[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:19

Assistent taxateur hier. Taxateurs willen soms best flexibel zijn, een paar duizend euro meer of minder kan verantwoord worden. Maar als jij bij wijze van spreken 20k boven de vraagprijs gaat bieden voor een krot, dat eigenlijk al te duur aangeboden wordt, dan gaat dat zeer waarschijnlijk niet lukken.

Je hebt namelijk voor je hypotheek een gevalideerd rapport nodig, waarbij het NWWI ook met een taxateur mee kijkt. En als die vindt dat de taxateur a load of crap probeert goed te banketstaaf want eigenlijk niet kan, dat wordt het rapport niet alleen afgekeurd, maar dan kan een andere taxateur daar ook geen rapport meer voor maken, hij staat dan geblokkeerd.

Er wordt gekeken naar wat er in de buurt (vergelijkbaar) verkocht is in het verleden en die prijs wordt gecorrigeerd naar nu. Daar moet de prijs (enigszins) op gebaseerd worden.

Dus stel dat jij een tussenwoning wil kopen die te koop staat voor 250.000 en de rest eromheen is voor (gecorrigeerd) 200.000 verkocht. En jij gaat nog 25.000 boven de vraagprijs bieden. Dan kun je het plat gezegd wel vergeten. Een volledig opgeknapte woning is uiteraard wel meer waard dan een die nog helemaal gedaan moet worden, maar dan nog wordt dat maar tot op zekere hoogte meegenomen in de prijs. Gouden kranen zijn leuk maar het moet wel reeel blijven zeg maar.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:52

Prairy schreef:
Assistent taxateur hier. Taxateurs willen soms best flexibel zijn, een paar duizend euro meer of minder kan verantwoord worden. Maar als jij bij wijze van spreken 20k boven de vraagprijs gaat bieden voor een krot, dat eigenlijk al te duur aangeboden wordt, dan gaat dat zeer waarschijnlijk niet lukken.

Je hebt namelijk voor je hypotheek een gevalideerd rapport nodig, waarbij het NWWI ook met een taxateur mee kijkt. En als die vindt dat de taxateur a load of crap probeert goed te banketstaaf want eigenlijk niet kan, dat wordt het rapport niet alleen afgekeurd, maar dan kan een andere taxateur daar ook geen rapport meer voor maken, hij staat dan geblokkeerd.

Er wordt gekeken naar wat er in de buurt (vergelijkbaar) verkocht is in het verleden en die prijs wordt gecorrigeerd naar nu. Daar moet de prijs (enigszins) op gebaseerd worden.

Dus stel dat jij een tussenwoning wil kopen die te koop staat voor 250.000 en de rest eromheen is voor (gecorrigeerd) 200.000 verkocht. En jij gaat nog 25.000 boven de vraagprijs bieden. Dan kun je het plat gezegd wel vergeten. Een volledig opgeknapte woning is uiteraard wel meer waard dan een die nog helemaal gedaan moet worden, maar dan nog wordt dat maar tot op zekere hoogte meegenomen in de prijs. Gouden kranen zijn leuk maar het moet wel reeel blijven zeg maar.

Dan hadden wij echt mazzel.
Wij hadden 500 boven de vraagprijs en er werd bij ons dus gewoon precies de vraagprijs getaxeerd.

Nu is 500 euro natuurlijk geen drama haha, maar het was wel jammer :')

Morpheus81

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:08

Ik vond dit filmpje over de verwachting van de huizenprijzen voor de komende 20 jaar. Natuurlijk is dit een interpretatie/voorspelling en geen garantie dat het zo zal gaan, maar het klinkt wel aannemelijk. Voor de mensen die denken/hopen/wachten op een prijsdaling; deze is blijkbaar nog niet zo vanzelfsprekend....

Het zou wel kunnen dat de prijzen niet meer zo giga stijgen en de stijging zelf dus wat afvlakt, maar of de prijzen op de korte termijn (binnen 5 jaar) nog zullen gaan dalen? Ik betwijfel het eerlijk gezegd.

https://www.youtube.com/watch?v=5yaRY3C4q8s

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:24

Yltje schreef:
Prairy schreef:
Assistent taxateur hier. Taxateurs willen soms best flexibel zijn, een paar duizend euro meer of minder kan verantwoord worden.

Wij hadden 500 boven de vraagprijs en er werd bij ons dus gewoon precies de vraagprijs getaxeerd.

Een taxateur zal nooit precies de vraagprijs taxeren als het met 500 euro meer of minder is dan een mooi rond bedrag (wij althans niet, ronden meestal op 2500 of 5000 bijv. af). En als het niet meer waard is, zullen ze daar ook niet boven gaan zitten. Denk dat jullie misschien zelfs wel al mazzel gehad hebben dan met de getaxeerde waarde ;)

Als jij bij wijze van spreken 200.500 wil betalen voor een woning, dan snap ik wel dat ze dat niet taxeren :P maar er 200k van maken.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:00

Dank voor de info Prairy!
Zo snap ik wat beter wat ongeveer te verwachten. Al zal het in de praktijk altijd spannend blijven.

Oké. Nu nog een bod doen. Ik heb tot vandaag 17 uur om de interne discussie in mijn hoofd tot één bedrag te maken :') (ja het is voor mijn tot dusver favoriete woning helaas zo'n "iedereen stuurt een uiterst bod in" situatie...)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:10

Stuur me anders even het adres in pb, dan kijk ik even met je mee?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:24

Ik heb pb gestuurd, als je tijd hebt :)

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:19

Prairy schreef:
Yltje schreef:

Een taxateur zal nooit precies de vraagprijs taxeren als het met 500 euro meer of minder is dan een mooi rond bedrag (wij althans niet, ronden meestal op 2500 of 5000 bijv. af). En als het niet meer waard is, zullen ze daar ook niet boven gaan zitten. Denk dat jullie misschien zelfs wel al mazzel gehad hebben dan met de getaxeerde waarde ;)

Als jij bij wijze van spreken 200.500 wil betalen voor een woning, dan snap ik wel dat ze dat niet taxeren :P maar er 200k van maken.

