[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:58

Sabini schreef:
Hier een tegenslag..

Verhuizen gaat de komende tijd niet gaat lukken voor m'n vriend en ik -O-

Ik kijk nu 'Uitstel van Executie' en moest daaraan denken. Want de situatie van het onverkoopbare appartement in dat programma lijkt behoorlijk op de situatie van ons appartement.

Mijn vriend heeft ons appartement 8 jaar geleden (in de 'gouden tijd') gekocht voor 125.000 euro. Op dit moment wordt het geschat op een waarde van 100.000 euro. Maar om realistisch te zijn moeten we rekening houden met zo'n 90.000 euro, omdat onze keuken en douche behoorlijk oud en 'niet zo mooi' zijn.

Verhuizen met een restschuld van dikke 25.000 euro is niet onze ambitie, dus verhuizen zit er nu überhaupt niet in voor ons.

Wat we wel gaan doen:
- Nieuwe keukenkastjes, wandtegels, aanrechtblad en kookplaat in de keuken
- Nieuwe wand- en vloertegels en een nieuwe wastafel in de doucheruimte

En we willen zoveel mogelijk zelf doen. Nu is mijn broertje bouwkundige en mijn zwager is loodgieter. Beide hebben ze twee rechter handen zeg maar. En ik heb zelf ervaring met tegels zetten.

Nadat deze aanpassingen zijn gedaan gaan we het huis wel te koop zetten.

Maar even realistisch gedacht.. zitten we het komende jaar nog wel vast aan dit huisje.
Eerst voelde dat als een grote teleurstelling, maar nu ik de cijfers e.d. heb gehoord, weet ik precies waarom we nog even moeten wachten. En kijk er naar uit dat we dan ooit ons droomhuisje kunnen uitzoeken zonder (hoge) restschuld *D

Hmm ook balen zeg! Wel fijn dat je zwager en broer jullie kunnen helpen met opknappen! Dat scheelt al een hoop denk ik. Tegenwoordig wil men toch een huis wat echt af is en dat ze er zo in kunnen.

Even wat anders, je vriend heeft neem ik aan toch afgelost? Heb je dat meegenomen in je globale plaatje? Wij zijn onlangs bij een hypotheekadviseur geweest en hebben nu ook een idee tot hoe ver we kunnen zakken als dat nodig is om quitte te spelen. Wel fijn om een richtlijn te hebben.

Ik zou ook niet met een (flinke) restschuld willen en durven te beginnen aan een nieuw huis. Dan inderdaad maar even wachten. Heel verstandig in ieder geval! :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:17

Wij hebben precies hetzelfde en hebben de gok wel durven te nemen.

Hypotheek van 149, staat te koop voor 119. Wel al 10 spaarhypotheek en zelf 30 gespaard.

We hebben toch een nieuw huis gekocht. Het scheelt dat we al 2,5 jaar met twee huizen zitten, maar nu gehuurd. Hypotheek is gelijk aan de huur nu, maar dan een 3 x zo mooi en groot huis, lagere energie etc. 2 nov krijgen we de sleutel.

We hadden verwacht het huis snel te verkopen. Maar er is een flinke tegenvaller. Ik heb het al eerder gepost en toen toch mijn bericht weggehaald. Maar ik denk hier redelijk anoniem te zijn en plaats het nu toch maar. Er komt een azc op 4 minuten lopen van mijn huis. Ik snap dat ze ergens opgevangen moeten worden, maar ben toch wel erg verdrietig dat ze deze plek hebben gekozen. Wilde er zo graag vanaf, nog niet eens vanwege het geld, maar het gedoe. We wonen nu in Enschede en het staat in den haag. Dat is gewoon een flinke afstand. We gaan nu als het in het voorjaar niet verkocht is weer voor de verhuur. Afgelopen 2 jaar ook gedaan en dat is heel rendabel.
Het gespaarde geld zetten we opzij zodat dit altijd beschikbaar is.

Toevoeging: uitstel van executie kijk ik bewust niet naar haha. Heb echt oogkleppen op en steek mijn kop in t zand. Scheelt dat wij dus wel veel gepaard hebben en dat ook opzij hebben gezet. En hoe langer we het verhuren en aanhouden hoe meer van de spaarhypotheek we sparen.

