[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:43

Och jeetje Rommulus wat lang en frustrerend dan zeg! Maar als ik die link zo bekijk wat een bijzonder gaaf pand met echt veel potentie zeg! Dat zijn ook van die unieke dingen die inderdaad rete snel verkocht worden.. lastig! Maar geduld word beloond zeggen ze toch?? *Houd ik me nu ook maar aan vast...*

Hier overigens geen ervaring met een aankoopmakelaar, denk dat het vooral belangrijk is om inderdaad de verkopende makelaars goed in de gaten te houden maar ook je vrienden en kennissenkring op de hoogte te brengen en houden van jullie zoektocht. Zo heb ik via via ook al ruim voordat de woning online kwam al tipjes gekregen dat bepaalde woningen in de verkoop komen. In jullie geval zal dat dus ideaal zijn..!

Wij zijn nu bijna 2 jaar aan het rond snuffelen op de huizenmarkt (kijken wat die doet, wat er is, wat we evt. zouden willen en wat we kunnen) en zins een jaar is het hier allemaal serieuzer geworden en hebben we ook een aantal bezichtigingen gehad. Alleen nog niet echt 'het' huis gevonden (al zegt ons gevoel van wel, maar net bij die word ons geduld nu erg op de proef gesteld), zijn een paar gaan bezichtigen waar we enthousiast over werden (en waarbij de eerste indruk ook echt wel goed was). Maar nadat we er hadden gekeken en alle feiten en dingetjes een beetje hadden laten bezinken we tot de conclusie kwamen dat het niet wat was. Nu gaan sommige huizen hier overigens ook echt enorm snel, anderen staan er weer erg lang op en net in die laatste categorie kijken wij veel....

Voor ons is het dus nog erg goed te doen en mogen we absoluut niet klagen, ook weinig last van frustratie. Ik heb de gedachte dat als het voor onze neus weg word gekaapt het dan toch niet voor ons bedoeld was en ons (droom)huisje dan nog wel op ons pad gaat komen. En daar probeer ik maar in te blijven geloven al was dat wel moeilijk toen we 1 bekeken waar echt een run op was, echt een leuk huisje maar moest nog veel aan gedaan worden. Toch leek die in eerste instantie echt zo slecht niet en had ie zeker wel een hoop potentie. Ik was de gene die graag snel wilde handelen en dus ook de gene die behoorlijk baalde dat we niet door zette in de wetenschap dat als we niet snel handelde het voor onze neus weg zou worden gekaapt. :+ Dat huisje was ook binnen 2 a 3 dagen verkocht overigens en achteraf dus erg blij mee!

Enige waar ik me nu een beetje over frustreer is dat we getipt werden dit voorjaar door een verkopend makelaar over wel erg leuke huisjes die de gemeente gaat verkopen maar waar eerst nog het e.e.a. aan moest gebeuren voordat ze op de markt komen. Ze zouden eind september op de markt komen, maar de verbouwing ging allemaal al trager en staan zowel bij de gemeente als de makelaar bovenaan het lijstje en bellen er soms zelf ook even achteraan om het warm te houden maar het schiet allemaal totaal niet op. :\ En dat is echt grrr want we kijken wel naar andere huizen en ook al wel andere huizen bezichtigd maar juist die huisjes lijken voor ons super interessant en dan denk je toch van hmm misschien toch maar even wachten en afwachten wat die doen. Dus ik hoop ook echt dat geduld word beloond... :')

Oftewel, het is soms maar goed dat je niet weet wat er op de markt gaat komen. :Y) :=
Hoewel, weekje of 2 van te voren zou wel fijn zijn natuurlijk!

rommulus

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:11

Deze link geeft idd bergen potentie voor een oud meet hok.
Het was ook de beste die ik zo snel kon herinneren met de meeste potentie.

Ik zeg mezelf idd ook vaak als het niet wat word was het niet voor ons bedoeld.
Probleem wat ik heb is vooral als ik een pand zie wat me aan staat zie ik er ook gelijk wat in.
Ik zie dan gelijk wat er aan gedaan kan worden om het ook een huis voor ons te maken.
En zodra ik dat ga zien is het moeilijk om er overheen te stappen met de gedachte het was niet voor ons...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:49

Dat herken ik ook wel, het is aan de ene kant ook super fijn om dat te hebben (je ziet goed wat het KAN worden), maar soms ook erg vervelend zoals in jou geval als het dan weer mis gaat is het wel even flink slikken... :\

Is het trouwens geen idee om in een regionale krant een grappig / leuk oproepje te plaatsen? Wie weet wat je dat via via kan opbrengen...

