Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 23:33

idinn schreef:
Bij sommige huizen wil ik best zonder bouwkundige keuring bieden. Maar die gok ga ik bij een huis van 100 jaar oud met scheuren in de gevel niet wagen. Ik moet ook gewoon aan mijn onderzoeksplicht voldoen. Makelaar kan wel mooi zeggen wat voor scheur het is, ik wil daar toch een mening van iemand over horen op bouwtechnisch vlak. Niet dat het huis straks half instort en we dat maar hadden moeten weten.

Dat ze maar opschieten die keuring te verplichten..

Ik gok dat ons bod niet eens hoog genoeg is om überhaupt verder te kijken naar de voorwaarden :+

Monchou .. gewoon bieden als het wel voldoet. Stel het wordt geaccepteerd en je denkt dan nog niet "wooohooo" kan je altijd nog bedanken he.

Ik snap je wel :+ Ik zeg alleen dat verkopers dan denk ik sneller voor een ander kiezen. Maar mee eens, wat mij betreft wordt de bouwkundige keuring verplicht bij huizen van 1970 en ouder.

Als het bod wordt geaccepteerd en we haken alsnog af, dan verwacht ik dat de volgende huizen bij deze makelaar op het moment dat wij bellen "opeens al vol gepland zijn".. Denk niet dat die ons nog serieus nemen dan. En terecht eigenlijk. Ik doe niet zomaar een bod.

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 08:05

Bij ons vonden ze het juist fijn dat we zo uitgebreid hebben gekeken en nog een tweede keer zijn geweest met een aannemer. Ze ga en aan dat ze het fijn vonden dat we zo serieus en enthousiast waren. Iemand hier uit het dorp had bijvoorbeeld ook interesse maar die wilde de boel grotendeels plat gooien en dat ging ze enorm aan het hart.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 11:19

Monchou schreef:
idinn schreef:
Bij sommige huizen wil ik best zonder bouwkundige keuring bieden. Maar die gok ga ik bij een huis van 100 jaar oud met scheuren in de gevel niet wagen. Ik moet ook gewoon aan mijn onderzoeksplicht voldoen. Makelaar kan wel mooi zeggen wat voor scheur het is, ik wil daar toch een mening van iemand over horen op bouwtechnisch vlak. Niet dat het huis straks half instort en we dat maar hadden moeten weten.

Dat ze maar opschieten die keuring te verplichten..

Ik gok dat ons bod niet eens hoog genoeg is om überhaupt verder te kijken naar de voorwaarden :+

Monchou .. gewoon bieden als het wel voldoet. Stel het wordt geaccepteerd en je denkt dan nog niet "wooohooo" kan je altijd nog bedanken he.

Ik snap je wel :+ Ik zeg alleen dat verkopers dan denk ik sneller voor een ander kiezen. Maar mee eens, wat mij betreft wordt de bouwkundige keuring verplicht bij huizen van 1970 en ouder.

Als het bod wordt geaccepteerd en we haken alsnog af, dan verwacht ik dat de volgende huizen bij deze makelaar op het moment dat wij bellen "opeens al vol gepland zijn".. Denk niet dat die ons nog serieus nemen dan. En terecht eigenlijk. Ik doe niet zomaar een bod.

Doel je met dat laatste stukje als reactie op mij?

Uiteraard moet je een bouwkundige keuring in de bedenktijd wel bij je bod vermelden hè. Ik bedoel niet dat je hierover niks zegt en dan ineens een keuring wilt doen. Dat laatste is overigens ook zinloos, want een makelaar zegt dat je dan bouwkundig kan keuren alleen pas ná de bedenktijd.

Bouwkundige keuring in de bedenktijd zorgt ervoor dat als er iets naar voren komt en je als nog ontbindt dat dit dan vrij snel is. Ze nemen dit dan ook niet op in de koopovereenkomst, omdat je in de wettelijke bedenktijd sowieso zonder reden kan ontbinden. Echter bieden ze je dan wel de mogelijkheid als nog met een bouwkundige te gaan kijken. Als er nog andere biedingen zijn dan zouden ze die kunnen benaderen als er in de bedenktijd wordt ontbonden ipv pas 4-6 weken later en heb je een grotere kans dat de andere bieders nog interesse hebben.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:24

@mavantos: Nee was als reactie op idinn :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:32

Monchou schreef:

Eens en oneens tegelijkertijd. Ik heb dit voor handen gehad maar ik heb het niet bewust gedaan. Sterker nog: ik vind dat het schuld is van de verkopende makelaar (maar dat is natuurlijk alleen mijn kant van het verhaal). Ik werd echt enorm gepushed en heb toen een bod gedaan. Alles moest snel snel snel... Mijn bod werd geaccepteerd, en toen sloeg de paniek toe... ineens merkte ik dat het niet eerlijk ging, dat ik te veel onder druk werd gezet, dat het allemaal iets té snel ging, dat ik geen fatsoenlijk (lees:eerlijk!) antwoord op kreeg op mijn vragen, zelfs een notaris was al bijna geregeld door de verkopend makelaar (terwijl wij allemaal weten dat de koper die uitkiest) enz.enz. Het hele weekend ben ik in grote paniek geweest. Ik ben geen gevoelig type maar ik had zoveel stress en paniek bij het huis, zo veel twijfels, zo een vreselijk SLECHT GEVOEL.... toen zag ik geen andere uitweg dan de hele boel afblazen. Hoe vervelend ook voor alle betrokkenen! Mogelijk komt dit mij duur te staan als ik die makelaar nog eens tref, aan de andere kant wil ik daar toch niet van kopen :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:39

Zo heb ik een paar jaar terug eens een makelaar gehad die aan alles liet blijken dat ik in mijn eentje toch niet in staat was het huis te kopen. Een huis waar nog best wat aan moest gebeuren. Ik had daar een mooi bod op gedaan, met ruimte om nog op te kunnen knappen. Makelaar lachte me serieus uit.
Prima, dan ga ik wel op zoek naar wat anders. Ik heb in dezelfde week een ander (leuker, goedkoper en in betere staat) huis gekocht. En dat 1e huis heeft nog een jaar te koop gestaan en is toen verkocht voor minder dan ik had geboden. Ik had alleen maar medelijden met de mensen die die makelaar hadden. De markt is nu wel anders, voor jou 10 anderen.
Maar geld en status doen rare dingen met mensen ofzo....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:40

linda2008 schreef:
Monchou schreef:

Eens en oneens tegelijkertijd. Ik heb dit voor handen gehad maar ik heb het niet bewust gedaan. Sterker nog: ik vind dat het schuld is van de verkopende makelaar (maar dat is natuurlijk alleen mijn kant van het verhaal). Ik werd echt enorm gepushed en heb toen een bod gedaan. Alles moest snel snel snel... Mijn bod werd geaccepteerd, en toen sloeg de paniek toe... ineens merkte ik dat het niet eerlijk ging, dat ik te veel onder druk werd gezet, dat het allemaal iets té snel ging, dat ik geen fatsoenlijk (lees:eerlijk!) antwoord op kreeg op mijn vragen, zelfs een notaris was al bijna geregeld door de verkopend makelaar (terwijl wij allemaal weten dat de koper die uitkiest) enz.enz. Het hele weekend ben ik in grote paniek geweest. Ik ben geen gevoelig type maar ik had zoveel stress en paniek bij het huis, zo veel twijfels, zo een vreselijk SLECHT GEVOEL.... toen zag ik geen andere uitweg dan de hele boel afblazen. Hoe vervelend ook voor alle betrokkenen! Mogelijk komt dit mij duur te staan als ik die makelaar nog eens tref, aan de andere kant wil ik daar toch niet van kopen :o

Maar jij schetst een beeld dat bij ons niet van toepassing is, gelukkig :D

Wat jouw situatie betreft is het gewoon niet netjes geweest van het makelaarskantoor.
Maar ik werk zelf ook bij een makelaarskantoor en ik weet gewoon hoe het werkt. Als mensen een bod doen en zonder duidelijke of goede reden opeens weer intrekken... dan is het niet gek als de makelaar mensen bij een volgend huis niet zo serieus meer neemt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:52

Wij hadden een huis bezichtigd die scheuren had, daarvan stond ook niks duidelijk vermeld.
Wij moesten er zelf achteraan want de makelaar zei dat het aardbevingsschade was, maar bleek dus verzakt door slechte fundering.
Dat was niet netjes op z'n zachtst gezegd. :x
Dus dat soort dingen zijn wel heel belangrijk te weten.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:46

MirandaMalik schreef:
Wij hadden een huis bezichtigd die scheuren had, daarvan stond ook niks duidelijk vermeld.
Wij moesten er zelf achteraan want de makelaar zei dat het aardbevingsschade was, maar bleek dus verzakt door slechte fundering.
Dat was niet netjes op z'n zachtst gezegd. :x
Dus dat soort dingen zijn wel heel belangrijk te weten.