Fee_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:33

Mijn vriend en ik hebben echt een heel leuk huis qua indeling, grootte en wijk gezien. Komt alleen uit de verhuur dus moet wel veel aan gebeuren, is helemaal kaal. Moet een nieuwe keuken, badkamer en toilet in etc.

Alleen zouden we dan een hypotheek moeten nemen op beide salarissen en dat was eigenlijk niet de planning.
Maar het lijkt ons wel heerlijk om gelijk voor een eengezinswoning te kunnen gaan ipv weer een appartement.

Lastig hoor..

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:38

Ja snap het. Wij zijn wel redelijk zeker van onze zaak en hebben het op 2 salarissen gekocht. Maar in theorie zouden we het ook even kunnen uitzingen op 1 salaris. Dan zou ik wel weer fulltime moeten gaan werken denk ik. Maar goed, we zijn inmiddels met z'n drietjes en wilden graag een wat comfortabeler huis in een kindvriendelijke wijk. En nu is de rente heel laag en de huizenprijzen stijgen weer. Dus op zich goed moment denken we.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:00

Angela dat is wel even goed balen inderdaad! Knap dat je toch zo goed omschakelt en lekker opknappen is ook niks mis mee. :)

Fee_ wij wouden ook op 1 salaris gaan kopen maar dat is haast onmogelijk, dan moet mijn vriend starterslening (en ja is hier in de gemeente nog mogelijk) aan gaan vragen en dan zit hij echt aan zijn max. Wij kiezen er nu voor om mijn inkomen dan toch maar mee te nemen, voor een zo groot mogelijk deel en dan flink onder de max te gaan zitten.. Op papier ziet dat er in elk geval saver uit, qua onze eigen financiele situatie maakt het weinig uit. :') Punt is alleen dat het huis dan van ons beide word, anders zou het op alleen mijn vriend's naam staan gezien de toekomst plannen is dat voor ons geen bezwaar eigenlijk.

Afwegingen die je moet gaan maken, laat je goed adviseren in elk geval. ;)

Woow voor jullie ook wel lastig Madelief! :oo Eind uit elkaar, jullie hebben dus grofweg gezegd 3 kwart jaar om te verkopen en anders gaat het de verhuur weer in? Fijn die spaarpot! Dat geeft toch wel heel wat minder zorgen, bij uitstel van executie is er natuurlijk ook geen spaargeld meer aanwezig. Wel een heel verschil en het is natuurlijk niet voor niks uitstel van executie.. ;)

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:12

Wij hebben er ook voor gekozen de gok te nemen en dit appartement met restschuld te verkopen. Gekocht in de goede tij, 2008. Deel van de restschuld halen we uit de spaarhypotheek. De rest kunnen we meefinancieren in nieuwe hypotheek. We nemen de gok nu iets te kopen voor ook een lage prijs in de hoop dat de waarde weer stijgt in de toekomst.

Vanwege de restschuld wel eerst verkopen en dan pas iets anders kopen!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:51

Zou graag hetzelfde willen doen EkmiC. Maar wij kunnen nu geen hypotheek krijgen voor daar waar we minimaal naartoe willen verhuizen = huis met tuin in Apeldoorn.

Morgen reageer ik even wat uitgebreider. Nu slapen :z

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:29

Ja mijn vriend zou ook een starterslening kunnen krijgen, maar met dat huis niet mogelijk.

Gaat trouwens om een vijfkamer eengezinswoning met heel grote tuin, balkonnetje en aan het water. :)
Moet dus wel erg veel aan gebeuren, maar hebben handige mensen om ons heen en we kunnen zelf ook wel wat.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 04:14

madeliefw schreef:
We hadden verwacht het huis snel te verkopen. Maar er is een flinke tegenvaller. Ik heb het al eerder gepost en toen toch mijn bericht weggehaald. Maar ik denk hier redelijk anoniem te zijn en plaats het nu toch maar. Er komt een azc op 4 minuten lopen van mijn huis. Ik snap dat ze ergens opgevangen moeten worden, maar ben toch wel erg verdrietig dat ze deze plek hebben gekozen. Wilde er zo graag vanaf, nog niet eens vanwege het geld, maar het gedoe. We wonen nu in Enschede en het staat in den haag. Dat is gewoon een flinke afstand. We gaan nu als het in het voorjaar niet verkocht is weer voor de verhuur. Afgelopen 2 jaar ook gedaan en dat is heel rendabel.
Het gespaarde geld zetten we opzij zodat dit altijd beschikbaar is.

