Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:26

Verschil van 3 maanden en 3 weken, leuk die snel groeiers <3
En dan heb ik ook een Philodendron die nog helemaal niks doet.

Afbeelding

Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:08

@lor1_1984: Wat een leuke plantjes! Vooral die met het roze in het blad en die fijnere met het onderste van het blad roodpaars.

Hebben ze inmiddels een plekje gekregen? Die stippelplant vind ik ook leuk, weet de naam niet meer, maar die is giftig las ik, dus niet voor bij mij.

@Karlijn: Net even anders inderdaad. Ook wel een leuke én makkelijke plant de spathiplyllum. Ook wel gehad vroeger, o.a. eentje in babyformaat. Die is toen mishandeld door de pleegkittens ook al stond die hoog... Op een gegeven moment heb ik het opgegeven...

@Jis: Jaaaa, kleurtjes in het blad en dan vooral inderdaad paars en roze en rood (mits subtiel) mag ook. Heb jij de tricolor van de aardbeienbegonia? Die van mij bloeit ook met witte bloempjes, maar de babyplantjes die eraan hangen maken het vooral een leuk plantje. Eigenlijk staat hij nu wat te hoog omdat ik tegen de onderkant van het blad aan kijk. Nog even kijken of hij hier blijft staan, qua licht enzo en veilig staan kan het wel, maar misschien is iets lager wel mooier...

Kattenboom?

De Nanouk heeft mooi blad ja, lekker felle kleuren ook <3

Je plant gaat goed zeg in zo'n korte tijd zo gegroeid. En wat een grote pannenkoek! Ik heb een baby pannenkoekje, hij is inmiddels wel wat blad verloren, maar doet het nog. Ik ben geloof ik niet zo goed met pannenkoekjes... Eerder eentje gehad en dat werd zo'n lelijke stengel met hier en daar een blaadje... :(

Vandaag eindelijk maar eens even wat verpotten van de plantjes die ik nieuw heb en twee string of hearts al meegegeven aan de nieuwe eigenaren (zus en broer).

Verder wil ik nog even kijken naar hangpotjes/macramé plantenhangers, eventueel zelf maken...

Iemand daar ervaring mee?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:41

Ja ik heb de tricolor. Eergisternacht besloot iemand dat de bloemen eraf moesten. Zit nog 1 geknakte aan en een paar kleine toefjes bloem :')

Afbeelding

:D De kattenboom
Afbeelding

Ik heb zelf wat simpele plantenhangers gemaakt, wil eigenlijk nog wat mooiere gaan maken. Ik keek/kijk naar filmpjes op youtube daarvoor.
In de plantenkamer hangt een gave die ik uit Schotland heb meegenomen vorig jaar. Heb nu hout liggen om dat ook zelf te gaan maken, een keer, ooit, hoop ik. :P

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:45

@Axel, heb jij jouw gave Begonia's al binnen?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 15:00

Bamboe orchidee bij de Jumbo voor 10 euro. heb wel getwijfeld want nog geen idee waar ik hem neer kan zetten. Las ook dat het niet makkelijk is hem volgend jaar weer in bloei te krijgen maar kon hem toch niet weerstaan <3

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:33

Jis_ schreef:
@Axel, heb jij jouw gave Begonia's al binnen?

De chlorosticta is binnen.
Maar de Begonia Kapuashuluensis wacht uit voorzorg nog tot maandag vanwege de koude nachten deze week.

Afbeelding

Mooi die bamboeorchidee!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:50

Wat een knapperd! <3

Slim, soms komt het ook nog eens een dag later aan.

Dank je!

_Karlijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:40

Zo vet hé, Jis!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:44

:D Dank je!

Op facebook verkoopt iemand op het moment Scindapsus Maryari en die vind ik wel héél vet! <3 Door die grotere witte vlakken <3
Maar ik ga me heel erg inhouden en hopen dat ze snel wat goedkoper worden, 45 euro voor een wetstick (wel geworteld). Stekken met blad 85 euro en een kopstek 125 euro.

Of zal ik toch O:) neeee...hou me tegen!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:28

Even opgezocht die Scindapsus, mooi! <3

Heb je deze ook al gezien? https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-in ... variegated

Ook erg mooi <3

Binnenplantjes zijn echt een nieuwe obsessie hier... Gisteren nog even plantjes gekeken en opgezocht hoe dat ene vetplantje van de Koningsmarkt nou heet... Zag ik ook iets met echt knalroze blad... Stek, prijs was te doen... Wie weet... Ik heb nog een kasje...

Gisteren alle nieuwe plantjes verpot, sommige met binnenpot (en nog geen overpot) en sommige met kleikorrels onderin direct in een pot bij gebrek aan een passende binnenpot/grotere buitenpot...

Voorzichtig met water geven maar... Mijn tradecantia's doen het ook al een tijdje goed op die manier, dus moet kunnen.

Ik moet in ieder geval eigenlijk niks hebben wat heel groot wordt en dan niet meer in een kasje past en niet hoog weggezet of opgehangen kan worden... Jammer, zie zoveel moois.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 13:11

Die is ook gaaf ja, mooi patroon! Moet zeggen dat ik die half-moon, zonder of zonder al te veel witte vlekjes erbij, het mooist vind. Bij bijvoorbeeld de Mostera variegata vind ik het wit te onrustig, misschien door het grotere blad.

