Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:18

Het huis van mijn oma is vandaag bij de notaris gepasseerd. Nou, over die makelaar waren de kinderen echt niet te spreken. Ik vraag me echt af of dat een gecertificeerd iemand was, die heeft echt heel veel fouten gemaakt en het van communicatie ook echt geen kaas gegeten. De betreffende notaris ook niet trouwens :7
Maar ze zijn blij dat het huis verkocht is, is toch altijd weer afwachten hoe alles loopt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:31

Klinkt niet echt positief..

Dit huis zou ik nooit niet zonder bouwkundig voorbehoud kopen. Of je moet al van plan zijn de bulldozer er overheen te laten rijden :+ Hoop dat het gewoon nog overeind staat een volgende keer als we langs komen. Had wel karakter namelijk.

Denk dat we de zoektocht maar even laten varen (zeiden we dat pas ook niet :') ). En dan als we weer zin hebben in die regio eens een aankoopmakelaar zoeken. Kijken wat dat doet. Ze hebben wel over ons bod nagedacht.. dus zo gek zaten we niet. Er is hoop _O-

Gnome

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:49

Je kunt nu ook al een makelaar in de arm nemen toch zolang je pas hoeft te betalen als je daadwerkelijk iets hebt gekocht? Dan maak je wel echt meer kans als je toevallig weer iets tegen komt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:30

opisop_shop schreef:
Het huis van mijn oma is vandaag bij de notaris gepasseerd. Nou, over die makelaar waren de kinderen echt niet te spreken. Ik vraag me echt af of dat een gecertificeerd iemand was, die heeft echt heel veel fouten gemaakt en het van communicatie ook echt geen kaas gegeten. De betreffende notaris ook niet trouwens :7
Maar ze zijn blij dat het huis verkocht is, is toch altijd weer afwachten hoe alles loopt natuurlijk.

Je kan ze opzoeken in het register (www.vastgoedcert.nl) en als het een NVM makelaarskantoor is zijn ze zelfs vanuit het NVM verplicht gecertificeerd te zijn.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:23

mavantos schreef:
linda2008 schreef:
Ioriene, spannend!!!

Mavantos, klopt, maar soms betreft het ook vragen over de buurt, omgeving of bijvoorbeeld waarom de verkopers gaan verhuizen...

Buurt en omgeving is natuurlijk belangrijk om te weten als makelaar, maar uiteindelijk is dat ook altijd nog een mening. Ik zou dus zeker (zoals al vaker hier aangeraden) zelf de buurt bekijken en eens goed Google gebruiken.

De reden waarom verkopers gaan verhuizen is natuurlijk privé, dus kan mij voorstellen dat dit niet altijd vermeld wordt.

@MirandaMalik
Uiteraard moet een makelaar eerlijk zijn en op de hoogte zijn van de bouwkundige staat. Maar zoals al eerder gezegd is een makelaar geen bouwkundige en kan niet altijd weten waar er bijvoorbeeld asbest zit. Uiteraard weten ze wel in welke bouwperiode asbest is gebruikt. Wil je exact weten hoe het bouwkundig ervoor staat? Dan moet je echt een bouwkundige keuring laten doen.

De dingen die wij hebben meegemaakt wisten ze wel en is gewoon expres verzwegen, zoals dat van de verzakkende fundering.
Of een asbest dak wat gatenkaas is, daar heb je echt geen bouwkundig onderzoek voor nodig.
Dat zijn gewone duidelijke dingen, als ze dingen niet weten dienen ze dat gewoon te zeggen, (we weten het niet maar het zou kunnen bijv) dat is een groot verschil met verzwijgen of gewoon zeggen dat het niet zo is. :')
Er zijn heel vaak al bouwkundige rapporten dus daar hoeven ze dan niet zelf deskundig voor te zijn.
Dus daarom zeg ik, hou je ogen open en neem niet alles aan, vraag door en zoveel mogelijk, met een beetje mensenkennis heb je dan ook wel door of dingen niet kloppen.
Natuurlijk kun je zelf een bouwkundig onderzoek laten doen maar dan is de kans dat je het huis krijgt 99% verminderd. :+

Wat betreft waarom huizen te koop komen, hebben wij wel altijd de reden gehoord/gekregen, vaak scheidingen of mensen die ouder zijn en kleiner willen of naar een senioren woning gaan bijv. :j

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:21

Bouwkundige raport moet je wel een goede hebben.

Ken een die rotte kozijnen had stak je zo potlood doorheen. Was gewoon overheen geverfd. En een lekke badkamer.

