Arbeidsongeschiktheidsverzekering kan in BE enkel als je zelfstandige activiteit in hoofdberoep hebt, niet als bijberoep.
Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Varekaj schreef:Als je ziek bent krijg je niks. Geen werk = geen inkomst. Met die verzekering moet je volgens mij aangeven hoeveel loon je jezelf uitbetaald, en dan krijg je een percentage van dat loon als compensatie. Hoeveel dat exact is weet ik niet, maar dat zal zeker niet de volle pot zijn.
Betaal je jezelf maar €500/maand uit, dan zal je misschien €300 uitbetaald krijgen. En ook aan de hoogte de andere kant op zal er een limiet zitten met een maximumbedrag.
Aangezien ik het niet kan als bijberoep heb ik me daar niet verder in verdiept.
Neonlight schreef:Op zich vind ik het wel goed dat ze de verzekering verplicht willen gaan stellen voor ZZP-ers. mensen in loondienst zijn ook verplicht ervoor verzekerd te zijn (gaat automatisch, geen keuze). Gebeurd nu te vaak dat mensen in de problemen komen omdat ze onverzekerd zijn, en daarmee ook een belasting doen op de maatschappij.
Veel mensen kiezen bewust voor ZZP vanwege vrijheid maar ook meer inkomsten, ja lekker als ze niets af willen dragen aan verzekeringen.Denk dat als het verplicht wordt er genoeg weer voor loondienst gaan kiezen.
Neonlight schreef:Op zich vind ik het wel goed dat ze de verzekering verplicht willen gaan stellen voor ZZP-ers. mensen in loondienst zijn ook verplicht ervoor verzekerd te zijn (gaat automatisch, geen keuze). Gebeurd nu te vaak dat mensen in de problemen komen omdat ze onverzekerd zijn, en daarmee ook een belasting doen op de maatschappij.
Veel mensen kiezen bewust voor ZZP vanwege vrijheid maar ook meer inkomsten, ja lekker als ze niets af willen dragen aan verzekeringen.Denk dat als het verplicht wordt er genoeg weer voor loondienst gaan kiezen.
Faelynn schreef:Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe dat zit met tijdelijke contracten en 0 uren contracten.
Ik werk meestal op die manier in loondienst, en dan doe je werk voor een paar weken, en of op 0 uren contract, heb je ook geen pensioenopbouw en ziek zijn is ook niet doorbetaald krijgen. Stel je word op dat moment langdurig ziek, dan heb je toch ook nergens recht op? Terwijl je dan wel gewoon in loondienst werkt, ik denk dat best veel mensen op die manier in loondienst werken.