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:04

Bij huizen die interessant zijn briefjes door de brievenbus doen.
Misschien tref je iemand die wel wil verhuizen maar t verkopen niet ziet zitten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:21

ik ga vanmorgen drie huizen bekijken, ben super benieuwd en zenuwachtig!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:05

Afbeelding
Zou Aegon hier meelezen ;)
Wij hebben bewust n klein deel aflossingsvrij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:07

Nee, die brieven zijn al eerder verstuurd. Jij hebt m alleen vrij laat gekregen :P

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:12

:) wij hebben de hyp bij aegon sinds sept ;) kan reden zijn.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:26

_Marinke_ schreef:
Ik ben even aan het terug lezen, heb me eerlijk gezegd nooit verdiept in aflossingsvrij, bankspaar e.d. omdat wij daar als starters helemaal niet mee te maken hebben eigenlijk. Voor ons is het gewoon 'simpel' annuïteit of lineair of een combi en je betaalt gewoon het hele bedrag terug + de rente er nog over. :+ Hypotheekaftrek o.i.d. ook niet mee bezig, ga er gewoon van uit dat we maandelijks een X bedrag moeten betalen aan hypotheek en na 30 jaar dan de volledige hypotheek betaalt is. Verkoop je de woning na enige tijd met dikke winst, mazzeltje dan..

Nou goed, nu had ik het net in een reclameblok tussen neus en lippen even over hypotheken met mijn ouders na een reclame over hypotheken. :Y) En toen zei ik dat er hier dus gezegd is dat er toch heel wat mensen zijn die verkeerd voorgelicht zijn, of mensen die het verkeerd begrepen hebben hoe dat zit met een aflossingsvrije hypotheek. Dat er adviseurs zijn die niet alle ins en outs hebben verteld en dat wel de taak is van die adviseur enzo, nouja had het globaal gelezen hier en kan zijn dat ik het nu ook verkeerd had begrepen haha. :Y)

Maar goed, toen vroeg ik aan mijn ouders wat hun dan hebben (puur interesse) wat ze nou precies hebben geen idee eigenlijk, maar dat ze een deel aflossingsvrij hebben is wel verteld. Dat is namelijk goedkoper zeiden ze, toen ik zei dat je aflossingsvrij ook altijd nog moet betalen na die 30(?) jaar of bij verkoop van woning.. Mijn vader was stellig overtuigd van niet, want hij is immers aflossingsvrij.... :? Toen snapte ik het niet meer (na wat ik hier had gelezen en wat mijn vader vertelde :Y) ).

Dus puur even voor mijn eigen duidelijkheid, wil het nu weten ook. :=

Zoals ik het had begrepen, na bv. 30 jaar (wat imo normaal is), moet je alsnog het gedeelte wat aflossingsvrij is betalen. Alleen omdat je maandelijks wel rente hebt betaald over dat bedrag (toch?) word de hoogte van het gedeelte aflossingsvrij niet hoger. Maar moet je sowieso na bv. 30 jaar dat bedrag terug betalen of zijn er ook nog weer andere constructies (zou me niks verbazen?). En omdat woningen toen werden gekocht met het idee dat het nog wel flink meer waard ging worden (investeringen) was aflossingsvrij enorm populair en zo zijn heel wat huizen onder water komen te staan. Toen de huizenmarkt inklapte en de woningen bij verkoop ineens flink minder opbrachten dan wat toen gedacht werd bij het afsluiten van de hypotheek zijn mensen met enorme schulden komen te zitten, want dat gedeelte aflossingsvrij moet immers dan bij verkoop dus wel betaalt worden. Toch??

Goed en wat nu, mijn ouders wonen al (ik geloof) iets van 27 jaar in dit huis, hypotheek is 27 jaar geleden ook afgesloten en ze hebben dus een gedeelte aflossingsvrij (vraag me niet wat ze verder hebben overigens). Het ziet er naar uit dat ze ook niet binnen 5 jaar gaan verhuizen (die blijven hier zitten volgens mij tot het echt niet meer gaat), is het dan zo dat ze straks gewoon het gedeelte wat ze aflossingsvrij hebben moeten gaan betalen in de vorm van maandelijks een x bedrag, maar dan i.p.v. de rente betalen aan het aflossen zijn of betaal je dan ook gewoon nog de rente en word de schuld pas volbracht bij verkoop????? Of wanneer mijn broertje en ik dit huis erven dat wij die rekening gepresenteerd gaan krijgen als we besluiten het te houden. Bij verkoop word die schuld sowieso voldaan toch? :+

