MyWishMax schreef:Ik ben weer een rondje door huis aan het doen wat er nog veranderd kan worden, met klein budget, om nog te besparen.
Nu roepen ze dat led lampen zuiniger zijn, maar hoeveel scheelt dat? Heeft het nut om lampen te vervangen? Ik heb echt kampen hangen die ouder zijn als 10 jaar.
Buisisolatie zou hier ook goed werken, maar helaas zijn er heel wat buizen weggewerkt zonder isolatie, dus daar kan ik niet meer bij. Op zolder is het evht een wirwar van buizen en slecht geïsoleerd dak, dus daar nog wel winst re behalen
Tancreda4, dat is mijn probleem dus ook idd. Dus ook maar begonnen het uitgebreider zelf bij te houden.
De led lampen zijn al goed uitgelegd zag ik

Voor van die ruimtes die je maar kort gebruikt en waarbij je ms het licht snel vergeet uit te doen, heb je bv ook lichtknoppen of lampen met sensoren, die gaan dus na x tijd/geen beweging uit, en kan soms ook nog schelen (dit is niet een heel goedkope investering overigens, dus ik zou dit niet als 1e aanraden om te vervangen - gewoon de knop aan & uit drukken is net zo effectief)
Als je op zolder ongeisoleerde buizen hebt is dat zeker wel een aanrader om alsnog te doen, dat zijn ruimtes waar je vaak maar weinig tijd door brengt en dus geen extra warmte in je huis wilt brengen als evt via een aanwezige cv. Zo kun je het beste alle ongeisoleerde leidingen bekijken; in je woonkamer is een ongeisoleerde leiding misschien niet het allergrootste probleem (extra warmte naast de convectoren), maar in een halletje, douche of zolderruimte is het verloren energie en dus extra kosten voor niets. Ook een rol met glaswol tegen het zolderbeschot is opzich geen enorme investering, afhankelijk natuurlijk van hoe sjiek je de afwerking wilt hebben (de wol vastzetten met een paar balkjes of afwerken met gipsplaten en de naden nog helemaal glad stucen en schilderen).
Je schrijft dat je woonkamer vrij donker is, mocht je bv overwegen om het ooit nog eens te schilderen, je kunt ook je kamer wat lichter krijgen met bv een witte, (knal) oranje of (knal) gele muur, waardoor je ms. minder snel je lampen aan hoeft te zetten.