Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 06:59

Ik kreeg afgelopen weekend mijn eindafrekening van afgelopen jaar. Krijg 874 euro terug :oo :):)

Ik betaalde 125 euro per maand. Als je de teruggaaf er vanaf trekt had ik dus eigenlijk maar 54 euro per maand hoeven te betalen. (Tussenwoning jaren '70, 110 m2)

Nu stond er in dezelfde mail dat ze met mijn verbruik van het afgelopen jaar en de nieuwe tarieven hebben gerekend en uitkomen op een nieuw maandbedrag van 135 euro per maand.. Dus van 54 naar 135 euro per maand, het zijn nog prima te betalen bedragen maar de stijging is procentueel gezien wel heftig |o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:36

1250 :oo dat is bijna mijn netto inkomen. Dan kan ik mijn hypotheek al niet meer betalen. Laat staan de rest. 8)7 Ik ga ervan uit dat er een naar verhouding ook stevig inkomen bij hoort maar dan nog %)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:38

Hou mijn hart vast als mijn contract afloopt over 2 jaar. Heb nu 60 euro in de maand voor gas en elektriciteit. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:55

karrij schreef:
Was gister bij een klant van mij, woont in een machtig mooi maar ook machtig groot huis, gaat van een voorschot van 550,00(ja echt) naar 1250 euro per maand :(:)
Wow dat is bijna mijn halve maand salaris

Maar met zo'n bedrag kan het haast niet anders dan dat ze nergens op letten, gewoon in elke ruimte de verwarming dag en nacht vol aan hebben en elke dag een half uur douchen, niet? Ik denk dat je daar zelfs in heel grote huizen prima onder kan blijven als je isoleert en niet onnodig stookt.

verootjoo

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:21

Ik heb ontdekt dat wij ook gas verbruiken als we op vakantie zijn, de verwarming niet aan staat en we geen warm water gebruiken.
Klopt dat? Of is er dan iets met onze ketel? Of gebruikt die ‘in rust’ ook wat gas?
Het is niet veel hoor, nog geen kuub per dag, maar het viel me wel op.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:23

Ik zat hier ook al te kijken, ik verbruik ook als ik er niet ben toch 0,2 kuub per dag en vroeg me af waar dat vandaan komt.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:26

Wij verbruiken een kwart minder gas dan vorig jaar, maar mogen toch 100 euro per maand meer gaan neerleggen... -O-
Wordt wel een duur grapje zo.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:39

verootjoo schreef:
Ik heb ontdekt dat wij ook gas verbruiken als we op vakantie zijn, de verwarming niet aan staat en we geen warm water gebruiken.
Klopt dat? Of is er dan iets met onze ketel? Of gebruikt die ‘in rust’ ook wat gas?

Hebben jullie een ketel met een waakvlam? Dan kan het kloppen dat er nog verbruik is. Overigens vind ik 1 kuub per dag een behoorlijk verbruik hoor. Mijn verbruik zonder verwarming, dus alleen douche en afwas, komt op 0,25 kuub per dag. En in de periode dat ik met vakantie was was het verbruik 0.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:48

Onze ketel lijkt soms ook gas te verbruiken terwijl we weg zijn. En een waakvlam hebben we niet.
Mini-lekkage? Meter die niet goed is afgesteld? Ik heb echt geen idee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:48

Alvaron schreef:
verootjoo schreef:

Hebben jullie een ketel met een waakvlam? Dan kan het kloppen dat er nog verbruik is. Overigens vind ik 1 kuub per dag een behoorlijk verbruik hoor. Mijn verbruik zonder verwarming, dus alleen douche en afwas, komt op 0,25 kuub per dag. En in de periode dat ik met vakantie was was het verbruik 0.

Het is geen 1 kuub, ik heb net gekeken en het is 0,18m3 per dag.
Misschien hebben we idd een waakvlam.
Wij gebruiken heel veel gas, maar dat zit hem vooral in de verwarming. Vanaf mei/juni is die uit en dan stort het verbruik naar beneden. Wij hebben een moeilijk huis om goed te verwarmen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:55

Petra_O schreef:
Het was deze winter wel een beetje bikkelen, maar ik heb het hele jaar maar 726 kuub gas gebruikt in een grote tussenwoning met gedeeltelijk enkel glas.

Wat knap!

Ik heb vanaf september tot nu 800 kuub gebruikt. Nu zitten we in de warmere maanden dus ik hoop onder de 1000 te blijven. Contract is berekend op 1400. Dus ik hoop op een teruggave :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:19

Alvaron schreef:
verootjoo schreef:

Wij hadden eerst een ketel die 60 liter water continue warm hield als buffer, had je meteen warm water als je eender waar in huis de warmwaterkraan opendraaide.
Dat verbruikte nogal wat. Dat was het ons eerlijk gezegd niet waard.

Nu de nieuwe CV doet dat niet meer, en we hebben de verwarming compleet uit gezet vanaf half april.
Als het iets te fris werd dan even de airco aan op verwarmen, en ja, dat scheelt best nog een heel stuk.
We verbruiken momenteel voor enkel warm water en koken nog een 12 kuub gas per maand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:31

Wij zitten dit jaar op 97 kuub gas (jan-juni), maar dat vind ik nog vrij veel omdat we niet meer stoken op gas, dus dat is vrijwel alleen douchen en warm water uit de kraan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:27

Marcella schreef:
Hou mijn hart vast als mijn contract afloopt over 2 jaar. Heb nu 60 euro in de maand voor gas en elektriciteit. :=

Weet je ongeveer wat je verbruik is, dan kan je een inschatting maken hoeveel de prijs omhoog zal gaan zodat je er rekening mee houden?