O jeempie, ik kan me voorstellen dat je daar heel erg de balen in hebt, een azc schikt toch mensen af als ze interesse hebben in het huis. Verhuren zou een optie kunnen zijn, echter ook wel eng hoor, je hoort ook wel van mensen die met verkeerde intenties het huis huren (niet betalen, kwekerij). Ik begrijp je zorgen.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:59

Ook ik kan me je zorgen goed voorstellen madeliefw!

Wij moeten nu alles gaan regelen om de hypotheek rond te krijgen. Wat in princiepe geen probleem moet zijn aangezien we altijd alles hebben laten berekenen, maar blijf het goch allemaal spannend vinden. We hadden een hele fijne hypotheekadviseur, maar die gaat per 1 november met pensioen :( . Echt balen.
Er is natuurlijk wel een vervanger, maar we vonden deze adviseur zo prettig.

Ik maak me vooral druk omdat ik gewoon echt geen verstand hiervan heb. Maar ga ervan uit dat het allemaal goed komt. Altijd positief blijven :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:08

Dat is altijd nog even een stress momentje die weken om de hypotheek te regelen, ik ben blij dat dat bij ons achter de rug is.

Balen Sabini, maar met nieuwe keuken en badkamer heb je wellicht zelf ook meer woonplezier van het huis en tot die tijd lekker sparen en hypotheek aflossen.

Madelief, jullie huis is niet duur dan of gaat het om een appartement?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:21

Zijn hier mensen die hun energielabel al hebben aangevraagd? is dat via de site die de overheid begin dit jaar aangaf ook het goedkoopst?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:52

Is een appartement inderdaad. We hebben het afgelopen twee jaar ook verhuurd gehad, zaten niet de schoonste mensen in maar ze betaalden goed en na twee dagen poetsen en klussen was het weer als nieuw...

Het lag op een gunstige plek voor expats. Ik hoop nu ook nog!

Ja de hypotheek regelen blijft spannend he, wij hebben het via de hypotheekshop gedaan. Er maar vanuitgaande dat ze eerlijk de juiste hypotheek voor ons hebben uitgezocht. Wij hebben een rente van 3,5 en voor 20 jaar vast. Te hoog voor nhg, vandaar de wat hogere rente. We konden wel de helft van de aflossingsvrije hypotheek op mijn vorige appartement meenemen. De rest betalen we wel allemaal af nu..

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:02

Angelaa2 schreef:
@Targaryen, lijkt me beide spannend. Maar bij verkopen wil je graag van je huis af en kopen dan heb je het meer zelf in de hand.
Ik hoop dat jullie snel de goedkeuring krijgen, dat lijkt me toch ook wel spannend :D Gaan jullie veel verbouwen?

Op zich valt het mee hoor! De schoorsteen moet opnieuw gemetseld worden, houten boeiboorden aan de zijkant vervangen voor trespa (nog niet echt per se meeteen nodig, maar omdat de steiger er dan toch staat...), nieuwe CV-ketel + leidingen naar de badkamer, keukenboiler plaatsen, geheel nieuwe badkamer, over de gehele eerste verdieping nieuwe plafonds en vloer, nieuw plafond in de keuken en bijkeuken. In de trapgang en de slaapkamers boven zitten overal nog houten schrootjes tegen de muren en in de woonkamer balken aan het plafond en in de keuken en bijkeuken tegels tegen de muur, dat moet er allemaal af. Een nieuwe koof om de open haard. Daarna moet alllllles (begane grond en eerste verdieping) gestuct worden en dan moet het weer ergens op gaan lijken als het goed is :+. En tussendoor zullen we ook nog wel wat dingen tegenkomen (extra stopcontacten et cetera) :)).