Is geloof ik wel deels betaald geregeld met de verkopers. Dat was wel netjes

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:17

idinn schreef:
Nou er zat er weer eentje bij hoor.. hoger bod zonder voorwaarden. Mensen zijn helemaal gek _O-

Ik snap dit soort opmerkingen niet zo, ik snap dat het waardeloos is als een ander een beter bod heeft, geloof me dat heb ik zelf ook vaak genoeg gehad. Maar mensen zijn echt niet altijd gek, sommige mensen hebben het geld wel gewoon liggen, ouders die mee doen, een familiebank, noem het maar op. Dat is niet gek, dat is een andere financiële situatie dan die van jou. Het huis wat wij pas graag wilden is verkocht voor 50.000 boven de vraagprijs, ik weet inmiddels aan wie en die mensen klossen hem zo af omdat ze net een mega bedrijf verkocht hebben, tja dat kan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:43

idinn schreef:
Nou er zat er weer eentje bij hoor.. hoger bod zonder voorwaarden. Mensen zijn helemaal gek _O-

Wij hebben ons huis 3 maand geleden ook gekocht met veel overbieden en zonder voorwaarden. Wij wilden het graag hebben en konden dit doen omdat ons huis ook voor een veel hoger bod dan de vraagprijs was verkocht. Moeten wij ons nou bezwaard voelen omdat we mensen zoals jij in de weg staan?

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:04

Als een huis getaxeerd is voor 3 ton en er word 4,5 ton voor betaald dan snap ik dat je mensen gek vind.

Het is helaas wel zo dat sommige mensen een enorm risico nemen door zonder voorwaarden te bieden terwijl zij dit bedrag niet zo hebben liggen . Dan vind ik je ook in zekere mate gek al zal een ander dat misschien zien als lef tonen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:24

Urona447 schreef:
Als een huis getaxeerd is voor 3 ton en er word 4,5 ton voor betaald dan snap ik dat je mensen gek vind.

Het is helaas wel zo dat sommige mensen een enorm risico nemen door zonder voorwaarden te bieden terwijl zij dit bedrag niet zo hebben liggen . Dan vind ik je ook in zekere mate gek al zal een ander dat misschien zien als lef tonen.

Als je van te voren heel goed je huiswerk doet met je hypotheekadviseur is het een ingecalculeerd risico. Wij hebben zonder voorbehoud gekocht, waarbij we van te voren álles hebben gecheckt en doorgenomen met de adviseur. Daarbij was het voor ons vrij eenvoudig, aangezien we allebei nog thuis woonden, geen schulden en goed gespaard hadden en beide in loondienst waren. Toen we gekocht hadden hebben wij de aanvraag gelijk in de bedenktijd gedaan (zodat we er bij onverwachte omstandigheden toch nog vanaf konden) en binnen één week na ondertekening van de koopovereenkomst was de hypotheek rond.

Moet je uiteraard wel een goede en betrokken hypotheekadviseur hebben :j

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:02

Maar ook al overbied je 1.5 ton, als het jou waard is is dat toch prima? Wij wilden dat voor een droomhuis niet doen, hebben hem ook niet maar we hebben geboden waar wij mee kunnen leven. Dat een ander hem veel meer waard vind mag. Plus zoveel huizen worden laag in de markt gezet tegenwoordig, een vraagprijs is echt niet alles.

Via een vriendin gehoor dat het huis van de buren van haar ouders te koop komt, heel mooi stukje en dus meteen de makelaar gebeld. Komt er in maart pas op, vraagprijs nog niet zeker en er was al meerdere keren voor gebeld. Zucht. Deze makelaar kennen we goed, hij vond het wel echt iets voor ons en we hebben dan ook een bezichtigingsplek gekregen als hij de verkoop ingaat, t is weer iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:03

Ieder z'n mening toch :+

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:04

Ja, t is ook jammer als je steeds achter het net vist. En dat de markt overspannen is gaat ook vast niemand hier ontkennen. :+

Wat zoek jij eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:10

Ik vraag me alleen af of mensen met alles zo zouden redeneren.. dan betaal ik wel een x bedrag extra voor product y en garantie hoef ik er niet op.

Ik vind de huizenmarkt gewoon heel bijzonder. In meerdere opzichten. Zo kreeg je nog een badkamer bij een huis, omdat men ze niet kwijt kon. En zo is er een schreeuwend tekort en mikken mensen een ton extra geld er bovenop.

Wij zoeken datgene wat we nu als huurhuis hebben. Dus buitenruimte en niet in een woonwijk. En dat kan van rijtjeshuis tot vrijstaand wezen. Speld in de hooiberg, maar we hebben tijd. Najah mits we niet ons huis uit worden gezet, omdat de gemeente vindt dat er niet verhuurd mag worden (wat al 40 jaar zo is, iedereen altijd netjes ingeschreven bij gemeente) :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:27

idinn schreef:
Ik vraag me alleen af of mensen met alles zo zouden redeneren.. dan betaal ik wel een x bedrag extra voor product y en garantie hoef ik er niet op.

Ik vind de huizenmarkt gewoon heel bijzonder. In meerdere opzichten. Zo kreeg je nog een badkamer bij een huis, omdat men ze niet kwijt kon. En zo is er een schreeuwend tekort en mikken mensen een ton extra geld er bovenop.

