Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 17:45

Slim loveslimpie want het is veel werk en als je werkt kom je daar niet meer toe. Ik ben iedere keer echt gesloopt en heb last van mijn lijf van al dat fysieke gesjouw. Leuk ik ben benieuwd wat je gaat maken.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:17

Dat ziet er lekker uit :9

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:33

Afbeelding

Zo kadootje gekregen zojuist nuttig leesvoer meteen ook.

En een vraag wat is de handigste manier om een soort van stoppelig hooiveldje zo te krijgen dat het pootbaar wordt.

De soort grond geen idee van, korrelig roodachtig en taai maar geen klei :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 17:51

Wij hebben karton gelegd (paar rollen gekocht) daarover de compost die we besteld hadden per vrachtauto er over heen gedaan (zelf kruiwagen bij kruiwagen) daar de schapencompost overheen en vervolgens de houtsnippers. Deze winter als de tuin klaar is (we eten nog volop van de tuin) want hebben weer nieuwe zaken gepland, dan gaan we weer compost vragen op de schapenboerderij en dan weer mulchen met houtsnippers.
Wij hebben een absurde opbrengst gehad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:53

Dat is voldoende om jarenoude dikke grasmat plantbaar te maken? Alleen moet ik alles met de hand kruien. Achterom met meer dan dat kan (nog) niet.

Maar karton op gras en afdekken met compost is afdoende? Of worteldoek en afdekken voor een winter?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:03

Ja, karton werkt. Liever geen worteldoek. Karton vergaat gewoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:28

Ik heb een rupsenkastje gekregen en spontaan zaten er ook 2 rupsen op mijn venkel. Een 3e is er nog bijgekomen toen in wat extra eten voor ze ging halen bij de bioboer. <3

Afbeelding
Deze kleine baby is inmiddels verveld vandaag naar zijn nieuwe kleur.

Afbeelding
Middenmaat

Afbeelding
Onze reus

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 20:31

Sizzle dat is de rups van de koninginnenpage volgens mij. Die is hier ook veel aanwezig, en wij hebben hem gekoesterd in de peterselie, voorzichtig erom heen geknipt zodat de rupsen niets zou overkomen, we hadden toch zat, en dat is toch wel kei en kei gaaf!!

Hier gaat het ook goed. We eten nog steeds volop van de tuin, de garage ligt vol met veel groeten net als de vriezer en wij komen de winter wel door. Ik had van te vore nooit verwacht dat de tuin zo'n succes zou worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:45

Ja, dit zijn inderdaad rupsen van de koninginnepage.
Ze zijn ook vaak ziek omdat ze geinfecteerd kunnen worden met sluipwespen en met bepaalde bacterien via het plantensap. Hoe jonger je ze vind hoe groter de kans op een pop.
We hebben eerder al een zieke gehad, die liep er maar slapjes bij. Deze 3 lijken voorlopig nog heel fit.
In de natuur wordt maar 1 op de 200 rupsen een vlinder.
Wortel vinden ze ook lekker. Ik denk dat ik volgend jaar nog rode sierwortel ga zetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 20:48

Heb jij en andere Sizzle ook zo genoten van jullie tuin en genieten jullie nog zo? Wij zijn stom verbaasd wat we aan opbrengst hebben, dat had ik nooit verwacht. Beginnersgeluk vast, maar wel heel erg leuk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:03

Ik zit pas in de eerste fase van het tuin opknappen hier.
Dit jaar heb ik het stukje richting de buurman „ontgonnen“. Dat ziet er nu mooi uit. Ik hoop dat sommige planten volgend voorjaar flink in de breedte gaan bodem dekken (thijm, munt, aardbei etc).
We hebben een walnoten boompje en een vijg in de tuin neergezet.
Ik ben nu bezig met een stukje dat volledig overwoekerd was met klimop en ik moet het konijnenhok nog vergroten.
Ook komen ze deze winter nog boren voor aardsonde en dan komt er een grote container midden op het „gras“ (lees: klaverveld). Dat wordt dus eerst nog een zooitje.
Pas volgende zomer hebben we alles aangepakt denk ik en dan ga ik wat meer nadenken over handige plekjes voor groente (meer jaren plan). Eerste focus is het maken van een onderhoudsvriendelijke tuin maar minder overwoekerd :D

Jouw groentetuin is geniaal geworden. Je kan goed zien dat er veel tijd en liefde in is gaan zitten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:54

Hier staat de tuin net als elk jaar op de laatste plaats :+ al gaat het dit jaar al beter dan vorig jaar.
Zo staat de kas gewoon vol onkruid omdat we daar niets aan gedaan hebben. Eigenlijk moet hij recht gezet worden want hij is door de regen verzakt in het midden.
Maar ondanks alles toch bijna 20 liter tomatensaus :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 10:54

Dank je Sizzle. Je plan klinkt goed doordacht.
Fijn Palousa_boy dat jullie 20 liter tomatensaus hebben. Vind het nog knap met al die drukte!

Hoe gaat het in Nederland met de tuinen? Is het al te koud of nat of gaat het nog goed?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:19

Gaat hier wel aardig. Meer last gehad van de droogte deze zomer dan de regen vorige week en de nachtelijke kou nu.

