[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:05

Hoi, ik meld me hier ook maar even.

Een week of 6 geleden is mijn oog gevallen op een piepklein (65m2) vrijstaand huisje uit 1890 met een fijne ruime tuin (620 m2).
Charmant, netjes onderhouden, maar van binnen nooit gemoderniseerd: schrootjes… schrootjes… nog meer schrootjes…
Douchecabine naast het aanrecht, wc deur is 1.50m hoog, en het plafond loopt ook nog eens af. Ideaal: mannen moeten verplicht zitten, whehehe.
Of zoals de verkopende makelaar adverteerde: “VELE MOGELIJKHEDEN VOOR MODERNISERING”

Te schattig gewoon: groot genoeg voor 1 persoon, en ik ben niet vies van 'enig kluswerk' :+
En ook nog eens voor een hele mooie vraagprijs: 99.000

Ik heb meteen de verkopende makelaar gebeld, maar die kon pas na anderhalve week een bezichtiging plannen.
Aangezien ik bang was dat het verkocht zou zijn voordat ik het van binnen gezien had, heb ik blind de vraagprijs geboden.
Wel met hulp van een aankoopmakelaar, omdat ik wat uitzoekwerk wilde laten doen alvorens ik het bod plaatste.
Ik was de 2e die een bod had geplaatst, maar de eerste bieders kregen de financiering niet rond.

Inmiddels heb ik het huis van binnen gezien (schrootjesssssss), en is het voorlopig koopcontract getekend (9 oktober).
Ontbindende voorwaarden vervallen op 11 november, en bankgarantie moet geregeld zijn op 13 november.
Dus dat is best al snel…

Alles gaat gesmeerd zou je denken… maar helaas: er zit 1 kink in de kabel: de taxerende makelaar…
Ik heb het verzoek voor taxatie gedaan op 6 oktober, via mijn aankoopmakelaar (drukste weken op het werk, werkdagen van 16 uur, wilde ‘het gedoe’ graag uitbesteden).
Mijn aankoopmakelaar heeft echter geen taxatielicentie (oid), dus die heeft het uitbesteed… en daar begint de stress :s
Uiteindelijk is de boel getaxeerd op 16 oktober… en ben ik nog in afwachting van het rapport.
Aangeven wanneer ik de documenten ga krijgen is er niet bij, maar "ik moet er maar vanuit gaan dat ik ze vrijdag heb". Het vertrouwen in de partijen is er niet meer, maar overschakelen naar een andere taxateur lukt niet meer gezien de korte tijd die mij nog rest om alles geregeld te krijgen. *zucht*

Komende dinsdag heb ik adviesgesprek bij de bank (ik heb het vanwege ontbrekend taxatierapport al eens verzet).
De bank mailt/belt dagelijks over de voortgang van de taxatie.
Het hebben van een taxatierapport is namelijk vereiste voor het aangaan van het adviesgesprek.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Ik schiet niet snel in de stress, maar inmiddels ben ik wel een zenuwinzinking nabij :s :s :s
Dit gaat dus echt de laatste keer zijn dat ik een huis koop, heb er mijn buik bijna van vol! :D

Help me duimen dat de taxerende partij vandaag in elk geval iets aan gaat leveren…

bridgetF

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:11

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar je huisje, heb je een link als hij op funda staat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:13

Een makelaar mag niet taxeren voor de bank als hij zijn taxatiepapieren niet heeft. Met zo’n makelaar heb je eigenlijk alleen een adviseur en ik vraag mij stiekem af of hij wel z’n SVMnivo examen heeft of ook dat niet. :+

Maar jemig.. wat een gok heb je gedaan. :oo Blind geboden.

