[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:17

idd ik ben ook een huis wezen kijken, het hele gezin was thuis incl hond..
het jongen uit de familie is ong 3 jaar oud en deed anders dan achter ons aan fietsen, tegen ons op fietsen en tegen de wanden en deuren aanfietsen vond dat toch wel iets vervelend :+

nou huurden hun het huis ook van de verkopende partij en het contract loopt tot dec 2016 dus snap ook dat hun het liever niet verkocht zien gaan worden maar vond het wel apart...

bloembloem spannend zeg!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:50

Zijn er hier mensen die een aflossinhsvrij gedeelte hebben en dit aan het van de termijn moeten aflossen? Onder welke voorwaarden kan dit wel blijven staan?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:01

Ik weet dat je 50 % aflossingsvrij mee kunt nemen in een nieuwe hypotheek, maar houd er rekening mee dat je vroeg of laat je huis een keer moet aflossen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:04

Nou die info is dus tegenstrijdig. De een zegt dat t gewoon blijft staan. De andere zegt dat je t moet aflossen aan t eind van de lopptijd. Evt met nieuwe hypotheek.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:09

Ik heb nooit anders geweten dan dat je eind van de looptijd (na 30 jaar) dat moet aflossen. Dus ben je nog niks wijzer, als de een dit zegt en de ander dat. Misschien dat je anders even contact op moet nemen met de adviseur?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:10

ja maar dat pas morgen. :P ik heb dat ook eerder gezegd hier maar werd toen door meerderen hier op geattendeerd dat dat niet zo is. Dus ik vind het nu nogal warig worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:13

Aflossingsvrij betekent dat je niet maandelijks aflost en dat er geen vermogensopbouw naast staat. Maar het is niet zo dat na 30 jaar de bank zegt 'Nou dat was leuk, en die hypotheek hoef je niet af te lossen hoor!' Aflossingsvrij moet of afgelost worden uit eigen middelen gedurende of aan het einde van de looptijd van de hypotheek, of door de verkoop van de woning/het afsluiten van een nieuwe hypotheek. Let wel, dit geldt voor het einde van de looptijd van de hypotheek, niet aan het einde van een rentevaste periode gedurende de looptijd van de hypotheek. Ook is je hypotheekrenteaftrek niet eeuwig houdbaar, als je 30 jaar lang een Aflossingsvrije hypotheek hebt gehad en je sluit daarna een nieuwe af, en krijg je geen nieuwe hypotheekrenteaftrek :)

Die 50% geldt trouwens voor de hoogte van de waarde van de woning, niet de helft van de hypotheek :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:00

Oké bedankt berdien! Zoals ik al eerder dacht, dus!. Gelukkig gaat het niet om 50% maar om een veel kleiner bedrag. En is pas over 15 aan de orde. Maar gezien het bedragje misschien aantrekkelijk om tussentijds af te lossen. Nu nog ff opzoeken in de papieren tot welk bedrag dat mag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:29

Graag gedaan :j Je bent zeker niet de enige met deze vraag hoor, ik hoor hem heel regelmatig op mijn werk. Juist omdat er nogal wat verschillende versies over 'wat is een Aflossingsvrije hypotheek en wat kan/moet ik er mee' rond gaan :))

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:26

Berdien schreef:
Graag gedaan :j Je bent zeker niet de enige met deze vraag hoor, ik hoor hem heel regelmatig op mijn werk. Juist omdat er nogal wat verschillende versies over 'wat is een Aflossingsvrije hypotheek en wat kan/moet ik er mee' rond gaan :))

Ik vind het echt zo ongelofelijk dat er mensen zijn die denken dat ze na 30 jaar rente betalen van die aflossingsvrije lening af zijn en helemaal klaar zijn. En ze zijn er serieus...

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:43

Nou na een rare start van de woning aankoop is de woning waar ik toen een bod op heb gedaan nog niet verkocht. die makelaar zal zich nu wel een keer voor zijn hoofd slaan.

