Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:41

Hoi allemaal,
Meld mij hier als woningzoekende maar zowel voor huur als koop kan ik alleen maar huilen van de belachelijke prijzen. Ben bijna 29 en thuis wonend en verdien vrij hoog gemiddeld. Ik word gek.
Gisteren appartement bekeken. Waarde is 230 met her en der nog asbest en enkel glas, kapotte vloer en keuken uit jaar kruk. Makelaar geeft aan dat 250 bieden niet gek is, maar dat heb ik niet over.
Voelt zo moedeloos en wanhopig…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:53

Fitzroy schreef:
Spannend, Linda !

Ik kan het nu officieel melden, ik heb geheel onverwacht een appartement gekocht *\o/* en mijn huis gaat de verkoop in. Ik heb dit echt te danken aan de aankoopmakelaar die ik last minute had ingeschakeld. Hij wist wat ik moest bieden en ik had ook nog zonder voorbehoud van financiering geboden. Zowel de hypotheekadviseur als mijn verkoopmakelaar zeiden dat dat makkelijk kon, dus ik heb hun advies opgevolgd en dat gaf inderdaad de doorslag.
Edit: ik heb dus ook geen motivatie aangeleverd, mijn aankoopmakelaar heeft het allemaal geregeld.

Jeetje wat een verrassing! Maarre… een appartement? Wilde je dat graag? Ik dacht dat je dol was op je tuin om te zonnen in je hangmat?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:01

Ik was het vooral zat om maar geld in mijn huis te moeten pompen. Dan weer de tuin, dan weer laten schilderen, nou ja, het onderhoud, zeg maar. Ik heb nu een appartement gekocht op de bovenste verdieping met een groot balkon op het zuiden en aan het water. Super mooi uitzicht en ik denk dat ik daar ook zeker lekker in de zon kan liggen. Verder regelt de VvE alles en dat is wel zo makkelijk als je alleen bent. Daarbij zit ik daar dichtbij de supermarkt en moest ik hier overal de auto voor pakken. En met mijn ogen die steeds verder achteruit gaan, is dat wel prettig. En ik ga op loopafstand van mijn zus wonen :D .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:14

Fitzroy schreef:
Ik was het vooral zat om maar geld in mijn huis te moeten pompen. Dan weer de tuin, dan weer laten schilderen, nou ja, het onderhoud, zeg maar. Ik heb nu een appartement gekocht op de bovenste verdieping met een groot balkon op het zuiden en aan het water. Super mooi uitzicht en ik denk dat ik daar ook zeker lekker in de zon kan liggen. Verder regelt de VvE alles en dat is wel zo makkelijk als je alleen bent. Daarbij zit ik daar dichtbij de supermarkt en moest ik hier overal de auto voor pakken. En met mijn ogen die steeds verder achteruit gaan, is dat wel prettig. En ik ga op loopafstand van mijn zus wonen :D .

Leuk! Klinkt goed.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:25

Fitzroy schreef:
Spannend, Linda !

Ik kan het nu officieel melden, ik heb geheel onverwacht een appartement gekocht *\o/* en mijn huis gaat de verkoop in. Ik heb dit echt te danken aan de aankoopmakelaar die ik last minute had ingeschakeld. Hij wist wat ik moest bieden en ik had ook nog zonder voorbehoud van financiering geboden. Zowel de hypotheekadviseur als mijn verkoopmakelaar zeiden dat dat makkelijk kon, dus ik heb hun advies opgevolgd en dat gaf inderdaad de doorslag.
Edit: ik heb dus ook geen motivatie aangeleverd, mijn aankoopmakelaar heeft het allemaal geregeld.

Ja zo leuk! En mooie plek :D nu nog een stal vinden in de buurt.

Fitzroy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:37

Ja, dat moet ik nu gaan regelen inderdaad. En jij nog super bedankt voor je tip van de aankoopmakelaar :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:53

Fitzroy schreef:
Ja, dat moet ik nu gaan regelen inderdaad. En jij nog super bedankt voor je tip van de aankoopmakelaar :j

Kleine moeite, wist er ook echt bij toeval 1 :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:56

Van harte gefeliciteerd!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:58

Bralindy schreef:
Hoi allemaal,
Meld mij hier als woningzoekende maar zowel voor huur als koop kan ik alleen maar huilen van de belachelijke prijzen. Ben bijna 29 en thuis wonend en verdien vrij hoog gemiddeld. Ik word gek.
Gisteren appartement bekeken. Waarde is 230 met her en der nog asbest en enkel glas, kapotte vloer en keuken uit jaar kruk. Makelaar geeft aan dat 250 bieden niet gek is, maar dat heb ik niet over.

Kan me voorstellen dat je daar moedeloos van wordt! Op je 29e wil je toch ook een keer gewoon lekker je eigen plek, kan ik me zo voorstellen.
In welke regio ben je op zoek?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 22:45

xSwanHeart schreef:
Bralindy schreef:
Hoi allemaal,

Kan me voorstellen dat je daar moedeloos van wordt! Op je 29e wil je toch ook een keer gewoon lekker je eigen plek, kan ik me zo voorstellen.

Kennemerland, Noord-Holland. Aan de rand van Randstad dus. Hopeloos.. Een appartement van ongeveer 50m2 gaat voor rond de 250 weg hierzo.. boven 300 voor een appartement 65m2 + is niet vreemd..

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 22:49

Bralindy schreef:
xSwanHeart schreef:

Kennemerland, Noord-Holland. Aan de rand van Randstad dus. Hopeloos.. Een appartement van ongeveer 50m2 gaat voor rond de 250 weg hierzo.. boven 300 voor een appartement 65m2 + is niet vreemd..

Ik weet niet hoe lang je al zoekt, maar ons appartement uit 2019 stond te koop voor 200.000 (46m2) in Heerhugowaard, hier in de omgeving gaan ze ongeveer voor 250 weg. Maar misschien dat dat te veel uit de route is voor jou :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 23:58

Het is ook geen doen in je eentje tegenwoordig. Lijkt me zo frustrerend! Want inderdaad, koop is niet alleen duur, de huurprijzen zijn gewoon nog gekker..

Morgenochtend weer een bezichtiging. Aan de ene kant echt zin in. Aan de andere kant denk ik: zonde van m'n tijd, energie en de benzine. Er zal toch wel weer iemand belachelijk overbieden -O-

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:31

Ja, als starter is het nu echt niet fijn. Ik heb het geluk dat ik al een koophuis had en dan breng je steeds geld mee. (als je huis niet onder water staat). En voor verkopers is dat natuurlijk gewoon echt fijn als er mensen zonder voorbehoud bieden.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:23

Fitzroy, wat leuk! Gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:39

Wij gaan weer een kansloos bod doen deze week. Er is al overboden, weet alleen niet hoeveel. Dat is enige voordeel van een bezichtiging door een familielid ipv makelaar. Die laten nog weleens iets vallen. Nadeel is dat je weinig antwoorden kan krijgen op al je vragen, want huis was van opa en oma. Dus nog even goed de vragenlijst doorspitten en de overige vragen naar de makelaar sturen.

Twijfel wel of we bouwkundige keuring als voorwaarde op moeten nemen. In huis waren er geen vocht of schimmelplekken zichtbaar. Maar in de achtergevel zit een flinke scheur en ergens voor in de gevel ook.. maar hoeveel extra die keuring dan gaat zeggen. Vind die rapporten altijd vrij oppervlakkig eigenlijk..

Het is sowieso een huis met een 10 jaren plan voor ons..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:59

idinn schreef:
Wij gaan weer een kansloos bod doen deze week. Er is al overboden, weet alleen niet hoeveel. Dat is enige voordeel van een bezichtiging door een familielid ipv makelaar. Die laten nog weleens iets vallen. Nadeel is dat je weinig antwoorden kan krijgen op al je vragen, want huis was van opa en oma. Dus nog even goed de vragenlijst doorspitten en de overige vragen naar de makelaar sturen.

Twijfel wel of we bouwkundige keuring als voorwaarde op moeten nemen. In huis waren er geen vocht of schimmelplekken zichtbaar. Maar in de achtergevel zit een flinke scheur en ergens voor in de gevel ook.. maar hoeveel extra die keuring dan gaat zeggen. Vind die rapporten altijd vrij oppervlakkig eigenlijk..

Het is sowieso een huis met een 10 jaren plan voor ons..

Je dekt in ieder geval het risico bij geborgen gebreken en je hebt je onderzoeksrechter gedaan. Zouden ze niet bluffen ook wat de prijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:17

Ik vermoed alleen dat we met die voorwaarde ons direct buiten spel zetten -O- Bluffen zal het niet zijn.. ik zie het ook wel weggaan voor meer als 1,5 ton extra in deze markt.

Vraag me ernstig af waarom ik nog moeite steek in de huizenjacht. Vind het helemaal niet leuk zo :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:14

Kunnen 'm er ook buiten laten en dan in de wettelijke bedenktijd laten keuren, mochten ze voor ons bod gaan. Dat schijnt tegenwoordig ook veel te gebeuren :')

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:30

Wij hebben ook gekeurd in de bedenktijd, maar wel in ons bod opgenomen. Dus onder voorbehoud van bouwkundige keuring in de bedenktijd. Dan hoef je er ook geen bedrag aan te hangen, maar kun je zelf bepalen wanneer je het te veel vindt.

Edit: nog een tip: neem in je bod op dat je de keuring alleen doet om aan je onderzoeksplicht te voldoen, niet omdat je bang bent voor grote gebreken. Dat geeft de verkoper weer vertrouwen dat je niet om het minste of geringste zult afhaken.
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 19-12-21 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:31

Is wel echt een gok die je neemt vooral met de kerstdagen en nieuwjaar. Je bent niet alleen afhankelijk van de keurder maar ook van de huidige eigenaren die wel toestemming en tijd moeten hebben om het huis dan te laten keuren.

Daarnaast was ons rapport niet dezelfde dag binnen, daar gingen echt wel wat dagen overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:38

Dat is een goede Swanheart. Over de feestdagen maak ik me dan evt geen zorgen. Het is idd vooral voor onze onderzoeksplicht. En ik wil vooral duidelijkheid over de scheur in de gevel. Op het ingevulde vragenformulier staat namelijk geantwoord dat er geen scheuren aanwezig zijn.. dat klopt dus niet :+

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 20:19

Hopelijk geen kansloos bod idinn.

Wij hebben ook weer een bod gedaan, gok te laag maar was voor ons de max

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 21:31

Toch denk ik dat je 1-0 achter staat als je een bieding doet met voorbehoud bouwtechnische keuring en er komen ook 10 biedingen binnen zonder dit voorbehoud. Dat is het lastige aan deze markt..

Succes ook met de biedingen! Ik duim voor jullie.

Wij hebben een huis bekeken die in principe voldoet aan onze eisen en wensen. We hebben er allebei alleen geen "wauw" gevoel bij. Toch zouden we er wel prima kunnen wonen. Ik vind het zo moeilijk om te beslissen of we willen bieden..
Ik heb liever dat ik denk "Ja gaaf!" Of juist "nehh hier wil ik geen bod op doen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 22:20

Bij sommige huizen wil ik best zonder bouwkundige keuring bieden. Maar die gok ga ik bij een huis van 100 jaar oud met scheuren in de gevel niet wagen. Ik moet ook gewoon aan mijn onderzoeksplicht voldoen. Makelaar kan wel mooi zeggen wat voor scheur het is, ik wil daar toch een mening van iemand over horen op bouwtechnisch vlak. Niet dat het huis straks half instort en we dat maar hadden moeten weten.

Dat ze maar opschieten die keuring te verplichten..

Ik gok dat ons bod niet eens hoog genoeg is om überhaupt verder te kijken naar de voorwaarden :+

Monchou .. gewoon bieden als het wel voldoet. Stel het wordt geaccepteerd en je denkt dan nog niet "wooohooo" kan je altijd nog bedanken he.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 22:31

idinn schreef:
Bij sommige huizen wil ik best zonder bouwkundige keuring bieden. Maar die gok ga ik bij een huis van 100 jaar oud met scheuren in de gevel niet wagen. Ik moet ook gewoon aan mijn onderzoeksplicht voldoen. Makelaar kan wel mooi zeggen wat voor scheur het is, ik wil daar toch een mening van iemand over horen op bouwtechnisch vlak. Niet dat het huis straks half instort en we dat maar hadden moeten weten.

Dat ze maar opschieten die keuring te verplichten..

Ik gok dat ons bod niet eens hoog genoeg is om überhaupt verder te kijken naar de voorwaarden :+

Monchou .. gewoon bieden als het wel voldoet. Stel het wordt geaccepteerd en je denkt dan nog niet "wooohooo" kan je altijd nog bedanken he.

Je maakt je bod al interessanter door aan te geven dat je de bouwkundige keuring ook in de bedenktijd kan laten doen. Dat geeft aan dat je snel schakels en als het niet door gaat kunnen ze nog iemand anders benaderen.