Haha nee ik snapte dat ook wel hoor!
Mijn vriend had mee zoiets van hadden ze er geen 186.000 van kunnen maken :+

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:43

Heb toevallig net een topic geopend voor de starters op de markt, maar kreeg als tip hier ook mee te lezen dus bij deze volg ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:33

We hebben vandaag 2 biedingen op het huis gehad...
Ik ben hier niet voor gemaakt geloof ik _O-

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:47

Robijntjah schreef:
We hebben vandaag 2 biedingen op het huis gehad...
Ik ben hier niet voor gemaakt geloof ik _O-

Wij zijn uiteindelijk met een lager bod akkoord gegaan, puur omdat die persoon maar een klein bedrag hoefde bij te lenen en de rest zo kon afbetalen.

De vorige bewoners zijn met ons bod, net 8000 boven de vraagprijs akkoord gegaan en dat terwijl er een bod lag van meer dan 20000 boven de vraagprijs. Wij hadden een aankoopmakelaar en de andere partij niet.

Ik vond zelf de biedingen die bij ons binnenkwamen echt super leuk, juist omdat er zo ontzettend veel biedingen binnenkwamen en dat stelde ons gerust en ook omdat het huis erg geliefd was.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:16

Ons huis staat sinds 6 februari op Funda. Toen het verkoop filmpje op de Facebook pagina van de makelaar kwam, werd ik korte tijd erna gebeld dat we as dinsdag de eerste bezichtiging hebben. Ik heb verder nog niets gehoord over meerdere bezichtigingen. We moeten straks nog wel naar het makelaars kantoor om papieren en de sleutel langs te brengen, dus misschien horen we wel of er meer bezichtigingen zijn :) De huizen in deze straat zijn wel populair en worden snel verkocht, hopen dat het bij ons huis ook zo is *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:04

Verkocht :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:23

Oh lekker Robijntjah
Je kunt er maar vanaf zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:37

Ja precies en dat betekent dat we de financiering van onze nieuwe woning zeker rond gaan krijgen!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:48

Gefeliciteerd Robijntjah *\o/*
Dinsdag en woensdag hebben we bezichtigingen voor ons huis, ben benieuwd.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:29

Robijntjah schreef:
Ooooh Natasja! Je komt dichterbij! Jeeeeej!

Da's het plan! :D

Robijntjah schreef:
Ja precies en dat betekent dat we de financiering van onze nieuwe woning zeker rond gaan krijgen!

Supergoed nieuws!! :D :D

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:49

Wij wonen ondertussen alweer een week in ons droomhuis <3 bevalt ons heel goed!
Eerste buurtfeest dit weekend al gehad, gezellig een aantal buren leren kennen en een fantastisch leuk aanbod gehad van onze buurman (waar we het huis van gekocht hebben). De wei naast ons huis mag ik gaan huren (wisten we al) maar de weide achter ons huis mogelijk ook en in de toekomst zelfs kopen (fijn want dan kunnen we nu eerst wat meer sparen weer).

Ook even binnen gekeken op de rijvereniging waar ik lid van wil gaan worden, ik ben helemaal blij. Ik had dit een jaar geleden nooit bedacht.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:59

Wat een positief nieuws allemaal!
Hier weer wat huizen bezichtigd maar helaas allemaal niet..
Dus weer rustig afwachten tot er iets leuks bijkomt op Funda en tot die tijd ook wat meer gaan orienteren voor een aankoopmakelaar.

Had net wel een heel leuk huis gezien maar vond hem net (een halve ton haha) te duur. Helaas komt het hier in de regio voor dat je onder de vp kan bieden. Jammer maar helaas :Y)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:06

Jaap.nl ook al eens gecheckt? Staan soms huizen op die al lang(er) te koop staan maar waarbij de advertentie op Funda niet is verlengd. Wel eerst even op de site van de makelaar zelf checken of ie er nog op staat want Jaap loopt soms wel achter. Mijn huis stond daar ook te koop, maar niet op Funda.

Overigens staat hij er nog steeds op, het is ook echt een eikel van een makelaar (en ik werk er zelf bij 1, dus ik ken er ondertussen genoeg, hij spant echt de kroon).

Robijntjah, gefeliciteerd!! Dat is lekker snel gegaan :D Ik reed laatst nog langs jullie nieuwe woonplaats onderweg naar een hele stapel walnootzaailingen die ik op ging halen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:56

Danku!
Ha, leuk! Als we er zijn kom een keer aanwaaien zou ik zeggen!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:54

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:16

Robijntjah schreef:
Danku!
Ha, leuk! Als we er zijn kom een keer aanwaaien zou ik zeggen!

Zal proberen eraan te denken :D

En jij bent natuurlijk ook van harte welkom in het wondermooie Budel ;)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:10

Robijn wat goed zo vlug je huis verkocht zeg!

Dat van "ons" staat nu sinds januari te koop, bord (spandoek :') ) staat er sinds maandag.
nog geen geïnteresseerden geweest :')
Hoop voor de huisbaas dat het huis niet net als dat van de buurman nog jaren te koop gaat staan. Maar vrees van wel :=

Ghost wat een leuk huisje!

Wij krijgen vanmiddag de sleutel van ons nieuwe stekje <3 *\o/*

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:44

Leuk Saul!

Hoor net dat we maandag ook 2 kijkers hebben. De straat hier is heel gewild, dus ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen :P