[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:06

Rachel_x schreef:
Spannend BridgetF! Staat je huis al lang te koop? :)

Voor ons is het over 3 weken zo ver, dan krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis! Had m al eens eerder gedeeld: http://www.funda.nl/koop/arnhem/apparte ... straat-10/

Morgen weer volle bak de woonboulevard door :P Bank en stoelen zijn al besteld, en morgen de gordijnen, het hout voor onze walk in closet en de tafel bestellen. Ook willen we gaan oriënteren op een houtkacheltje voor in de woonkamer <3

Wauw mooi zeg! De schouw is alleen niet helemaal mijn ding. En ik vraag me serieus af waarom er zoveel sfeerfoto's opgezet worden :')
Voor mij heeft dat weinig toegevoegde waarde. Paar foto's van de belangrijke dingen in huis en evt vanuit diverse hoeken en een plattegrond lijkt mij voldoende :=

madeliefw

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:56

Ondanks het azc hier toch weer twee bezichtigingen. Ik ben benieuwd. We zijn eigenlijk al aan het overwegen om het toch weer in de verhuur te doen. Hoe langer het verhuurd is, hoe meer ik met de spaarhypotheek spaar.

Ik las hier dat er ook voorwaarden aan een spaarhypotheek kunnen zitten? Wat wordt daarmee bedoeld? Als ik het huis verkoop zou het toch wel vrijkomen?

Wat betreft aflossingsvrij meenemen, wij hebben inderdaad gekozen om op onze nieuwe hypotheek de helft aflossingsvrij mee te nemen. Dat betekent dat over 30 jaar nog steeds de helft niet van ons is en we daar opnieuw een hypotheek voor moeten afsluiten. In de tussentijd willen we gewoon zelf sparen en dit af lossen op momenten dat wij dat willen. Hoewel op mijn vorige huis, dat de helft goedkoper was, voor de helft aflossingsvrij zat, kunnen we op ons nieuwe huis ook de helft aflossingsvrij. Dat is dus veel meer.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:23

Ben een paar dagen weg geweest met zeer slecht internet bereik. Heb dus niet alles meegelezen. Zag wel bij een aantal wat spannende ontwikkelingen, super!

Wij hebben ons huis dus ook verkocht en de ontbindende voorwaarden vd kopers lopen tot half november. Een week na de verkoop hebben wij met ontzettend veel mazzel via via ons droomhuis gevonden. En kunnen kopen! Stond niet op de markt. Vandaag koopakte getekend. Heel spannend! Want het hangt dus af van de definitieve verkoop van ons eigen huis.

Helaas wel een hele lange oplevertermijn. Vooralsnog kunnen we er pas in de zomer 2016 in. Dus ben ik ook gaan zoeken naar een huurwoning. En ook dat lukte binnen een dag. Het gaat zo snel allemaal dat ik het bijna niet kan geloven. Ik hou m'n hart vast, haha!

In ieder geval ga ik komende week maar wel een begin maken met het uitruimen van kasten en wellicht al wat inpakken. Ik word ook een beetje zenuwachtig van het feit dat we al die instanties moeten gaan doorgeven dat we verhuisd zijn. Want in de zomer kunnen we dat dus wéér allemaal aanpassen. Jullie daar ook last van?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:25

Welke voorwaarden jouw spaarhypotheek heeft hangt van het type en de ingangsdatum af. Je adviseur kan je daar meer over vertellen :)

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:09

Zo marcato het loopt zo te lezen op rolletjes bij jullie! Fijn!

Ik ken dat gevoel idd met het doorgeven van de verhuizing. Ben toch altijd bang dat ik bij belangrijke dingen de verhuizing vergeet door te geven.

