Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:47

Ik heb afgelopen week ook weer flink uitgegeven. Nieuwe grote vriezer, 850€. Energie klasse D, net iets onder C dat het beste is. Maar om nou 300€ meer uit te geven voor klasse C en een of ander ijsblokjes ding wat alleen maar ruimte in neemt, nee. Dat verschil duurt ongeveer 10 jaar aan energie verbruik voor ik het terug heb, tegen die tijd koop ik wel weer een nieuwe waarschijnlijk.

En 1400 voor een grote voorraadkast bij Ikea. Interne verhuizing in huis, schroeven schroeven schroeven en dan hebben we eindelijk een opgeruimder huis (in ieder geval dat het wat meer geclusterd is de rommel :+)

Mijn man heeft zakelijk en huge ass aanhanger besteld, met kiep functie. Ik wilde kiep, hij wilde groot en zwaar...

En komende week nog een en ander bestellen voor onze projecten.

Wij houden de economie ook wel draaiende :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 01:01

Aanhanger met kiep is altijd handig. Behalve als het een trailer voor paarden is :P maar verder, laat het zichzelf maar uitladen hoor. Scheelt tillen en je rug extra belasten.

Bij uit eten zit friet, kroketjes, puree of aardappel in de schil altijd inbegrepen in de prijs. Waar wij gaan wel. Saus zit soms wel soms niet erbij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:15

Kiep aanhangers zijn fijn ja! Wij hebben er een staan voor het tuinafval.

Ik probeer vandaag te besparen op nieuwe stoelen. De wieltjes vallen er steeds onder uit en zijn niet meer te redden, dus dat wordt repareren of nieuwe stoelen.. Vandaag even langs de Action voor nieuwe wieltjes die hopelijk gewoon met schroeven kunnen worden gemonteerd, dan ben ik voor 8 euro klaar :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:58

Toevallig hebben wij afgelopen weekend ook een nieuwe aanhanger besteld. Bakwagen, tandemasser, geen kiepfunctie, hebben wij niet nodig, we kunnen altijd de loader gebruiken. :))
OV, toen ik nog naar school ging maakte ik er wel gebruik van, maar al 25 jaar niet meer. Bushalte is een stuk verderop, klein dorpje, dus komt niet heel vaak. Wel een bus die ook rechtstreeks naar mijn werk gaat, maar de eerste bus gaat na 06:30 en ik moet om 06:30 beginnen in de ochtenddienst. Zelfde een beetje in de avonddienst, ik moet tot middernacht werken en de laatste bus terug gaat net voor 23 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:21

OV heeft er bij mij telkens vanaf gehangen waar mijn werk zat. In Brussel gewerkt en telkens met OV, woonde op 2km van station. Dat was anderhalf uur enkele rit met trein, metro en te voet of nog de bus, afhankelijk welke campus. Met de auto deed ik er even lang over, drama voor parking en vooral file schuiven. In de zomervakantie ging ik wel met de auto. Ivm geen/amper verkeer stond ik er dan op 40min.

Mijn 2 jobs dichter bij huis (7km en 4km) deed ik met auto of fiets. OV was geen optie ivm de locatie van de werkplek tov wooonplek. Met OV zou ik haast een uur doen over iets van 15-25min fietsen en 15-20min auto.
Mijn nieuwe job wordt puur OV. Ik stap op 200m van huis in de trein, 50min ritje en ik stap uit. Straat oversteken, 200m en ik ben aan de deur van mijn gebouw.

In BE wordt OV grotendeels tot volledig vergoed door de werkgever. Is dat in NL ook van toepassing? Fietsvergoeding heb je vanaf de eerste km en is ongeveer €,021/km dacht ik en auto is wat afhankelijk. Bedraagt meestal €0,41/km tegenwoordig, de afstand varieert. Ene werkgever betaalt pas vanaf de 5e km, tijdens stage betaalde telden ze de km's van woning naar dichtstbijzijnde locatie en die trokken ze dan af van de rest van je dagelijkse km's. Dan een WG die elke km telde en dan eentje die de afstand naar je vaste campus telde en voor de andere locaties de afstand vaste campus naar andere campus.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:28

