We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:02

Vetra, sowieso kijken of je via een cashbacksite kunt afsluiten als je je keuze eenmaal gemaakt hebt. Krijg je nog weer een extra zakcentje terug. :)

Ik moet mijn zorgverzekering nog bekijken en/of veranderen. Daar hebben ze ook wel cashback op.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:59

Annash schreef:
Vetra, sowieso kijken of je via een cashbacksite kunt afsluiten als je je keuze eenmaal gemaakt hebt. Krijg je nog weer een extra zakcentje terug. :)

Cashback heb ik echt geen flauw benul van... :7
Ben nog in de orienteerfase zoals 1-2-3 jaar of variabel etc..

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:20

Als je weet wat je wil, dan op bv cashback.nl kijken of er geld terug wordt aangeboden. Dat komt dan (uiteindelijk) daar in je account te staan, en vanaf X bedrag kun je dat weer laten uitkeren op je rekening. Ik heb er jaarlijks toch een leuk extra centje door, alleen door te zorgen dat ik via die site naar de webshop ga waar ik wat wil bestellen. :)

De rest kan ik je ook niet mee helpen, ik heb zelf nog variabel en begin ook ernstig te twijfelen wat ik moet. De prijzen die ik laatst zag lagen net boven wat ik op het moment betaal.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:53

moonsparkle schreef:
Mag ik wat vragen? Heeft er iemand weleens overlegd met een financieel adviseur? Ik zie soms echt door de bomen het bos niet meer. We sparen nu zelf, lossen het huis af maar ik heb soms het idee dat er veel slimmere opties zijn qua sparen etc. Beleggen durf ik niet, heb er veel over gelezen maar snap het gewoon niet goed genoeg om het te durven en ik wil geen geld verliezen.

Ik werd opeens ellendig toen ik weer even ging kijken wat mijn verwachte aow leeftijd is :') dan denk ik soms ik kan nu maar beter alles uitgeven, maar ik wil ook niet in armoede zijn mocht ik dan nog leven

Ik heb er jaarlijks overleg mee als particulier. Even goed alles doornemen en kijken of er wat aangepast moet worden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:01

Voor jou geeft het dan ook echt wel verheldering? Goede ideeën welke kant je op kunt?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:04

moonsparkle schreef:
Voor jou geeft het dan ook echt wel verheldering? Goede ideeën welke kant je op kunt?

Zeker en al helemaal de eerste keer toen ik er kwam. Er was nogal wat mis met verzekeringen etc. Gingen ruim €100 per maand minder betalen.

Maar ook bijvoorbeeld de hypotheek eens goed aangekeken en samen gekeken wat slim is betreffende sparen, aflossen, beleggen etc.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:58

En dan kan je beste ook een financieel adviseur nemen die kennis heeft van pensioenen. Dan kunnen ze gelijk daarin advies en inzicht geven!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:49

moonsparkle schreef:
Mag ik wat vragen? Heeft er iemand weleens overlegd met een financieel adviseur? Ik zie soms echt door de bomen het bos niet meer. We sparen nu zelf, lossen het huis af maar ik heb soms het idee dat er veel slimmere opties zijn qua sparen etc. Beleggen durf ik niet, heb er veel over gelezen maar snap het gewoon niet goed genoeg om het te durven en ik wil geen geld verliezen.

Cru gezegd - maar als je op dit moment niet belegd, verlies je sowieso geld. De inflatie is hoger dan de spaarrente bij de bank, dus op spaargeld verlies je jaar naar jaar geld.

Wat mij goed geholpen heeft om 'beleggen' wat minder eng te maken, was de podcast van 'over geld praat je niet' - zeker de eerste tien afleveringen ofzo. Daar wordt het concept van ETF's heel begrijpelijk uitgelegd.
Zoek zeker ook eens het concept van"samengestelde interest" op, dan begrijp je meteen ook waarom beleggen op lange termijn (dus hoe vroeger je begint, hoe beter) zo nuttig is.

Het probleem bij een financieel adviseur bij een bank, is dat die altijd hun eigen verdiensten (eigen producten, met jaarlijkse kosten)in het achterhoofd hebben als ze jou adviseren - dus als je op zoek gaat, zou ik op zoek gaan naar een onafhankelijke adviseur...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:25

Leek mij inderdaad ook handig een onafhankelijk iemand te zoeken. Ik heb voor mijn gevoel al zoveel tijd gestoken over het lezen over beleggen maar toch durf ik het niet :+ ik kan nog weleens die podcast luisteren maar ik merk dat het me ook frustreert omdat ik er al best wat tijd in gestoken heb maar het nog niet goed snap of durf daarom kijk ik ook graag naar andere mogelijkheden waarbij ik me goed en zeker voel :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:36

Ik vind het adviseurs het ook lastig om een goede onafhankelijke te vinden... tot nu toe is mijn ervaring met verschillende adviseurs niet heel briljant.
Ik heb inderdaad ook vragen over pensioen, hypotheek en dat soort dingen..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:39

moonsparkle schreef:
Leek mij inderdaad ook handig een onafhankelijk iemand te zoeken. Ik heb voor mijn gevoel al zoveel tijd gestoken over het lezen over beleggen maar toch durf ik het niet :+ ik kan nog weleens die podcast luisteren maar ik merk dat het me ook frustreert omdat ik er al best wat tijd in gestoken heb maar het nog niet goed snap of durf daarom kijk ik ook graag naar andere mogelijkheden waarbij ik me goed en zeker voel :o

Inderdaad naar een onafhankelijk bureau gaan. Vraag in je omgeving wat rond welke bedrijven goed bekend staan.

