Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:25

Onze aanvraag voor de elektrische private lease is goedgekeurd dus we mogen bestellen *\o/* Normaal begin 2024 als alles vlot loopt mogen we de auto ophalen.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering kan in BE enkel als je zelfstandige activiteit in hoofdberoep hebt, niet als bijberoep.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 21:04

Aha mooi vooruitzicht!

Eerlijk gezegd kan het anders ook echt niet uit (alleen bij hoofdberoep) want zo'n arbeidsongeschiktheidverzekering is niet goedkoop...

Slmt9

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:34

Hoorde dat ze die verzekering in NL verplicht willen gaan stellen voor zzp’ers. Ik vind het ook raar dat de meeste wel weten of worden gewezen op pensioen, waar je pas wat in de toekomst aan hebt. Maar weinig die erbij stil staan wat er gebeurd als je nu als zzp’er uitvalt. Vaak zeggen mensen: ik ben nooit ziek. Nee was ik ook niet, toch kreeg ik jaren geleden een auto ongeluk en sindsdien volledig arbeidsongeschikt. Ik was nog geen 30 destijds. Als je dan even uitrekent hoeveel loon en pensioen je mag sparen tot je 67, dat heb ik niet op de rekening staan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:44

Vanaf wanneer heb je hoofdberoep in NL? In BE is dat als je 51% van je zelfstandige activiteit uitoefend. Dus stel dat ik zelfstandig werk op 40u basis dan mag ik hooguit 19u/week in loondienst werken en 21u als zelfstandige.

Voor 21u/week is zo'n verzekering toch ook nog aardig prijzig? Terwijl ik bijvoorbeeld evengoed 20u in loondienst kan werken en 19u in bijberoep. Het scheelt maar 2u/week, maar kan misschien in bijberoep alsnog flink verdienen afhankelijk per sector.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:48

Hier wordt het geen hoofd beroep genoemd, maar veel belastingvoordelen beginnen vanaf 1225 uur per jaar, zo'n 24u per week.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:51

In Nederland zijn die verzekeringen onbetaalbaar. Je hebt wel ook broodfonds, daar maken best wat mensen gebruik van.
Ik ben zelf niet verzekerd omdat ik een ruime buffer heb en mijn vriend me in noodgevallen ook prima kan bijspringen. Verzekeren is gewoonweg te duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:53

Hier kijken ze naar de aanstelling die je al hebt als je opstart. Ben je werkloos, dan is het sowieso hoofdberoep. Heb je een andere job, dan kijken ze naar de voltijdse werktijd. Werk je >50% in loondienst, dan heb je bijberoep. Is het minder, dan is je zelfstandige activiteit hoofdberoep.
Bij een 40u/werkweek kan je dus 19u/week bijberoep hebben. Is je voltijdse aanstelling maar 32u/week (bijvoorbeeld in het onderwijs) dan mag je maar 15u/week als bijberoep werken.

Ik heb mijn draagbare massagetafel uitgeklapt gekregen. Morgen eens testen op vriend.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 23:15

Ik heb nooit helemaal als ZZP'er willen werken tot nu een jaar terug. En dat heeft alles met dat risico te maken als je wel wat overkomt, of als je de pech hebt dat je langdurig / chronisch ziek wordt. Dus ik heb altijd iets van 2 a 3 dagen in loondienst gewerkt en daarnaast vaak iets als wat Varekaj noemt bijberoep en wat in Nederland bijverdienste wordt genoemd.
Behalve een paar jaar dat ik of thuis was ivm jong kind en een studie erbij deed en een jaar dat ik met een zware burn out nauwelijks werkte en een sabbatical had.
Sinds een jaar durf ik het wel 100% aan en dat heeft te maken met het feit dat ik in principe ook met vervroegd pensioen kan mocht ik geen inkomsten meer kunnen genereren plus een goede spaarrekening heb. Dus links- of rechtsom ik heb mijn inkomsten / mijn geld wel.
Maar anders zou ik het als single wonend etc echt niet aandurven hoor (100%).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:30

Bijberoep is bijverdienste maar dan op zelfstandige basis :j Je kan nu als flexi job ook bijverdienen aan flink belastingvoordeel, maar dat doe je dan weer in loondienst.