Daarin tegen een bod gedaan op een super ander huis na wat gepingel heen en weer is het gelukt en zijn we er uit gekomen dus de 6 weken van financiering waren aangekomen. :D In deze 6 weken opzich niet veel problemen gehad behalve met de afspraak voor de notaris. Heel wat heen en weer gebel naar de makelaar en de notaris met even het punt dat ik zo woest was dat ik zei dat het huis me gestolen kon worden maar uiteindelijk gelukkig allemaal goed geregeld nu. Dus volgende week tekenen om half 2! Ik heb er zin in!! :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:59

karin1985 schreef:
Ik vind het echt zo ongelofelijk dat er mensen zijn die denken dat ze na 30 jaar rente betalen van die aflossingsvrije lening af zijn en helemaal klaar zijn. En ze zijn er serieus...

Waarschijnlijk komt dat omdat er adviseurs zijn die hier zelf niet duidelijk in zijn.. :)* Ik hoor onze adviseur het nog zeggen.. Over 15 jaar (dan loopt dat deel bij ons af) dalen je maandlasten aanzienlijk, want dan betaal je niet meer voor dat deel... (Juist..is maar net hoe je het bekijkt..)

Ik heb dit ook al eens uit proberen te leggen aan mn schoonzus (die hebben 50% aflossingsvrij) en die zei ook al gelijk ‘dat blijft staan’. Ja is ook maar net hoe je dat ‘dat blijft staan’ bekijkt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:03

een huis van mijn ouders komt vandaag op funda ( om mijn huis straks te kunnen financieren)
hoe kun je zien hoevaak het bekeken is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:07

Je ouders zouden via hun makelaar een link moeten krijgen en dan kunnen ze in hun eigen pagina zien hoe vaak hun huis bekeken wordt :) Dat kun jij natuurlijk ook in hun plek doen met jouw eigen inloggegevens.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:10

Sammie schreef:
karin1985 schreef:

Waarschijnlijk komt dat omdat er adviseurs zijn die hier zelf niet duidelijk in zijn.. :)* Ik hoor onze adviseur het nog zeggen.. Over 15 jaar (dan loopt dat deel bij ons af) dalen je maandlasten aanzienlijk, want dan betaal je niet meer voor dat deel... (Juist..is maar net hoe je het bekijkt..)

Ik heb dit ook al eens uit proberen te leggen aan mn schoonzus (die hebben 50% aflossingsvrij) en die zei ook al gelijk ‘dat blijft staan’. Ja is ook maar net hoe je dat ‘dat blijft staan’ bekijkt.

Dat zal uiteraard ook wel, maar Nederlanders zien altijd over addertjes onder het gras (vooral bij banken) en dat slikken ze dan als zoete koek. Niemand gaat jou een halve hypotheek geven voor nop.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:13

Dat is een beetje de omgekeerde wereld Karin. Je gaat naar een adviseur zodat hij of zij jouw advies geeft. Dan moet je daar op kunnen vertrouwen dat je alle ins en outs over je hypotheek te horen krijgt. Dát moet er gebeuren. Dan hoef je dus van die persoon die naar de adviseur gaat niet te verwachten dat ze zelf ook maar logischerwijs van alles omtrent die hypotheek moeten snappen. Iets wat niet duidelijk gezegd wordt kunnen ze niet weten. Anders hoeven ze ook geen paar duizend euro voor een onafhankelijk of bankadviseur neer te leggen. (datzelfde verhaal is ook van toepassing voor spaarhypotheek dat zo'n 15 a 20 jaar geleden helemaal hot was. is ook niet altijd duidelijk aangegeven hoe dat wordt behandeld als je tussentijds 'opzegt')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:20

Klopt hoor, je mag van je adviseur zeker verwachten dat die je alle kenmerken (voor- en nadelen) van jouw hypotheekvorm met je doorspreekt. Aan de andere kant is het ergens ook niet logisch dat de bank jouw hypotheek na 30 jaar kwijt scheldt.

Die spaarhypotheek is nog steeds hot, dat is nu de Bankspaarhypotheek. Enorme hype, toen bekend was dat deze niet meer mocht worden afgesloten wilde iedereen er ineens één. Zonder zich te beseffen dat er echt wel strenge regels aan zitten, en de consequenties van het niet opvolgen van die regels zijn fors. En dan kun je het nog zo vaak vertellen en uitleggen en vragen om bevestiging, als mensen iets willen kunnen ze best heel erg doof zijn...