Beleggen ga ik ook niet aan beginnen. Ik ben daar te weinig in onderlegt en vind het allemaal teveel risico.

Wel leg ik geld in in termijndeposito's, daar lopen de rentes behoorlijk op en dan weet ik ook 'zeker' dat ik het niet verlies.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:47

Ik twijfel soms over raisin deposito, volgens mij hebben er hier ook mensen ervaring mee, hoe is dat bij jullie gegaan? Ik lees wat mixed reviews over hoe de aanmelding is gegaan en of dat wel/niet lukte en ook hoe lang het duurt voor het geld daarna op je rekening staat. Ik weet ook even niet meer hoe het zit qua kosten die er aan verbonden zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:52

Ik heb nu meer dan een jaar Raisin en ben er heel tevreden over. Inmiddels aan mijn vierde deposito bezig. Ik vind het fijn dat er ook opties voor 3 maanden zijn, zodat je weet dat je geld niet te lang vast staat. Verder heb ik er ook 3 spaarrekeningen.
Maar daarnaast ook nog Bunq en Rabo spaarrekening, want het overboeken kost idd een paar dagen soms.
Edit: er zijn geen kosten aan verbonden. Ik kan je een linkje sturen dann krijgen we beiden 50,-.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:20

moonsparkle schreef:
Ik heb voor mijn gevoel al zoveel tijd gestoken over het lezen over beleggen maar toch durf ik het niet :+ ik kan nog weleens die podcast luisteren maar ik merk dat het me ook frustreert omdat ik er al best wat tijd in gestoken heb maar het nog niet goed snap of durf daarom kijk ik ook graag naar andere mogelijkheden waarbij ik me goed en zeker voel :o

Echt, exact hetzelfde als ik tot een jaar geleden ook had. Luister de podcast toch maar eens :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:37

Het aanmelden bij Raisin was even gedoe met een Engelssprekende dame met een flink accent en de eerste keer geld overmaken vond ik ook spannend. Maar het werkt allemaal prima. Ik heb drie verschillende deposito’s. Daarnaast beleg ik bij Centraal beheer. App die nog wel eens hapert, maar gaat ook prima. Beleggen niet doen met geld dat je niet kan missen. Afgelopen twee maanden waren de resultaten heel erg goed, maar een aantal maanden ervoor weer slecht.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:49

Ik beleg via Peaks. Gaat heel simpel en makkelijk in ETF’s, je bepaald zelf je risico en je inleg. Dat kan al met de laagste bedragen als je het spannend vindt en niet teveel in wil steken.

Voor echt grote bedragen en serieus beleggen met zelf samengestelde portefeuille is het niet geschikt. Maar om te proeven en klein te beginnen is het wel heel fijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 18:10

Mbt pensioenopbouw en wanneer wil je stoppen met werken etc dat soort vragen heb ik me ooit laten adviseren door iemand van de vakbond.
Deze man blijkt achteraf gezien zooooo gelijk te hebben gehad, en ik ben zooooo blij dat ik toen naar hem heb geluisterd.

Verder hier eindelijk wat van mijn oude (maar uitstekende, daarom vond ik het ook zo moeilijk het weg te doen...) paardenspullen verkocht. Krijg er niet de wereld voor maar alles is meer dan wanneer het maar stof zit te happen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:16

In de metalektro liggen de pensioenonderhandelingen stil, vanwege geschillen. Als de vakbonden dit winnen is dit gunstig voor mij, want dan wordt de ploegentoeslag ook pensioengevend. Draagt nu dan wel meer af maar later een kleiner gat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:45

Dat zou wel heel positief zijn voor veel mensen als de ORT / PT eindelijk meegenomen zou worden in het pensioen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:05

Dat zou inderdaad positief zijn, maar dit punt is nu net waar het geschil over is en de onderhandelingen dus geheel op stil liggen. -O-
Als dit er door komt kan het voor mij ook het punt zijn om te denken aan parttime werken

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 02:04

moonsparkle schreef:

Ik lees nog steeds mee, maar kom na lange tijd weer even binnenvallen.

Ik heb het boek “Blondjes beleggen beter” gelezen, daarin wordt het op een hele fijne en toegankelijke manier uitgelegd m.b.t. aandelen etc. Echt een aanrader!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:01

Waarom beleg je dan niet via meesman?

Ik kan je het boek 'slapend rijk' echt aanbevelen. Daar wordt alles uitgelegd door een Nederlander.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:14

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:29

Needje schreef:
Ik ben nog steeds fan van Bondora als je maandelijks geld opzij wil zetten. 6,75% +:)+
https://bondora.com/ref/anne-lisen

En vanaf welke bedragen is zoiets mogelijk?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:37

Wat jij wil volgens mij.
Ik zet 250 per maand weg daar.
Je kan maximaal 700 per maand voor 6,75% wegzetten. Daarboven is het 4%