Niet alle makelaars melden dat soort dingen eerlijk inderdaad.
En ik denk dat ook niet alle makelaars evenveel bouwkundige kennis hebben, het is en blijft een vrij beroep :=
Dus het is zeker verstandig om als koper zelf op onderzoek uit te gaan.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:09

Het was oprecht een lastige beslissing omdat mensen om mij heen ook vonden dat ik blij moest zijn dat ik zo’n woning kon bemachtigen... maar meestal als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het ook ;)

Of makelaars houden zich bewust van de domme.... := op bijna alle vragen die ik stel, krijg ik de reactie dat ze dat niet weten... :n oke dat schiet lekker op :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:17

We gaan het natuurlijk nooit worden.. maar inschrijven was tot 12:00 uur vanmiddag en ben nog niet gebeld dat we het niet zijn geworden, dus daar geniet ik dan maar even van _O-

Het zou wel een plek zijn waar we onszelf oud zien worden. Dus vrees dat ik morgen een slecht humeur heb en dan weer door.. ondertussen wel overtuigd van de zoekregio, dus misschien gaan we het nieuwe jaar eens zitten om te kijken voor een aankoopmakelaar daar.

En per januari weer loonsverhoging, hopelijk snel ook nog cao loonsverhoging. Alle beetjes helpen natuurlijk voor een hogere hypotheek *\o/*

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:31

linda2008 schreef:
Het was oprecht een lastige beslissing omdat mensen om mij heen ook vonden dat ik blij moest zijn dat ik zo’n woning kon bemachtigen... maar meestal als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het ook ;)

Of makelaars houden zich bewust van de domme.... := op bijna alle vragen die ik stel, krijg ik de reactie dat ze dat niet weten... :n oke dat schiet lekker op :o

Een makelaar is ook geen bouwkundige hè? We leren waar we op moeten letten, maar kunnen zeker niet alle oorzaken vaststellen. Daarvoor is vaak meer onderzoek nodig. Vraag en kijk dus zeker ook altijd naar de vragenlijst, omdat eigenaren die invullen met bekende zaken van de woning.

Makelaar zijn is een vrij beroep, maar als je bezichtigd bij een NVM-makelaar kun je er vanuit gaan dat de makelaar ook juist gecertificeerd is. Op www.vastgoedcert.nl kan je alle gecertificeerde (assistent/kandidaat) makelaars vinden.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:47

Wij hebben de bezichtigingen achter de rug.
Vrijdag 12 uur weten we wat ons huis heeft opgeleverd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:51

Spannend!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:55

opisop_shop schreef:
Spannend!

Echt wel!
Nog even geduld ;) ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:27

Ioriene, spannend!!!

Mavantos, klopt, maar soms betreft het ook vragen over de buurt, omgeving of bijvoorbeeld waarom de verkopers gaan verhuizen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:31

Nou er zat er weer eentje bij hoor.. hoger bod zonder voorwaarden. Mensen zijn helemaal gek _O-

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:03

Tja, ik ben zelf ook zo iemand :o Als je de mogelijkheid hebt en je wilt iets graag hebben, dan is dat gewoon het gunstigst.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:23

Ik heb zelf ook zonder voorwaarden geboden, als je financieel alles goed (heb laten) uitgerekend, dan is het risico ook gewoon klein. Zit je op grenzen van je financieel kunnen, ja, dan niet doen, maar dan is het in deze tijd gewoon lastiger. Onmogelijk nee, lastiger ja.

Bouwtechnische keuring heb ik laten uitvoeren al voordat we een bod hebben uitgebracht. Maandag gekeken, woensdag keuring, vrijdag bod gedaan.

Ben ik er voorstander van, nee. Ben ik blij dat ik daardoor mijn droomhuis heb kunnen kopen, ja. Ben ik helemaal gek, zeker niet

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:08

Chawi schreef:
Ik heb zelf ook zonder voorwaarden geboden, als je financieel alles goed (heb laten) uitgerekend, dan is het risico ook gewoon klein. Zit je op grenzen van je financieel kunnen, ja, dan niet doen, maar dan is het in deze tijd gewoon lastiger. Onmogelijk nee, lastiger ja.

Bouwtechnische keuring heb ik laten uitvoeren al voordat we een bod hebben uitgebracht. Maandag gekeken, woensdag keuring, vrijdag bod gedaan.

Ben ik er voorstander van, nee. Ben ik blij dat ik daardoor mijn droomhuis heb kunnen kopen, ja. Ben ik helemaal gek, zeker niet

Toch is het altijd even goed oppassen. Jaren terug heb ik ook een goede berekening (dacht ik) laten uitvoeren door een adviseur. Puntje bij paaltje eindigde ik zonder woning en met alleen maar kosten en 3 levensverzekeringen :') Ik zou dus altijd onder voorbehoud aanraden, ondanks deze markt. Ben blij dat ik toen onder voorbehoud heb geboden, er kan altijd iets gebeuren.

