Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:29

MyWishMax schreef:
Ik ben weer een rondje door huis aan het doen wat er nog veranderd kan worden, met klein budget, om nog te besparen.

Nu roepen ze dat led lampen zuiniger zijn, maar hoeveel scheelt dat? Heeft het nut om lampen te vervangen? Ik heb echt kampen hangen die ouder zijn als 10 jaar.

Buisisolatie zou hier ook goed werken, maar helaas zijn er heel wat buizen weggewerkt zonder isolatie, dus daar kan ik niet meer bij. Op zolder is het evht een wirwar van buizen en slecht geïsoleerd dak, dus daar nog wel winst re behalen

Tancreda4, dat is mijn probleem dus ook idd. Dus ook maar begonnen het uitgebreider zelf bij te houden.

De led lampen zijn al goed uitgelegd zag ik :) Ik las ook je opmerking dat je de lamp in de douche en toilet vrijwel de hele dag aan hebt omdat er geen licht is, is dat echt nodig? je hebt enkel licht nodig als je er tijd doorbrengt zou ik denken, dat is toch geen hele dag ;)
Voor van die ruimtes die je maar kort gebruikt en waarbij je ms het licht snel vergeet uit te doen, heb je bv ook lichtknoppen of lampen met sensoren, die gaan dus na x tijd/geen beweging uit, en kan soms ook nog schelen (dit is niet een heel goedkope investering overigens, dus ik zou dit niet als 1e aanraden om te vervangen - gewoon de knop aan & uit drukken is net zo effectief)

Als je op zolder ongeisoleerde buizen hebt is dat zeker wel een aanrader om alsnog te doen, dat zijn ruimtes waar je vaak maar weinig tijd door brengt en dus geen extra warmte in je huis wilt brengen als evt via een aanwezige cv. Zo kun je het beste alle ongeisoleerde leidingen bekijken; in je woonkamer is een ongeisoleerde leiding misschien niet het allergrootste probleem (extra warmte naast de convectoren), maar in een halletje, douche of zolderruimte is het verloren energie en dus extra kosten voor niets. Ook een rol met glaswol tegen het zolderbeschot is opzich geen enorme investering, afhankelijk natuurlijk van hoe sjiek je de afwerking wilt hebben (de wol vastzetten met een paar balkjes of afwerken met gipsplaten en de naden nog helemaal glad stucen en schilderen).

Je schrijft dat je woonkamer vrij donker is, mocht je bv overwegen om het ooit nog eens te schilderen, je kunt ook je kamer wat lichter krijgen met bv een witte, (knal) oranje of (knal) gele muur, waardoor je ms. minder snel je lampen aan hoeft te zetten.

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:37

Mijn hele huis is wit :') hiervoor was het idd 1 muur een donkere kleur, maar zelfs met helemaal wit blijft het donkerder. S zomers heerlijk hoor, scheelt van voor naar achter echt een paar graden.

Zolder is trouwens echt loze ruimte, zo'n vlizo? Trap en je kan in het midden netbaan staan dus echt alleen opslag. Of dat zou het zijn als alle buizen niet kriskras over de vloer daar liepen. Er ligt wel isolatie, maar ik mag het niet vastmaken aan het dak... Maar die buizen ga ik wel isoleren, ja. Doodzonde want het ligt echt helemaal vol dus veel warmte die geen nut heeft.

Badkamer hoeft kdd niet de hele dag aan, maar gaat wel 1000 keer per dag aan en soms vergeet ik dat idd. Is wc en badkamer in 1 en de enige grote spiegel in huis :') iets beter opletten, heb je helemaal gelijk in. Maar wil hem sowieso ook vervangen voor een LED lamp, hij is ook niet meer helemaal heel dus stond al op de planning. Even budget optie vinden

Dank je wel! Fijn dat er zo meegedacht wordt! En alle kleine beetjes helpen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:39

Je kunt ook led lampen kopen met ingebouwde bewegingssensor. Handig op plekken waar de schakelaar op verkeerde plek of als buitenlamp. En op plekken waar je maar kort bent en je de neiging hebt om de lamp niet uit te doen als je de ruimte verlaat.

Veel gemeenten geven 60-75 per woonadres om te besteden aan energiebesparende maatregelen.
Bonnetje inscannen en opsturen.
Bedrag wordt uitgekeerd voor aankoop waterbesparende douchekop, tochstrip, led lamp etc.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:59

secricible schreef:
sorry, ik bedoelde het niet lelijk. Ik bedoelde meer te zeggen "zij doen ook maar wat en schatten maar wat en veranderen 100x per maand". Als ik zie hoe vaak ik een nieuw voorstel krijg voor een maandbedrag en hoe die bedragen uiteen liggen iedere keer heb ik niet het idee dat zij daar met goede intelligente formules zitten te werken.

