Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:01

Ja klopt! Ben wel blij dat ze een HP hebben voorzien (laptop is van mijn voorganger en amper jaar oud) ipv een Apple/MC book. Moet vooral werken met Microsoft 365 en bijhorende programma's, dan is HP toch wat makkelijker volgens mij.

En wat is in godsnaam een handpand?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:07

Prairy schreef:
Dat is zeker een fijne besparing. Ook in discussie met je vriend :+

Ik heb vandaag voor het eerst les op een handpan gehad, zo'n gaaf instrument vind ik dat. Ze zijn alleen niet goedkoop, 2000-2500€ is een beetje de prijs voor eentje...

Wat is een handpan?

tamary

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:14

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:19

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:35

Suzanne F. schreef:
Hier totaal geen OS interesse. En zeker niet voor die bedragen. Op tv zie ik het nog beter. En kan ik elk onderdeel kijken wat ik wil.
Hier even niet bespaard. Scooter had onderhoud nodig en is meteen nieuwe ecu ingegaan dus hij is nu wat vlotter zeg maar. En dochter wilde dolgraag een nieuwe helm dus nou toe maar weer. Nu blut.

Met de tv zul je het inderdaad wel beter zien, maar ik wil en keer de sfeer ervaren en nu is de kans.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:37

Ik ben weer met de moestuin gestart, heb ik later dit jaar weer profijt van :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 15:12

Ik heb al wel weer bakjes gekocht voor plantjes te kweken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:02

Ik heb teveel geld uitgegeven aan Kramer :') Had enkel een nieuw halstertouw nodig.
Behalve dus 2 nieuwe touwen (altijd reserve hebben is het motto hier) nog 2 trekkinghalsters aangekocht, want past makkelijker onder hoofdstel. Dan nog 2 nieuwe halstertjes voor de mini's, een zak van 4kg snoep (ok, die was bijna op) en een bups sporttops, een trui en een hoodie.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:05

Wij zjn ook weer begonnen met de moestuin!
En ging vd week de mist in met planten bij de ikea :') Ik vind planten zo leuk :D

Gister ochtend een hele zware domper gehad. Ik heb een buiten voliere met dwergpapegaaien en ineens lag er eentje dood in het verblijf. Ik snel er naar toe, was het de moeder van een nestje dat we nu hadden zitten. Meteen het nest bekeken, maar alle kleintjes zijn overleden.
Het was wel en "oeps" nestje, want dit is nou niet bepaald het juiste seizoen voor ze om eieren te leggen :+ Dus we hadden ook totaal geen kleintjes verwacht (normaal wisselen we voor nep eieren) Maar voor alsnog heel verdrietig, kleintjes zagen er echt goed uit, maar zullen het zonder de moeder te koud gehad hebben in de nacht dat ze overleden is. Zo kon ik er dus meteen 4 begraven ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:01

:knuffel: wat jammer Faelynn. Enig idee waaraan de moeder overleden is of kan zijn?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 23:19

He wat sneu Faelynn :(:)

Ik zag hier de nijlganzen alweer met 6 kuikens lopen ... die beesten zijn onverwoestbaar of zoiets.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:38

Die zijn er vroeg bij. Ze zijn idd onverwoestbaar.

Heb ooit een artikel gelezen dat de eieren wilde lakken meteen na het leggen zodat ze kuikens overlijden en er minder komen.
Zou geen gek idee zijn

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:46

Varekaj schreef:
:knuffel: wat jammer Faelynn. Enig idee waaraan de moeder overleden is of kan zijn?

Ze zag er eigenlijk super goed uit behalve dat ze wel erg mager was.
Dus ik vermoed ondervoeding of uitgeput oid. Ze hebben wel onbeperkt eten, maar het was haar eerste nestje en ze kwam er ook bijna niet af om te eten, of papa veel voerde weet ik eigenlijk niet zo goed, is mij niet duidelijk opgevallen zoals ik bij andere koppels wel eens zie (heb een groep van meerdere koppels in de volière zitten) kleintjes zagen er wel heel goed en doorvoed uit dus zeker zo met de kou denk ik dat ze al haar energie daar in gestoken heeft ten koste van zichzelf. -O-

VanHuisUit schreef:
He wat sneu Faelynn :(:)

Ik zag hier de nijlganzen alweer met 6 kuikens lopen ... die beesten zijn onverwoestbaar of zoiets.

:') Ja ik snapte t bij die van mij ook niet zo goed, een ander koppel had echt midden in December ook al eieren gelegd, die hadden we dan wel op tijd vervangen voor neppe eieren, maar je zou toch denken dat ze wel snappen dat dat niet gaat. Als ze nou nog binnen zitten met een stabiel klimaat, maar ze zitten bij mij allemaal buiten..
Dwergpapegaaien zijn echt niet bestand tegen die kou als ze zo klein zijn, eerste weken hebben ze nog geen veren en zijn ze zo naakt en afhankelijk als maar kan. Zeker niet zo fluffy en schattig als ganzen en eentjes.

Voor wie t interessant vind even een foto van de overleden kleintjes in een spoiler geplaatst

Spoiler:
Afbeelding

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 07:42

Zag gister tot mijn grote vreugde dat we maandelijks spaarrente krijgen, toch zo'n 6,50 per maand!
Dacht dat rente jaarlijks wordt bijgeschreven, toch weer leuk!