In Nederland hangt het af van je werkgever en de CAO. Bij mijn bedrijf heb je kilometervergoeding boven de 10 km (en ongeacht het aantal kilometers altijd de wettelijke fiscale uitruil), we hebben fietsvergoeding en OV vergoeding.
Ik zit op 7 km afstand, maar moet dwars door de bossen heen op niet zo'n veilige wegen. Dat is de reden waarom ik niet fiets, ik moet altijd 1 rit door het donker fietsen, afhankelijk of ik ochtend of avonddienst heb.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:52

Hier alleen vergoeding voor boven de 10 km reisafstand. En dan is het nu net per 1 Jan 21 ct geworden. Fiets of ov vergoeding doen we niet aan. Laatst wel weer een fietsenplan aangekaart. Maar ik vermoed dat ze daar niet zo happig op zijn omdat ze graag willen dat we flexibel in te zetten zijn qua locaties en niet alle locaties goed met ov te bereiken zijn, daarnaast liggen ze vrij ver uit elkaar, dus op de fiets niet te doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:52

Bij mij ligt het aan de locatie. De ene is ongeveer 2km daar ga ik op de fiets heen, de ander is ongeveer 9km en met meerdere bruggen dat is voor mij niet te doen op de fiets. Volgens Google maps is het ongeveer 40 min fietsen tegenover 17 minuten met de auto. Maar op de een of andere manier doe ik altijd langer over het fietsen dan maps aangeeft, zouden ze al berekend zijn op elektrische fietsen of misschien worden de bruggen niet mee gerekend :+

Voor ov zou het zijn eerst fietsen dan trein of eerst met de bus dan de trein, dat is ongeveer 35 minuten maar met een overstap van 3 minuten dat klinkt wel erg krap.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:54

Maps fietst voor mij ook echt te hard hoor! Daarom nu een elektrische, dan kan ik weer samen met Maps fietsen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:03

In BE kan je aangeven dat je met de fiets komt, maar je bent niet verplicht om dat dagelijks te doen. Je mag bijvoorbeeld de ene mooie zomerdag met de fiets komen, en de dag erna bij stortregen gerust de auto nemen.
Op mijn laatste job kon je bij het inklokken aanduiden fiets of je normale manier van transport. Maar fiets werd enkel vergoed als je minimaal 20% van je werktijd met de fiets kwam bedenk ik net.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 19:38

Nou in de familie een lekkere corona explosie (van het weekend familie bezocht) ... dus wacht af of ik ook besmet zal zijn of niet ^)
Ben nog nooit besmet geweest, eens zal de eerste keer zijn...

Ben totaal geen carnaval vierder maar begrijp dat als je het doet je het goed moet doen dus hoop dat iedereen veel plezier heeft *\%/* :+

Vandaag enorme ladingen pot/tuin/ophooggrond opgehaald. Was met flinke korting bij meerdere zakken dus hoppa :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:20

Hier carnaval gevierd. Eerste vriendin vandaag positief getest en die hoestte zich van het weekend al achterover...

Carnaval moet je inderdaad goed vieren, maar vandaag zit ik toch weer lekker op de bank haha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:14

Carnaval en kinderen, garantie om ziek te worden. En dus te ontwijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:52

Ik heb het ook ontweken haha. Wij zaten lekker te klussen in Zeeland.
Achteraf had ik beter thuis kunnen blijven, mijn paard was behoorlijk van streek door het harde geluid, het was heel wat erger dan het vuurwerk met oud op nieuw := Snap niet wat daar leuk aan is, als iedereen langs de weg met de vingers in de oren staat :=
Gelukkig was mijn moeder in de buurt om hem wat te kalmeren en is ie niet door het hek gegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:20

Prairy schreef:

Nou ik ontwijk ze niet vanwege het ziek worden maar vanwege het geluid.
Ik heb met beide niks eigenlijk.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:28

Prairy schreef:

Wel goed voor de weerstand! :=

Nee ik heb er beiden ook niks mee. En als ik die prijzen voor drankjes hier voorbij zie komen :wow:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:29

Suzanne F. schreef:
Prairy schreef:

Nou ik ontwijk ze niet vanwege het ziek worden maar vanwege het geluid.
Ik heb met beide niks eigenlijk.

Dat ook. En vele andere redenen :P

Ontwijken dus, zoveel als mogelijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:55

Je moet er ook denk ik wel mee opgegroeid zijn.