Als je eenmaal de smaak te pakken hebt :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:40

Wat een gave Scindapsus heb je op het oog, Jis! Als je een beetje geduld hebt, worden planten meestal met de tijd wel goedkoper.

Wat een gave begonia, Axel!

Dagmar, die frydek variegata is ook mooi, zeg!

Afgelopen zondag naar een plantenmarkt geweest. Weer leuke aanwinsten gescoord.
Afbeelding

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:12

Ik heb samen met m'n dochter even de "stekjes vensterbank" water gegeven (en een doekje over de vensterbank). Dr staan ook een aantal gewone planten, maar daar heb ik nog geen geschikt plekje voor gevonden

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Dan nog een paar een grotere binnenkort gegeven bij het planten hoekje van de bank
Hier moet ik nog wat gaan schuiven met de planten. T staat niet naar m'n zin

Afbeelding

De planten bij mn rommel/hobby hoekje moet ik ook wat mee. Weet alleen nog niet wat. Denk ook wat wisselen van plek

Afbeelding

Bij de voor vensterbank stonden altijd de kneusjes, maar er zijn er flink wat goed bijgetrokken, dus kan daar vandaan ook nog wel wat wisselen

Afbeelding

En de planten in de gang doen het momenteel prima!

De calla met witte streepjes op de bladen is overleden. Die was blijkbaar te nat en ging rotten (zonder hier water te hebben gekregen).
Afbeelding

De gang (laatste groepje) heeft weinig licht.

Gelukkig genoeg planten om te wisselen!
Liefste wil ik nog een paar goede hoge (maar niet zo brede) planten naast de bank erbij.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:33

Wow die Schefflera! Mooie verzameling.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:41

_Karlijn schreef:
Wow die Schefflera! Mooie verzameling.

Die is leuk hè! Hij was ca 1.60 toen ik hem kocht. Nu issie zeker 1.85
Hij vind het wel leuk hier.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:18

Dat ziet er uit als een geslaagde plantenmarktdag Puera, heel leuk gescoord! Had ook wel willen gaan maar dat lukte niet helaas.

Die Schefflera inderdaad :wow: gaaf! En wat een fijne ruime vensterbanken, past veel op :D dat mis ik wel een beetje hier.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:50

De begonia kapuashuluensis is binnen! *\o/*
Afbeelding

Het blad glanst prachtig en steelt de show. Maar ik kon geen blauwe irisatie ontdekken. -O-
Afbeelding
Afbeelding

Wat blijkt? Die is er ook niet B. kapuashuluensis is niet iriserend maar krijgt als die wat groter wordt wel daadwerkelijk blauwe bladeren. *\%/*
En onder flitslicht blijkt B. chlorosticta (rechts achter) dan juist weer wel iets blauw iriserend te zijn! *\%/* *\%/*
Afbeelding

Ik mikte op Borneo. maar het begint meer op Pandora te lijken!
Afbeelding
Afbeelding

Toen ik via marktplaats liet weten dat het plantje veilig was aangekomen vroeg de super lieve verkoper of ik ook interesse had in wat overgebleven begoniazaden om zelf nog een paar soorten bij te kweken. <3 Dus die komen ook nog deze kant op! :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:51

Prachtig blad!

Citaat:
Wat blijkt? Die is er ook niet B. kapuashuluensis is niet iriserend maar krijgt als die wat groter wordt wel daadwerkelijk blauwe bladeren. *\%/*
En onder flitslicht blijkt B. chlorosticta (rechts achter) dan juist weer wel iets blauw iriserend te zijn! *\%/* *\%/*

Hahaha! happy the peppy, wat gaaf! En wat leuk zaadjes erbij.

Mijn Begonia Pavonina doet een beetje raar maar ik ga ervan uit dat ik wat te zuinig ben geweest met water. hij hangt niet maar geeft wat rode vlekken op het blad, alsof het rood van de onderkant doorschijnt, was iig niet zo toen hij binnenkwam, goed in de gaten houden.

En mijn Strelitzia heeft wolluis |( heb hopelijk (en waarschijnlijk niet) alles met de hand weggehaald en heb elk blad en steel apart helemaal afgespoeld. Is niet even te verplaatsen naar de badkamer. Als ik het niet zo onder controle krijg ga ik hem uit de pot halen en de planten, zijn er 5 volgens mij, misschien ook uit elkaar halen en wel een douche geven en nieuwe potgrond geven.

De minder leuke kant van kamerplanten :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:34

Afbeelding

Wat gebeurt hier? :oo

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:02

verbranding door fel licht? of misschien een infectie?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:53

Sowieso geen fel licht, dat komt daar niet. Het is helemaal zacht.
Hoop geen infectie :oo

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:09

Niet echt typisch beeld maar de grond lijkt (heel erg) droog, en gezien de verkleuring vanuit de nerf komt, zou het droogte kunnen zijn?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:45

Wat voor plant is het Janine?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:39

Ieh! Zitten er ook zwarte stipjes op het bruine deel?
En hoe ziet de achterkant van het blad eruit?
Zie je ergens ook wat bewegen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:42

Het is een monstera pinnatipartita.

Aan de onderkant zie je weinig, zal straks thuis ff kijken en voelen of hij zo droog is als hij er uit ziet.