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:36

Sammie schreef:
Dat is een beetje de omgekeerde wereld Karin. Je gaat naar een adviseur zodat hij of zij jouw advies geeft. Dan moet je daar op kunnen vertrouwen dat je alle ins en outs over je hypotheek te horen krijgt. Dát moet er gebeuren. Dan hoef je dus van die persoon die naar de adviseur gaat niet te verwachten dat ze zelf ook maar logischerwijs van alles omtrent die hypotheek moeten snappen. Iets wat niet duidelijk gezegd wordt kunnen ze niet weten. Anders hoeven ze ook geen paar duizend euro voor een onafhankelijk of bankadviseur neer te leggen. (datzelfde verhaal is ook van toepassing voor spaarhypotheek dat zo'n 15 a 20 jaar geleden helemaal hot was. is ook niet altijd duidelijk aangegeven hoe dat wordt behandeld als je tussentijds 'opzegt')

Vind je het zelf niet heel erg naïef dan dat er mensen zijn die een huis aflossingsvrij lenen a €150.000 en denken dat ze aan het eind van de 30 jaar die lening niet meer hoeven terug te betalen en er ook niet meer voor hoeven betalen.

Er zijn zaken waar je advies voor nodig bent, maar ook nog gewoon gezond verstand. Wat dat betreft vind ik aflossingsvrij 1 van de minst complex regelingen.
Je leent geld en pas over dertig jaar hoef je hem af te lossen. Zeer betaalbaar, maar uiteindelijk wel duurkoop.

En daar hadden mensen wel meer voor gewaarschuwd mogen worden, want als jij dan 60 en krakkemikkig bent en niemand wil je nog een hypotheek verstrekken, dan kun je mooi je huis verkopen. Maar zoals Berdien zegt zijn mensen soms knap doof als ze denken goedkoper uit te kunnen zijn.

En ik zeg niet dat een aflossingsvrije lening dom is, maar wel het idee dat je die nooit terug zult hoeven betalen. Ik blijf erbij dat ik het bijzonder vind dat er (sommige) mensen zo makkelijk denken over een aflossingsvrije lening.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:43

Aflossingsvrij vind ik nogal naïef. Kun je net zo goed in een huurwoning zitten, dan heb je tenminste de kosten van het onderhoud niet ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:48

Volgens mij is uit mijn reactie al te lezen dat ik dat niet naïef vind :+ Sterker nog.. Als je een dergelijke opmerking krijgt te horen die ik als voorbeeld geeft (en dat is echt letterlijk zo gezegd) vind ik het zelfs vrij logisch om dat zelfs té verwachten.. Immers je maandlasten zakken dan aanzienlijk.. Dat je daarna nog x bedrag moet betalen of een nieuwe lening af moet sluiten wordt niet gezegd dus hoe moet je dat dan zelf weten? Zeker gezien het aantal misstanden en vragen hierover is dat dus niet logisch.

Je gaat naar een adviseur toe omdat je dat soort dingen zelf niet weet. Dan behoor je dus juist, maar vooral compleet geadviseerd te worden. En als die persoon dat doet en mensen maken er zelf nog wat anders van tja.. Die zul je altijd hebben, maar verwachten dat mensen zelf de niet ingevulde stukken zelf wel even ‘logischerwijs’ snappen.. dát is pas naïef.. Om er een paardentaalvergelijking bij te trekken.. Mogen wij van iemand die niks van paarden weet verwachten dat ze het verschil tussen een koud- en een warmbloed begrijpen? Als je die termen tegen een complete leek gebruikt is het toch ook ergens logisch dat ze vragen of de temperatuur van het bloed dan anders is? Of ga je dan ook met je ogen rollen? Nee je glimlacht even bij de gedachte dat dit voor jou zo natuurlijk is om te weten en je legt vervolgens het verschil uit.. Dat hoort een adviseur imo ook te doen. Niet glimlachen, maar wel beseffen dat het verhaal dat voor hem of haar zo logisch is dat voor de partij tegenover hem/haar dat niet is. Die waarschuwing die jij benoemd dus..

