[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:14

Targaryen schreef:
Berdien schreef:
Miran88, je hoort vooral de verhalen waarbij het minder/niet goed gaat, dan de verhalen waarbij het allemaal gewoon goed loopt. Die zijn over het algemeen ook minder interessant :))

Hier maar even een succesverhaal dan :)) Koopcontract getekend op 1 oktober, 2 oktober eerste (gratis) gesprek gehad bij de bank, 7 oktober adviesgesprek, 16 oktober de hypotheekaanvraag opgestuurd en gisteren, dus 27 oktober, akkoord gekregen!
Nu hadden wij wel alle benodigde stukken van tevoren al in bezit dus die konden we meteen aanleveren, zijn we starters en hadden we zelf al redelijk een idee van wat we wilden, dus dat zal allicht een rol gespeeld hebben in de snelheid ervan, maar toch!

BloemBloem, heb jij nog iets van je kijkers gehoord?

Ja, was een alleenstaande vrouw die haar woonboot heeft verkocht en graag een appartement wilt op een bovenste etage. Ze was dus oriënterend aan het kijken, wel positief tegenover de makelaar, maar we hebben verder niets meer gehoord. Op naar de volgende :+ ...... ( dit is mijn verstand die spreekt )

Mijn gevoel zegt.... *PIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP* dit had de koper
gewoon moeten zijn, want we willen zo graag groter wonen :D

Sammie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:35

Ja ik zit hier ook nog te wachten op een reactie := :( ;(

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:28

Excuus dat ik na erg lange tijd weer in breek ...

Maar ik was benieuwd of er hier iemand was die een goede aankoop makelaar weet in de omgeving zuid west drenthe...
Er zijn nu al zoveel huizen door onze neus geboord ....
En we zoeken een makelaar die echt weet welke huizen er aan komen en welke interessant zijn voor ons.
Er zijn er zoveel maar welke zoekt nu echt ....

Dank voor het lezen alvast en de evt tip's :D

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:36

Rommulus, ik/wij heb twee jaar geleden een huis gekocht in Dwingeloo. Wij hebben zelf geen aankoopmakelaar gebruikt maar waren erg tevreden over de verkoopmakelaar (van de tegenpartij dus) Roelof Berg uit Diever. We kregen eerlijke adviezen/reacties op de huizen die we bij hem bekeken. De communicatie/afhandeling tijdens het bieden en daarna was ook netjes en correct.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:43

We kennen hem idd.
Mag ook wel na 4 jaar zoeken maar er zijn een hoop waar we wel wat van gehoord en gezien hebben als verkoop makelaar.
Dus ik was benieuwd naar aankoop makelaar ervaringen ed :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:53

rommulus schreef:
En we zoeken een makelaar die echt weet welke huizen er aan komen en welke interessant zijn voor ons.
Er zijn er zoveel maar welke zoekt nu echt ....
Ik denk dat je teveel verwacht van een makelaar. := “Weet welke huizen eraan komen”. In principe weet zo’n persoon dat ook maar 1 of max enkele dagen eer het op Funda/enz. komt. Makelaars sturen elkaar onderling ook vaak een lijstje met nieuwe woningen in de verkoop. Dit is meestal 1 dag of dezelfde dag dat het online komt.

Als jij echt een makelaar zoekt die echt op zoekt gaat (dus niet in jou opdracht samen met jou naar een huis gaat kijken) naar jouw woonwensen zoek dan specifiek op een iemand die zich profileert als AANKOOPmakelaar. En die zijn wel dun bezaaid. Anders kom je nl. al snel bij inschrijven bij een makelaar voor een bepaalde woning en die geeft dan eens in de zoveel tijd een lijstje met woningen die nieuw zijn of haar bestand. En dan heb je dus te maken met een makelaar die voor de verkoper in de weer is.
Wat betreft ‘wat intressant is’ dat is iets dat jezelf aan moet geven :D Jullie zullen zelf aan moeten geven of je bijv. een appartement niet erg vindt of dat het specifiek een hoekhuis moet zijn. Ook je budget zul je aan moeten geven. Binnen de door jullie aangegeven referentiekader gaat zo’n persoon zoeken.

