en natuurazijn ivm hard water.
Ik dacht aan een waterontharder, maar nu krijg ik in mijn appartement het koud en warm water apart binnen. Dus dan zou ik er twee moeten nemen. (Heb al twee bedrijven gesproken over de telefoon en wacht nog op een derde). Dat past zeker niet in het budget. Iemand hier misschien een slim idee?

Wij vonden deze een stuk betaalbaarder:
https://waterluxe.nl/

Suzanne F.

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:41

Magneetwaterontharders werken niet. Alleen die met de harsbolletjes werken. Die je met zout moet terugspoelen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 18:55

Bijzonder dat het op twee plekken binnenkomt het water, wordt dat dat pas in de kraan gemengd of zoiets? Ik ben blond op dat onderwerp hoor, excusez le question :+

Wij hebben een waterontharder, die staat in de meterkast }:0 echt super ding. Je merkt het echt vrijwel geen aanslag meer. Kan duidelijk met minder schoonmaakmiddel. Dus ook heel milieuvriendelijk :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:07

Luxorvalkje schreef:
Ik ben een half jaar geleden verhuisd. Dus het kost nog steeds geld om dingen in te richten.

Nu ben ik meer geld kwijt aan schoonmaakmiddelen en natuurazijn ivm hard water.
Ik dacht aan een waterontharder, maar nu krijg ik in mijn appartement het koud en warm water apart binnen. Dus dan zou ik er twee moeten nemen. (Heb al twee bedrijven gesproken over de telefoon en wacht nog op een derde). Dat past zeker niet in het budget. Iemand hier misschien een slim idee?

Mijn eerste ingeving is om een ontharder te zetten op het koud water. Maar dat is ook afhankelijk van met welke temperatuur het warme water binnen komt.
Motivatie: Waarschijnlijk komt je warme water heter binnen dan dat je het gebruikt, dus je gaat bijmengen met koud water. Als je daarvoor onthardt water gebruikt daalt de hardheid van je gemengde water en dus minder aanslag.
Apparatuur zoals vaatwasser, wasmachine en ook je toilet zullen op het koud water aangesloten zijn. Koud water ontharden = minder aanslag en beter voor je apparatuur.
Alles met elkaar verwacht ik dat je meer koud dan warm water gebruikt. En juist ook voor je apparatuur wil je die waterontharder.

En kijk ook even bij Hornbach op de site: https://www.hornbach.nl/c/badkamer-sanitair/sanitair-installatie/waterontharders/S4458/?sort=PRICE_ASC

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:32

Nou belasting aangifte gedaan. Erg fijn want daarmee kunnen we denk ik het leggen van nieuw tuin terras financieren die in april gepland staat! Als het gunstig uitpakt kunnen we zelfs een mooie eet tafel set en/of lounge set kopen en de schuttingdelen vervangen met de buren van vakantie geld en belasting geld en hebben we ons huidige spaargeld niet aan hoeven raken. :):) . Geeft toch wat lucht na alle dure maanden en tegenslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:26

Ik ben voor het eerst gaan sporten met mijn nieuwe sportabonnement en damn, wat voelt dat goed zeg! Helemaal opgeladen qua energie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:55

Oh my hier nog eentje…net twee weken lid. Voelt zwaar maar toch lekker. Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:12

Ja fijn opgewarmd op de loopband en dan 2x de ronde van de krachttoestellen kunnen doen. Denk toch uurtje gesport zo, ook met de fiets heen en terug gegaan. En het was er best rustig!

Verder nog gratis sporten op het werk. Ik zit op het 4e, ga dagelijks proberen om minstens 1x omhoog en omlaag via de traphal te gaan.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:34

Er komt geld retour van elektriciteit/gas, ik ben zo blij! Wat een meevaller!