Dat komt helemaal goed hoor, Miran88! Een goede adviseur neemt je er gewoon stap voor stap helemaal in mee.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:16

Ik reageer hier even in plaats van in het andere topic Sabine: wat een domper moet dat zijn! Vervelend. Maar goed, als je weet waar je aan kunt werken, dan moet het over een jaar oid zeker wel te doen zijn?

Madeliefw, ik snap je zorgen inderdaad... Ook als je er zelf geen problemen mee hebt, schrikt het natuurlijk potentiele kopers wel af. Wat een gedoe lijkt me dat :n

Ik heb het ondertussen helemaal gehad met dit hele gedoe :+ We hadden een notaris gevonden, die reageerden vervolgens meer dan een week niet op mijn mails (dus dat was al geen goed teken), stuurden me vervolgens per ongeluk een interne email en vertelden ons toen dat ze niks voor ons konden betekenen :? Ondertussen leek het erop dat we geen hypotheek konden krijgen (omdat we via een bepaald Help To Buy programma kopen, hebben we sowieso maar keuze uit een handjevol hypotheekaanbieders) omdat we niet genoeg kredietgeschiedenis hebben (omdat ik nog maar een jaar in de UK woon). Uiteindelijk was er 1 bank die ons een hypotheek wil geven ondanks de beperkte adresgeschiedenis maar dan wel met 15% eigen geld ipv 5%. Mijn ouders hebben toen besloten ons te helpen, dus... het lijkt nu geregeld te zijn, we hebben ook een nieuwe notaris gevonden. We gaan morgen officieel de hypotheekaanvraag doen maar hebben al een agreement in principe waarbij ze al onze credit checks hebben gedaan, en we doen het via een hypotheekadviseur, dus het zou allemaal goed moeten komen. Eindelijk.

Ik ben trouwens heel jaloers als ik zo de huizenprijzen in Nederland zie.. :=

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:45

Sammie schreef:
Zijn hier mensen die hun energielabel al hebben aangevraagd? is dat via de site die de overheid begin dit jaar aangaf ook het goedkoopst?

Ik heb ons energielabel van de week geregeld en het heeft welgeteld vijf euro gekost. Het stelt echt niks voor en meer zou ik dr echt niet voor neerleggen. We zitten nu van f in label d en hebben het huis net verkocht en dit was echt zo'n uitstel dingetje.

Verder update. Het huis dat we op het oog hadden is nu onder voorbehoud verkocht en jawel aan ons! Nu die zenuwslopende weken van financiering. De planning is met de kerst er te zitten..ook ivm sleuteloverdracht aan onze kopers die toch wel graag met kersteover wouden zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:49

oeh.. via een website?

Dacht dat er verplicht een mannetje langs moest komen. Vijf euro is peanuts natuurlijk!

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:15

@sammie. Heb je even een pb gestuurd

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:49

Mag ik me hier ook melden? Lijkt me leuk om eens wat dingen met jullie te kunnen overleggen. Heb de laatste pagina's al even een beetje doorgelezen.

Mijn man en ik zijn ook serieus aan het kijken voor een koopwoning, we huren nu en zitten hier op zich prima maar de huur wordt alleen maar duurder en een koopwoning voelt toch ook als investering in de toekomst. We hebben nu 4 huizen bekeken en de laatste is toch wel serieus, we vinden het beide een prachtig huis. We kunnen er zo intrekken maar willen dan wel na een tijdje gaan verbouwen. We zijn vanochtend bij de hypotheekadviseur geweest en het bedrag wat wij willen betalen moet voor ons goed te doen zijn. Vrijdag gaan we voor de 2e bezichtiging en gaat mijn vader mee (hij heeft een bouwtechnische achtergrond) en als alles goed gaat willen we dan waarschijnlijk wel een bod uitbrengen. Gaat erg snel allemaal en ik vind het best wel spannend :=

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:46

Sabini schreef:
Zou graag hetzelfde willen doen EkmiC. Maar wij kunnen nu geen hypotheek krijgen voor daar waar we minimaal naartoe willen verhuizen = huis met tuin in Apeldoorn.

