Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:01

Mijn ervaring is dat ze snel te nat staan maar zo ziet de grond er inderdaad niet uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:35

Afbeelding

Een verschil van 8 uurtjes... :/

Niet extreem droog ofzo.

_Karlijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:36

Ah wat zonde! Op de eerste foto zag de stengel er nog wel goed uit, hoe ziet die er nu uit?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:50

Jammer. Wel direct het aangetaste blad wegknippen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:09

Inderdaad vlug ruim wegknippen. En steriliseer de snoeischaar vooraf en achteraf.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:59

Och ;( geen beestjes? Ik zou hem ook eraf halen

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 18:37

Ik heb ook zo'n vraag.
Is dit spint of spinrag?
Afbeelding
dit lijkt het enige webje te zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:47

Spint is volgens mij wat fijner waardoor je een wat “mistig” webje krijgt. Ik denk met twijfel spinrag.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:24

Dat was ook waar mijn twijfel vandaan komt. En ik zie ook geen webben onder het blad, alleen tussen het blad en de ruit. ik had het web weggehaald. En vanmorgen zat er een nieuw web op een andere plek. dus ik houd het voorlopig ook op een spin. Els ik hem kan vinden zet ik hem buiten. Want in dat terrarium is het slecht vliegen vangen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:05

Dan wel dikke kans dat het om een spinnetje gaat ja, gelukkig. Huisspinnen maken dit soort webben, op jouw foto is dat nog maar een begin.
Je kan er een onschadelijke vlieg in loslaten voor je nieuwe "huisdier'' :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:35

ik zat wel te denken aan springstaartjes om bladafval op te ruimen. Maar of een spin die kan vangen?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:35

Een paar weken geleden vond ik dit oude rekje - waarvan ik dacht dat het inelkaargeknutseld was door een gepensioneerde in een tuinhuisje - in de Weggeefkast, en besloot dat het perfect zou zijn voor mijn (doorlopende) plantenstekjes.. Zoals deze schattige Pelargonium Graveolens.

Ik kwam er gisteren pas achter dat het ècht iets IS :oo
Namelijk een ‘vermeerderingsstation’, een officiële stekjeshouder. Nog altijd gewoon te koop.
En nu vind ik 'm nóg leuker.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:38

Wat een leukerd Zolala!

axel_1997 schreef:
ik zat wel te denken aan springstaartjes om bladafval op te ruimen. Maar of een spin die kan vangen?

Dat is leuk, dat denk ik wel! Ik denk dat een vlieg juist lastiger is om te vangen maar misschien zit ik er naast.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 16:10

springstaarten leven vooral in de strooisellaag en hebben niet zo veel te zoeken in de buurt van een spinnenweb. Dus tenzij deze spin toevallig een actieve jager is zoals een springspin zal die het met een paar schamele rouwmugjes moeten doen.

leuk rekje Zolala!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:10

De huisspin gaat ook op jacht buiten zijn web als hij honger heeft :j

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:20

Ik heb voor het eerst van de kokos zaaigrondtabletten gebruikt om begonia’s te zaaien. Maar nu ruiken ze een beetje gistachtig.
Weet iemand of dit kwaad kan? Niet dat ik er iets aan kan doen. De zaadjes zijn te klein om terug te vinden en opnieuw te zaaien.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:17

Geen ervaring mee en geen idee welk merk je hebt gekocht maar dit is wat ik even snel over naar gist ruikende pot/zaaigrond tegen kwam.

Citaat:
Het enige wat jullie ruiken bij een goedkope potgrond is een gisting en of vertering van de compost, niet meer en niet minder.
Er zijn talloze composten, en iedere soort heeft zijn geur, maar met honden en of katten niets te maken.
Natuurlijk goedkopere gronden hebben een hoger procentgehalte aan compost, vandaar jullie geur.
Nicolas

Hier terug te vinden https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/ ... 6/potgrond

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:33

Mijn Syngonium Mottled heeft een gaaf en stuk groter blad gegeven, behoorlijke veel effen groen <3 en volgens mij had ik mijn Syngonium Panda baby nog niet laten zien, met inmiddels net nieuw blad <3
Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe aanwinst, weer iemand welke Fittonia dit is?
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:11

Gaaf blad Jis!! :oo

Ik heb tot nu toe nog geen rare bruine plekken weer gespot in die plant... Duimen dat het zo blijft!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:36

Ik duim met je mee

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 21:33

Jis_ schreef:
Geen ervaring mee en geen idee welk merk je hebt gekocht maar dit is wat ik even snel over naar gist ruikende pot/zaaigrond tegen kwam.