Oké heb het even in jip en janneke taal voor mezelf proberen duidelijk te krijgen, tell me als ik het totaal verkeerd begrepen heb. Wil het nu weten ook namelijk.. :Y)

Heb je het er nog weer over gehad met je ouders? *ik ben echt niet nieuwsgierig*

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:43

@ karin1985, ja zeker! Ik schrok me rot namelijk.. :')
Maar had mijn vader verkeerd begrepen, tijdens de looptijd van de hypotheek hoef je het niet af te lossen en als de looptijd straks voorbij is dan staat er inderdaad nog een deel open en daarvoor moeten ze dan waarschijnlijk weer een nieuwe hypotheek over afsluiten. Conclusie ze hebben een levenslange hypotheek en dat was belastingtechnisch gunstiger ofzo omdat als je volledig hebt afgelost de belastingdienst dan om de hoek komt kijken ofzo. Maar dat weet ik ook niet precies, weet wel dat als mijn broertje en ik het huis erven (niet te hopen voorlopig hoor) maar wij dan ineens dat deel nog even moeten ophoesten. :+

Maar mijn vader heeft het even wat uitgebreider uitgelegd en er is niks aan de hand haha. :D

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:46

Met een aflossingsvrije hypotheek betaal je toch in verhouding een stuk meer rente? Hoe het verder met de hypotheekrenteaftrek zit weet ik niet, want helaas bestaat dat hier in de UK niet :D Maar ik ben wel nieuwsgierig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:50

Je betaalt alleen rente en geen aflossing, dus je rente is maximaal. Daarom is het ook een flinke tijd populair geweest. Rente is aftrekbaar.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:02

Rente is gelijk aan annuitair en spaardeel bij ons

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:07

Dat snap ik, maar aan het eind van de rit heb je dus in totaal veel meer rente betaald omdat er een hoger bedrag open staat?
Wat "aftrekbaar" uberhaupt inhoudt snap ik niet 100%, dat bestaat hier niet dus ik heb me er nooit in verdiept :D Dat het heel wat geld kan schelen weet ik wel.

Onze hypotheekaanvraag is goedgekeurd! Ontzettend snel, we hebben hem gistermiddag pas de deur uit gedaan. Nu moet de woning nog getaxeerd worden en eventueel (ik hoop het niet :+ ) voeren ze nog een tweede credit check uit. Ik wil niet te enthousiast zijn, straks gebeurt er iets en gaat het hele feest alsnog niet door :=

Edit: wat klinkt dat allemaal ingewikkeld in Nederland :') Hier is aflossingsvrij vrijwel niet mogelijk (tenzij je kunt aantonen dat je spaart om af te lossen, dus het is niet goedkoper), zijn alle hypotheken min of meer hetzelfde en zet je de rente over het algemeen maar voor 2 jaar vast. Rentetarief is dan vooral afhankelijk van je credit score en hoe hoog je hypotheek is (maximaal 95% van de waarde van je huis, bij de meeste banken 90%).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:12

Heel simpel gesteld. Je doet IB aangifte, je mag kosten aftrekken en je betaalt belasting over je inkomsten uit arbeid. Stel je moet 1000 euro IB betalen en je hebt 400 euro rente betaald voor hypotheek hoef je ipv 1000 nog maar 600 te betalen. Heb je 1200 rente betaald, krijg je 200 terug. Heel simpel hoor.. Belastingdienst is zelden zo simpel qua regels, want het hangt uiteraard aan elkaar met subregels en uitzonderingen, maar om je een idee te geven.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:16

Dat is te simpel sammie. Je mag de rente namelijk van je inkomen aftrekken, niet de IB die je moet betalen.

Dus als jij 10.000 verdien , mag je daar de rente van aftrekken bij v. 1000. Dan verdien je fiscaal nog maar €9000 en worden daar de belastingen over berekend.

Afhankelijk van in welke schaal je zit krijg je dus maar 35 tot 52% van de betaald erente weer terug van de belastingdienst.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:21

_Marinke_ schreef:
Maar had mijn vader verkeerd begrepen, tijdens de looptijd van de hypotheek hoef je het niet af te lossen en als de looptijd straks voorbij is dan staat er inderdaad nog een deel open en daarvoor moeten ze dan waarschijnlijk weer een nieuwe hypotheek over afsluiten. Conclusie ze hebben een levenslange hypotheek en dat was belastingtechnisch gunstiger ofzo omdat als je volledig hebt afgelost de belastingdienst dan om de hoek komt kijken ofzo. Maar dat weet ik ook niet precies, weet wel dat als mijn broertje en ik het huis erven (niet te hopen voorlopig hoor) maar wij dan ineens dat deel nog even moeten ophoesten. :+

Maar mijn vader heeft het even wat uitgebreider uitgelegd en er is niks aan de hand haha. :D

Ik hoop dan wel dat je vader weet de rente niet meer aftrekbaar is na 30 jaar de (of 2031 als de hypotheek voor 2001 al bestond). Dus dan kunnen de kosten wel behoorlijk stijgen.
En het is ook maar te hopen dat hij uiteindelijk weer een nieuwe hypotheek kan krijgen ( ik weet natuurlijk niet hoe oud hij is e.d.)

