Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 08:25

Als je een huis echt wilt hebben zul je inderdaad fors moeten overbieden. En zonder voorbehoud financiering bieden ook nog.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 08:44

Fitzroy schreef:
Als je een huis echt wilt hebben zul je inderdaad fors moeten overbieden. En zonder voorbehoud financiering bieden ook nog.

Dat is echt niet altijd zo. Wij hebben ons huis op een zeer populaire locatie ook kunnen kopen voor de vraagprijs, terwijl er 15+ bezichtigingen waren.

Je moet je ook niet te gek laten maken in deze markt en door alle verhalen die je overal hoort. Goed kijken wat de vraagprijs is en een aankoopmakelaar in de arm nemen die je kan adviseren over een reëel bod en mogelijke inschatting van de taxatiewaarde.

Een goede aankoopmakelaar verdient zichzelf altijd terug :j

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 08:47

Wij hebben wel zo’n 10% overboden, maar gewoon onder voorbehoud van financiering. Idd ook weer niet gek laten maken; zeker dat bieden zonder voorbehoud kan best verkeerd uitpakken als je niet 100% zeker bent dat je het geld krijgt.
Wel hadden wij ons voorbehoud tot de vraagprijs gezet; het bedrag wat we overboden konden we uit eigen zak betalen, dus dat namen we niet mee. Dat kan ook al schelen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:25

Hier ook onder volledige financiering gekocht. Je neigt bijna naar dat soort onverantwoorde risico's uit wanhoop maar als je pech hebt sta je daarna zonder huis maar met een boete en dus schuld van tienduizenden euro's. Dat risico is het ons nooit waard geweest.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:35

ingedebruijn schreef:
Hier ook onder volledige financiering gekocht. Je neigt bijna naar dat soort onverantwoorde risico's uit wanhoop maar als je pech hebt sta je daarna zonder huis maar met een boete en dus schuld van tienduizenden euro's. Dat risico is het ons nooit waard geweest.

Het is wel belangrijk en slim om aan te geven voor hoeveel je een voorbehoud van financiering wilt opnemen. Wil je een voorbehoud opnemen van de vraagprijs, of van de koopsom? Of kan je zelf meer geld inbrengen en heb je daarom nog een lager voorbehoud nodig. Ook is het wijs om bij je bod aan te geven als je al in gesprek bent geweest met een financieel adviseur en de mogelijkheden bekend zijn.

Hoe lager je voorbehoud is, hoe interessanter je bent voor een verkoper.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:36

Ik heb overboden maar heb onder voorbehoud financiering geboden tot de VP van de woning. Zekerheidje voor de verkoper dat er eigen geld wordt ingebracht en dat het niet afhankelijk is van bijv. een taxatie.

Edit; wat mavantos hier boven mij ook zegt :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:43

mavantos schreef:
ingedebruijn schreef:

Het is wel belangrijk en slim om aan te geven voor hoeveel je een voorbehoud van financiering wilt opnemen. Wil je een voorbehoud opnemen van de vraagprijs, of van de koopsom? Of kan je zelf meer geld inbrengen en heb je daarom nog een lager voorbehoud nodig. Ook is het wijs om bij je bod aan te geven als je al in gesprek bent geweest met een financieel adviseur en de mogelijkheden bekend zijn.

Uiteraard maar je moet altijd een bedrag opgeven toch als je onder voorbehoud van financiering biedt? Tenminste zo stond het op onze biedingsformulieren wel.

Op ons eerste huis hebben wij geboden onder voorbehoud van financiering van een bedrag incl bouwdepot. Klopte natuurlijk helemaal niks van haha maar we snapten er nog niet zoveel van. Niet zo gek dat we die niet hebben gekregen :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:47

ingedebruijn schreef:
mavantos schreef:

Uiteraard maar je moet altijd een bedrag opgeven toch als je onder voorbehoud van financiering biedt? Tenminste zo stond het op onze biedingsformulieren wel.

Op ons eerste huis hebben wij geboden onder voorbehoud van financiering van een bedrag incl bouwdepot. Klopte natuurlijk helemaal niks van haha maar we snapten er nog niet zoveel van. Niet zo gek dat we die niet hebben gekregen :+

Als je een bod plaatst via mail of bijvoorbeeld move dan moet je dit wel zelf aangeven. Er zijn niet altijd zgn. inschrijvingen met bijbehorende deadline en biedingsformulieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:43

De markt is gek, maar dat betekend niet dat je mee moet doen met de idioterie. Ze zijn niet voor niks aan het kijken om voorbehoud van financiering én bouwkundige keuring verplicht te stellen. Om kopers tegen zichzelf te beschermen.