Mijn gasverbruik voor 2022 is tot nu toe 252,87m3, maar we zijn net over de helft van het jaar dus het zal nog wel omhoog gaan.
Per maand betaal ik nu 90 euro, mijn verbruik is daarbij gemiddeld:
36,12 m3 gas per maand
94,14 kwh stroom per maand

Oftewel, mijn verbruik vanaf januari tot nu eind juli is totaal
252,87 m3 gas
659 kwh stroom.

Tot begin van dit jaar betaalde ik voor ongeveer hetzelfde gebruik 42 euro per maand. Maar goed ik woon ook alleen, ben best wel zuinig etc.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:15

Betreffende gas is alleen voor koken is zo'n 9/10 kuub per jaar. Ze wilde mij dit jaar na de afrekening naar 35 euro per maand zetten, maar heb gezegd hou maar zo.

Kreeg zo'n 250 terug van dit jaar.

Blokverwarming voor de rest en daar kreeg ik zo'n 300 euro van terug dit jaar. En daar betaal ik 80 euro per maand van.

Krijg liever terug dan ik moet bij betalen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:28

Ik hou m'n hart vast idd. Ik zit nu nog best gunstig volgens mij, als ik iets anders wil vind ik alleen maar duurdere versies. Of het moet een bedrijf zijn die ik te klein en teveel risico vind. Ik blijf daarom nog wel bij eneco. Ben daar 1 juli iets naar beneden gegaan. Betaal nu net geen 1.50 voor gas. Maar ja, hoe lang nog...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:09

Tot nu toe heb ik 243 m3 gas verbruikt in 7 maanden. Netjes vind ik zelf
Ik heb het contract afgesloten op een verbruik van 600m3. Wat zou bijvoorbeeld een goede schatting zijn voor een woning tussen de huizen ingebouwd?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:33

Mijn situatie: tussenwoning jaren 50, 1 persoons huishouden, afgelopen 2 jaar volledig thuiswerken. Verbruik:
- 2019: 485 m3
- 2020: 420 m3
- 2021: 413 m3
- 2022: 163 m3 tot op heden

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:44

Tancreda4 schreef:
Ik hou m'n hart vast idd. Ik zit nu nog best gunstig volgens mij, als ik iets anders wil vind ik alleen maar duurdere versies. Of het moet een bedrijf zijn die ik te klein en teveel risico vind. Ik blijf daarom nog wel bij eneco. Ben daar 1 juli iets naar beneden gegaan. Betaal nu net geen 1.50 voor gas. Maar ja, hoe lang nog...

Ga toch eens kijken waarom ik bij Eneco zo veel meer betaal. Wel gek. Of heb je nog een vast tarief?
Wij hebben dit jaar tot nu toe 1150m3 verbruikt :=
Leuk.... Volledig geïsoleerd, energieklasse A huis. Wel vrijstaand en groot.
Gelukkig compenseren de zonnepanelen flink.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:13

Wij ook 972m3, ondanks veel houtkachel aan in de winter. Wel een oude luchtverwarmingsketel en vijf mensen in huis dus veel douchen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:31

Ik verbruik in mijn eentje / 1.5 rond de 1100-1200 m3 per jaar. Geen goedkoop huis qua bouw (90% is buitenmuur) en niet goed/slecht geïsoleerd. Sinds dit jaar ben ik wel meer op gaan letten en korter douchen is dus oa iets dat veranderd is. Grappig dat dat ook meteen merkbaar is. De grootste koude muur is afgelopen winter geïsoleerd en de vloer wil ik vanaf onder aankomend jaar ergens proberen te doen. Haal zo nu en dan erg fijne tips uit dit topic :j.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:24

Van januari tot en met juni hebben we 242 m³ gas en 1645 kwh gebruikt. Ook hebben we 1056 teruggeleverd al met al zouden we nog steeds geld terug moeten krijgen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:25

Ons gasverbruik dit jaar tot nog toe is 968m3, niet eens slecht geisoleerd, maar ook groot en vrijstaand.

Leverancier verwacht dat we op een 1600m3 voor het hele jaar gaan uitkomen.
Klinkt veel, maar als je bedenkt dat we van haast 3500m3 komen, door de vorige bewoners wel te verstaan :=

Huis had een voorlopig label D, maar wij hebben dat (nog) niet laten aanpassen na het plaatsen van de zonnepanelen e.d. aangezien we geen verhuisplannen hebben.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:59

Wij hebben sinds eind april zonnepanelen en een nieuwe leverancier. Sindsdien dit verbruik:
1897 kwh teruggeleverd
34 kuub gas verbruikt
Totaal kosten -420 euro tot nu

Volgens mij bouwen we zo meer dan genoeg buffer op voor de wintermaanden gelukkig.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:27

Maris schreef:
Betaal je bij een variabel contract elke maand een ander tarief ?

De leverancier mag het zelf weten als dat in de algemene voorwaarden staat (en dat staat er). Normaal gesproken passen de leveranciers 2 keer per jaar de prijzen aan, maar nu mag het vaker. De leverancier waar ik werk heeft het in mei voor het laatst gedaan.