Ik was ingeschat op €30,- en ben per 23 augustus naar €132,- gegaan. Ik heb om een berekening gevraagd en die kreeg ik en die klopt toch wel met de nieuwe tarieven.
Ik ga nu per maand zelf bijhouden wat ik verbruik (deed ik al) en invullen in een zelf gemaakt Excelbestandje waar mijn tarieven in staan, dan weet ik precies wat ik per maand moet betalen. Bij een tariefswijziging (die per 1 oktober weer komt) pas ik de tarieven aan en klaar.

Over augustus ben ik alvast trots :) Ik was altijd al zuinig, maar nu was mijn verbruik 79kWh (vorig jaar 85) en 4m3 (vorig jaar 7). Nog even twee maanden volhouden tot mijn zonnepanelen er liggen. Mijn airco's worden waarschijnlijk over een week of 4 geplaatst :)

MyWishMax, ik wil mijn bestandje wel naar je mailen hoor. Dan moet je alleen zelf je tarieven en leveringskosten enzo invullen. Die staan in je contract.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:18

chanicha schreef:
Op Spanje.nl staat dat Spanje de btw op gas verlaagt van 21 naar 5 procent.
Dat is heel netjes +:)+

Dat lijkt wel zo ja. Maar aan de andere kant hebben wij vandaag 54 euro toeslag gehad op onze elektrarekening. Omdat er gas nodig is om elektriciteit op te wekken. Ook Spanje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:29

tienus63 schreef:
Je kunt ook led lampen kopen met ingebouwde bewegingssensor. Handig op plekken waar de schakelaar op verkeerde plek of als buitenlamp. En op plekken waar je maar kort bent en je de neiging hebt om de lamp niet uit te doen als je de ruimte verlaat.

Veel gemeenten geven 60-75 per woonadres om te besteden aan energiebesparende maatregelen.
Bonnetje inscannen en opsturen.
Bedrag wordt uitgekeerd voor aankoop waterbesparende douchekop, tochstrip, led lamp etc.

Hier doet de gemeente niks helaas, die zijn al 9 maanden aan het nadenken of ze iets aan kunnen bieden als een energiebox oid :+ komt er eigenlijk op neer dat ze niks aanbieden. En heel stom, maar die 60/70 euro is echt wel een hoop geld voor mij. Dus moet echt 1 voor 1 en soms een maand even niks. Maar ik houd lijstjes bij wat ik nodig heb en haal als het kan steeds iets.

Nu weet ik van andere jaren dat voor mij december, januari en februari pas de dure maanden worden qua gas, dus ik heb nog heel even. :D

Cynthia82, ik heb het vanmiddag net opnieuw gemaakt op diezelfde manier. Alleen ergens doe ik iets fout, want de app komt niet overeen met mijn uitkomsten :+ Dus ergens mis ik iets in de leveringskosten denk ik. Ik kan alleen niet ontdekken wat en waar. Ik pb je even :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:51

Bij Ikea zijn de LED lampen heel goedkoop, daar halen wij ze ook altijd :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:03

Wij proberen toch nog te besparen
Hebben nu 150 kuub gas per jaar en 2400kw electra.
1 november loopt contract af.
Wij zetten nu overdag de ketel.uit en alleen voor het douchen aan
En minder verlichting
Tv op een stekkerdoos die snachts uit gaat dus geen stand-by

En hopen op zonnepanelen dat we die voor elkaar krijgen in de flat

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:13

Oh ja en de afwas minder laten draaien
Was 10graden kouder wassen..
Want mijn buren zijn van 70euro naar de 215 gegaan

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:27

Een aantal snelle bespaartips die iedereen kan toepassen zijn: opladers op een schakelbaar verdeelblok zetten en alleen inschakelen als je ze gebruikt, sowieso stekkers eruit trekken als je ze niet gebruikt. Tv echt uit zetten als je weg gaat/ gaat slapen. Led verlichting, eventueel met bewegingssensor. Buitenverlichting met bewegingssensor en schemerschakelaar of tijdklok. Gerichte, kleine led- spots ipv volledige ruimteverlichting. Met kinderen in huis zijn bewegingsmelders snel terugverdiend, zeker in de verkeersruimten.

En iets wat veel mensen niet beseffen: van warme kleuren krijg je het sneller warm. Een kamer met warme kleuren en veel stof/ dekens van gehaakte/ gebreide stof voelt warmer aan dan een koeler, glad interieur. Ook bij verlichting helpt de kleur warm wit/ 830/ 3000 Kelvin. Het branden van een kaars geeft ook gevoelsmatig al warmte.

