[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:29

Als je aflossingsvrij aan t einde looptijd n (of tussentijds) niet af lost maar doorzet als hypotheek betaal je idd meer rente dan wanneer je wel gaat aflossen. Het percentage rente hoeft niet hoger te zijn. Het totale betaalde rentebedrag wel. Je blijft rente betalen tot t afgelost is.

Miran88

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:04

Gister een aanpassing gehad in het voorlopige koopovereenkomst. Dat er bij ons bekend is dat er asbest aanwezig is in de woning. Wij weten dat er oud zeil ligt. Al wisten ze niet precies hoe oud dit zeil is. Ik wil toch graag weten waar dat asbest dan precies zit. Vandaag maar even de makelaar bellen.

Ik ben nu op zoek naar een notaris waar we ook gelijk ons samenlevingscontract willen regelen. Heb al een offerte opgevraagd, maar weet niet precies wat hier nou de gemiddelde kosten voor zijn. Of kan dat heel erg verschillen deze kosten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:07

Dat kan wel maar hoeveel weet ik niet.

Rare aanpassng trouwens. . Jullie wisten dat helemaal niet blijkbaar?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:23

Voor de leveringsakte en samenlevingscontract zitten wij op 1236 euro..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:44

Klein beetje asbest is prima zelf af te voeren(goed verpakt aanleveren bij de gemeentewerf en gaan)
Maar zoals ik het lees wisten jullie het idd niet?
Zou er wel duidelijkheid over willen idd.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:19

Al een tijd niks meer laten horen, druk druk druk. Wel elke keer bij wat tijd aan het mee lezen.

Het huis waar we vorige week dinsdag zijn wezen kijken was niks. Veel te duur voor de staat waarin het is en veel te veel om op te knappen wat we bij dit huis het niet waard vinden.

Gister bij een ander huis wezen kijken. Maar dit is helaas via koopgarant,wat betekent dat er geloot wordt. De 1e categorie is als je een huur woning in midden delfland achter laat,is er hier iemand van gaat het huis automatisch naar degene. Wij vallen in de 2e categorie,vriend woont in midden delfland. Maar was super druk met bezichtigen en lotings formulieren invullen dus de kans is zo klein en bijna niet aanwezig,helaas. Super mooi en net huis,nieuwbouw uit 2008 en hele leuke rustige wijk.

Verder staat er nog niks naar ons zin op. Elke dag op funda aan het kijken maar niks.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:56

Gisteren hebben we een bezichtiging gehad, de kijkers waren er redelijk goed over te spreken. Nu hoorde ik wel van de makelaar dat ze nog een ander bezichtigd huis ook leuk vonden, ze gingen nu ons huis en dat andere huis tegen elkaar afwegen. Want beide stond ze aan, naar wat ik heb begrepen. Spannend.....

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:44

Spannend zeg.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:22

Spannend!

Een beetje asbest is idd geen ramp hoor, dat kan je best zelf afvoeren. Bij ons zit er ook asbest maar dat is bij ons wel gelijk gemeld.

Vanochtend het koopcontract getekend :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:06

Rachel_x schreef:
Voor de leveringsakte en samenlevingscontract zitten wij op 1236 euro..

Ik heb voor levering- en hypotheekaktes ongeveer € 900 betaald. Samenlevingscontract hangt een beetje af van of je ook testamenten wil opstellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:27

Weet iemand hier toevallig nog een aantal Facebookpagina’s voor woningaanbod (huizen te koop)? Landelijk of provinciaal/regionaal? Of een makkelijke methode om deze te vinden? :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:57

Wij hebben geen asbest, maar wel van die platen die op asbest lijken maar wat het niet is. Toch moeten deze er voor 2021 (dacht ik) ook af en hetzelfde afgevoerd worden als asbest. Nu wilden wij de garage toch al verbouwen (stuk aanbouwen) en dan gaat er meteen ee nieuw dak op. Maar wel iets om rekening mee te houden voor de huizenkopers. Wij zijn er pas later achter gekomen.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:59

Ik vind het idd geen ramp als er een beetje asbest in de woning zit. Maar de makelaar was 'vergeten' door te geven dat hij dat wilde aanpassen in het koopcontract. Toen wij belde kon hij ook niet zeker zeggen waar het zat en of er wel asbest aanwezig is. Beetje vaag. Maar inmiddels is het alweer aangepast. Volgens mij hoopte hij gewoon dat wij het niet zouden zien ofzo. Tenminste dat idee krijg ik erbij.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:21

asbest is niet zo'n groot probleem, zolang je er maar niet in loopt te boren en te zagen. Wij hebben asbest dak op onze schuur. Heel veel huizen hier in de straat hebben dat. Geen probleem...want wie gaat er nu boren in een dak ? :P

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:21

Miran88 schreef:
Ik vind het idd geen ramp als er een beetje asbest in de woning zit. Maar de makelaar was 'vergeten' door te geven dat hij dat wilde aanpassen in het koopcontract. Toen wij belde kon hij ook niet zeker zeggen waar het zat en of er wel asbest aanwezig is. Beetje vaag. Maar inmiddels is het alweer aangepast. Volgens mij hoopte hij gewoon dat wij het niet zouden zien ofzo. Tenminste dat idee krijg ik erbij.

is het nu uit het koopcontract gehaald dan?
Lijkt mij dat ze dan nog wel even dubbel mogen gaan kijken of er nu wel of geen asbest in zit.... het zinnetje uit het contract halen lost het probleem niet op toch?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:08

Nee, niet echt. Bovendien is het wel sniekie, want nu 'weet' je als koper wel dat er asbest in zit... :+ Ik zou niet nu sowieso niet tekenen eer duidelijk is waar en hoeveel asbest er zit..

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:02

BridgetF: spannend, weet je al wat meer van de kijkers?

QueenE: koopcontract getekend, fijn!!

Miran88: rare gang van zaken met dat contract... zou wel fijn zijn als ze dan precies weten hoe of wat.

Verder gelezen over aflossingsvrije hypotheek. Jammer dat veel mensen verkeerd/onvolledig geïnformeerd zijn/worden. Ik verdiep mezelf er altijd in voordat ik iets afsluit/kkoop.

Wij hebben een bod geaccepteerd. Ging niet allemaal zo vlot, maar hopelijk snel tekenen zodat alles rond is, voorlopig dan.

Vorige week bij een huis wezen kijken, maar dat was boven toch wel krap. 4 slaapkamers waarvan 1 voor de kleding kast, dat was jammer. Vriendlief heeft voor zijn hobby ook 1 kamer nodig... vanmiddag bij een ander huis kijken wat ons erg aanspreekt wat ruimte betreft.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:44

Miran88 wat een raar gedoe met dat contract??
BridgetF wat enorm spannend! Inmiddels al wat gehoord of niet??
Marlis balen zeg! Maar het komt denk ik uiteindelijk vanzelf op je pad..
EkmiC oh wat fijn zeg dat jullie eruit zijn gekomen!

Wij zijn eigenlijk ook al een behoorlijke tijd aan het rondkijken (2 jaar en 1 jaar echt serieus en ook bezichtigingen gehad) en zijn al een paar maanden op de gemeente aan het wachten omdat we werden getipt over een wel heel interessant projectje voor ons nu (als start).

Nou goed, het duurde allemaal veel langer dan gepland enzo en iedereen geeft elkaar de schuld ervan. := Alleen wel heel irritant voor ons want we wisten het al zo lang en zijn er ook al een paar keer langs gereden en gelopen in die maanden, eigenlijk ook om een beetje in de gaten te houden of er al vorderingen werden gemaakt of niet. Super fijn dat we bovenaan het lijstje staan hiervan (geeft ons veel kansen) en ook dat we er toch al wel goed over na hebben kunnen denken, maar het geeft tegelijk ook een remmende werking. Je kijkt ondertussen ook wel naar andere huizen en ook wel een paar bezichtigd maar het houd je toch bezig om verdere stappen te ondernemen omdat je dit wilt afwachten, wat als dat projectje toch beter bij ons past? :\ Dat was echt wel even naar en frustrerend als het dan vervolgens ook nog eens totaal niet opschiet. :=
Maaaaar! Als het goed is gaan we deze week of volgende week er kijken.. *\o/* dit keer dus niet alleen de buitenkant en er om heen lopen maar ook het huis van binnen aan voelen en is kijken of de aanpassingen die zijn gedaan om het tot een woonhuis te maken ook degelijk zijn gedaan. Ook wel belangrijk....

Ik ben zo benieuwd! En het is toch wel raar van "voor ons lijkt het nog ver weg" naar "oh gut nu komt het wel heel dichtbij!", papieren allemaal al geregeld 2 maand terug ook al weer meerdere orienterende gesprekken gehad voor de hypotheek (eind vorig jaar ook al orienterend gesprek gehad := ), zijn al bezig met kiezen voor de uiteindelijke adviseur (echt het vergelijken enzo). Ben aan het uitzoeken wat onze maandelijkse lasten gaan worden (ook qua belastingen e.d.) en wat we allemaal nog moeten uitzoeken, maar het is een beetje lastig want we kopen niet van een particulier maar van de gemeente zelf. En dan geen grond maar een casco woning, maar dan wel weer bestaande bouw. _O-

Lekker ingewikkeld dus omdat de gemeente ook weer met allemaal regeltjes e.d. zit. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:06

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:58

nee, helaas ik heb nog niks gehoord. Ik denk dat dat niet zo best is, ze zijn afgelopen donderdag geweest. Als ze echt interesse hadden, hadden ze vast we al gebeld, tenminste dat zou ik wel doen. Dus nu maar hopen dat er snel weer nieuwe kansen (bezichtigingen) komen.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:21

Wat spannend Marinke! Er lijkt dus eindelijk wat beweging in te komen. Hoop op een positieve afloop voor jullie.