Ik zie het enorm zitten al moet ik bekennen dat ik wel wat faalangst lijk te hebben. En dus ook wat koudwatervrees. Maar ga sowieso de sprong maken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:45

Wat ik me dan afvraag als je voor 49% als zzp’er werkt en ziek wordt, dan krijg je toch ook maar voor die 49% uitbetaald (waar in NL maar 70% van wordt betaald). Of werkt dat in Belgie anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:19

Als je ziek bent krijg je niks. Geen werk = geen inkomst. Met die verzekering moet je volgens mij aangeven hoeveel loon je jezelf uitbetaald, en dan krijg je een percentage van dat loon als compensatie. Hoeveel dat exact is weet ik niet, maar dat zal zeker niet de volle pot zijn.

Betaal je jezelf maar €500/maand uit, dan zal je misschien €300 uitbetaald krijgen. En ook aan de hoogte de andere kant op zal er een limiet zitten met een maximumbedrag.
Aangezien ik het niet kan als bijberoep heb ik me daar niet verder in verdiept.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 01:15

Varekaj schreef:
Als je ziek bent krijg je niks. Geen werk = geen inkomst. Met die verzekering moet je volgens mij aangeven hoeveel loon je jezelf uitbetaald, en dan krijg je een percentage van dat loon als compensatie. Hoeveel dat exact is weet ik niet, maar dat zal zeker niet de volle pot zijn.

Betaal je jezelf maar €500/maand uit, dan zal je misschien €300 uitbetaald krijgen. En ook aan de hoogte de andere kant op zal er een limiet zitten met een maximumbedrag.
Aangezien ik het niet kan als bijberoep heb ik me daar niet verder in verdiept.

Huh, wat raar of ik begrijp het verkeerd. Maar als je dus voor 49% als zelfstandige werkt in BE kan je geen AOV afsluiten en mis je dus gewoon mega inkomsten als je (langdurig) ziek zou worden?

Mijn man zoekt het nu in NL uit. Hij werkt in de zorg. Nadeel is dat de wijze waarop hij het nu doet (soort detachering) de uurlonen echt laag zijn. Tenminste, ik ben commerciële bedragen gewend en als je hiermee een AOV wil afsluiten betaal je bijna 20% van je nettoloon aan AOV. Wat een geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:42

Voor zover ik het begrepen heb bij het sociaal secretariaat moet je daarvoor jezelf een loon uitkeren en dus ook bijdragen betalen aan de overheid. De meesten die bijberoep uitoefenen doen dat als eenmanszaak en onder de Btw-vrijstelling. Daar wordt dan geen loon uitgekeerd, dus je betaalt ook geen bijdragen en hebt bijgevolg geen recht om die verzekering af te sluiten.

Je kan het wél als je in loondienst werkt of als je zelfstandige dus loon uitkeert aan jezelf. Maar dan zit je sowieso op jaarbasis al met een omzet > 25k en of je dat nog echt een bijberoep kan noemen... Meestal maken die vanzelf de stap naar hoofdberoep dan.

Mijn nieuwe werkgever biedt bijvoorbeeld naast gratis hospitalisatieverzekering ook zo'n gewaarborgd inkomen aan als extralegaal voordeel. Dan krijg je naast de uitkering van je ziekenfonds voor je ziekteperiode nog een extra aanvulling er bovenop.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:46

Ik weet alleen hoe het in nl werkt en dat het een stuk makkelijker is dan in België.

