Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:17

Zo mooi <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:51

Ik schrok vanochtend van mijn Syngonuim Lava, ik vermoed een beetje te weinig water gehad :z staat nog steeds zoals ik hem binnen kreeg in mos. Kan iig niet te veel water zijn geweest, komt wel goed denk ik, hoop ik. Spannend :P En mijn syngonium Red spot tricolor heeft bij mij voor het eerst een gaaf blad gegeven, wel kleiner maar heftiger van kleur dan het oude blad. Ben benieuwd of de kleuren zo blijven.

Afbeelding

Ohja en mijn Alocasia Jacklyn is, ook al laat ze wat nieuwe groei zien, helemaal niet blij. Het ging op mos even beter maar nu veranderde de oudste stengel in een snotterige brij. Verder is het begin van de stengel wel nog stevig, voor nu.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:59

Nog eens mijn wetsticks showen want ze gaan goed :):) de 3e van de Amydrium Zippelianum komt nu ook op en 2 hebben nu een blad. Ook de scindapsus die ik van de warmtemat af heb gehaald doen het weer, was voor deze toch wat te warm daar.
En mijn philo. Brasil cream splash van bladstek met dode wortels (zo kwam hij binnen helaas) naar wetstick en nu de eerste blaadjes <3

Afbeelding

Omdat ik de Amydrium Zippelianum héél graag wilde en ze niet vaak worden aangeboden kon ik 3 grotere stekken via marktplaats niet weerstaan
Afbeelding

Afbeelding

Scindapsus narrow super silver, dat vertelde de verkoper tenminste := kan er helemaal niks over vinden. wel een foto van de moederplant gezien op foto.
Afbeelding

En een week geleden weer een poging gedaan met het Christia obcordata zaad. 1 had er wel erg veel zin in en kwam na een paar dagen al tevoorschijn. In de beschrijving staat ontkiemt tussen 4 en 10 weken.

Afbeelding

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:15

Prachtig te zien hoe alles groeit Jis :)

Hier zijn vooral mijn monstera's bladeren aan het produceren alsof het de laatste dag is. Mijn grote groene heeft nu 5 nieuwe bladeren die tegelijk aan het uitrollen zijn. Mijn Albo ook alweer blad 3 dit voorjaar en de Thai's beginnen ook met nieuwe blaadjes :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:59

:D Gaaf! <3 Heb je foto's?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:21

Veel binnenplantjes hier en zaadjes. Wel leuk om te zien.

Ik ben kennelijk vooral een buitenplanten/fruitplant asiel. :') Waar ik ook heen ga ik kom meestal terug met een bus vol buitenplanten. Meest gratis gered van weggooien of met stevige korting.

De vangst van een week. Zomer bollen zakjes voorraad opgekocht. 2 betaald de overige 8 gratis meegekregen. Een bus vol fruitbomen, fruitstruiken en haagplantjes en bloemen (vast en eenjarig) in totaal meer dan 200 planten :+ voor een kwart van het totaalbedrag. Ik vroeg alleen de prijs van een afgeprijsde appelboom _O- waarna volgde voor dit bedrag mag u al de fruitplanten meenemen en voor dat er bij al deze bloemen en planten ook. Ze stonden gruwelijk in de weg geloof ik. Toenmaar alles ingeladen. Het meeste is al verdeeld bij een aantal huishoudens :j maar ik kwam er voor komkommer plantjes voor iemand anders.

En vandaag teruggekomen met twee fucsias, twee vuilniszakken vol bonte vetplantjes (iemand was er al mee naar de kliko aan het lopen) en 3 enorme bakken klimop en wilde violen, :+ daarvan had ik 80 bakken meteen kunnen redden van de vuilverbranding en in totaal gingen ze meer dan 1000 bakken verwisselen in die gemeente :(:) maar ik kon er helaas maar die kwijt. In totaal alle winter bakken van een gemeente die naar de vuilverbranding gingen. Om in het najaar weer dezelfde bakken te maken. Zo zonde. -O-

In de afgelopen twee jaar. Meerdere vijgen, fruit en noten, kardinaalsmuts, diverse klimplanten, kruiden, bloemen, en hier en daar een kamerplant (wat orchideen en een mij totaal onbekende kamerplant die van donkere schaduw houdt)

ik denk dat ik zeker 400/500 planten en bloemen in totaal heb gered in mijn leven (als het niet meer is) van meestal vernietiging. Heel wat buitenplanten vinden via mij een plekje of ik houdt ze zelf uiteraard. Kwekers, tuincentra en bloemenzaken hebben ook voor buitenplanten vaak een hoekje waarvan ze niet weten wat ze ermee aan moeten. Te goed om weg te gooien en te slecht om te verkopen.

