Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:56

Ik was laatst op Tenerife, daar stonden in de garage 4 plekken voor elektrische auto's maar er was geen laadpaal :P of zitten de accu's tegenwoordig in de grond in panelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:06

Tijdens onze testrit zag ik op de navigatie best veel icoontjes voor laadplekken, maar bij erlangs rijden waren ze niet te bespeuren. De man in de garage gaf aan dat ze soms goed verstopt zitten maar nog vaker zijn het mensen die zelf een laadpaal hebben (in hun garage of achter een hek) en die als openbaar gezet hebben omdat ze dan meer subsidie krijgen van de overheid. Maar bewust zo de paal plaatsen dat er eigen niemand bij kan behalve zij zelf. Dus wie op Belgische wegen vertoeft, hou het in je achterhoofd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:13

Soms zijn er inderdaad plekken nog in aanbouw waardoor er alleen borden staan maar nog geen palen.
En de palen staan vaak op een bepaald huisnummer genoteerd, terwijl een parkeerplaats bijvoorbeeld geen huisnummer heeft en dan moet je dus zoeken naar de paal, dat is in Nederland ook wel eens zo.
Dat mag van mij ook wel wat duidelijker. Lijkt toch heel makkelijk om ze gewoon op de precieze coördinaten te registreren.
De snelladers zijn dan wel weer makkelijk te vinden; langs de snelweg wordt het meestal duidelijk aangegeven en dan heb je grote laadpleinen van bv Tesla en bij vd Valk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:21

In BE kan je dus als particulier een eigen paal laten plaatsen voor privaat gebruik. Als je die paal echter bijvoorbeeld ook openstelt voor openbaar gebruik, dan komt de overheid veel meer tussen in de onkosten etc. Blijkbaar is er vrij weinig controle op, dat mensen een paal voor eigen gebruik laten plaatsen maar die wel als openbaar intekenen.

Beetje de maas in de regelgeving dus.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:48

JudithO schreef:
Varekaj schreef:
Het zit nu bij de firma die de leases regelt/goedkeurt voor het bedrijf. Als die groen licht geven gaat hij idd in bestelling. Normaal mag het geen probleem zijn (viel volledig binnen toegestane budgetten) en stond op de lijst, dus we verwachten volgende week wel goed nieuws te krijgen.

Hij heeft ook de mogelijkheid om tijdens het rijden te laden als je remt.

Europa heeft goedkeuring gegeven.om vanaf 2035 geen verkoop van auto's met verbrandingsmotor nog toe te staan. Mijn huidige auto is diesel en 17 jaar oud maar rijdt nog als een zonnetje. Hopelijk kan die het lang genoeg uithouden en komen ze tegen dan met elektrische auto's die voldoende mogen trekken én ook voldoende bereik houden. Anders wordt het een vrachtwagen voor met de paarden op pad te kunnen.

Oh help, dit is niet oke.
Ik woon in de bergen op 1200 m hoger. EVs zijn echt nog niet aangepast op de bergen. Veel te weinig vermogen en kunnen erg slecht tegen kou. Ik hoop van harte dat die ontwikkeling dan fors vooruit gaat. Plus dat het electriciteitsnetwerk hier echt niet toereikend is. Ik zie niet gebeuren dat daar in de komende 10 jaar heel veel aan aangepast gaat worden want daar is domweg geen budget voor.

Volgens mij gaat het hier wel om de verkoop van nieuwe auto's, en dus niet voor tweedehands. Daarnaast dacht ik dat hybride wel gemaakt wordt, en dan heb je een combi.

Suzanne F.

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:57

Ja dus er rollen vanaf 2035 geen benzineauto’s meer van de band. Maar in 2034 dus nog wel. Dus je kan nog heeeeeel lang benzineauto rijden. Er vanuitgaande dat een auto 30 jaar mee kan dan hoef je pas in 2065 over op een elektrische. Dan ben ik al bejaard en rijd ik vast geen auto meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:05

Zou het dan niet zo zijn dat de benzine autos vlak voor 2035 duurder worden?
En de tweedehands helemaal?
Er zullen best wat mensen zijn die een electrische tegen die tijd gewoon nog steeds niet kunnen betalen, en ik denk dat de tweedehands benzine autos dus ook duurder worden.. Denken jullie niet?

En hoeveel benzinestations er dan nog over zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:08

Cer schreef:
Zou het dan niet zo zijn dat de benzine autos vlak voor 2035 duurder worden?
En de tweedehands helemaal?
Er zullen best wat mensen zijn die een electrische tegen die tijd gewoon nog steeds niet kunnen betalen, en ik denk dat de tweedehands benzine autos dus ook duurder worden.. Denken jullie niet?

En hoeveel benzinestations er dan nog over zijn?

Misschien zijn de tankstations dan bijna allemaal al omgebouwd naar elektrische snellaadstations. En kan je bijna nergens meer benzine tanken.
Laten we het gewoon afwachten. Er blijven voorlopig in ieder geval nog heel lang benzineauto’s rondrijden. Misschien worden ze wel steeds goedkoper omdat niemand ze meer wil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:26

Nou ja als de electrische auto's goedkoper worden :) Honda heeft een hele leuke :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:49

De verwachting is dat elektrische auto's steeds goedkoper worden (de elektromotor is bv heel veel simpeler te bouwen dan een brandstofmotor) en er wordt heel veel tijd gestopt in het doorontwikkelen van nieuwe soorten accu's, dus de kans is best groot dat de elektrische auto's tegen 2035 én goedkoper zijn dan benzineauto's én alle tekortkomingen tov benzine/diesel als range en laden en trekkracht zijn opgelost, dus dan is er nauwelijks nog een reden om een nieuwe benzineauto te willen kopen op het sentiment na.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:01

en betere omstandigheden voor de mensen in de kobalt mining industrie.... want als de vraag naar kobalt groter wordt.. zal het daar niet perse beter worden..

Of zijn er al electrische auto's waar geen kobalt in zit? En lithium..
Want anders gaan we van het ene milieuprobleem in het andere misschien..

Tegen die tijd hoop ik dat het OV beter gefixt is, en ga ik OV-en, dan wel gewoon fietsen als dat nog lukt :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:28

Er zijn steeds meer merken die nu al Lifepo4 accu's gebruiken, zonder kobalt dus inderdaad. Maar er zijn ook meerdere vastestof accu's in ontwikkeling die weer een stuk beter en veiliger en milieuvriendelijker zijn.
Lithium kun je daarnaast ook gewoon recyclen, dat kan met olie/brandstof niet, en dat alleen al is een flink voordeel voor de toekomst.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 17:03

Bij mij is het ook een kwestie van de auto langzamerhand uitfaseren hoor. Die keren dat ik er een echt nodig heb huur ik dan wel, rest gewoon OV en de fiets.
Komt ook omdat ik dan gewoon woon/werk verkeer geen auto meer nodig heb en ook niet meer voor een paard. Dat scheelt ...
En als ik echt mijn best zou doen heb ik hem helemaal niet meer nodig eigenljk }:0

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:53

Ik begrijp ook niet waarom het OV zo duur is. Een enkele reis van Arnhem naar Zoetermeer, 21 euro pp 8)7

Zo gaat natuurlijk niemand het ov nemen. Ik vind die bedragen echt belachelijk hoog.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:54

Fiets word ik idioot sportief van maar kan ik mijn boodschappen niet mee doen met de eerste winkel op 25 autominuten (over de hoogtemeters gaan we het niet hebben).
OV zit op diezelfde afstand, dus dat wordt hem ook niet.

De auto gaan we hier dus echt wel nodig hebben. Oh en de eerste laadpaal zit ook op die afstand :')
We gaan het meemaken. Voorlopig zitten we nog prima in onze slurpende (maar altijd-werkende) 4x4 benzinebak.
Ik maak iets te veel EV verhalen mee waardoor ik het voorlopig nog niet zo'n goed idee vind haha.

In NL is het OV over het algemeen behoorlijk goed, dat scheelt. Maar die prijzen, dat is inderdaad wel echt een ding. En die OV chipkaart maakt het voor buitenlanders (en ook veel binnenlanders) ook niet makkelijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 18:35

OV is echt duur zeker als je met meerdere personen reist. Dan is huurauto goedkoper (denk aan MyWheels , Greenwheels etc). In m'n eentje vind ik het OV op grote afstanden prettig, kan dan ook nog wat werken, mij hoor je niet klagen :)

Maar ik woon in de stad, dan is het OV altijd makkelijk. Als je meer buiten de stad woont of in het buitenland, meer afgelegen kan ik me heel goed voorstellen dat je in ieder geval één auto nodig hebt.

Nou lang weekendje familie bezoeken gedaan en in hotelletje overnacht (ik woon Randstad, meeste familie hoog in het Noorden) en dan echt totaal niet luxe etc. kostte weer een vermogen alles bij elkaar. Maar niet te lang overnadenken ^)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:05

Ik moest afgelopen zaterdag naar Enschede, retourtje ov was €41 echt belachelijk. Dat was wel even schakelen nu ik geen auto meer heb, maargoed, doen we dus ook maar niet te vaak.
Al is parkeren tegenwoordig ook niet mals. Kan amper bij vrienden langs of je moet betalen om de auto neer te zetten. Wat dat betreft heel blij dat ik in een dorp woon.
Ik doe nu alles tot 20km enkele reis met de elektrische scooter. Heb inmiddels goede manieren gevonden om t warm droog en behaaglijk te houden tot in ieder geval het vriespunt :') daarna gaat ook wel maar word t minder prettig vooral voor m’n handen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:09

Zolang je het maar gezellig hebt gehad ;)

