Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:50

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:15

Oeh dank, wat leuk en een opluchting. Leuke plant voor een mierenhotel :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:06

Mooie planten Jis_!
Die piper crocatum ga ik onthouden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:07

Ik vind die ook steeds leuker worden. :o Zijn ze ook lastig, of juist vrij makkelijk?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:26

Sinds Maart heb ik de Crocatum en sinds een paar weken de Sylvaticum en ik vind ze makkelijk. Weinig water nodig maar staan dus wel hier in een hogere luchtvochtigheid van rond de 70/75%.
Maar dit staat op een site https://www.mamabotanica.nl/blog/piper-verzorgen Veel pipers hebben een hoge luchtvochtigheid nodig, maar het verschilt per soort. Voor de P. sylvaticum, de P. ornatum en de P. crocatum is een luchtvochtig­ heid van vijftig tot vijfenvijftig procent voldoende, maar soorten als de P. sp. Borneo en de P. porphyrophyllum doen het goed in een terrarium of propbox waar de luchtvochtigheid hoger dan vijfentachtig procent is. Ga dus na welke luchtvoch­tigheid jouw soort specifiek nodig heeft.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:46

LV is hier wel een dingetje met vloerverwarming. :=

Terrarium is ook gaaf! Wie weet… ooit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:42

Hier ook zo'n droog huis, behalve op zolder :D

Terrarium ja tof <3 maar dan wel in de woonkamer en daar is helaas geen plek voor, is ook al mijn atelier :P

Deze plant is in de tuin aan komen waaien, iemand enig idee wat het is? 1 uitloper heeft het veel bont en de ander niet, met veel bont was geknakt en heb ik op water gezet. Heel benieuwd of dit bont bij de plant hoort.
Afbeelding

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:04

Wat een leukerd! Volgens Google Lens zou het een peperplant kunnen zijn. Maar die zit er ook wel eens faliekant naast. :+ Ik heb geen flauw idee, tuinplanten zijn niet mijn sterkste punt.
*denkt aan met onkruid overwoekerde tuin* :=

Ik heb mijn stekjes op mijn werkkamer staan, daar kan ik wel een LV forceren van rond de 60%. Lekker benauwd als ik aan het werk ben. :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:25

Ook niet mijn sterkste kant, alles wat ik leuk vind wat aan komt waaien laat ik staan en dat is bijna alles :))

:)) Wat een verschil geeft dat hè, iets meer vocht in de lucht en het voelt gelijk ook een paar graden warmer.

Peperplant heeft hij wel wat van weg ja

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:00

Wat een leuke plant! Ik ben zelf ook niet zo thuis in de tuinplanten moet ik eerlijk zeggen. Wel leuk om deze in je tuin te hebben :j

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:43

Volgens mij is dit Bitterzoet, ook een lid van de nachtschade familie, dus dat het op peper lijkt is niet zo gek. Bont Bitterzoet bestaat ook.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:52

Volgens Plantnet ook Bitterzoet. Ik was even gaan Googlen want ik ken het niet (tuinplanten ook niet mijn sterkste kant :D ) en volgens Wikipedia heet het (oa) ook wel 'Hoe-langer-hoe-liever' :D grappig.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:04

Haha, wat grappig! :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:42

Oeh dat vind ik leuk! Wat een mooi bloemetje komt daar aan <3 tenminste als het die paarsblauw zijn. 'Hoe-langer-hoe-liever' :)) doet me denken aan de naam 'Suzanne-met-de-mooie-ogen'.

Ik kreeg laatst van de achterburen met een geweldige voortuin waar ik met de honden dagelijks langs loop een Salvia 'Pink lips' stek omdat ik zei dat ik de plant zo mooi vond. Zou mij niks verbazen dat deze Bitterzoet uit hun achtertuin komt, zo rijk aan prachtige planten, ze hebben er ook eens een prijs mee gewonnen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:24

Bitterzoet is inheems en komt in heel Nederland voor, hij kan werkelijk overal vandaan zijn komen aanwaaien :j

De bloem lijkt sterk op die van de aardappel vind ik, ook nachtschade.

Leuk om buren te hebben met zo'n tuin <3 Hier is het gros van het kaliber grind en tegel helaas.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:49

Ja echt geweldig! Al komen er hier in de straat best veel betonnen/stenen bakken met alleen tegels en kleine beetjes, in mijn ogen, sneue beplanting ook (zo slecht voor de Egels ook) achter elkaar de grond uit. Meer van dat dan natuurlijke tuinen helaas -O- Mijn voortuin is vrij klein maar er staat behoorlijk wat in voor insecten.

Ik dacht dat dit Luzerne was maar dat klopt niet, heb de bloei ervan gemist geloof ik. De zaaddozen lijken niet op die van de Luzerne, als ik die vergelijk met die op internet.

Afbeelding

Deze 2 ook aan komen waaien en de Bijen/Hommels zijn er dol op

Afbeelding

Afbeelding
en de Sedum en Gele Vlinderstruik die ik wel geplant heb

Afbeelding

Afbeelding

En de klaproos is inmiddels ook aangekomen, hopelijk volgend jaar meer

Ik heb De Bitterzoet nog nooit zien staan in de buurt maar misschien dicht tegen de waterkant van het kanaal, is heel dicht begroeid.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:59

@ Jis: Niet de 'Hot Lips'?

Zo zonde hè van die 'tuinen' met veel bestrating en grind en hier en daar een hortensia o.i.d. En nou vind ik hortensia's wel mooi, maar ze doen niet zoveel voor de bijen enzo... Ik heb ze ook wel, maar ik heb ook heel veel bijen- en vlinderplanten. Mijn kleine postzegeletjes staan er vol mee :)

Ik heb ook een plantje met van die zwarte zaaddozen, weet eerlijk gezegd niet hoe het heet, maar er zitten paarse bloempjes in en daarna krijg je die zwarte 'bonen'. Bij mij ook een aangewaaid iets want van wat ik zelf aankoop e.d. weet ik alle namen.

Vandaag weer wat plantjes gesproeid en ik moet nog twee van mijn nieuwe aanwinsten verpotten. Misschien morgen maar even doen... Mijn Hoya Heuschkeliana Variegata leek wat zieligjes... En dat is mijn duurste plantje en 1 van de favorieten... Nu na een beetje sproeien lijkt hij wat beter... Maar hij mag maar weinig water en staat in een dichte pot, dus wil er sowieso niet te veel water in 1 keer bijdoen. Dan is de plantenspuit wel relatief veilig.

Ook weer veel leuke plantjes gespot... Maar toch eerst maar even kijken voor die macramé denk ik, als het lukt :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:05

Verschil is volgens mij dat de ‘Hot lips’ met rood is, bij de buren is het met roze.

Ja heel zonde

Hopelijk trekt je Hoya helemaal bij

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:16

Ja klopt @ Hot Lips. Dat is een hele bekende, maar natuurlijk bestaat er nu ook een 'Pink Lips' Wel leuker, ik ben niet zo van rood in de tuin.

Ja, hoop het ook @ Hoya, op zich lijkt hij niet dood te gaan ofzo, maar ook niet helemaal blij... Ik hou het in de gaten... De Hoya Curtisii die ernaast staat ziet er gewoon een stuk vrolijker uit. Misschien is die ook wat minder veeleisend? In principe qua verzorgingswensen ontlopen ze elkaar niet erg.

Straks weer 3 tuinplantjes kwijt. De stekjesverkoop compenseert mijn uitgaven aan plantjes een beetje :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:28

Als ik een Hoya heb die wat sneu is, dan doe ik ‘m ook wel eens een tijdje in een ziplockbag en dan goed sproeien. Een tijdje in hogere LV willen ze dan ook wel van opknappen.
Wil ie ‘t dan echt niet doen, uit de grond halen en de wortels controleren. Soms krijgen ze ondanks alle moeite toch wortelrot en dan kun je het beste alles afknippen en opnieuw laten wortelen.

Hoya curtisii heb ik ook, wat een dramakip is dat. :roll: Ik heb ‘m van ellende in een grote vaas gekiept, folie over de bovenkant en ineens doet ie ‘t weer. Houdt niet van de LV bij mij denk ik. :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:30

@Puera: Bedankt voor de tips! Het zijn mijn eerste hoya's en ik denk niet de laatste haha! Ik heb nog een nieuwere hoya sowieso van mijn laatste plantjesbestelling, zal hem binnenkort even showen :D

Ok, de cortisii is een dramaplantje bij jou? :D Die van mij tot nu toe nog niet, maar ik heb hem nog niet zolang en het is nog echt een klein plantje. Ben erg benieuwd of hij een beetje snel groeit, maar een poos klein is ook helemaal prima, als hij verder maar gezond is.

Ik las al dat het voor de Heuschkeliana goed kan zijn om hem in de winter onder een stolp te zetten. Nou ja, we gaan het zien, eerst de zomer maar door hahaha.

Zijn er ook mensen hier die groeilampen hebben voor de plantjes voor de donkere wintermaanden e.d. ?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:33

Ik niet, kost extra stroom. Misschien ooit, als we zelf energie kunnen opwekken maar nu nog niet.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:37

Ledjes kosten niet zoveel stroom toch? Of kan dat niet met ledlicht? Wij hebben zonnepanelen :D Maar in de winter leveren die natuurlijk wel wat minder dan in de zomer, maar toch. Een zonnige winterdag is ook goed voor aardig wat energie. Maar ja, dan hebben die plantjes al wel weer wat licht haha.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:45

Ja ik heb er een paar gekocht voor de korte donkere dagen straks. 1 hoek van kamer is ook vrij donker bij het hoogste punt van de kamer, bijna 4 meter. En mijn stekhoek is het hele jaar door te donker.
Is led en zuinig :j maar goed geld kost het wel.
Afbeelding

Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:38

@Jis: Ah leuk zo al die planten en met die lampen toch nog voldoende licht voor ze. Waar heb jij je lampen vandaan?