Citaat:
Het enige wat jullie ruiken bij een goedkope potgrond is een gisting en of vertering van de compost, niet meer en niet minder.
Er zijn talloze composten, en iedere soort heeft zijn geur, maar met honden en of katten niets te maken.
Natuurlijk goedkopere gronden hebben een hoger procentgehalte aan compost, vandaar jullie geur.
Nicolas

Hier terug te vinden https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/ ... 6/potgrond

Bedankt Jis. Goed om te weten. De geur is inmiddels weggetrokken. dus ik ga er vanuit dat het geen kwaad kan en ik wacht gewoon af wat er kiemt.

Als ik google op Fittonia roze nerven zie ik afbeeldingen die er op lijken met verschillende namen erbij. maar ik kan weinig informatie vinden.
Fittonia Argyroneura
Fittonia hibida Jade
Fittonia 'Bubble Red'
Die laatste vind ik er het meeste op lijken.

Ik kreeg vandaag een zaadje van de Labisia obtusifolia binnen. :D Daar is geen plek voor. maar daar gaat het niet om. Ik ga gewoon een groter terrarium voor m'n verjaardag vragen. :)* (En dan vallen er geheel per ongeluk en op onverklaarbare wijze nog meer plantjes in dat terrarium. :+ )
Afbeelding
Afbeelding

Ik blijf me ook verbazen over die planten. Het jonge blad van de Alocasia Azlanii heeft een prachtige lila-roze glans. <3 Een foto kan er geen recht aan doen. Maar hieronder toch een poging. Maar vandaag merkte ik dat die glans alleen zichtbaar is als het deksel op het terrarium ligt.
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:22

Wat een leuk stekstation, Zolala!

Gave Syngonium en Fittonia, Jis!
Ik heb een aantal Syngonium (was een bevlieging :o), helaas heb ik daar trips in gehad afgelopen winter. Ze doen het nu wel weer redelijk. Heb ze naar de logeerkamer verbannen, zou ze wat vaker water moeten geven :=

Wat heb je gezaaid,Axel?
Zo gaaf, zo’n terrarium! Duimen dat je Labisia obtusifolia mooi uitgroeit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:11

Dank je Axel, het is denk ik ook de Bubble Red, leuk.
De Azlanii heeft zulk schitterend blad <3 Hier komt blad nr 3 eraan. ik heb hem meer naar het licht toe gebracht in de hoop dat hij compacter blijft, stelen werden best lang.

Die Schildpadrug is gaaf! :wow: daar moet wel een plekje voor komen :))

@Puera, Aahh verbannen naar de logeerkamer :P
Ik had in mijn S. Mottled even geleden een beetje wolluis, steeds weggehaald en volgens mijn is het nu echt weg, klop het even af. Nu nog mijn Strelitzia er vanaf helpen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:17

Puera schreef:
Wat heb je gezaaid,Axel?

Verschillende soorten begonia's die ik gekregen heb.
Dus het zou vervelend zijn als de aarde echt slecht was.
Want de zaadjes zijn te klein om terug te vinden en opnieuw te zaaien.

Begonia sp. Kalimantan. Dat is dus een onbekende soort uit Kalimantan op Borneo. En er zijn nogal wat planten die onder die naam verkocht worden. Het schijnt in dit geval een blauwe begonia te moeten zijn. Ik ben heel benieuwd.

Begonia Black umbrella. Hier heb ik alleen één foto van gevonden. Maar ik weet niet waar hij vandaan komt en of het een soort, cultivar of kruising is. het is een harige begonia met kleine bijna ronde blaadjes met opvallende lichtgroene nerven waardoor er met wat fantasie inderdaad een paraplutje in te herkennen is.

begonia atricha sumatera.
Die zou zwarte bladeren met lichtgroene stippen moeten hebben. De herkomst laat zich raden.

Begonia Aketajawensis Dark Form. Die moet zwarte bladeren hebben en komt voor op de Molukse eilanden.

Jis_ schreef:
Dank je Axel, het is denk ik ook de Bubble Red, leuk.
De Azlanii heeft zulk schitterend blad <3 Hier komt blad nr 3 eraan. ik heb hem meer naar het licht toe gebracht in de hoop dat hij compacter blijft, stelen werden best lang.

ja dat heb ik op het moment ook met de reversa. Maar dat komt denk ik omdat ik vakantie heb en uitslaap met de gordijnen dicht. Als ik weer aan het werk ben krijgt hij weer meer zonuren. En hopelijk wil hij in de winter in rust gaan.

Jis_ schreef:
Die Schildpadrug is gaaf! :wow: daar moet wel een plekje voor komen :))

Ja gaaf hé! Ga jij hem ook bestellen? Dan niet te lang wachten. Ze gaan als warme broodjes. En ik heb de vorige keer ook mis gegrepen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:18

Hopelijk komen de zaadjes op! Ken je Ruperobe? Zij verkopen veelal terrariumplanten, waaronder de prachtigste Begonia’s!