Emric, goed dat jullie eruit zijn. Voorzichtig gefeliciteerd dan maar! Nu duimen dat de akte snel getekend wordt.

Haike, wat gek he als je huis dan daadwerkelijk op funda staat. Laat de bezichtigingen maar komen!

Bridget, balen dat je nog niks vd kijkers gehoord hebt. Ik zou daar ook niks meer van verwachten. Snel op naar de volgende.

Hier ook nog steeds spannende tijden. Over 8 dgn verlopen de ontbindende voorwaarden van onze kopers. Nog geen verontrustende berichten gehoord, dus ik duim dat het gauw helemaal rond is.

Gister hebben wij onze stukken aangeleverd voor onze eigen hypotheekaanvraag. Ondanks dat ik weet dat alles goed zit, vind ik het toch wel heel spannend. Voor de kerst moet alles rond zijn en dan gaat die fles champagne echt open!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:23

Ook weer even bijgelezen, wat een gedoe met contracten en asbest enzo, ik zou ook willen weten waar het dan precies zit en aan de hand daarvan bepalen hoe je erin staat. Als het op een plek zit waar je verder toch niet aan gaat zitten lekker laten zitten denk ik zo?

Spannend Marinke, wat een geduld hebben jullie zeg!

Wij hebben morgen weer een bezichtiging, spannend! Hoop zo dat de nieuwe eigenaar zich snel meldt :o
Dan kunnen wij ook gerichter gaan kijken en bezichtigen, het gaat echt gruwelijk snel hier in de omgeving nu, huizen rond/ iets boven de 2 ton die er goed uitzien zijn echt binnen no time weg, dus dat wordt nog wat als we zelf kunnen gaan kijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:01

Wat betreft asbest laten zitten, als het gaat om daken is dat uiteindelijk geen optie.
Het asbestbeleid van de overheid geeft aan dat er vanaf 2024 geen asbest daken meer mogen zijn.

"2024 verbod op asbestdaken
De Rijksoverheid voert vanaf 2024 een verbod op asbestdaken. Particulieren, bedrijven en
(overheids-)instellingen mogen geen asbestdaken meer bezitten. Oude daken kunnen door de jaren heen zijn aangetast door weer en wind. Daardoor kunnen asbestvezels vrijkomen
."
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... bestbeleid

Dus als je een huis koopt met bijvoorbeeld een asbest dak op de schuur, dan betekent dat dat je hoe dan ook kosten gaat maken voor het verwijderen van de asbest en het aanschaffen van een nieuw dak.

Dus als je een huis koopt waar asbest in zit, dan is het wel van belang om een indicatie te hebben van de hoeveelheid asbest, de kosten voor het verwijderen etc. Dit kun je zelfs meenemen in de onderhandeling.

Gisteren hebben we weer een gesprek gehad met alle betrokken partijen rondom de situatie van het huis. Er is (weer eens) concreet uitzicht op een oplossing op relatief korte termijn (binnen 3 maanden). Maar ondertussen hebben wij zoiets van: eerst zien, dan geloven.

Even een heel korte situatieschets: door een bizarre omstandigheid aan de kant van de verkopers van het huis, hebben zij de woning niet in oktober 2014 aan ons kunnen leveren, zoals afgesproken. Er ligt echter wel een voorlopig koopcontract, op basis waarvan ze leveringsplichtig zijn. Het oplossen van die bizarre situatie duurt nu dus al ruim een jaar.
Wij wonen dus ook al ruim een jaar (tegen een vergoeding) in een huis wat niet van ons is, maar wat we een jaar geleden eigenlijk al hadden moeten kopen :')

Als de beschikking van de rechtbank er daadwerkelijk ligt (dat is de eerste stap van de oplossing), gaan we voor de 4e keer aan de slag met een hypotheekaanvraag. Dat deel vinden wij dus ondertussen niet zo spannend meer :')

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:54

Wat een gedoe, wendy...

Bjarni, herkenbaar van de huizen rond 2 ton die zo verkocht zijn. Wij zoeken ook iets boven de 2 ton, maar het gaat behoorlijk hard.

Gisteren huis bezichtigd en dat was toch wel heel positief. Ruime kamers, ruime tuin met grote blokhut. Nu wachten op het voorlopig koopcontract van dit huis zodat we een bod uit kunnen brengen. Hebben nu een optie zodat hij geen andere mensen laat komen kijken. Vond ik wel netjes. Taxatierapport ligt er al van een aankoopmakelaar van den eerder geïnteresseerde dus dat is mooi meegenomen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:54

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Net te horen gekregen dat na 4 lange maanden van omzetten onze nieuwe hypotheek is goedgekeurd!!!!
In 1 keer zonder opmerkingen!

Nu wachten op het telefoontje van de notaris om een afspraak te maken!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*