Kleurstelling kan ervoor zorgen dat bij identieke woningen de kachel in het warme huis tot 2 graden lager kan voor dezelfde gevoelswaarde.

Buizen kan je ook al een beetje isoleren door er wollen of katoenen (iig geen brandbare!!!) dekens omheen/ overheen te leggen. Oude wollen/ katoenen kleding die te versleten is om nog te dragen is daar prima bruikbaar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:07

Kaarsen helpen idd .. in mijn studio had ik genoeg aan een blad met kaarsen ipv de verwarming aan :')

Wij hebben buiten lampen op zonne-energie, ideaal en geven verbazingwekkend veel licht. Buitenlamp naast de deur hoeft niet meer aan als we weggaan en in donker thuiskomen.

Naar kantoor ipv thuiswerken is trouwens ook aan te raden deze winter. Ik las dat dat €15 per dag scheelt..

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:10

Ik heb een elektrische deken ook aangeschaft, ben erg benieuwd maar hij ziet en voelt er erg knus en warm uit! Nu nog te warm om te gebruiken, maar denk dat ik er straks wel blij mee ben.

Heb ook een pers gekocht om van de paardenmest blokken te maken voor in de houtkachel, dan kan ik ipv 1 winter hopelijk 2 winters met het hout doen. Vriend kan binnenkort aan de slag haha. Ik ga voortaan toch de douche op werk gebruiken als ik veldwerk heb gehad, dat zal een hoop schelen.

Hebben nog geen bericht teruggehaald van de energiemaatschappij, maar de 1100 houden ze wel aan vast. Bij andere bedrijven kom ik op 800 uit, dus ondanks dat het scheelt is het 8x zo hoog!

Qua thuiswerken tja, ik werk in principe 3 dagen thuis vindt ik met de paarden ook wel fijn en als ik het huis warm krijg op hout dan is het enkel de stroom.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:13

Ik heb een hond rondlopen dus ben altijd bang dat het te veel vuur wordt. Iets met staart en vuur? :') Maar heb wel een hoop kaarsen opgespaard nu.

Mijn buitenverlichting is met een sensor die aangaat als het donker wordt, maar ook nog gewoon een schakelaar. Overdag kan ik die omzetten maar gaat hij niet aan, maar voordeel is vooral dat ik hem dus ook volledig uit kan laten en alleen maar aanzet als het nodig is. (Officieel moeten ze jn het donker continu aanblijven van de verhuurder, maar vroeger had ik honden buiten zitten dus was het niet handig en toestemming voor die schakelaar en nu gebruik ik die nog steeds) Eigenlijk staan ze altijd uit dus.

Wat grappig dat warmte ook komt van warme stoffen enzo? Kleuren wist ik wel, maar stoffen niet. Boeiend en goed excuus voor alle dekentjes die ik heb dus. Ouders hebben een veel strakker en gladder interieur en verwarming staat ook hoger anders hebben ze het koud. Maar ik dacht dat dat vooral leeftijd was haha. Zij hadden hem op 21 of 22 staan en ik 15 of 19 :=

Toch leuk al die minder voor de hand liggende dingen zeg. Daar denk je toch niet aan?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:16

Wat ook handig is al lampje in verkeersruimtes, zijn de stopcontact sensorlampjes.
Sommige kun je ook gebruiken al zaklantaarn en schakelen in bij stroomstoring.
Kosten rond €10-12, Lidl en Aldi verkopen ze vaak in deze tijd van het jaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:21

Zijn dat van die soort nachtlampjes? Ik had vroeger als kind een lampje direct in het stopcontact. Alleen dan met sensor dus?

Ik ga ook even kijken voor sensorlampen voor in de kledingkast. De normale lamp geeft eigenlijk niet genoeg licht in de kast en die andere werken op batterijen en kan je beter op juiste plek ophangen. Ook een stukje gemak. (Er hangt nu een lichtslang :+ )

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:26

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:35

Computer niet de hele dag aan laten staan scheelt ook en idd stekkerdozen met schakelaar.
Ipv een waterkoker een heet water dispenser gebruiken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:44

pmarena schreef:
Ik vraag me sowieso af hoe ze het bij ons per maand willen berekenen gezien onze meter geen communicatiemodule heeft... en ze ook geen meterstanden vragen.