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:54

Dan verschillen we van mening :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:55

Daar was ik al achter :+

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:05

Ik wil trouwens wel even zeggen dat ik die adviseur die jij noemt die dus zegt dat de kosten bij een aflossingsvrije lening na 30 jaar afnemen gewoon een oplichter vind. Want die houd je gewoon een wortel voor, maar zegt niet dat je die wortel nooit zult kunnen pakken.
(al neem ik aan dat het niet een 100% aflossingsvrije lening was en dat hij dus in feite wel de waarheid sprak , maar niet volledig was, en dat blijft in mijn ogen oplichten)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:10

Sassy schreef:
Aflossingsvrij vind ik nogal naïef. Kun je net zo goed in een huurwoning zitten, dan heb je tenminste de kosten van het onderhoud niet ;)

Veel te kort door de bocht... wij hebben ook een deel aflossingsvrij. Omdat dit ons de mogelijkheid biedt om af te lossen wanneer wij dat willen, ipv wanneer de bank dat wil. Zo hebben we onze handen vrij om eerst te gaan verbouwen en daarmee o.a. de stookkosten flink omlaag te brengen, zodat we per maand meer overhouden om versneld af te lossen :)*
Als je goed met geld kunt omgaan, dan kan aflossingsvrij echt een goed idee zijn. Jammer dat het alleen zo lastig is geworden door de mensen die hier inderdaad naief mee omgegaan zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:32

karin1985 schreef:
Ik wil trouwens wel even zeggen dat ik die adviseur die jij noemt die dus zegt dat de kosten bij een aflossingsvrije lening na 30 jaar afnemen gewoon een oplichter vind. Want die houd je gewoon een wortel voor, maar zegt niet dat je die wortel nooit zult kunnen pakken.
(al neem ik aan dat het niet een 100% aflossingsvrije lening was en dat hij dus in feite wel de waarheid sprak , maar niet volledig was, en dat blijft in mijn ogen oplichten)

Ik kan het je nog sterker vertellen. Dit is een gedeelte dat over 15 jaar afloopt en dus 15 jaar geleden al door VL is afgesloten. 100% aflossingsvrij en daarnaast zou er over 30 jaar 33,33% via spaarhypotheek afgelost worden. Nu is dat gedeelte op dit moment echt peanuts geworden en heb ik al uitgerekend wat we elk jaar af zouden kunnen lossen extra. Dus ik maak mij daar niet zo’n zorgen over. Ik weet alleen niet hoe dat effect heeft op dat gedeelte vd hypotheek en het spaargedeelte. Daar houdt mijn kennis dus echt op. Spaarhypotheekgedeelte daarvan weet ik dat je dat niet zomaar op kan heffen (zeker niet in de eerste periode van afsluiting). Toen ik dit verhaal dus incl. aflossingsvrij na 30 jaar en dat gedeelte over spaarhypotheek tegen VL uitlegde zag VL het water brandden.. Bij wijze van. Was nooit zo in detail verteld.. (andere) Schoonzus 100% spaarhypotheek wist ook nergens van. Een vriendin idem dito.. En die zit zelf in (andere) verzekeringen en het is haar nooit verteld. En dan nog die ene schoonzus met het ‘blijft gewoon staan’. 4x rabobank.. trouwens..

Iig al gebeld met onze adviseur (geen rabobank :)) ), was er vandaag niet. Heb iig al wel verteld dat ik dit niet zo tof vind. Ergens ben ik ook niet zo blij met mijzelf. Ik wist het ergens gewoon, maar werd door mensen hier op het verkeerde been gezet. Heb ’t zelf ook niet duidelijk gevraagd tijdens het gesprek en als iemand dan zegt over 15 jaar zakken je maandlasten aanzienlijk en verder zegt ie niks... (toen ben ik er eigenlijk vanuit gegaan de mensen hier dan wel gelijk hadden en dat ik het verkeerd begrepen had), terwijl ie wel wist wat het bedrag is dat uit die spaarhypotheek vrijkomt. Verder leek het mij wel een toffe peer :') In ieder geval geen man overboord voor ons, we kunnen er tegen die tijd of in de komende 15 jaar echt nog wel een mouw aanbreiden. Komt allemaal wel goed.

Maar laat het dan maar een tip/hulp etc. zijn voor de meelezers. :)