Succes! Heb je nog wel geld voor verbouwen enz..?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:17

Ik zou het ook niet durven hoor, blind bieden. Foto's lijken het altijd mooier en ruimer te maken dan de werkelijkheid. En als er iets niet goed is, bv een lekkage, dan heb je niet voldaan aan je onderzoeksplicht en heb je pech. Je hebt in ieder geval veeeeeel lef. Spannend hoor, maar wat ik heb begrepen valt hij je niet tegen toch in het echt?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:23

Wat een held ben jij Jazzit :D :D :D
Zou ik geloof ik ook niet aandurven, maar ik ben heel benieuwd
naar je huisje, heb je een link :)

Wij krijgen vanmiddag kijkers, man wat een stress, alles spik en span, kat in het kattenpension :+ ( heb een naaktkat en die is nogal bijdehand ), wil gewoon graag dat de kijkers rustig kunnen rondlopen ipv dat ze achter na gezeten worden :)) Kind naar de oppas. Stond vanmorgen om 0530 alles extra goed te poetsen, zag alleen niks aangezien het nog donker was. Oooo wat is dit spannend !!!!!!! :=

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:30

Blind bieden, dat zou ik ook nooit durven! Gelukkig dat het toch beviel! Sterkte met alle stress, hopelijk heb je het taxatierapport snel binnen!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:13

Hoi allemaal,

Hier is de link naar het huisje:
http://www.michel-makelaardij.nl/aanbod ... straat-32/

In het ergste geval gaat het plat, maar dat zie ik dan tzt wel. Ik zou het echter leuk vinden als het goed genoeg is om te blijven staan. Ik vind het wel iets hebben, zo'n oude woning. En ik hoef ook niet perse van die hoge plafonds en god-weet-welke-eisen nog meer worden gesteld aan nieuwbouw. Er is mij wel wat aan gelegen om de buitenmuren te kunnen laten staan.

Ik heb momenteel mijn huidige woning te koop staan. Maar ik woon er niet: ik ben ingetrokken bij mijn oma. Die is aan het dementeren, en woont nog steeds op zichzelf. Ze vergeet welke dag het is, ze vergeet of ze wel of niet gegeten heeft, al haar vrienden van vroeger zijn dood, etc etc. Ze weet het allemaal niet meer zo goed, en ze is gewoon een beetje aan het vereenzamen. Dus nu ik er woon leeft ze op, eet ze goed, en is het gezelliger voor haar. Ik ga er pas weg als ze zo dement is dat ze naar een verzorgingstehuis moet. Dus tot die tijd ga ik helemaal niet in het nieuwe huis wonen. Dat laat ik leeg liggen. Ik werk gewoon ful time en heb een eigen paard. Dus doordeweeks heeft ze overdag het rijk voor zich alleen. Tot nu toe gaat het eigenlijk heel erg goed.

Verbouwen ga ik pas doen als ik mijn huidige woning heb verkocht. En dat kan nog best wel even duren... Het voordeel is dat de 2 woningen samen < 190.000 hypotheek hebben, en dat ik ze beiden (incl gemeente en energie etc) financieel kan dragen kwa maandlasten, zonder dat ik op mijn spaargeld moet interen.

Als ik niet blind had geboden, dan was ik nu nummer 15 in de rij van bieders geweest. En dan was het een verkeken kans geweest.

Overigens: je kunt gewoon bieden. Het voorlopig koopcontract is daarmee nog niet getekend, en de 3 dagen bedenktijd heb je dan ook nog (in NL). Ik heb de woning uiteraard wel bezichtigd voordat ik het contract had getekend.

Ik heb me dus alleen een beetje verkeken op de taxateur *zucht* Alle voorgesprekken met de bank heb ik al gehad, en alle documeten staan klaar. Alleen dat ene kl*terige taxatierapportje nog :)

Als ik op termijn aan de verbouwing ga beginnen, dan wil ik tzt een bouwkundig onderzoek naar de huidige funderingen. Maar dat wilde ik niet nu al doen, want dat zou de beslissing tot kopen niet beinvloeden.

Ik moet er bij zeggen dat ik een vrij simpel persoon ben: het interesseert mij niet dat de douche in de keuken staat. Ik zie het dan maar als 'luxe kamperen' totdat ik de verbouwing kan realiseren. Ik pak dus ook geen bouwdepot, maar verbouw pas iets als ik geld gespaard heb. In de praktijk zal ik wel eerst een paar jaar met de huidige opstelling gaan doen. Het scheelt natuurlijk dat ik alleen ben, dus geen partner / kinderen. En ach, de huidige bewoners wonen er nu ook, dus het is niet onmogelijk ;)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:17

Ooooo Jazzit, ik zie wat jij ziet! Wat heb je daar een leuke koop
aan gedaan zeg!!!!! Moet je zien als al die "zooi" :o van de huidige
bewoners weg is, dan heb je een zee aan ruimte :D Nee grapje natuurlijk, ik
zou het huis wel helemaal anders in gaan delen, als je nu daar moet koken stoot
je je hoofd :+, maar ik zie er wel wat in!

*edit*

Jammer er dat er geen plattegrond bij zit, ik probeer te ontcijferen hoe de ruimtes daadwerkelijk in elkaar steken :D

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:37

Jep, het gaat echt totaal anders worden :)

Huisje zelf is 4.1 x 8.4m, beneden en boven.
Aanbouw is 4.1 x 3 (?)m... handig dat daar keuken, douche en toilet zitten, want dat zijn toch wel handige zaken om te hebben tijdens de verbouwing van het 'hoofdhuis'.

Denk alle hokjes maar weg, want de binnenmuren en de verdiepingsvloer gaan eruit.
Misschien wil ik de muren ophogen, zodat het dak hoger komt, en er op de 1e etage een ruimtelijker gevoel ontstaat. Maar alleen als het huis daarmee niet uit verhouding wordt getrokken. Een eventuele aanbouw beinvloedt de mogelijkheden daarin ook nog wel iets.

Ik wil graag slaapkamer + badkamer/toilet op de bovenverdieping. 35m2 zou groot genoeg moeten zijn. Als dat gerealiseerd is, dan gaat de aanbouw om, en komt er een nieuwe aanbouw. Uiteindelijk moet het een levensloopbestendige woning gaan worden (badkamer, slaapkamer op de begane grond erbij). EN het zou leuk zijn als er meer ruimte is, zodat mijn vader daar kan komen schilderen, en eventueel exposities kan houden. Je mag tot 90m2 vergunningsvrij aanbouwen aangezien het perceel groot genoeg is.

Ik heb een paar vriendinnen die het geweldig vinden om woningen te ontwerpen. Dus die mogen lekker losgaan met ontwerpprogramma's (of pen en papier). Van mega-modern tot 'pittoresk', laat maar komen. Uiteindelijk bepaalt het huis (nadat het gestript is) wat erbij gaat passen.

Het mooie is dat er een grote schuur staat. Dus: bouwmaterialen 2e hands shoppen op marktplaats, en laten liggen tot ik ze nodig heb. Leuk om de kosten binnen de perken te houden. Oh, en de schuur heeft electra, en is opgedeeld in 2 delen. Tijdens verbouwing: bed en infrarood verwarming in het kleine deel, douchen/toilet in de ouwe aanbouw van het huis.

Jep, ik zie hier wel mogelijkheden :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:39

:') Je bent zo een dikke halve ton verder zou ik dat 'fatsoenlijk' hebben opgeknapt.

Naar mijn zin dan :+ Keuken uitbouwen tot fatsoenlijke stahoogte. Dakkapellen aan weerzijde van het dak. Badkamer beneden houden is denk ik wel het meest praktische, anderszijds betreft het enkel een douche.. Boven zou iig nog wel een wc kunnen. Gevels isoleren etc. Opzich is de inrichting oudbollig, maar ik heb niet het idee dat dit huis op instorten staat.

Helemaal los mogen gaan zou ook uitbouw voor wk ofzo inhouden. Dus niet enkel de keuken.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:44

Wat een schattig huisje, ik denk als al die tiedeletijntje troep weg is, je in eens een zee van ruimte hebt. Ik denk dat er iets heel leuks van te maken is, je zou van het eetkamertje een keukentje kunnen maken, zodat je sta hoogte hebt. Misschien kun je de muur wel door breken? Het wat lichter qua kleur en inrichting maken en je hebt er een super lief huisje aan.

Ik hoop voor je dat het helemaal gaat lukken bij de bank, hij is echt leuk. De ruimte er om heen is ook super, en die schuur lijkt ook erg aardig ruim. Ik hoop ook dat je oude huis snel verkocht is, zodat je dit huisje snel je eigen kunt maken, misschien dat je oma wel bij jou kan wonen. Ziet er zo leuk uit. Ik begrijp heel goed dat je het niet voor je neus wilde laten weg kapen. Het is je gegund hoor!!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:59

Wat een onwijze lef gozer ben jij zeg Jazzit! :oo
Wel een heerlijk project en snap heel goed waarom je voor zo'n huisje gaat!
Hopelijk gaat het je lukken met de taxatie..

Zie ik het op de foto's nou goed dat er momenteel 3 slaapkamers en 3 eethoeken zijn?
Er is in elk geval heel wat leuks van te maken, zeker als je alleen bent en geen rekening hoeft te houden met partner en kinderen. :D

Vind het echt zo'n klein, schattig, huisje, wat vraagt om een indeling welke vol zit met verrassingen, dat je echt van de ene verbazing in de andere verbazing valt. Ontwerp vriendinnen die vast en zeker ook creatief zijn, ben benieuwd waar ze mee aan gaan komen en hoe het uiteindelijk gaat worden. Is het geen idee om een volg topic op bokt te starten t.z.t? Ik volg dan in elk geval alvast! :D

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:24

Lefgozer die je bent Jazzit! Maar wat een uniek huis! Hopelijk komt het goed met de taxatie :j

Bloem, volgens mij kun je écht niet meer doen dan je nu al hebt gedaan. Duimen draaien! *\o/*

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:27

Verbouwing huis schat ik nu op ongeveer 50.000-60.000, aanbouw op ongeveer 80.000. Dat zijn nog hele ruwe schattingen, en dat kan nog wel wat omlaag. Maar dat hangt er ook vanaf welke vrienden komen helpen met water, elektra en gas etc. Ik kan vrij veel zelf (alles behalve gas), maar het is handig om er 'experts' bij te hebben.

Maar voorlopig is het wat mij betreft zonder verbouwen/bijbouwen ook goed ;)
Alleen de tuin, daar wil ik wel wat aan doen. Bomen er in, zodat er over een jaartje of 5-10 sprake van een tuin met privacy is. Want dit is niet OK, ik zie allemaal ramen op bovenverdiepingen van buren, en dat ben ik niet gewend, hahaha.

Momenteel 2 slaapkamers, 1 zitkamer, 1 tussenkamer, 1 eetkamer, 1 keuken. Nou ja, voor de mensen die marketing als vakgebied hebben. Voor mensen die niet in de verkoop zitten: er zijn allemaal kleine en onhandige hokjes ;)
Er staan momenteel 1 set tafel+stoelen boven, 1 set in de keuken, 1 in de eetkamer, 1 in de tussenkamer, 1 in het kleine deel van de schuur, 1 in het grote deel van de schuur. Totaal 6 sets dus :D
Als je het zo omschrijft ga je bijna denken dat het een landhuis betreft *lol*

Ik wil graag dat het een heel eigen dingetje wordt. Net zoals mijn huidige huisje. 55m2 en daar had ik nog ruimte over:
http://euregiomakelaardij.com/property- ... c-swalmen/

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:31

Jeetje Bloem, wat een organisatie! Zijn dit de eerste kijkers?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:43

Jazzit schreef:

Ja dit zijn de eerste kijkers.