Maar wat nog makkelijker is, lekker voor de baas werken.
Deze maand ruim €800 extra, volgende maand ook weer een bonus. Geen gezeur met ziekte, pensioen en onbetaald vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:18

Ik begin woensdag op mijn nieuwe plek, zo zin in! Zowel voor jezelf als voor een baas werken hebben beide voordelen en nadelen. Zolang het maar fijn oplevert denk ik dan :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:47

Op zich vind ik het wel goed dat ze de verzekering verplicht willen gaan stellen voor ZZP-ers. mensen in loondienst zijn ook verplicht ervoor verzekerd te zijn (gaat automatisch, geen keuze). Gebeurd nu te vaak dat mensen in de problemen komen omdat ze onverzekerd zijn, en daarmee ook een belasting doen op de maatschappij.
Veel mensen kiezen bewust voor ZZP vanwege vrijheid maar ook meer inkomsten, ja lekker als ze niets af willen dragen aan verzekeringen. :o Denk dat als het verplicht wordt er genoeg weer voor loondienst gaan kiezen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:38

Neonlight schreef:
Op zich vind ik het wel goed dat ze de verzekering verplicht willen gaan stellen voor ZZP-ers. mensen in loondienst zijn ook verplicht ervoor verzekerd te zijn (gaat automatisch, geen keuze). Gebeurd nu te vaak dat mensen in de problemen komen omdat ze onverzekerd zijn, en daarmee ook een belasting doen op de maatschappij.
Veel mensen kiezen bewust voor ZZP vanwege vrijheid maar ook meer inkomsten, ja lekker als ze niets af willen dragen aan verzekeringen. :o Denk dat als het verplicht wordt er genoeg weer voor loondienst gaan kiezen.

Ik vind dat verplichten ook een goed idee.

Heb de administratie van het bedrijf van mijn ouders jaren gedaan. Weet exact wat de verzekeringen kosten.
Mijn vader heeft een keer 6 maanden er uit gelegen met een frozen shoulder. Hij was heel erg blij met de verzekering.

En idd als ZZPer kun je goed verdienen, maar ik ken er ook die minimaal pensioen sparen etc.

Als je dan voor lange tijd in de ziektewet komt… dag spaargeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:04

In BE kan je die onkosten volledig inbrengen voor belastingvoordeel/aftrek van personenbelasting, dus ergens wel "stom" om daar geen gebruik van te maken.

Vandaag naar de kapper geweest en gratis geparkeerd. De automaat wou niet mee en betalen via sms werkte ook niet. Scheelde me €6,10 aan parkeergeld.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:54

Neonlight schreef:

Helemaal met je eens. Mensen willen wel de lusten maar niet de lasten van een zzp-schap.
Overigens ben ik nu weer blij met mijn loondienst. Soms zit een ongeluk in een klein stoepje :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:15

Haha Fitzroy, maar wel fijn dat je tevreden bent nu!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:29

Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe dat zit met tijdelijke contracten en 0 uren contracten.
Ik werk meestal op die manier in loondienst, en dan doe je werk voor een paar weken, en of op 0 uren contract, heb je ook geen pensioenopbouw en ziek zijn is ook niet doorbetaald krijgen. Stel je word op dat moment langdurig ziek, dan heb je toch ook nergens recht op? Terwijl je dan wel gewoon in loondienst werkt, ik denk dat best veel mensen op die manier in loondienst werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:38

0 uren kennen wij niet, of is dat te vergelijken met werken op oproepbasis?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:52

Faelynn schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe dat zit met tijdelijke contracten en 0 uren contracten.
Ik werk meestal op die manier in loondienst, en dan doe je werk voor een paar weken, en of op 0 uren contract, heb je ook geen pensioenopbouw en ziek zijn is ook niet doorbetaald krijgen. Stel je word op dat moment langdurig ziek, dan heb je toch ook nergens recht op? Terwijl je dan wel gewoon in loondienst werkt, ik denk dat best veel mensen op die manier in loondienst werken.

Dat is niet helemaal zo, als je een bepaalde periode een bepaalde hoeveelheid uren maakt heb je wel rechten op het een en ander.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:20

Varekaj schreef:
0 uren kennen wij niet, of is dat te vergelijken met werken op oproepbasis?

Dat is idd hetzelfde.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:39

ViaPlay weer geactiveerd. Heerlijk race seizoen komt er weer aan!