Bedenk wel dat als je een dergelijke makelaar zoekt dat je hier ook flink voor zult betalen. Ik denk dat je beter de markt zelf in de gaten kan houden en daarnaast een aankoopmakelaar gaat vragen om te helpen/kijken op het moment dat er een leuk huis is. Probeer hier een vast bedrag voor af te spreken. Straks zit je met een uurloon a 150 euro ofzo.. schrijf je overal in bij (verkoop)makelaars, vul een zoekreferentie in op Funda, huislijn, jaap etc. en houd dit als een Jekko bij. Op het moment dat je een huis ziet wat je leuk lijkt bel je gelijk met je aankoopmakelaar voor het maken van een bezichtigingsafspraak. En bel met de verkoopmakelaar, maar dit kan de aankoopmakelaar ook eventueel doen. :j

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:58

rommulus in welke omgeving zoek je een huis?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:03

Sammie we hebben nu alleen in de afgelopen 4 maand al 3 huizen gehad waar we echt interesse in hadden en die al verkocht waren het moment dat ze bv op funda kwamen.
Je belt er direct achteraan en dan krijg je al te horen dat je de zoveelste in de rij bent en ze al in onderhandelingen zijn ....

Het zal ons eerste huis zijn en persoonlijk vind ik het dood eng een huis ongezien te kopen.

Alja bij voorkeur omgeving drens friese wold en of dwingelerveld.
Maar inmiddels zijn we al zo ver dat al aan het zoeken zijn met zoek criteria van 15 km om drenthe.
Zolang de woning maar bouwtechnisch ok is wat heeft grond bij de deur en afgelegen.
Verder mag het bij wijze van spreke uit het jaar 0 komen en nog erg veel aan gedaan moeten worden, zolang de prijs daar dan ook naar is vinden wij dat zelfs fijner.
Dan kunnen we zelf ook nog wat in het huis doen om het echt ons eigen te maken.

Edit : we moeten ook rekening houden dat ik toch binnen aanzienlijke tijd op uitvalswegen kan zitten gezien ik door heel nl werk en vriend lief bij voorkeur in 30 min in assen kan zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:16

Dat is zeker vervelend, maar ik vraag mij af of je dat met een aankoopmakelaar gaat tackelen (zonder heel veel geld kwijt te zijn). Zoals gezegd de meeste makelaars sturen een mailing rond. De ene doet dat bij elke nieuwe woning, de andere 1x per week. Als dat bij elke nieuwe woning gebeurt is dat dus enkele uren voor of op de dag dat de woning online komt. Dan is het echt gewoon een kwestie van geluk hebben. Want wie is de eerste, dat hoef je aankoopmakelaar dus ook niet in principe te zijn. :)

Ik denk zelf dat je meer kans maakt door je in te schrijven bij verkoopmakelaars als woningzoekende. Je komt dan in hun bestand en krijgt direct een e-mail. Je kan het zelfs zover brengen dat je dat meldt dat je echt dringend op zoekt bent naar woning met x, y en z kenmerken en dat je graag al voor dat woning fysiek op de markt komt graag op de hoogte gebracht wordt. En dan kun je alsnog met je aankoopmakelaar langsgaan, maar met zulke woningen is er weinig onderhandelingsruimte natuurlijk.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:21

heb nog wel een leuk huis in de aanbieding in duitsland, voldoet aan al je eisen alleen Assen in 30 min gaat niet lukken :)

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:58

Je voordeel om een aankoopmakelaar in de arm te nemen, is dat deze al een afspraak bij het huis kan maken voor je, voordat het huis op funda staat. Verkopend makelaars laten aankoopmakelaars vaak eerder kijken dan particulieren die zelf afspraken maken.

Dus je hebt er zeker baat bij door een aankoop makelaar in de arm te nemen. En die verdiend zich echt wel terug. Je betaald meestal een bepaald percentage (bijv 1% van de koopsom) of een staffelprijs.

Als je steeds naast de pot piest om het zo maar te noemen, dan zou ik zeker investeren in een makelaar. En vaak werken ze bij aankoop ook nog met no cure no pay.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:59

En je inschrijven in de mailinglist van iedere denkbare makelaar... dat helpt ook.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:02

Ik vroeg me trouwens af,
als een verkoper in onderhandeling is met een partij, dan mag hij de onderhandelingen afbreken als er een andere gegadigde meld die bv met een beter bod komt en er nog geen verkoopcontract is getekend.

Geld dit ook als koper? Stel dat je in onderhandeling bent om een huis te kopen en er is nog geen verkoopcontract getekend en er komt een veel leuker huis in eens in de verkoop, mag je dan ook de onderhandelingen onderbreken?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:05

Ik weet dat een aankoop makelaar niet goedkoop is..
Maar er zijn momenten dat je redelijk wanhopig word.
We hebben geen haast maar na 4 jaar word je er toch wel zat van ...

Alja Duitsland hebben we geprobeerd maar vriend lief krijgt dan koude voeten en durft niet meer helaas ...