Sinds december hadden we ons voorschot drastisch verlaagd naar 15 euro per maand omdat we veel en veel te veel moesten betalen iedere maand. Dus ik had niets of nauwelijks iets meer verwacht nu.
Zo blij *\o/*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:59

Binck8 schreef:
Er komt geld retour van elektriciteit/gas, ik ben zo blij! Wat een meevaller!

Sinds december hadden we ons voorschot drastisch verlaagd naar 15 euro per maand omdat we veel en veel te veel moesten betalen iedere maand. Dus ik had niets of nauwelijks iets meer verwacht nu.
Zo blij *\o/*

Oh dat is wel lekker idd!!

Ik kreeg de afrekening. Ik heb een jaar lang geen voorschot betaald, en onder de streep moest ik nu 25 euro bij betalen. Ik heb 't oude maandbedrag (60 euro) elke maand apart gezet, dus er kwam een mooi spaarpotje vrij nu *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:40

Ik heb sedert zaterdag mijn auto niet meer nodig gehad, telt dat ook als besparing :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:23

De buurman heeft net voor mij de slotenmaker bespaard :+ Ik was even groenafval wegbrengen beneden (woon in een appartement) en de sleutel zat nog in de deur binnen, heel bijdehand. De beste man klom het dak op en af en kon via de open schuifpui mij weer binnen laten. Dat scheelt me een forse rekening. Eens vragen of dat met zonnepanelen ook nog kan _O-

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:44

Oh wat een kanjer! Wij hebben een slot in dit huis dat de sleutel aan 2 kanten tegelijk kan, heeft me veel gedoe bespaard al :=

En allebei mijn buren hebben onze sleutel. Ook al vaak moeten aanbellen :')

Ik laat zelf heel vaak de sleutel aan de buitenkant van de voordeur zitten. Dan belt er weer iemand aan om dat te zeggen :+

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:11

Zo blij dat ik een deur heb die niet “dicht kan vallen”
Mijn voordeur is gewoon zoals een achterdeur zegmaar, open en dichtdoen met de deurklink en als je hem op slot wil doen moet dat met de sleutel.
Maar moet ik wel zeggen dat ik niet aan een straatkant zit, maar nog een tuin met poort tussen mij en “vreemde” zit. Anders zou ik wel een normale voordeur willen, maar gegarandeerd dat ik dan ook 100x de sleutel vergeet en de deur achter mij dicht trek :')

Morgen equitana *\o/*
Dat word dus niet besparen :')
Het gaat niet zo goed hier de laatste tijd met besparen, heb echt veel geld uit gegeven, groot deel noodzakelijk, zoals dierenarts kosten paard, en spullen voor de reis naar ijsland, maar ook zeker een deel niet noodzakelijk, zoals de camera die ik graag wou om mooie beelden te maken in Ijsland :Y) het is een insta360 geworden.

En dan na Ijsland nog door naar Londen, wel lowbudget maar t blijft geen goedkope stad.
Zodra ik terug kom gaat de hand even op de knip, want ik begin achter te lopen met rekeningen betalen en vertik het om van de spaar af te halen.

Gelukkig wel iets omlaag in stalgeld vanaf volgende maand. Onze huidige staleigenaar heeft voor de nieuwe pensionklant het stalgeld weer omhoog gedaan :oo echt bizar, 3e verhoging in 1 jaar tijd, eerste keer €50, 2e keer €25, en nu weer €25 er boven op. Gaan nu boven de €400 per maand uit.
Zijn gewoon een paar stallen bij iemand aan huis, wel volpension maar behalve een buitenbak geen faciliteiten en het gaat ook nog contant..
Was op zich echt tevreden maar dit staat niet meer naar verhouding.
Maar we waren sowieso wel verhuisd voor de reisafstand, heerlijk om het zometeen weer dichter bij te hebben.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 21:02

Allemaal wel erg leuke vooruitzichten @Faelynn :j je bent vast heel blij dat je een andere stal hebt gevonden ...