Afgelopen week vangst van wat er nog staat.

Afbeelding

Een van mijn bakken gevuld met de plantjes.

Afbeelding

En de gemeentebakken

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:34

Wat leuk! Zonde wat er allemaal wordt weggegooid. Hier laatst een conifeertje gered van het tuinafval. Ik wil hem helemaal niet :') maar vond het ook zo zonde om te laten liggen. Ben nu aan het rondvragen wie hem wil hebben.
Hier in het dorp zit een kamerplanten bieb, ga daar binnenkort wat heen brengen en kijken wat er staat.

Wat stekken van marktplaats zijn net binnen gekomen, dacht dat de Begonia's veel kleiner zouden zijn, snap wel waarom ze zo goedkoop waren :)) prima.

De Begonia brevirimosa, de Begonia sizemoreae, en de Piper sylvaticum.
Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe Piper geeft in verschillend licht verschillende kleuren, lijkt een beetje metalic, heel gaaf! <3
De Piper die ik al had groeit langzaam maar zeker :D
Afbeelding

Afbeelding

Morgen komen er nog 2 Begonia's aan O:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:00

Ik ben pas dit jaar de begonia aan het ontdekken na een bezoekje aan een kweker in begonias en geraniums (en nog een hoop andere buitenplanten) in frankrijk. Nooit geweten dat er zo veel verschillende soorten bestonden. :oo en zoveel diverse geraniums.

Ik heb nu een paar waar ik mee aan het kijken ben. Wel buiten. Kunnen die daar overleven of moet ik ze in de winter uitgraven en naar binnen halen?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:47

Ik heb er geen die winterhard zijn.

Als je weet welke je hebt kun je het nakijken wat te doen met die van jou.

Dit vond ik;
Citaat:
Begonia grandis subsp. evansiana is een (half)winterharde begonia, wordt tot 60cm hoog met prachtige bladeren. Het eivormig blad is groot, olijfgroen en geaderd met een roestkleurige onderkant. Vooral prachtig als er zon door het blad schijnt.

Begonia grandis ssp holostyla

Begonia grandis ssp sinensis.

Heel anders dan de gewone witte vorm van B. grandis. De ondersoort B. sinensis heeft veel kleiner blad dat in deze vorm heel aantrekkelijk rood geaderd is. De plant is veel meer vertakt en bloeit dus eigenlijk veel rijker. Fantastisch mooi, maar moet ook met afgevallen blad afgedekt worden in de winter. Vormt heel veel broedbolletjes en na een zachte winter vonden we er wel eens honderden die uitliepen.

Moesten we het jarenlang alleen met B. grandis doen, nu zijn er in een paar jaar tijd wel tien soorten, veelal uit China' bijgekomen die volgens ons redelijk winterhard zijn.

Welke dat dan zijn geeft wel even speurwerk :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:42

Het is misschien een beetje een saaie Begonia, totdat je er flitslicht of een zaklamp op laat schijnen.

De Begonia Pavonina.

Afbeelding

Afbeelding

En de nog een beetje door de reis verfrommelde Begonia Luxurians :knuffel: (Palmbegonia)
Afbeelding

En als het meezit wordt hij zo <3 Kan ruim 2 meter hoog worden.

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:15

Tof hé! Vooral die laatste

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:37

:):) Ja zo blij mee!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:28

mooi!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:36

Gave nieuwe aanwinsten, Jis!

Ik ga zondag naar een plantenmarkt. Kom vast wel met wat leuks thuis. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:32

Puera schreef:
Gave nieuwe aanwinsten, Jis!