Marcato dat was onze gedachte ook

Sonja We staan al op verschillende lijsten aangemeld.
Ik krijg dagelijks bergen mails met huizen.

bridgetF voor zover ik weet mag de verkoper idd afbreken, de koper niet zonder boete (voor zover ik weet ...)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:10

Zolang er niets getekend is of de bedenktijd na tekenen nog niet verlopen is mag je als evt koper gewoon terugtrekken zonder gevolgen.

Rommulus. Snap ik hoor... heb ook momenten gehad dat ik het niet meer zag zitten... maar uiteindelijk is het een kwestie van er bovenop blijven zitten, iedere denkbare makelaar aanschrijven/contacteren met je wensen , inschrojven mailinglists, dunda, jaap, huislijn, marktplaats etc etc in de gaten houden en idd kun je allicht een aankoopmakelaar ind de hand nemen.
Maar ook die is afhankelijk van wat zijn collegaas hem vertellen.
Hoewel je daar idd miss soms wel net een dagje voorsprong mee kan hebben.
Al met al vond ik de zoektocht met momenten echt zo ontzettend niet leuk

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:31

Nou sonja daar zeg je exact hoe ik er nu mee zit de zoektocht is gewoon niet leuk meer..
Er zijn een paar punten wat ik gewoon absoluut niet wil dat is aan een drukke weg, een blokkendoos (een huis zonder ziel zoals dit bv http://www.funda.nl/koop/exloo/huis-495 ... at-27/?mna ) en erg ver van bosrijke omgeving.

Ik ben gewoon klaar met de drukte en gezeur van anderen om me heen en ik wil geen platte katten en wil graag binnen rij afstand zitten van een mooi stukje natuur zodat ik niet steeds de auto hoef te pakken (al wil ik hier wel van af wijken mocht het huis voorbij komen).
En we hopen gewoon een huis te kunnen bemachtigen waar we ook nooit meer weg hoeven als het even kan.
Ik heb zo'n bloed hekel aan verhuizen .......

Deze bv is voor ons heel interessant http://www.jaap.nl/te-koop/friesland/zu ... p/sort3/p4
Raar eigenlijk gezien de huizen opzich wel op elkaar lijken.

Maar dan zit je weer met die achterlijk drukke weg voor de deur.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:43

bridgetF schreef:
Geld dit ook als koper? Stel dat je in onderhandeling bent om een huis te kopen en er is nog geen verkoopcontract getekend en er komt een veel leuker huis in eens in de verkoop, mag je dan ook de onderhandelingen onderbreken?

Ja natuurlijk! Onderhandelingen is niet bindend, nog niks getekend. Je zit nergens aan vast tot het contract is getekend en zelfs dan heb je nog 3 dagen bedenktijd. En zelfs daarna nog ontbindende voorwaarden (mits opgenomen).

Echter ik zou dit wat slimmer spelen. Je kunt wellicht gewoon aangeven dat x bedrag je max is. Wel zeker weten dat dit bedrag ver onder de prijs ligt die verkoper wil hebben. Dan kom je er in principe niet uit qua onderhandelingen, dan kun je nl. altijd aangeven dat het dan op dit moment overgaat maar dat je gaat kijken of je er nog op een andere manier nog iets voor elkaar kan krijgen (geef er iig een draai aan dat mocht dat andere huis alsnog niks worden dat je hier nog de deur openhoudt). Tenzij je nu zeker weet dat het huis niks wordt.. wees dan gewoon eerlijk en zegt dat je je terugtrekt omdat je je bedacht hebt/ andere huis aantrekkelijker op de markt is. :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:54

rommulus schreef:
Nou sonja daar zeg je exact hoe ik er nu mee zit de zoektocht is gewoon niet leuk meer..
Er zijn een paar punten wat ik gewoon absoluut niet wil dat is aan een drukke weg, een blokkendoos (een huis zonder ziel zoals dit bv http://www.funda.nl/koop/exloo/huis-495 ... at-27/?mna ) en erg ver van bosrijke omgeving.

Ik ben gewoon klaar met de drukte en gezeur van anderen om me heen en ik wil geen platte katten en wil graag binnen rij afstand zitten van een mooi stukje natuur zodat ik niet steeds de auto hoef te pakken (al wil ik hier wel van af wijken mocht het huis voorbij komen).
En we hopen gewoon een huis te kunnen bemachtigen waar we ook nooit meer weg hoeven als het even kan.
Ik heb zo'n bloed hekel aan verhuizen .......

Deze bv is voor ons heel interessant http://www.jaap.nl/te-koop/friesland/zu ... p/sort3/p4
Raar eigenlijk gezien de huizen opzich wel op elkaar lijken.