Net de belastingaangifte 2022 de deur uit. Moet wel wat betalen maar valt eigenlijk nog wel mee. Minder dan wat ik had ingeschat in ieder geval :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:06

Wij krijgen een premie van €500 van onze energieleverancier :D Ook weer fijn bedragje.

En mijn vriend was gisteren weer zijn typische zelf: hij trekt zijn papierlade open in onze kast in de woonkamer om een stickertje van zijn hospitalisatieverzekering te zoeken. Komt hij een gesloten enveloppe tegen, van kerst nog. Zat ook nog mooi bedragje aan cash in. Ieder jaar gebeurt dit en ieder jaar "hey, kijk es! Was ik helemaal vergeten".

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:09

:')

Altijd leuk dat soort verrassingen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:19

Wij moeten 790 euro betalen. Helaas pindakaas. Zit nog wel op de accountant te wachten voor onze belastingteruggave. En april is ook altijd leuk, dan krijg ik m’n bonus (hopelijk) en ook loonsverhoging met terugwerkende kracht vanaf januari.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:25

Het is niet de eindafrekening en heb de brief niet gezien dus geen idee waarover het exact gaat, maar €500 is €500. Denk dat onze jaarlijkse check in april is qua meterstanden.

Net de nodige documenten verzamelt om mijn vakantiedagen voor dit jaar te laten berekenen. Ik krijg er al sowieso 10 via mijn nieuwe werkgever, eens bekijken wat er nog bij komt. Het maximale is 35 dagen/jaar, afhankelijk van je werkregime.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:34

Varekaj schreef:
Het is niet de eindafrekening en heb de brief niet gezien dus geen idee waarover het exact gaat, maar €500 is €500. Denk dat onze jaarlijkse check in april is qua meterstanden.

Jij was ook van België he? Dan gaat het die 'winterpremie' van de overheid zijn. In totaal (als je gas en elektriciteit hebt) 588€ voor de periode januari tot maart. Een mooie voor ons, want ons voorschot maandelijks ligt maar rond 200€. Die premie dekt dus onze volledige rekening van drie maanden _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:41

Ah dat zal het dan zijn :j
Ons voorschot is €250 of €275 dacht ik, weet het niet exact uit het hoofd.

Heb nog 2 cadeaubonnen gevonden van een tuincentrum van samen €20, die vervallen zondag. Heb net kattenbakvulling nodig, komt net handig uit dus.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:24

Ik ging toch eens googlen wat betreft de tegemoetkoming voor de stookkosten bij stadverwarming / blokverwarming. Die vielen namelijk buiten de boot omdat appartementen een grootverbruiksaansluiting hebben. Daar lijkt nu toch wat voor te komen, maar een datum kan ik nog niet vinden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:50

O dat is wel fijn Luxor!!! Zo matig dat dat niet gecompenseerd werd!

Ik heb net stedentrip geboekt naar Bologna! Laatste week augustus. Vreemd dat het vliegen zo goedkoop is in de zomer. 120 euro retour!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 19:18

Ja die prijzen van vliegen zijn inderdaad echt goedkoop.... ik wilde van het najaar naar Verona, maar dacht ik ga eens kijken hoe het gaat met de trein (iets met klimaat enzo...), nou sorry dan maar CO2 uitstoot maar een ticket met de trein is gewoon minstens (bij retour) 3x zo duur...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:24

VanHuisUit schreef:
Ja die prijzen van vliegen zijn inderdaad echt goedkoop.... ik wilde van het najaar naar Verona, maar dacht ik ga eens kijken hoe het gaat met de trein (iets met klimaat enzo...), nou sorry dan maar CO2 uitstoot maar een ticket met de trein is gewoon minstens (bij retour) 3x zo duur...

Nou ik vind het toch erg wisselend. Ook genoeg vluchten waar je een bak geld voor betaald binnen Europa.
Bologna is misschien niet zo populair?