Morgen reageer ik even wat uitgebreider. Nu slapen :z

Dan is het inderdaad verstandig om het niet te doen en voorlopig te verbouwen om het huidige huis ook meer naar je zin te krijgen.

Dit huis staat op 1 salaris, van vriendlief. We willen nu samen gaan kopen, dus op 2 salarissen. Dus wat dat betreft kunnen wij wel de stap maken, en alsnog een leuk bedrag lenen voor een nieuw huis.

Onderhandelingen gaan niet hard. 'Koper' geeft niet veel toe, wij ook niet. Afwachten waar het strandt!

Volgende week nog eens naar de hypotheker, als er dan duidelijk is wat de uiteindelijke restschuld gaat zijn. Eens bekijken wat de mogelijkheden exact voor ons zijn. Ik loop alleen wel steeds tegen de overlijdensrisicoverzekering aan. Is een ORV altijd verplicht? Zijn er alternatieven? Vraag me namelijk af, na een operatie vorig jaar, of ik een ORV af kan sluiten. Iemand met tips?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:08

Vorig jaar moest ik vlak na mijn operatie (baarmoederverwijdering ivm vleesbomen) ook een ORV afsluiten ivm de koop van een ander huis. Ze gaan dan medisch onderzoek doen, maar wel op papier.
Een medische verklaring van mijn gyneacoloog was voldoende om de ORV toch af te kunnen sluiten, zonder verhoogd risico oid. Ik moest mijn gyneacoloog alleen wel beloven dat ik niet zou tillen tijdens de verhuizing :+ :')
Het ligt er natuurlijk aan wat voor type operatie je hebt gehad, maar dat hoeft echt geen belemmering te zijn voor de ORV :n

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:11

De verplichting voor een ORV hangt van de verstrekker af, en het type hypotheek. Bij NHG is het altijd verplicht zodra je meer dan 80% van de waarde van de woning leent. Dan moet de ORV alles aan hypotheek boven die 80% afdekken. Bij ING is het bijvoorbeeld niet verplicht om een ORV af te sluiten (tenzij je dus een hypotheek onder NHG afsluit). Het kan wel verstandig zijn, maar daar kan een (goede) adviseur je zeker bij helpen. Let er daarbij wel op dat je niet grof extra betaald voor dat advies, bij een goed hypotheekadvies hoort een advies over de ORV er gewoon bij in te zitten.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:24

Ben tot nu toe wel tevreden over het 'advies'. Heb na het bod op het huis nog contact gehad met de adviseur, telefonisch. Ik ga er vanuit dat het volgende week nog een oriënterend gesprek gaat zijn, zonder verder advies (of ben ik dan heel naief?). Pas op het moment dat we weten wat we willen, gaan we natuurlijk verder om advies te vragen en offertes op te vragen.

We blijven wel (net) onder NHG en er wordt meer dan 80% van de waarde geleend.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:26

Gewoon duidelijk maken dat je nog geen advies wilt. Op het moment dat je advies krijgt moet je daar ook voor tekenen, en moeten ook de kosten bekend zijn. Anders gezegd, je kunt niet een gesprek hebben waarna de adviseur zegt 'Nou, dat was tof he? Dat was dus advies. En hier is de factuur, yay!' :))

Bij NHG is het dus verplicht boven de 80% :j

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:55

Ik weet inderdaad dat er getekend moet worden voor advies :) Ze zijn verplicht te informeren naar de kosten en voorwaarden in de vorm van ... (kan niet op de naam komen, ooit geleerd voor mijn WFT-basis :P)

Best spannend allemaal hoor.

Miran88: Spannende tijden voor hypotheekaanvraag. Hopelijk geen verrassingen en loopt het allemaal soepeltjes.

Sammie: Energielabel hebben we hier definitief laten maken. Bedenk me nu alleen dat we hier verder nooit iets van gehoord hebben, behalve een bevestiging en rekening... Nog eens even nakijken. Wel verstandig met verkoop :O