[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:59

Wendy schreef:
Sassy schreef:
Aflossingsvrij vind ik nogal naïef. Kun je net zo goed in een huurwoning zitten, dan heb je tenminste de kosten van het onderhoud niet ;)

Veel te kort door de bocht... wij hebben ook een deel aflossingsvrij. Omdat dit ons de mogelijkheid biedt om af te lossen wanneer wij dat willen, ipv wanneer de bank dat wil. Zo hebben we onze handen vrij om eerst te gaan verbouwen en daarmee o.a. de stookkosten flink omlaag te brengen, zodat we per maand meer overhouden om versneld af te lossen :)*
Als je goed met geld kunt omgaan, dan kan aflossingsvrij echt een goed idee zijn. Jammer dat het alleen zo lastig is geworden door de mensen die hier inderdaad naief mee omgegaan zijn.

Als je je bewust bent over wat je doet hoeft een deel idd geen probleem te zijn, dat was 15 jaar geleden toen wij nog een hypotheek in NL hadden fiscaal gezien zelfs aantrekkelijker om een klein deel aflossingsvrij te hebben, naast een spaar-hypotheek. Heel wat anders als helemaal aflossingsvrij.

Maar je bijv. afvragen waarom je maar 400 euro betaald terwijl je buurman op hetzelfde bedrag 1000 euro betaalt (en dus aflost op zijn huis) vind ik naïef ja.
Die vraag kregen we al eens van iemand, hoe kan het dat jij zoveel moet betalen?
Als iets te mooi lijkt om waar te wezen moet er toch wel een lampje gaan branden?

karin1985

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:02

Of dat mensen je achterlijk verklaren dat je aflost terwijl je een aflossingsvrije hypotheek hebt. "Dat doe je toch niet, dan kan je de rente niet meer aftrekken zo zonde". Spreek die mensen aan het einde van de looptijd wel weer. Gelukkig is die mentaliteit wel aan het veranderen met de nieuwe regels..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:06

Dat soort opmerkingen komen toch echt gebaseerd op hun verteld is. En wat niet verteld wordt kun je imo echt verwachten dat ze dat zelf wel in kunnen vullen. Iig niet bij het gros. Mensen zijn slim. het volk is dom. Afijn.. zie eerdere opmerkingen :D

Het is ook gewoon de hebzucht van de maatschappij geweest. Zo min mogelijk aflossen. huis wordt toch wel meer waard, maximale aftrek kun je nog lekker lenen. Zelfs een periode geweest dat je overwaarde van je huis voor vakantie een nieuwe auto etc kon gebruiken.. En het gras mag bij de buurman toch echt niet groener zijn dan bij jou. En dat kon allemaal prima.. totdat de boel in elkaar valt. Dan kun je de kaartjes oprapen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-10-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:07

Sassy schreef:
Maar je bijv. afvragen waarom je maar 400 euro betaald terwijl je buurman op hetzelfde bedrag 1000 euro betaalt (en dus aflost op zijn huis) vind ik naïef ja.
Die vraag kregen we al eens van iemand, hoe kan het dat jij zoveel moet betalen?
Als iets te mooi lijkt om waar te wezen moet er toch wel een lampje gaan branden?

Haha, bizar :D Soms denk ik wel eens dat het een goed idee zou zijn om te onderzoeken of mensen wilsbekwaam zijn op het moment dat ze dit soort grote financiele handelingen uitvoeren. Daarmee bedoel ik dat bekeken wordt of iemand daadwerkelijk in staat is op een bepaald moment de gevolgen van een bepaalde handeling, situatie of besluitvorming te overzien.
In de zorg wordt dit wel gedaan, notarissen doen dit bij bepaalde handelingen ook, maar als het gaat om hypotheken lijkt dit soms een onderbelicht punt. Met alle erop volgende ellende van dien soms.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:08

Dat zou imo echt geen kwaad kunnen, trouwens. Dan kun je er nl. niet onderuit om inzicht te gaan krijgen in het specifieke hoe en wat en de gevolgen van bepaalde keuzes :)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:10

de komende paar jaar komen er in elk geval heel wat mensen van een koude kermis thuis als ze hun verlengingsvoorstel krijg. Die gaat tegenvallen en pas dan komen ze er achter dat ze geen kant meer op kunnen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:35

Dat is al lang gebeurd Karin :) De rente stond een aantal jaar geleden een flink stuk hoger (tussen de 3 tot 4,5% voor 1 jaar..) en juist toen liep voor een heel aantal mensen de rentevaste periode af. Die hadden hypotheken afgesloten toen de rente ook laag stond (2005-2007), aanvraag getoetst op werkelijke lasten in plaats van de toetsrente en toen stond de rente hoog.. Waren geen leuke situaties toen.

Een beetje adviseur kijkt niet alleen of een hypotheek past binnen de kaders maar vooral of het verantwoord is. Ik heb hypotheken afgewezen die pasten op de normen, maar die ik absoluut niet verantwoord vond. Is een klant niet blij mee, maar ik ga geen hypotheek verstrekken als ik weet dat die klant binnen een jaar weer op de stoep staat, dik in de problemen. Dat iets past, wil niet zeggen dat iets ook echt kán. Op een verantwoorde verstrekking wordt ook erg aangestuurd. Het is niet voor niets dat elke adviseur moet voldoen aan de nieuwe eisen en dat ook aan moet tonen dmv examens en diploma's.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:36

Tegenwoordig is het (gelukkig) zo dat dergelijke hypotheken waarbij je niks aflost niet meer kunt afsluiten. Wij hebben nu een 50% / 50 % hypotheek. Maar straks gaan we wel volledig aflossen, als we een nieuwe hypotheek hebben. Maar dan moeten we eerst het huis verkopen en wat anders kopen :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:00

Dat is niet helemaal waar :) Je mag je bestaande aflossingsvrije (of andere vorm waarbij je niet maandelijks aflost) tot op zekere hoogte gewoon meenemen. Er is in feite ook niks mis met een Aflossingsvrije hypotheek, zolang je maar weet wat je hebt.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:13

Berdien schreef:
Dat is niet helemaal waar :) Je mag je bestaande aflossingsvrije (of andere vorm waarbij je niet maandelijks aflost) tot op zekere hoogte gewoon meenemen. Er is in feite ook niks mis met een Aflossingsvrije hypotheek, zolang je maar weet wat je hebt.

Ik meende ergens gelezen te hebben, dat volledig aflossingsvrije hypotheken niet meer meegenomen kunnen worden, wel als het 50% of minder is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:18

Dat ligt aan de waarde van de woning :) De 50% geldt voor de waarde van de woning, niet voor 50% van de hypotheek. Iemand die maar de helft van de waarde van de woning leent (door veel overwaarde uit de vorige woning bijvoorbeeld) mag best een volledig aflossingsvrije hypotheek meenemen. Of zelfs helemaal nieuw afsluiten. Dan is de rente niet langer fiscaal aftrekbaar, maar dat kan soms nog uit ook.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:32

Uiteindelijk mag het volgens mij altijd nog toch?, maar dan kun je wel naar je aftrek fluiten..
En die 50% regel dat is vooral een NHG verhaal dacht ik.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:43

Ik heb twee jaar geleden een huis gekocht en een nieuwe hypotheek afgesloten. Nu staat de rente echt enorm laag, dus ik denk erover om deze om te zetten. Je betaalt wel een flinke boete dan :n
Iemand daar ervaring mee?
Op dit moment zouden wat lagere maandlasten mij erg goed uitkomen namelijk..