Wat betreft erven hoef je je geen zorgen te maken zolang de hypotheek maar minder is dan de verkoopwaarde. Dan verkoop je gewoon het huis en wat overblijft is de erfenis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:26

Simpel is simpel, hé :+

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:38

Sammie schreef:
Simpel is simpel, hé :+

Ik zou graag willen dat ze op jouw manier rekenden :D Dan betaalde je helemaal geen rente ...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:43

Je denkt imo te ver door. Als je iemand probeert uit te leggen hoe iets werkt in een land waar de belastingdienst wrs heel anders werkt dan in het thuisland (ik weet van de UK trouwens alleen dat de hypotheken en rente compleet anders zijn dan hier), houdt je het imo gewoon basic. Je kleed zoveel mogelijk uit. Jij benoemt al een paar dingen, waarbij iemand die daar niks vanaf weet al denkt. Huh… :o? Als een Amerikaan hun stelsel uitlegt aan een gemiddelde Nederlander zie je vaak ook nog niet het water branden.

Hypotheekrente is aftrekbaar. Dat is imo de clou :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:50

Ik moet zeggen dat het dankzij de uitleg van karin1985 juist ineens een stuk duidelijker is :D Mijn ouders krijgen per maand geloof ik zo'n 400 euro terug... Dat tikt toch behoorlijk aan, in vergelijking met niks zoals hier.

En ach... hier is het stelsel an sich "simpeler" maar zijn de processen er omheen een stuk ingewikkelder, langdradiger en bureaucratischer. Het heeft mij anderhalf jaar geleden alleen al 4 weken gekost om een bankrekening te openen dus ik heb 0,0 hoop op voor de Kerst verhuizen. Heb onze hypotheekadviseur net even een mailtje gestuurd want ik zit mezelf gek te maken zo :o

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:52

karin1985 schreef:
_Marinke_ schreef:

Ik hoop dan wel dat je vader weet de rente niet meer aftrekbaar is na 30 jaar de (of 2031 als de hypotheek voor 2001 al bestond). Dus dan kunnen de kosten wel behoorlijk stijgen.
En het is ook maar te hopen dat hij uiteindelijk weer een nieuwe hypotheek kan krijgen ( ik weet natuurlijk niet hoe oud hij is e.d.)

Wat betreft erven hoef je je geen zorgen te maken zolang de hypotheek maar minder is dan de verkoopwaarde. Dan verkoop je gewoon het huis en wat overblijft is de erfenis.

Dat klopt is mij ook uitgelegd door mijn ouders dus daar weten ze van. Het huis van mijn opa en oma is ook nog in de familie en mochten mijn broertje en ik besluiten dit huis aan te houden als we het erven moeten we dat resterende bedrag dus gaan ophoesten, dat bedoelde ik. ;)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:55

Sammie schreef:
Je denkt imo te ver door. Als je iemand probeert uit te leggen hoe iets werkt in een land waar de belastingdienst wrs heel anders werkt dan in het thuisland (ik weet van de UK trouwens alleen dat de hypotheken en rente compleet anders zijn dan hier), houdt je het imo gewoon basic. Je kleed zoveel mogelijk uit. Jij benoemt al een paar dingen, waarbij iemand die daar niks vanaf weet al denkt. Huh… :o? Als een Amerikaan hun stelsel uitlegt aan een gemiddelde Nederlander zie je vaak ook nog niet het water branden.

Hypotheekrente is aftrekbaar. Dat is imo de clou :)

Basic is goed, maar onjuist moet je wel voorkomen. Tussen hoe jij het uitlegt en hoe het is is namelijk wel een wezenlijk verschil met grote gevolgen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:59

@_marinke_ : ach zo. duidelijk. Dat klopt inderdaad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:03

Eulogy schreef:
Ik moet zeggen dat het dankzij de uitleg van karin1985 juist ineens een stuk duidelijker is :D
Dat is het belangrijkste :)