Ach ik moet ook niet piepen hoor, maar je wilt zo graag
van alles doen, maar of het echt nut heeft? Die kat is wel echt
een ding, die kan echt niet thuis blijven. Hij zal net een dikke drol
draaien op zijn bak als ze binnen komen :+ Dat risico wilde ik maar even niet lopen hahaha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:45

Wij hebben 3(!) kattenbakken gewoon in de auto geparkeerd (na het schoonmaken). Ze zijn hooguit een half uur binnen en bij ons waren ze er 20 minuten. Twee katten buiten geparkeerd en de bangste die nooit buitenkomt heeft een keer grote ogen opgezet en is toen achter de bank gaan zitten. Niet meer gezien :))

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:50

Mijn kat is veel te nieuwsgierig, en hij stinkt echt mega
op de bak! Bovendien, hoeveel ik ook van hem hou, je huis is
gewoon frisser zonder kattenbak :) Hij komt alleen buiten als ik
erbij ben. Ben veel te bang dat hij gepikt wordt :o

Yes! De zon gaat eindelijk schijnen hier! Ziet er toch altijd gezelliger uit hahah!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:53

Wat ik bedoelde te zeggen... is dat je de kattenbak niet perse in huis hoeft te laten.. terwijl de kat wel binnen is.. Mijn voorkeur gaat ook uit naar geen huisdieren in huis en zeker geen kattenbakken. Maar we hadden nu toevallig een angsthaas die zich absoluut die dag niet liet vangen.. Dat had meer te maken met de zenuwen van VL, dus vandaar de keuze om die maar te laten zitten en te vragen of de mensen hier bezwaren tegen hadden. Een naaktkat buiten doen zou mijn keuze ook niet zijn.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:58

Daarom is hij ook even naar het pension, maar zal blij zijn als het 16.00 uur
is, ik miste vannacht mijn kruik in bed :D

Mijn man heeft hem gisteren gebracht, en de kat gromde maar zo, ach :(:)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:52

BloemBloem schreef:
Jazzit schreef:

Ja dit zijn de eerste kijkers.

Ach ik moet ook niet piepen hoor, maar je wilt zo graag
van alles doen, maar of het echt nut heeft? Die kat is wel echt
een ding, die kan echt niet thuis blijven. Hij zal net een dikke drol
draaien op zijn bak als ze binnen komen :+ Dat risico wilde ik maar even niet lopen hahaha!

Vind ik wel echt heel netjes van je :j Wij zijn ook wel bij een huis wezen kijken waar de hond nog in de tuin zat te blaffen waardoor wij dus de hele tuin niet eens konden zien..

@ Jazzit, ik snap dat je ervoor gevallen bent, leuk huisje zeg! En inderdaad als alles er uit is is het denk ik al een heel ander gezicht :j

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:09

Taxatierapport lijkt eraan te gaan komen *\o/*
Marktwaarde 115.000

Ik krijg het rapport na de NWWI validatie.
Kan ik eindelijk stoppen met stressen :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:23

Ik zit hier gewoon met kriebels, op dit moment lopen
er mensen in mijn appartement, whaaaaaaa nooit gedacht dat ik
daar zenuwlappig van zou worden zeg :D :))

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:26

Jazzit schreef:
Taxatierapport lijkt eraan te gaan komen *\o/*
Marktwaarde 115.000

Ik krijg het rapport na de NWWI validatie.
Kan ik eindelijk stoppen met stressen :D

Gefeliciteerd!!!!

QueenE, ik vind het niet meer dan normaal :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:55

Hopelijk doe je het ook niet voor niks! :D

Fijn dat het komt!

Ik ben gewoon echt zenuwachtig voor de bezichtiging morgen :') Ben al een paar nachten het huis aan het verbouwen haha.