Nog een vraag trouwens. Hoe lang duurt het voor een makelaar het (tijdelijke) koopcontract opgesteld heeft? Ben echt een leek hierin dus vroeg het me af.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:16

Hier weer terug na een weekje Duitsland, dus nog even niet teruggelezen.
Maandag leek het er op dat het heel snel zou kunnen gaan, we hadden 's ochtends een bod *\o/* .Vrij laag dus een tegenbod gedaan met de opmerking dat er niet zo heel veel ruimte in zit. En toen... Stilte, uiteindelijk heeft de makelaar vrijdag weer contact gehad en komt het er op neer dat hij toch gaat kijken voor wat meer vloeroppervlak en er voor nu vanaf ziet -O- .Grrr hele week voor niks in de zenuwen. Niks aan je huis verkopen hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:39

Miran88 schreef:
Nog een vraag trouwens. Hoe lang duurt het voor een makelaar het (tijdelijke) koopcontract opgesteld heeft? Ben echt een leek hierin dus vroeg het me af.

Dat zijn standaard contracten dus 5 minuten is mogelijk. Paar gegevens aanpassen naar de woning welke het betreft en de kopers/verkopers. Even goed kijken of dat allemaal klopt en dan printen dus laten we zeggen 30 tot 45 minuten :P Als er echter bepalingen in of uit moeten die niet standaard zijn is het een ander verhaal. Dat kan langer duren. Maar een week wachten op een (standaard) koopcontract is echt niet nodig. Hooguit een dag zeg maar :)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:48

Ik maak pas foto`s als alles weer een beetje staat waar het hoort. Het is momenteel oorlog in huis :P

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:59

De makelaar had bij ons dezelfde dag nog het koopcontract klaar. Konden alleen wel pas 1,5 week later tekenen, omdat de verkopende partij niet eerder kon.

Hè dat is flink balen Bjarni! Hadden jullie meer geïnteresseerden?

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:07

Ik dacht inderdaad ook dat dat gewoon een standaard contract is en dat het een kwestie is van gegevens aanpassen. Wij wachten namelijk al 5 dagen op het koopcontract. Misschien maandag toch even de makelaar bellen. Of kom ik dan heel ongeduldig over?

Balen Bjarni. Inderdaad een week voor niks in de zenuwen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:09

Ik zou dat gewoon doen ja.. Wrs heeft ie daar een parttime vrouwtje voor en wellicht is die er niet geweest ofzo. 5 dagen vind ik wel wat lang ja. Gewoon lekker neutraal die vraag stellen, hoor :D

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:13

Ik zou ook even bellen hoor :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:09

Ik ben even aan het terug lezen, heb me eerlijk gezegd nooit verdiept in aflossingsvrij, bankspaar e.d. omdat wij daar als starters helemaal niet mee te maken hebben eigenlijk. Voor ons is het gewoon 'simpel' annuïteit of lineair of een combi en je betaalt gewoon het hele bedrag terug + de rente er nog over. :+ Hypotheekaftrek o.i.d. ook niet mee bezig, ga er gewoon van uit dat we maandelijks een X bedrag moeten betalen aan hypotheek en na 30 jaar dan de volledige hypotheek betaalt is. Verkoop je de woning na enige tijd met dikke winst, mazzeltje dan..

Nou goed, nu had ik het net in een reclameblok tussen neus en lippen even over hypotheken met mijn ouders na een reclame over hypotheken. :Y) En toen zei ik dat er hier dus gezegd is dat er toch heel wat mensen zijn die verkeerd voorgelicht zijn, of mensen die het verkeerd begrepen hebben hoe dat zit met een aflossingsvrije hypotheek. Dat er adviseurs zijn die niet alle ins en outs hebben verteld en dat wel de taak is van die adviseur enzo, nouja had het globaal gelezen hier en kan zijn dat ik het nu ook verkeerd had begrepen haha. :Y)

Maar goed, toen vroeg ik aan mijn ouders wat hun dan hebben (puur interesse) wat ze nou precies hebben geen idee eigenlijk, maar dat ze een deel aflossingsvrij hebben is wel verteld. Dat is namelijk goedkoper zeiden ze, toen ik zei dat je aflossingsvrij ook altijd nog moet betalen na die 30(?) jaar of bij verkoop van woning.. Mijn vader was stellig overtuigd van niet, want hij is immers aflossingsvrij.... :? Toen snapte ik het niet meer (na wat ik hier had gelezen en wat mijn vader vertelde :Y) ).