Ik heb gisteren hout besteld voor mijn XXL kippenhok. Au, zeker als je bedenkt dat er nog binnenmuren, isolatie, golfplaten en inrichting in moet. Maaaar alles voor de beestjes en ik heb dan eindelijk een hok naar mijn zin.
En vanochtend een heeeeeeeeele dikke houtbestelling geplaatst voor de aanbouw die helemaal gestript is. Hout voor een nieuw dak, nieuwe vloeren en een volledig nieuwe constructie. Daar stond de prijs niet bij dus die verdring ik nog even. Ook daar komen daar dan nog de kosten voor golfplaten bij. En dan hebben we een casco aanbouw hahaha. Maar goed, geeft niet, was gepland. Uiteindelijk gaat het geld opleveren is de bedoeling en dan verdient het zichzelf wel terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:53

De dealer sprak dat er aanhangers ontwikkeld zijn of worden met onderaan ook batterij voorzien, zodat de auto daarvan mee kan profiteren als hij moet trekken.
Moesten we nu kunnen rijden op CO2 en zuivere lucht uitstoten, dat zou pas een uitvinding zijn.

Hier carnaval aan het vieren. €3 voor een pintje van 25cl in een plastic bekertje... Pfoe! Normaal nemen veel vierdeurs oa daarom eigen drank mee om te feesten op de pleinen, maar dat mag sinds dit jaar niet meer. Te veel afval zeggen ze. Alsof die niet herbruikbare bekertjes geen afval opleveren, er staan nergens vuilnisbakken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:15

Zonder auto zou ik echt niet kunnen. 30 km naar werk = 25 minuutjes. Ov is ongeveer 1,5 uur. Fietsen is ook 1,5 uur (en dan komt er nog tijd bij voor de pont). Dus heb er wel naar gekeken, maar met 4 paarden aan huis kan ik die tijd in een dag ook gewoon niet missen :o
Zodra er een busje bestaat die 2700 kg kan trekken en het daarmee een km of 300 red, dan ga ik er over nadenken. Voorlopig rijd ik nog diesel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:27

Ik woon ook in zo'n klein boerendorpje waar het dichtstbijzijnde treinstation al een half uur fietsen is.
Vroeger ging ik altijd naar school met het OV, dat was dagelijks anderhalf uur heen en anderhalf uur terug, en ik vond dat eigenlijk heerlijk <3 Maar het is zo duur geworden, bizar :=

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:40

Zeker tijdens daluren zouden ze de prijzen echt moeten halveren ofzo.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:55

Varekaj schreef:
De dealer sprak dat er aanhangers ontwikkeld zijn of worden met onderaan ook batterij voorzien, zodat de auto daarvan mee kan profiteren als hij moet trekken.
Moesten we nu kunnen rijden op CO2 en zuivere lucht uitstoten, dat zou pas een uitvinding zijn.

Hier carnaval aan het vieren. €3 voor een pintje van 25cl in een plastic bekertje... Pfoe! Normaal nemen veel vierdeurs oa daarom eigen drank mee om te feesten op de pleinen, maar dat mag sinds dit jaar niet meer. Te veel afval zeggen ze. Alsof die niet herbruikbare bekertjes geen afval opleveren, er staan nergens vuilnisbakken.

Achterlijk hé.. ik drink eigenlijk alleen wijn of desperados e.d. 5.25 euro voor een klein glaasje wijn.. in de laatste kroeg kreeg ik een heel flesje desperados (330cl voor die 5 euro). Dat vond ik nog enigzins schappelijk. In de kroeg ervoor kreeg ik voor 5 euro een glaasje liefmans van 200 cl. Echt sorry hoor. Ik ben toen toch maar even naar m'n fiets tas gelopen om de laatste biertjes in m'n tasje te proppen voor mijn man.... hij had helaas mijn halve liter speciaal bier al opgedronken. Baalde wel een beetje want ivh was dat zo'n 10 euro minimaal al :')
Voor mij was dit wel de druppel... meer thuis minder de deur uit. We deden al niet veel met die kleine maar echt hoor. Vroeger gingen we 4 dagen. Hoe de gemiddelde student dit moet aftikken... we zagen al veel flacons sterke drank en mensen die frisjes bestelde.
Terwijl ik echt niet gierig ben en wel van mening ben als je gaat dat je gewoon mag genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:29

Intussen paar kroegen gedaan en het wisselt. Van €2,5 voor 33cl in glas tot dus €3,5 voor amper gevuld bekertje van 25cl. Maar de sfeer is echt goud! Waar ik woon is carnaval HET hoogtepunt van het jaar, dus dat telt haha. Sfeer zit echt super goed. En velen gunnen het de horeca ook wel. Deze dagen tellen voor een dikke jaaromzet.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:45

Wij gaan ook minder uit eten. Misschien vergelijk ik teveel de prijzen uit de supermarkt, maar een portie patat bij de biefstuk voor 5,50 etc. Dat vind ik niet grappig. Komt denk ik ook door de lange Corona tijd dat je niet uit eten kon, eraan gewend geraakt.