Maar toch opbrengst genoeg. In de kas leveren de tomaten nog steeds, evenals paprika's. Aubergines zijn wel klaar.

Buiten laten we de snijbonen nu doorgroeien tot tuinbonen, sinds half juli vinden we ze als snijbonen te hard (volgend jaar maar een ander ras proberen). Hebben nog broccoli, winterbloemkool, boerenkool, spitskool, tuinerwten, sugar snaps, winterwortel, bosui, bieten, spruitjes, koolrabi, pompoenen en venkel als herfst/wintergroente staan. Oogsten nog regelmatig een courgette.

Afgelopen week de mais geoogst, die ligt droog. Inmiddels 20 kg aardappels opgeslagen liggen en kilo's uien en sjalotten. Liters en liters tomatensaus ingemaakt, evenals courgettesoep, komkommer, peren- en appelmoes, en sperziebonen. De walnoot doet het, ondanks de droogte, ook fantastisch, er liggen al 10 kilo aan walnoten te drogen. Wij komen in ieder geval de herfst wel door :D

Komende winter moet ik de bakken vervangen. Die heb ik 2 jaar geleden gevlochten van wilgentenen (die hadden we destijds in overvloede), maar die worden nu wel heel slecht. Mooie gelegenheid voor herinrichting ook. Kan een stuk efficiënter. Nu kan ik niet met de grasmaaier tussen de bakken en het gras met de hand weghalen, is me veel te veel werk, merk ik. Er ligt een flinke stapel paardenmest te composteren en het maaien van het weiland heeft een hoop oud gras opgeleverd waarmee ik de nieuwe bakken kan gaan mulchen.

En volgend jaar wil ik overvloed aan appels en peren gaan persen tot sap. Jammer om die allemaal aan de wespen en vlinders te geven. Was dit jaar lastig dat het fruit door de warmte hoog in de (hoogstam) boom al rijpte en rotte voordat het op de grond viel.

Al met al: niet ontevreden, weer een hoop geleerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 13:44

Kaka dat klinkt heel heel heel erg fantastisch! Gaaf al die groenten en fruit.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:55

Bij mij is de tuin een beetje verwaarloosd dit jaar. Ik had flink wat plannen maar mijn gezondheid werkte niet mee. Heel veel is dus mislukt en we hebben veel te weinig uit de tuin kunnen eten.

Gelukkig zijn we nog niet klaar en is er nog zat te oogsten dit jaar. Voor vanavond bietjes en aardappel uit de tuin denk ik. En gisteren heb ik rode kool gegeten.

We hebben wel veel appels van onze jonge bomen dit jaar. Dus Dennis gaat cider maken. En we zijn enorm verrast door de peer Doyenne de Merode. Echt, we hebben nog nooit eerder zulke lekkere peren gegeten!

Onze spaghetti pompoen oogst staat momenteel op 24 stuks van twee planten... En ik heb nog een plant te gaan. Ik verwacht daarmee tegen de 40 te komen. De naaktzadige pompoen geeft ons volgens mij 6 flinke vruchten. De rest van de pompoenen heeft niet veel gedaan. Met name door slakken vraat aan de jonge planten.

De courgette leek klaar voor dit jaar maar die heeft dankzij de regen weer een opleving en is opeens weer aan het produceren.

Dit jaar heeft de aardbeimaïs (popcorn variant) het ook voor het eerst goed gedaan dus die wil ik vanmiddag gaan oogsten. Ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik die het beste kan bewaren/verwerken.

In mijn wilde bloemen weide staat nu al de pastinaak in het zaad. Dus die wil ik ook oogsten en de zaden voor volgend seizoen gebruiken in de hoop dat ik ook pastinaak kan gaan oogsten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 14:36

Malenka wat balen dat je gezondheid e in de steek liet. Sterkte.
Wat is jullie spaghetti pompoen oogst? Nog nooit van die naam gehoord. Wat is de relatie met spaghetti, want ik ben daar zo dol op.

Je eet nog nog veel vanuit je tuin→ leuk→ doe je goed.

En vanmiddag heb ik zaad van de stokrozen die ik cadeau heb gehad gezaaid her en der. HEt zijn roze en witte, en ik hoop zo dat ze het gaan doen!!

Sizzle kwam vast door jouw opmerking van "liefde voor de tuin", want dat klopt die hebben we inderdaad, MAAR ik denk zonder de mest van de schaapjes van Palousa_boy en Lizy had alles het wellicht niet zo goed gedaan. Dus hopelijk mogen we deze winter weer komen (kijk Palousa_boy lief aan) voor een lading kak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:42

Liefde komt UIT de maag _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 14:44

Sizzle schreef:
Liefde komt UIT de maag _O-

en gaat door de maag _O- :)F

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:18

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:25

Holy spaghetti: 44 stuks :wow:

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:29

Dat is bijna een heel jaar, 1 pompoen per week +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 20:31

Zonder dat je een gezin met kinderen hebt, krijg je dit nooit op in een jaar. Maar weggeven is ook leuk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:41

Ik ga kijken of ik kan ruilen of anders verkopen via de lokale voedsel coöperatie.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:41

Onze wortelen uit de tuin, slaan wit uit.
Kunnen we deze nog eten?

Afbeelding

Er zitten er nog een paar in de grond. Kan ik deze ook invriezen?