Dus puur even voor mijn eigen duidelijkheid, wil het nu weten ook. :=

Zoals ik het had begrepen, na bv. 30 jaar (wat imo normaal is), moet je alsnog het gedeelte wat aflossingsvrij is betalen. Alleen omdat je maandelijks wel rente hebt betaald over dat bedrag (toch?) word de hoogte van het gedeelte aflossingsvrij niet hoger. Maar moet je sowieso na bv. 30 jaar dat bedrag terug betalen of zijn er ook nog weer andere constructies (zou me niks verbazen?). En omdat woningen toen werden gekocht met het idee dat het nog wel flink meer waard ging worden (investeringen) was aflossingsvrij enorm populair en zo zijn heel wat huizen onder water komen te staan. Toen de huizenmarkt inklapte en de woningen bij verkoop ineens flink minder opbrachten dan wat toen gedacht werd bij het afsluiten van de hypotheek zijn mensen met enorme schulden komen te zitten, want dat gedeelte aflossingsvrij moet immers dan bij verkoop dus wel betaalt worden. Toch??

Goed en wat nu, mijn ouders wonen al (ik geloof) iets van 27 jaar in dit huis, hypotheek is 27 jaar geleden ook afgesloten en ze hebben dus een gedeelte aflossingsvrij (vraag me niet wat ze verder hebben overigens). Het ziet er naar uit dat ze ook niet binnen 5 jaar gaan verhuizen (die blijven hier zitten volgens mij tot het echt niet meer gaat), is het dan zo dat ze straks gewoon het gedeelte wat ze aflossingsvrij hebben moeten gaan betalen in de vorm van maandelijks een x bedrag, maar dan i.p.v. de rente betalen aan het aflossen zijn of betaal je dan ook gewoon nog de rente en word de schuld pas volbracht bij verkoop????? Of wanneer mijn broertje en ik dit huis erven dat wij die rekening gepresenteerd gaan krijgen als we besluiten het te houden. Bij verkoop word die schuld sowieso voldaan toch? :+

Oké heb het even in jip en janneke taal voor mezelf proberen duidelijk te krijgen, tell me als ik het totaal verkeerd begrepen heb. Wil het nu weten ook namelijk.. :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:31

Het aflossingsvrije deel zal ooit afbetaald moeten worden... als dat niet bij het einde van de hypotheek gebeurd, zal het weer opnieuw in een hypotheek gezet moeten worden.
Aflossingsvrij betekend niets meer dan dat je tijdens de looptijd niet hoeft af te lossen, maar de bank zal toch echt een keer dat geld willen zien.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:33

Dan heb ik het dus wel goed begrepen, mijn vader zei zo stellig nee dat is dus aflossingsvrij dat ik echt zo iets had van oké heb ik het dan helemaal mis? Ik zit er niet in thuis namelijk en hun hebben destijds het zelf zo afgesloten en zich erin verdiept... :=

Bedankt Sonja voor de bevestiging. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:34

Ze kunnen het beste contact opnemen met hun hypotheekadviseur/verstrekker om naar de mogelijkheden te kijken die ze hebben. Er zijn evenveel mogelijkheden als onmogelijkheden namelijk, en die verschillen per bank/verstrekker :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:34

Wij zijn vrijdag voor een 2e bezichtiging geweest. Daarna gelijk een bod uitgebracht en na een half uurtje waren we er al uit.. We hebben dus vrijdag in principe een huis gekocht. Heel raar idee, het ging allemaal wel heel snel. Makelaar zou vandaag weer contact opnemen voor voorkopig koopcontract. Hypotheek is ook in gang gezet. Iemand hier ervaring met huurders via de leegstandswet? Die zitten er nu namelijk in. Voor wat ik begrijp betekent dat voor ons dat we de hypotheekofferte langer moeten laten gelden omdat we kans hebben dat we 3 maanden moeten wachten tot de overdracht omdat de huurder er nog zo lang in mag. Zijn er nog andere dingen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:54

Eis dat in het koopcontract bij de ontbindende voorwaarden wordt gezet dat het huis vrij van huurders wordt opgeleverd. Dus als dat voor datum x niet is gebeurd dat jullie de woning niet hoeven te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:13

Spannend, succes!!

Hier is nu fotograaf bezig en ander is alles aan het meten, wordt echt echt nu :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:47

Wat loopt dit topic ineens zeg!

Wij zijn nu in onderhandeling over een lage prijs i.v.m. he dak. Moest even goed boos worden op mijn makelaar, die vond dat we die kosten wel konden splitsen. Ik zei: No way, als er op funda staat dat het vernieuwd is zit je mij gewoon voor te liegen. Dan betaal je alles maar.

Toen zei hij: 'Ja, dat kunnen we dan proberen' , iets zegt mij dat hij met die andere makelaar al gewoon wat had afgesproken :') . Boevenvolk....

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:52

Oef, ik schrik er best van dat mensen denken dat een aflossingsvrije hypotheek niet afbetaald hoeft te worden :\
We spreken toch niet over tientjes, en een bank is geen geld gever. Banken moeten ook geld verdienen :=

Hier overigens destijds toen we ons appartement kochten 50% aflossingsvrij welke we over 25 jaar om moeten gaan zetten naar een hypotheek met wel een aflossingsbedrag. Dat is tegen de tijd dat ik rond de 50 ben, dus we verwachten tussentijds vrijblijvend nog wel wat af te gaan lossen als dat fyscaal aantrekkelijk is.

Hypotheekvorm hebben wij overgenomen naar onze nieuwe woning, :j
Ik knijp hem dit jaar wel voor mijn belastingaangifte, dat wordt een ingewikkelde met de vrijval van onze spaardeposito's van onze spaarhypotheek en dan ook nog de schenking en rente aftrek over het verlies dat we hebben geleden op ons appartement wat weer mee is gefinancierd in de nieuwe hypotheek O:) Dat wordt een aantal avondjes zitten.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:04

Ik vind dat persoonlijk ook echt bijzonder dat mensen denken dat ze gewoon zomaar geld 'krijgen' en niks hoeven terug te betalen :=

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:44

Ik meld me ook, op zoek naar een huisje. Heb wel iets op het oog maar met heel slecht dak (2 onder 1 kap) en geen idee in welke prijsklasse ik een nieuw dak moet schatten: 5000 10 000 20 000 50 000.. Geen idee.

Ik schrik inderdaad ook van de onwetendheid van aflossingsvrije hypotheken

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:14

Berdien schreef:
Miran88, je hoort vooral de verhalen waarbij het minder/niet goed gaat, dan de verhalen waarbij het allemaal gewoon goed loopt. Die zijn over het algemeen ook minder interessant :))

Hier maar even een succesverhaal dan :)) Koopcontract getekend op 1 oktober, 2 oktober eerste (gratis) gesprek gehad bij de bank, 7 oktober adviesgesprek, 16 oktober de hypotheekaanvraag opgestuurd en gisteren, dus 27 oktober, akkoord gekregen!
Nu hadden wij wel alle benodigde stukken van tevoren al in bezit dus die konden we meteen aanleveren, zijn we starters en hadden we zelf al redelijk een idee van wat we wilden, dus dat zal allicht een rol gespeeld hebben in de snelheid ervan, maar toch!

BloemBloem, heb jij nog iets van je kijkers gehoord?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:50

Fijn als het soepel loopt :)
prutsmuts ook een vlekkeloze aanvraag.
Wij hadden de orienterende gesprekken al gehad voor we het huis kochten.
Alles verder al in huis idd en na tekenen van contract in 1 keer alles de deur uit.