Prijzen zijn idd absurd. 9 munten, 32 euro. Wijntje, 1,5 munt…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:57

PSvanLot schreef:
Je moet er ook denk ik wel mee opgegroeid zijn.

Prijzen zijn idd absurd. 9 munten, 32 euro. Wijntje, 1,5 munt…

Dat is het mij gewoon niet waard. Ik wil daar mijn geld niet aan besteden.
Maar als ik zie hoe druk het is dan ben ik 1 van de weinigen. Blijkbaar geven mensen het er gewoon aan uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:46

Nemen jullie geen eigen drinken mee dan? Ik ken enkel "onze" carnaval, en dat is zowel in de kroegen als buiten op de pleinen in de stad. Veel mensen drinken in de kroegen maar brengen evengoed zelf hele winkelkarren (letterlijk) vol met bier, wijn, frisdrank, water, sterke drank etc mee om de 3 dagen en nachten door te komen. Wij nemen ook altijd snacks mee al gaan we tussendoor ook gerust een pakje friet of kebab ofzo halen, of oliebollen of een pastabeker.

De supermarkten doen in de weken voor carnaval echt gouden zaken op dat vlak.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:27

Wij hebben hier geen carnaval, heb er ook niks mee en met kinderen ook niet.
Snap überhaupt niet mensen zich meteen laten testen. Als ze niet fit zijn. Het is nu niet meer dan een griepje
Als je bang bent om besmet te worden met corona, kun je beter deze evenementen vermijden

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:29

Varekaj schreef:
Nemen jullie geen eigen drinken mee dan? Ik ken enkel "onze" carnaval, en dat is zowel in de kroegen als buiten op de pleinen in de stad. Veel mensen drinken in de kroegen maar brengen evengoed zelf hele winkelkarren (letterlijk) vol met bier, wijn, frisdrank, water, sterke drank etc mee om de 3 dagen en nachten door te komen. Wij nemen ook altijd snacks mee al gaan we tussendoor ook gerust een pakje friet of kebab ofzo halen, of oliebollen of een pastabeker.

De supermarkten doen in de weken voor carnaval echt gouden zaken op dat vlak.

Nee dat mag hier niet. Vind het ook niet eerlijk tegenover de horeca eerlijk gezegd. Die hebben het toch al zwaar en moeten het van deze dagen hebben.

OleJon schreef:
Wij hebben hier geen carnaval, heb er ook niks mee en met kinderen ook niet.
Snap überhaupt niet mensen zich meteen laten testen. Als ze niet fit zijn. Het is nu niet meer dan een griepje
Als je bang bent om besmet te worden met corona, kun je beter deze evenementen vermijden

Ik test sowieso niet. Al een jaar niet gedaan en ga ik ook niet meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:31

Het kan voor mensen met een zwakkere gezondheid nog steeds wel meer zijn dan "een stevig griepje". En met een hele hoop kreupel op de bank liggen omwille van die griep is sowieso gewoon niet leuk.

Zeker niet als je zoals VHU als zelfstandige werkt, dan is ziek thuis zitten gewoon verlies van inkomsten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:33

Tja, dat is toch sowieso niet te voorkomen? Dan kun je nergens meer heen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 18:10

Ik ben nog steeds wel 'voorzichtig'. Zo bijv eerst mijn ouders bezoeken, na een paar dagen geen bezoek thuis te hebben ontvangen of in grote menigten te hebben gestaan en daarna pas naar anderen. Ik stap ook niet bij anderen in de lift of zoiets, ga wel lopen. En bij vergaderingen zet ik de deur of ramen open zodat het niet te muf wordt, of online.
Daar voel ik me prettig bij :)

Ziek zijn als ZZP'er is K want je krijgt uiteraard niets als je niet werkt :) toen ik met mijn hersenschudding zat heeft me dat zeker omzet gekocht.
Part of the deal, je hebt veel vrijheid, maar het is niet allemaal een feestje.
Uiteraard kun je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten, ik heb dat niet, maar wel een goed gevulde spaarrekening :j

Het was weer heerlijk weer om te fietsen, dus benzine en parkeerkosten uitgespaard _/-\o_ plus gratis workout.