Edit: het met voorbehouden bieden heeft trouwens niks te maken met dat we nog geen woning hebben. Het overbieden is het grootste probleem voor ons.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:19

Iinge_ schreef:
Chawi schreef:

Toch is het altijd even goed oppassen. Jaren terug heb ik ook een goede berekening (dacht ik) laten uitvoeren door een adviseur. Puntje bij paaltje eindigde ik zonder woning en met alleen maar kosten en 3 levensverzekeringen :') Ik zou dus altijd onder voorbehoud aanraden, ondanks deze markt. Ben blij dat ik toen onder voorbehoud heb geboden, er kan altijd iets gebeuren.

Dat is naar, zeker als je denkt alles goed geregeld te hebben.

Wij hebben dat ook echt meegenomen in onze risico afweging, stel alles gaat kapot en mis en weet ik veel wat. In hoeverre hebben we dan last van die 10% boete.

Wij hadden ruim 2 ton speling op wat we nodig hadden aan hypotheek en wat we maximaal mochten lenen (niet alleen via internet maximale hypotheek laten berekenen, maar echt bij verschillende banken en hypotheek adviseurs alle spullen ingeleverd en de bedragen gekregen). Daarnaast nog een goede spaarpot. Dat gaf genoeg rust om het zo te doen.

Al vind ik nog steeds dat onder voorbehoud van financiering bieden, gewoon wettelijk verplicht moet worden. Al gaf het ons nu wel een kans in deze markt, dat het niet zo was.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:28

idinn schreef:
Nou er zat er weer eentje bij hoor.. hoger bod zonder voorwaarden. Mensen zijn helemaal gek _O-

Hier idem. Zo irritant hè

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:32

mavantos schreef:
linda2008 schreef:

Een makelaar is ook geen bouwkundige hè? We leren waar we op moeten letten, maar kunnen zeker niet alle oorzaken vaststellen. Daarvoor is vaak meer onderzoek nodig. Vraag en kijk dus zeker ook altijd naar de vragenlijst, omdat eigenaren die invullen met bekende zaken van de woning.

Makelaar zijn is een vrij beroep, maar als je bezichtigd bij een NVM-makelaar kun je er vanuit gaan dat de makelaar ook juist gecertificeerd is. Op https://www.vastgoedcert.nl kan je alle gecertificeerde (assistent/kandidaat) makelaars vinden.

Makelaars zijn wel verplicht eerlijk te antwoorden en moeten ook op de hoogte zijn van de staat van het huis. Wij hebben meerdere keren gehad dat ze dingen zogenaamd niet weten of niet eerlijk antwoorden.
Ook over asbest of schimmels enzo, ook over de niet bewoningsclausule..meestal als je een beetje mensenkennis hebt voel je al aan dat het geen zuivere koffie is.

Wij hebben ook zonder voorbehoud geboden, maar wij konden dat ook, het zou ons natuurlijk wel geld gekost hebben mocht het onverwachts (we hadden wel alles precies uitgezocht met de financieel adviseur)toch niet rondkomen maar dat konden we dan wel betalen.
Ik zou me eerder druk maken bij sommige huizen over bouwkundige problemen, maar het huis wat we nu gekocht hebben is niet zo oud, heel degelijk en staat niet in aardbevingsgebied.
Ben blij dat we het zo gedaan hebben want anders hadden we dat leuke huis niet gehad! *D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:40

linda2008 schreef:
Ioriene, spannend!!!

Mavantos, klopt, maar soms betreft het ook vragen over de buurt, omgeving of bijvoorbeeld waarom de verkopers gaan verhuizen...

Buurt en omgeving is natuurlijk belangrijk om te weten als makelaar, maar uiteindelijk is dat ook altijd nog een mening. Ik zou dus zeker (zoals al vaker hier aangeraden) zelf de buurt bekijken en eens goed Google gebruiken.

De reden waarom verkopers gaan verhuizen is natuurlijk privé, dus kan mij voorstellen dat dit niet altijd vermeld wordt.

@MirandaMalik
Uiteraard moet een makelaar eerlijk zijn en op de hoogte zijn van de bouwkundige staat. Maar zoals al eerder gezegd is een makelaar geen bouwkundige en kan niet altijd weten waar er bijvoorbeeld asbest zit. Uiteraard weten ze wel in welke bouwperiode asbest is gebruikt. Wil je exact weten hoe het bouwkundig ervoor staat? Dan moet je echt een bouwkundige keuring laten doen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:53

Mavantos, doe ik ook zeker hoor ;) maar ik vind het wel opvallend dat er soms gedaan word alsof ze van niks weten terwijl je merkt dat dat niet klopt. Als ik als leek al kan vinden op internet dat ze op een naastgelegen terrein gaan bouwen, weet een makelaar dat natuurlijk ook wel :P (voorbeeldje).