Er wordt niks per maand gerekend, er wordt gekeken wat je zelf hebt doorgeven wat je verwacht jaarverbruik is. Is dat er niet, wordt er naar het standaard jaarverbruik gekeken (gemiddeld verbruik van afgelopen 3 jaar). Alles op 1 hoop en delen door 12. Dat is dan je termijnbedrag. Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk of dit bedrag klopt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:57

Heet water dispenser is juist duur. Die hebben een boiler die constant op hele hoge temperatuur gehouden moet worden om direct heet water te kunnen geven. Zeker als je alleen of met z'n tweetjes bent is een waterkoker echt een heel stuk goedkoper (meestal dan, tenzij je de hele dag thee drinkt en voor andere doeleinden constant kokend water nodig hebt). Met een waterkoker kan je veel preciezer afmeten en die heeft geen boiler die permanent op temperatuur hoeft te blijven. De waterkoker zet je alleen aan wanneer je hem nodig hebt en meestal een afgepaste hoeveelheid water.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:05

En in plaats van allerlei elektrische dekentjes (stroomverbruikers dus) kan je ook dekens over de verwarming hangen (als je geen vloerverwarming hebt) en die om je heen slaan. Heb je ook warme dekens, maar geen extra stroomverbruik. Je kan ook dekens op slecht/ niet geisoleerde leidingen opwarmen om daarna zelf te gebruiken.

Wist je dat zelfs nepkaarsen al een gevoel van warmte geven? Het gaat om het vlammetje. Je brein associeert een vlam met warmte.

Stoffen houden warmte beter vast dan gladde materialen, en ruw gebreide/ gehaakte stoffen geven vaak ook een associatie met warmte en behaaglijkheid, zeker in huis.

Mede daarom zijn ouderwetse interieurs ook vaak donker van kleur en met veel kleedjes en dekentjes. En volgestouwd, want hoe voller de ruimte is hoe meer warmte er wordt vastgehouden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:15

Ik ga straks ook weer het vloerkleed van boven halen. Eigenlijk had ik die weggelegd omdat het niet handig was, maar wel warmer aan de voeten. En ik heb er 2, dus kan al 2 plekken wat warmer aan laten voelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:24

Storm schreef:
pmarena schreef:
Ik vraag me sowieso af hoe ze het bij ons per maand willen berekenen gezien onze meter geen communicatiemodule heeft... en ze ook geen meterstanden vragen.

Er wordt niks per maand gerekend, er wordt gekeken wat je zelf hebt doorgeven wat je verwacht jaarverbruik is. Is dat er niet, wordt er naar het standaard jaarverbruik gekeken (gemiddeld verbruik van afgelopen 3 jaar). Alles op 1 hoop en delen door 12. Dat is dan je termijnbedrag. Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk of dit bedrag klopt.

Ja dat is wat je zou denken.

Ik was bezig met het maken van een lijst van meterstanden van de afgelopen jaren.
En zie dat we mails krijgen van BudgetEnergie, bvb. half juli van "hieronder vindt u de tarieven voor de maand augustus" en half augustus weer zo'n mail maar met hogere tarieven "hieronder vindt u de tarieven voor de maand september".

Dat wekt toch de indruk dat ze per maand willen berekenen wat je die maand verbruikt hebt, tegen het tarief dat die maand geldt. Ik vind het maar apart. Wij hebben begin dit jaar een vast contract afgesloten, 1 jaar vast.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:04

Ik schrik echt van sommige bedragen.. 800? 1100? Dat is toch niet reëel om van iemand te vragen? En hoe kan het zo hoog zijn? Het lijkt wel of juist mensen met weinig verbruik extreem veel gaan betalen -O-

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 06:40

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 06:56

Gitana schreef:
Spannend := ik heb zelf nog niets vernomen over veranderingen aan mijn voorschot... ben benieuwd..

De energie maatschappijen willen natuurlijk genoeg geld vangen nu om het bedrijf niet failliet te laten gaan. op zich heel logisch.
Echter met een beetje pech snijden ze zichzelf in de vingers en moeten ze volgend jaar aan iedereen mega veel geld terugbetalen op de jaarafrekening, als iedereen dik aan het besparen gaat en met dekentjes en kaarsjes gaat zitten. Ik ben benieuwd hoe dat gaat eindigen dan.

Bij de maatschappij waar wij zitten veranderen die voorschotten niet automatisch. Dat kun je zelf doen. :)

Wij betalen nu iets van 160, maar zouden eigenlijk rond de 400 moeten zitten geloof ik. Vorig jaar is onze energiemaatschappij failliet gegaan, we zouden toen eigenlijk nog veel geld terugkrijgen, maar natuurlijk nooit iets van gezien. Ik zou dus oppassen met hoge voorschotten als je bij een kleine energiemaatschappij zit (en het ook in één keer zou kunnen betalen).