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:46

Verhuizen :+ . Nee geintje, maar tja die boete, je kunt hem wel aftrekken in het jaar dat je hem betaald. Dus je krijgt minimaal 35% terug via de belasting. Maar verder is het natuurlijk afhankelijk van hoelang je periode nu nog loopt. Als dat nog 8 jaar is dan wordt het een bittere pil vrees ik. (of je huidige verstrekker moet nog redelijk hoge rentetarieven hanteren zoals die van mij, ik hoef maar een verschil van 0.75% te overbruggen)

Berekening boete voorbeeld:
resterende looptijd rentevaste periode 5 jaar.
Lening €100.000
5% = rente van de lening die je hebt
4,5% = Huidige rente voor 5 jaar bij je eigen verstrekker (ze kijken naar de looptijd die jij nog te gaan hebt.
Je hebt dan een verschil van 0,5% over 5 jaar wat je aan boete moet betalen.
in cijfers:
5 jaar 5% = 25.000 rente ( ;( wat een geld als je het zo ziet)
5 jaar 4,5% = 22500 rente
Het verschil van 2500 euro is dan je boete.

Als jij opstapt moeten ze jouw geld namelijk aan iemand anders uitlenen voor een lager tarief en die derving moet jij betalen. Is de rente nou hoger dan je huidige rente dan heb je helemaal geen boete want dan zijn ze blij dat je weggaat. Kunnen ze weer meer aan een ander verdienen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:55

Oh, is het deels aftrekbaar, dat scheelt al wat.
Nee, het loopt nog een jaar of drie.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:14

Het huisje waar wij voor wilde gaan is helaas al verkocht. Op Funda staat er nog niks bij. Beetje jammer!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:16

Fee_ schreef:
Het huisje waar wij voor wilde gaan is helaas al verkocht. Op Funda staat er nog niks bij. Beetje jammer!

Gewoon een zoekopdracht aanmaken in Funda en de boel goed in de gaten houden. Er komt echt nog wel een huis te koop dat wat voor jullie is.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:34

Balen Fee! Wij hebben 1 oktober het koopcontract van ons huis getekend en op Funda staat ie ook nog steeds als te koop. Is dus niet helemaal betrouwbaar :(:)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:11

nee klopt, het huis wat mijn eerste keuze was is ook ergens in september al verkocht en staat nog steeds te koop op funda :)
elke week bel ik ong met de makelaar als het toch echt wel doorgaat :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:14

Dammie, wellicht heeft je verstrekker de mogelijkheid tot een rentemiddeling? :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:52

Yesss, vanavond belde de makelaar, er komt (weer) een bezichtiging aan. Het is pas donderdag, maar er zit weer beweging in. Kan ik van de week weer aan de poets :P

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:58

Spannend BridgetF! Staat je huis al lang te koop? :)

Voor ons is het over 3 weken zo ver, dan krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis! Had m al eens eerder gedeeld: http://www.funda.nl/koop/arnhem/apparte ... straat-10/

Morgen weer volle bak de woonboulevard door :P Bank en stoelen zijn al besteld, en morgen de gordijnen, het hout voor onze walk in closet en de tafel bestellen. Ook willen we gaan oriënteren op een houtkacheltje voor in de woonkamer <3

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:01

Nee hoor, vanaf 1 oktober pas. Dus eigenlijk niks te klagen. Maar zou het wel leuk vinden als het snel ging, want er staat nu elders een heel leuk huisje te koop wat we wel zouden willen hebben. Maar ja dan moet eerst ons huisje verkocht zijn. En ik heb eigenlijk niet zo veel geduld, dus mag van mij wel lekker snel gaan.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:03

Dat hebben jullie snel voor elkaar Rachel! :):) Wij hebben ongeveer ttegelijkertijd getekend toch?

Wij mogen morgen weer eventjes naar binnen in ons huis, maar dan om wat dingen te gaan meten etc. :):)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:05

Targaryen schreef:
Dat hebben jullie snel voor elkaar Rachel! :):) Wij hebben ongeveer ttegelijkertijd getekend toch?

Wij mogen morgen weer eventjes naar binnen in ons huis, maar dan om wat dingen te gaan meten etc. :):)

Wij hebben tussen de koopovereenkomst en sleuteloverdracht 6 weken zitten! Ik weet niet meer zo goed of dat tegelijkertijd was, hihi.

Leuk is dat he, als je weer een kijkje mag nemen! Wij hebben enorme geluk met de verkoopster, want we mogen langs komen wanneer we willen. Ideaal! wanneer is jullie overdracht?