Wij sparen maandelijks automatisch een bedrag en kijken er eigenlijk nooit op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:51

Ik krijg nog geld terug van een paar mensen wat ik alweer vergeten was. Ook altijd fijn. Heb kaarten verkocht voor het eetfestijn van onze ruiterclub, alleen moesten we ze paar weken terug al allemaal afrekenen aan onze club zelf. Dus ik had de kaarten voor die koppels apart gehouden, alvast betaald en dat geld krijg ik deze week dus terug. Gaat om iets van €130 ongeveer. Kan mooi het spaarpotje in :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:00

Gisteren wederom een smak geld uitgegeven aan gemak voor de komende jaren, irrigatiesysteem voor de kas waar de geënte fruitbomen staan en voor de moestuinbakken. Ik heb een hekel aan water geven en vergeet dat ook altijd, op deze manier is er tenminste nog kans dat er iets overblijft :+

Van de week nog wat marktplaats scores, gratis fundering beton blokjes voor mijn gratis tuinhuis van 4x4 meter, en een gratis bed bank.

Moet nog een houtkachel in, liefst waarop je ook kunt koken, sandwichpanelen erop (geïsoleerde dak platen) en tapijt erin. Gratis tuinhuis wordt dus alsnog niet goedkoop, maar dan heb ik straks wel een heel leuk relax huisje in mijn bos staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:28

Klinkt wel heel gezellig! En als je gelijk voor meerdere jaren goed zit haal je de investering er toch ook uit in de vorm van comfort, tijdswinst en waarschijnlijk ook betere productie van je boompjes.

Gisteren de reisrekening bekeken en als ik puur de reiskost bekijk heb ik al iets meer dan 1/3 bij elkaar. Hou ik ook rekening met de vliegtickets en andere extra's, dan zit ik op 1/4. Wetende dat deze maand de laatste is dat de pony's mee op pension staan normaal gezien, wat maakt dat er vanaf april weer extra budget opzij kan gezet worden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 11:36

@Faelyn zonde... en ja die nijlganzen... ik ben 'tegen' ze want ze zijn zo agressief naar de eenden en het zijn exoten. Maar als er dan zo'n moedergans op een nest zit helemaal dedicated kan ik het ook niet over mijn hart verkrijgen er iets aan te doen... had mezelf een soort van voorgenomen de eieren te gaan schudden als ik ze tegenkwam... maar die monsters weten de nesten altijd uitstekend te verbergen... het zijn ook uitstekende ouders, let maar eens op als je nijlganzen ziet met hun kroost. ALtijd een voor, een achter het spul aan. Die eenden zijn zo dom... die zwemmen gewoon door, moeders voorop, en je ziet dan achter elkaar pulletjes verdwijnen of door de snoeken of door de reigers -O- en vader eend speelt al helemaal geen rol bij de bescherming of opvoeding >;)

Wij waren afgelopen maand echt heel veel kwijt aan boodschappen...

Als het voorjaar wordt moet ik me ook echt inhouden aan aanschaffen van van alles en nog wat voor de tuin.

@Prairy dat wordt een mooi gratis tuinhuis!
@Karrij nooit verkeerd :$

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:54

Ik ben een half jaar geleden verhuisd. Dus het kost nog steeds geld om dingen in te richten.

Nu ben ik meer geld kwijt aan schoonmaakmiddelen en natuurazijn ivm hard water.
Ik dacht aan een waterontharder, maar nu krijg ik in mijn appartement het koud en warm water apart binnen. Dus dan zou ik er twee moeten nemen. (Heb al twee bedrijven gesproken over de telefoon en wacht nog op een derde). Dat past zeker niet in het budget. Iemand hier misschien een slim idee?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:38

Je hebt ook van die magneten die je op je leidingen zet, maar of dat daadwerkelijk helpt..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:16

Luxorvalkje schreef:
Ik ben een half jaar geleden verhuisd. Dus het kost nog steeds geld om dingen in te richten.

Ik dacht aan een waterontharder, maar nu krijg ik in mijn appartement het koud en warm water apart binnen. Dus dan zou ik er twee moeten nemen. (Heb al twee bedrijven gesproken over de telefoon en wacht nog op een derde). Dat past zeker niet in het budget. Iemand hier misschien een slim idee?

Op koud water hoeft er geen ontharder. Dus als je warm water apart binnen krijgt is dat eigenlijk helemaal ideaal.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:16

denice schreef:
Je hebt ook van die magneten die je op je leidingen zet, maar of dat daadwerkelijk helpt..

Dat is een heel mooi artikel met een nihile werking waar beste veel mensen in trappen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:10

Duhelo schreef:
Luxorvalkje schreef:

Op koud water hoeft er geen ontharder. Dus als je warm water apart binnen krijgt is dat eigenlijk helemaal ideaal.

Dan heb ik de eerste verkooptruc al gevonden. Dank je. Eentje scheelt toch de helft.
Waarom hoeft op koud water geen ontharder? Mijn keuken en wastafel waar ik eigenlijk alleen koud water gebruik hebben toch flink wat aanslag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:23

Luxorvalkje schreef:
Duhelo schreef:

Dan heb ik de eerste verkooptruc al gevonden. Dank je. Eentje scheelt toch de helft.
Waarom hoeft op koud water geen ontharder? Mijn keuken en wastafel waar ik eigenlijk alleen koud water gebruik hebben toch flink wat aanslag.

een installateur bij een vriendin van me zei dat dat niet nodig was.
Google zegt echter idd iets anders, dus geen idee wat nu klopt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:37

Ik zou niet weten waarom je bij koud water geen ontharder nodig hebt?