Je hoort vooral verhalen van overbieden. Maar er zijn nog steeds huizen die niet over de kop weggaan. Ofwel omdat men het niet bied, ofwel omdat het gegund wordt aan iemand met niet het hoogste bod. Vooral bij jezelf blijven. Als iemand dan een ton erop klapt, kan ik alleen die persoon veel sterkte wensen met de toekomstige woningmarkt. Zoek ik lekker verder, als ik financieel krom moet liggen is iets toch spontaan mijn droomhuis niet meer :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:19

Hier ook ovb financiering :j Maar: Nu kon ik 50.000 aan eigen geld inbrengen. Mijn hypotheek is dus ook niet extreem hoog dus ook veilig voor de bank. Zit flink onder de taxatiewaarde wat dat betreft. sta dus ook niet zomaar onder water.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:56

Maar jullie gaan misschien allemaal uit van een starterspositie. Terwijl er gewoon mensen zijn die én een huis met flink overwaarde hebben én zelf ook nog eens een leuke spaarpot. En die mensen betalen zo een ton uit eigen zak als ze er graag willen wonen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:09

nouja ook dat hoeft niet zo te zijn... ik neem een flinke overwaarde mee, maar daar tegenover staat dat ik alleenstaand ben en geen dikke hypotheek kan krijgen. Ik moet mijn overwaarde dus al voor zo'n 70% inzetten om überhaupt aan de vraagprijs te komen. Dan blijft er "maar" 30% over om te kunnen overbieden (als voorbeeld, afhankelijk van vraagprijs enzo natuurlijk).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:10

@Fitzroy
Nou dat we verkochten ons huis met 65k boven de vraagprijs. We kochten iets met 60k boven de vp. Die konden we dus weg strepen.. daarnaast hadden we nog 3ton overwaarde. We hebben een klushuis gekocht en die overwaarde verdwijnt daar wel in en ook onze hypotheek gaat omhoog. Maar goed, we hoeven hier straks nooit meer weg en t huis blijft altijd wel waard wat we aan hypotheek hebben. De overwaarde raken we misschien kwijt maar ja die waren we ook kwijt geraakt als we waren blijven wonen in ons oude huis als de prijs fors zou dalen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:22

Ik volg hier ook stilaan mee. Ik ben stilaan aan het kijken om een appartement (in België waar er niet zo een gekte is) aan te kopen als investering. Ik heb mijn eigen woning waar geen hypotheek meer op is. Dus een apartment om te verhuren lijkt me op lange termijn een mooie investering

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:10

Hoe krijg je dat op je 24ste al voor elkaar? :oo

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:31

Fitzroy schreef:
Maar jullie gaan misschien allemaal uit van een starterspositie. Terwijl er gewoon mensen zijn die én een huis met flink overwaarde hebben én zelf ook nog eens een leuke spaarpot. En die mensen betalen zo een ton uit eigen zak als ze er graag willen wonen.

Ja hoor, die zijn er genoeg. Alles gaat nu voor heel veel geld dus de overwaarde van je eigen woning is ook enorm. Dus sterkte wensen is niet altijd nodig. Ik bied overigens wat ik het waard vind, als ik een woning dan niet heb dan heb ik tenminste geboden wat we het waard vonden. Wel zuur dat we pas 17.000 over de vraagprijs boden en het hoogste bod daar 2.500 euro boven zat. Daarvoor had ik hem ook nog wel willen hebben. :Y)
Pas hebben we zelfs onder de vraagprijs geboden, bieden er mensen 50.000 over de vraagprijs (van 900.000) joh prima maar dat vond ik hem niet waard. Scheel misschien dat wij een prima huis hebben maar "gewoon" een stap groter willen wonen, er is geen haast of spoed bij gelukkig. Maar ik vind het wel mega sneu voor alle starters e.d. want het is echt niet leuk of romantisch meer om huizen te bezichtigen en wat te kopen. 4 jaar geleden kon ik rustig kijken, nadenken, bieden en een bod terugverwachten. Dat was toch een stuk leuker.
Hier een enorme overwaarde, geen hypotheek en de prijzen zijn gek, nemen dus meer dan de hypotheek aan waarde mee. Het kan dus prima.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:38

Hoe gaat dat eigenlijk over een aantal jaar wanneer de markt weer zakt? Zit je dan met een duur huis waar je nooit meer de waarde van terug krijgt?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:44

Dat is alleen een risico als je wilt gaan huren volgens mij. Want als jij weer doorstroomt dan zijn de huizen die jij wilt ook weer goedkoper.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:05

Earth schreef:
Hoe gaat dat eigenlijk over een aantal jaar wanneer de markt weer zakt? Zit je dan met een duur huis waar je nooit meer de waarde van terug krijgt?

De vraag is of de markt weer gaat zakken. Hij zakt misschien wel weer even, maar over langere tijd zal het altijd blijven stijgen. Als je niet bv over 3-5 jaar als de markt misschien weer wat lager staat je huis gedwongen moet verkopen heb je helemaal geen probleem. Als je er 30 jaar blijft wonen is het weer genoeg gestegen om niet in de problemen te komen.

En aangezien het hele midden-oosten naar Europa komt met alle oorlogen en klimaatellende die op de stapel staan denk ik niet dat de huizenprijzen zullen zakken eigenlijk :o Het woningprobleem wordt alleen maar nijpender.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 14-12-21 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:06

Zoe_97 schreef:
Ik volg hier ook stilaan mee. Ik ben stilaan aan het kijken om een appartement (in België waar er niet zo een gekte is) aan te kopen als investering. Ik heb mijn eigen woning waar geen hypotheek meer op is. Dus een apartment om te verhuren lijkt me op lange termijn een mooie investering

Ga je dat appartement dan ook uit eigen vermogen betalen? Want ik weet niet hoe dat in België is, maar in NL mag je niet zomaar een hypotheek nemen op een huis en dat huis niet voor eigen bewoning gebruiken.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:30

verootjoo schreef:
Zoe_97 schreef:

Ga je dat appartement dan ook uit eigen vermogen betalen? Want ik weet niet hoe dat in België is, maar in NL mag je niet zomaar een hypotheek nemen op een huis en dat huis niet voor eigen bewoning gebruiken.

Ook in Nederland mag dat gewoon. Je moet alleen rekening mee houden dat de taxatie lager kan zijn als je gaat verhuren en dat het in Box 3 eindigt en dat eventuele overwaarde dus als vermogen telt.
Maar er is verder geen bezwaar tegen een hypotheek zelf.
Ze noemen het wel een verhuurhypotheek omdat hij minder aantrekkelijk is dan een reguliere hypotheek. (qua voorwaarden en rente )

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:23

verootjoo schreef:
Zoe_97 schreef:

Je mag in België Max 80% bij de meeste banken hypotheek nemen als het voor verhuur is. Wat geen probleem is. Ik twijfel enkel of ik in deze markt een appartement wil aankopen om te investeren. Hoewel de prijzen hier niet zo gek gaan als Nederland is de markt de laatste 2 jaar ook een hoop gestegen. Maar ik weet niet of wachten beter gaat zijn of dat het door stijgt.

Winged schreef:
Hoe krijg je dat op je 24ste al voor elkaar? :oo

Helaas niet zo een leuk verhaal. Mijn huidige woning uit erfenis van mijn vader grotendeels die overleden is toen ik 16 was. Eigen inbreng voor investering door erfenis van zijn moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:04

Fitzroy schreef:
Dat is alleen een risico als je wilt gaan huren volgens mij. Want als jij weer doorstroomt dan zijn de huizen die jij wilt ook weer goedkoper.

Maar als jou hypotheek nu 5 ton is.. en je kan dat huis maar kwijt voor 3 ton, dan heb je toch een behoorlijk gat. Het is niet omdat je volgende huis dan maar 3 ton kost, dat je die 2 ton kan negeren..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 08:47

idinn schreef:
Fitzroy schreef:

Maar als jou hypotheek nu 5 ton is.. en je kan dat huis maar kwijt voor 3 ton, dan heb je toch een behoorlijk gat. Het is niet omdat je volgende huis dan maar 3 ton kost, dat je die 2 ton kan negeren..

Dat is zeker een risico. Het is dan ook interessant om een NHG hypotheek af te sluiten als de woning een waarde heeft onder de €325k.

Wij hebben er om die reden bewust voor gekozen een kluswoning van een uniek type te kopen en waarde toe te voegen. Woningen die helemaal 'af' zijn, waar er geen 10 in dezelfde straat staan en op een goede locatie liggen blijven altijd interessanter dan een lichtelijk gedateerde eengezinswoning waar er in een slechte tijd tig van te koop staan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:37

Hoezo mavantos? NHG keert alleen uit als je de woning gedwongen moet verkopen én er als er sprake is van een restschuld. Als jij je woning zat bent en besluit deze te verkopen en je hebt een restschuld, dan keert NHG echt niet uit.