Wij zoeken datgene wat we nu als huurhuis hebben. Dus buitenruimte en niet in een woonwijk. En dat kan van rijtjeshuis tot vrijstaand wezen. Speld in de hooiberg, maar we hebben tijd. Najah mits we niet ons huis uit worden gezet, omdat de gemeente vindt dat er niet verhuurd mag worden (wat al 40 jaar zo is, iedereen altijd netjes ingeschreven bij gemeente) :+

Ik snap dat het heel frustrerend is hoor. Wij hebben ook 5x een bod gedaan op super leuke huizen voordat we een keer uitgekozen werden. Alleen echt niet ieder huis wordt verkocht voor een ton boven de vraagprijs... Misschien zelf je wensen/eisen iets aanpassen? Wij hebben bijvoorbeeld een iets goedkopere kluswoning (voor de vraagprijs) gekocht en een bouwdepot genomen ipv een woning die we zo konden betrekken met een hogere hypotheek zonder bouwdepot. De vraag naar een kant-en-klare woning in de prijsklasse waarin wij zochten (€275k-€350k) is zo groot dat we daar als starters niet tussen kwamen, maar bij een kluswoning lukte dit wel.

En ja, als er een product wordt verkocht dat ik heeeeel graag wil hebben en waarvan ik de risico's goed kan inschatten ben ik best bereid wat meer te betalen...

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:47

Wij hebben ook gekocht zonder voorwaarden en hebben een ton overboden.. waren al zo danig lang op zoek dat we wisten dat de financiering rond zou komen, en we gaan nu alsnog voor de BTK, maar zonder voorbehoud tuurlijk

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:51

idinn schreef:

Als je genoeg geld hebt kan je natuurlijk ook gek doen. :D
Het spreekwoord 'wat een gek ervoor geeft' bestaat al erg lang.

Wij hebben ook overboden (geen ton) en zonder voorwaarden maar de hypotheek die we straks hebben kun je niks voor huren, ook niet een flatje dus zo gek is het niet.
Tuurlijk heb je mensen die (te) veel risico nemen maar ik denk dat het wel meevalt, je krijgt ook niet zomaar een hypotheek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:27

idinn schreef:

De huizenmarkt is gewoon marktwerking pur sang... niets vreemds aan. Dat het geen leuke markt is, dat is wat anders, maar vanuit economische en marktprincipes is het helemaal geen vreemd verschijnsel, de woningmarkt.

Maar het is natuurlijk wel ingewikkeld om iets te vinden vergelijkbaar met de woning die je nu blijkbaar illegaal huurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:01

Gefrustreerd ben ik absoluut niet. Het maakt ons niet uit of we nu een huis kopen of over 5-10 jaar. Als een huis het niet wordt, najah dan komt er vast een nog mooier plekje op ons pad :D

Geen haast hebben scheelt natuurlijk ook om geen idioot bedrag neer te gooien. En het kan ook nu nog regelmatig wel zonder ton overbieden. Dus daar wagen we op. Overigens bieden wij ook gewoon over hoor als het huis het in ons ogen en in deze markt waard is. Maar wel binnen het redelijke. Al zal ons redelijke voor andere misschien ook al weer idioot wezen :)

En anders wachten we tot de markt weer wel instort. Ik weiger om heel veel geld neer te leggen voor een woning die er verre weg niet op getaxeerd wordt. Ik vind namelijk 100+ jaar oude, bouwvallige, ongeisoleerde woningen vol gebreken leuk en sfeervol. Mijn vriend heeft zich daar al maar bij neergelegd _O-

Huren mag, maar volgens de regels zou het dan niet vrijstaand mogen zijn. Er is echter gewoon vanuit gemeente toestemming voor. Maar dat zijn ze na 40 jaar kwijt, dus dat is nu even een dingetje :') Tja in het ergste geval gaan we wat anders huren of rekenen of 5 jaar een gewoon huis en dan verkopen met een ton verlies gunstiger is als 5 jaar geld aan huur besteden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:06

Wij hebben ook geen ton overboden hoor :) zouden we ook niet snel doen maar uiteindelijk hebben we ook maar 1 keer een bod gedaan en het was gelijk raak gelukkig. We moeten wel hard werken _O-

We hebben nu van dit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naar dit gedaan in de eerste maand
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:07

Oh wat een mooie ruimte Marjan!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:21

Jullie harde werken wordt beloond, wat een verschil al zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 08:32

Jullie gaan echt hard, knapt lekker op zo!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 08:57

Dank jullie! We voelen ons wel bejaard soms maar goed _O- we beginnen vanaf februari met het huis. (Is de planning tenminste)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:18

Lekker bezig hoor!! Hier inmiddels alweer 3 weken over en de kerstdagen gezellig kunnen vieren hier. Het genieten begint nu echt haha. Ik wens iedereen in dit topic heel veel succes met het vinden van een huis in het komende jaar!!