Maar dan zit je weer met die achterlijk drukke weg voor de deur.

Is het dan niet heel simpel? Wat jij wilt, bestaat blijkbaar niet voor je budget. 4 jaar zoeken is lang. Je zult dan dus ergens een compromis over moeten sluiten. En ga bij 'drukke wegen' ook eens 's avonds kijken. Voor hetzelfde geld komt er na de spits amper nog een auto langs... hetzelfde met een 'zielloos' huis. Door dat mooi op te knappen en er je eigen draai aan te geven, kun je er heus een prachtig, gevoelig plekje van maken. Dat er nu niks bijzonders mee gedaan is, doet daar toch niks aan af?

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:55

Voorheen was een mondelinge overeenkomst ook bindend. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Pas bij een schriftelijke overeenkomst is deze bindend. Dus zolang er onderhandelingen zijn, kun je nog een bod uitbrengen.

Tevens heeft de verkoper een recht van gunning. Die is doorslaggevend als daar gebruik van wordt gemaakt. Zo hebben wij ons huis dus laatst aangekocht. Was de andere partij niet blij mee....

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:04

De huizen zijn er zeker wel!
Dat zijn ze waar we naast het potje gepiest hebben.
Bv : http://www.funda.nl/koop/verkocht/donke ... ogezand-4/

Het budget is alleen maar gegroeid zins die 4 jaar zoeken en nog blijft het lastig
De drukke auto weg ga ik echt niet geen consessies op doen dat is toch een van de punten wat we beide absoluut niet willen.
Als jij als die jaren in aso wijken hebt gewoond word je daar ook stug in.
En dan aso in de vorm waar je boeken over kan schrijven.
Ik heb in 4 jaar nog geen goede nachtrust gehad, ik ben er gewoon helemaal klaar mee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:36

Ze ze zijn er wel... maar ze zijn gewild, misschien is dat een betere omschrijving Rom?
Aangezien de huizen die in het plaatje pastten voor je neus verkocht werden.

Ik snap trouwens heel goed dat je geen concessie wil doen op het gebied van drukke weg en ver van bos. Zou ik ook niet willen als ik in die omgeving zat.

Compromis op het gebied van ziel... soms kun je een zielloos bouwsel echt wel een nieuw leven geven... moet je idd wel budgettair meenemen.
Maar met een mooie dakkapel(dus niet de kant en klaar rechthoekige doos op een dak) een erker en balken tevoorschijn trekken bijvoorbeeld kun je de zielloze blokkendoos aardig op zijn kop zetten.
Maar misschien eens creatief naar de minder aansprekende huizen kijken?

Begrijp trouwens wel wat je bedoelt hoor. Ben zelf ook wel van de huizen met een leven zeg maar.
Maar voor ons is dat voor een volgend huis...

Hopelijk gaan jullie snel tegen jullie huis aan lopen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:40

Yay. Bij thuiskomst lag de aflosnota op de mat! Laatste puzzelstukje voor de hypotheek aanvraag. Nou snel inleveren en hopen dat ze net zo snel akkoord geven. Misschien kunnen we dan eind volgende week al over

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:33

Spannend karin!

Zo rommulus ik dacht dat wij met 2 jaar zoeken er lang over deden ,maar 4 jaar jeetje zeg!
Ik snap helemaal wat je bedoeld als de huizen voor je neus weggekaapt worden. Wij hebben dit ook zo vaak gehad. Belde we 's ochtends voor een bezichtiging werden we 's avonds gebeld dat het al verkocht was. Pff vreselijk. Ik had me bij elke makelaar hier ingeschreven en hield ze ook in de gaten op facebook. Nu hebben we dan eindelijk een huis 'gekocht'. Moeten de hypotheek nog rond krijgen natuurlijk.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:17

Sonja
Het huis moet idd wel potentie hebben.
Dit is bv ook niet veel maar heeft enorm veel potentie in mijn ogen http://www.funda.nl/koop/verkocht/witte ... lmaweg-18/
Om maar wat op te noemen.
Een industrieel pand is wat dat betreft ook prima.
Maar er zijn panden waar het gewoon niet in zit of dat wij het er niet in zien.
Dan zouden we de rest van ons leven in een pand wat nooit echt van ons zou worden.
En we zijn echt net moeilijk hoor ;)

Karin succes !!

Miran
2 jaar is ook niet weinig !!
Laat me raden de feest dagen en het voorjaar zijn het meest frustrerende, dat heb ik tenminste wel.
Hoop dat jullie nu door zijn !!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:07

Jaaaa... dat pand wat je nu laat zien ia ook wel een apart pand natuurlijk :D