Ik ga zondag naar een plantenmarkt. Kom vast wel met wat leuks thuis. :D

Waar? Is zoiets vaker?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:03

In Kraggenburg, vlakbij Ens. Is niet heel groot maar het is wel enorm gezellig. Er staan verkopers met wat ‘gewonere’ planten maar ook verkopers met bijzondere planten of andere aanverwante producten.
https://visitkampen.nl/evenementen/plan ... raggenburg

Er zijn onderhand verschillende (geweest). Je hebt de Botanica Hamm in Duitsland, die is afgelopen voorjaar in Houten geweest.
In Eindhoven is er eentje geweest, die komt in het najaar vast wel weer een keer terug.
13 juli is er eentje in Hoorn, heel misschien wil ik daar ook nog heen. Maar er zullen vast nog wel meer zijn. Op Insta heb je een pagina die al die plantenmarkten verzamelt.
15 juni is een Hoya-experience in Nieuwkoop (dacht ik). Een webshop stelt z’n kassen die dag open. Ik kan helaas niet maar zou er heel graag heen willen, Hoya-heaven. :):) :P

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:20

Wat leuk Puera :):) veel plezier!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:47

Op de spathiphyllum na ben ik inmiddels van al mijn dubbele planten af, alleen de strelitzia moet nog opgehaald worden maar dat wordt in juli ergens.
En toen kwam mijn ex met de vraag of ik haar sansevieria wilde verpotten en nu heb ik 4 dezelfde sansevieria's. :')
Gelukkig 3 kleintjes, daarvan wacht ik even af of ze het verpotten overleven en dan gooi ik ze op de weggeefhoek ofzo, die staan nog minimaal een jaar niet in de weg.

De originele plant, die knapte bijna uit de sierpot :wow:
Afbeelding
Sierpot heeft een naar binnen staande rand en moest heel blijven, dus heb alle planten met een mes losgesneden en voorzichtig eruit gewrikt.
Daarna goed geselecteerd, alles wat maar een rot plekje had of gewoon lelijk was ging de groenbak in.
Resultaat was alsnog 20+ losse sansevieria's. _O-
Een deel is daar gebleven, een deel kreeg ik mee.

Ik dacht dat het dezelfde was als ik zelf al had maar de mijne is een stuk donkerder:
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:03

Wel zonde inderdaad om zo’n mooie pot stuk te slaan maar wat een karwei zal dat geweest zijn om die Sanseveria te verpotten! :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:20

Ik ben geloof ik ruim anderhalf uur bezig geweest met snijden, eruit wriemelen, selecteren en wortels schoonspoelen.
En toen moesten ze nog in hun nieuwe kweekpotten. :')
De pot heeft het overleefd, ik wou hem kapotslaan maar dat mocht dus niet tenzij het echt écht niet anders kon, heel flauw. :P

Maar wat heeft die sansevieria klem gezeten zeg.:=
In de buitenste bladen zaten gewoon inkepingen waar de rand vd pot in het blad duwde en doordat ze zo strak zaten dat ze bijna geen water meer konden opnemen waren de wortels hier en daar ook waardeloos, zaten er wat rotte plekken net boven de aarde en zaten er een paar tussen die helemaal bruingelig waren. :(:)
Ook al in minimaal 5 jaar geen verse aarde of plantenvoeding gehad en rechtstreeks in de sierpot geplant.
Nu dus flink opgesplitst, geselecteerd, verse potgrond en in kweekpotten in hun sierpotten gezet.

Oa dit heb ik meegenomen naar huis:
Afbeelding

Afbeelding
Inmiddels heb ik ze geplant maar ik was bij thuiskomst zo moe dat ik ze even een nachtje op water heb gezet zodat ik ze de volgende dag met een helderder hoofd kon overpotten.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:56

<3 edit foto erbij is is wel handig: + .

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:44

Beauty! <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:45

Wat een klus lor1_1984 :))

Prachtig Karlijn! <3

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:57

20+ planten uit die ene pot! Hoe dan? Als je probeert om er zo veel in te zetten krijg je het niet voor elkaar.
Mooie plant Karlijn!

Mijn nieuwe Alocasia reversa en Alocasia azlanii zijn gisteren afgeleverd! :D

Afbeelding
Afbeelding

Met helder licht wordt de azlanii wel heeeeeeeel mooi! :wow:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Mijn terrariums zijn ook een favoriet plekje van de kat!
Afbeelding

En ik was al even opzoek naar een Iriserende plant. Dus ik heb op marktplaats een Begonia Kapuashuluensis gekocht! En een Begonia chlorosticta :'). Te veel planten is een mening. En als er 20 sansevieria's in een kleine pot kunnen groeien... O:)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:44

:))

Mooi!! <3

Die Begonia's die je bestelt hebt zijn ook gaaf! :wow: