[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:50

Ik vind het leuk om een beetje te kijken ter inspiratie ik vind jullie project zo leuk <3

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:01

Oooh Mer, die laatste advertentie, wauw! Dat zou zeker een enorm gaaf aanrechtblad zijn.

Ik vind het project ook heel gaaf, er spreekt zoveel liefde en toewijding uit!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 18:29

En ik wordt dan weer heel blij van jullie lieve berichtjes. <3

Net even genieten van de zon in de tuin.
Afbeelding

Morgen gaan we moestuinbakken aanleggen!
**\O/**

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:35

Mooi werk hoor en ik zou ook wel willen maar... ben weer de hele dag bezig geweest met palen en gaas zetten voor de wolvenaanvallen die hier nu dagelijks grote slachtingen aanrichten binnen een paar km om ons heen. Ik word echt wanhopig en weet niet meer wat te doen, zo onveilig voel ik me voor mijn dieren!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 18:39

Wat ontzettend naar Josien. Sterkte.

Bij ons zijn er nog geen officieel bevestigde meldingen. Al zijn er wel meerdere mensen die ze hier gezien zouden hebben en is dat niet heel onwaarschijnlijk. Ik hoop dat het nog even duurt zodat we op ons gemak de omheining kunnen verbeteren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:54

Ja dat zou fijn zijn. En sorry, dit hoort ook niet in jouw topic maar ik besefte me even dat ik nauwelijks toekom aan de leuke dingen, tuin en zo...Frustratie dus!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 22:17

Geen probleem wat mij betreft. Soms moet het gewoon even.

Ik kom er zelf helaas ook te weinig aan toe. Maar bij mij is het mijn gezondheid die de beperkende factor is. En net als de wolven levert dat dan soms zo veel beperkingen op dat je haast met niets anders bezig bent. Even ventileren kan dan best fijn zijn. Zeker als je met iets wordt geconfronteerd dat je (tijdelijk) niet meer kan.

Meestal doe ik dingen in de tuin alleen. En dit kan ik dus niet alleen. Het is gewoon te veel. Maar mijn man gaat be morgen helpen waardoor het wel kan. En dan kan ik gaan zaaien! :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:00

Ja, je moet je toch aanpassen aan wat wel wil en kan natuurlijk. Als het lukt om daar tevreden en gelukkig mee te zijn, is dat heel fijn. Dan kun je genieten. Maar soms lukt dat even niet en hoop je dat het niet te lang duurt en je weer kunt zien wat er allemaal wel is. Dat leren is best een klus! Mooi weer en lekkere voorjaarsgeuren helpen daarbij zeker. Dus veel geluksmomentjes morgen gewenst!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:21

Wat heerlijk als je zo kunt wonen, vooral wat je zegt over weinig licht vervuiling, ik kan daar ook zo van genieten!! Het wordt nu echt lekker weer de komende week, hopelijk doet de zon ook wat voor je gezondheid!!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 20:55

Geluksmomentjes... Dat is gelukt. :D

Inmiddels heb ik 7 moestuinbakken langs het pad van de oprit naar de voordeur. *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb heerlijk in de zon kunnen zitten. En als dat in de buurt van de track is komen de paarden dan ook heerlijk met me mee uitrusten. <3

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar werden alle narcissen door slakken opgegeten. Dit jaar niet!

Afbeelding

Van een lieve wijkgenoot kregen we dit kratje met beugelflessen. Goede flessen om de cider in te bottelen.

Afbeelding

Ik geniet enorm van de kipjes. Ze worden steeds tammer. Alleen zijn ze zo klein dat ze door mijn provisorische hekje komen. :')

Afbeelding

En in de tuin hebben we nu ook eindelijk een takkenril. Dat moest ook wel want de hagen beginnen flink te produceren. Ik heb er gelijk het een en ander aan gehangen en er een ligger bovenop gemaakt. Een mooie plek voor een nieuwe klimplant!

Afbeelding

Versiersel... Want waarom niet?
Afbeelding

Afbeelding

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:11

Dt ziet er allemaal weer heel mooi uit! Goed gebruik gemaakt van het heerlijke voorjaarsweer zie ik.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 22:48

Zeker! En het leuke is dat het allemaal bij elkaar gespaard materiaal is. De composiet planken van de bakken komen van een klein tuincentrum dat ging sluiten en restanten verkocht, de balkjes in de hoeken zijn restanten van afvalhout, de compost is de paardenmest en strooisel compost waar ik vorig jaar pompoen op had staan, de kastanje palen waren over bij iemand bij ons aan de overkant in het project, vogelhuisjes heb ik deels bij acties van IVN en dergelijke gewonnen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:03

Dat ziet er leuk uit!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 01:05

Lekker bezig geweest hoor ! die takkenrillen trekken altijd beestjes aan.
Heb ze hier ook liggen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 07:53

Wat een paradijs! Anders kan ik het echt niet omschrijven.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 22:42

Wauw super gaaf!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 15:32

<3 het is zo leuk om jullie positieve reacties te lezen. Het doet me realiseren hoe bijzonder het is dat ik dit kan doen en ook dat er meer mensen zijn die de kleine verbeteringen zien en waarderen.

In de tussentijd heb ik ook weer geweldig leuke dingen mogen meemaken. En ook mindere natuurlijk. Het hoort er bij denk ik.

De rust van de nacht. En een heerlijk huis. <3

Afbeelding

De kipjes beginnen goed te leggen. Hier het verschil in eitjes. De 'grote' van onze zeker 12 jarige gewone kriel en de kleine van een van de nieuwe serama's.

Afbeelding

We haalden mijn mooie godslamp uit de opslag. Ik ben niet gelovig. Maar deze lamp vind ik zo ontzettend prachtig!

Afbeelding

Afbeelding

We verkochten onze off-grid stroom set aan een bomen kweker. Tha, dan kan ik natuurlijk niet anders dan ook boompjes in de deal meenemen. :D Dus nu hebben we de eerste step overs in de tuin staan.

Afbeelding

Brandnetels komen op en dus is het tijd voor de eerste brandnetelsoep van het jaar!

Afbeelding

Omdat ik besloot om dit jaar meer te richten op het maken van kruidenthee mixen kocht ik een droogoven. Die moest natuurlijk wel uitgetest worden op een zonnige dag! Het resultaat was prima. Een grote pompoen past nu in een klein bakje. Ik denk dat ik op deze manier ook gewoon groente ga drogen voor in soep e.d. het kost stroom tijdens het drogen. Maar met 25 zonnepanelen redden we dat wel. En de opslag neemt veel minder ruimte in en kost geen stroom.

Afbeelding

Voor de school bij ons achter sleepte ik een schoolmoestuin pilot van IVN binnen. Daardoor konden we er deze prachtige moestuin aanleggen. Inmiddels zijn de kinderen heerlijk elke week aan het tuinieren!

Afbeelding

Ik heb weer heerlijk gekookt voor vrienden. In elk van de zes gangen minimaal 1 ingrediënt uit de tuin. :D

Afbeelding

Ondanks dat ik heel erg mijn best doe om heel goed voor mezelf te zorgen en op mijn grenzen te letten ga ik er nog geregeld overheen en ga dus ook achteruit. Toen ik deze rolstoel kon krijgen moest ik wel even slikken. Maar we zijn hem wel op gaan halen. Hij is vooral bedoeld om uitstapjes minder zwaar te maken.

Afbeelding

We voegen meer en meer structuur aan in de tuin. Na de takkenril en stukjes pergola nu ook deze staanders op kunnen halen. Voor dit jaar heb ik er bonen bij gezaaid. En ze in potten gezet zodat ik ze indien gewenst op een andere plek kan zetten.
Afbeelding

En vandaag kon ik nog wat overgebleven schapenhek krijgen. Dus binnenkort breiden we het hek ook weer uit. Ik hoop eigenlijk dat we een stuk tuin af kunnen zetten zodat Daran lekker buiten kan liggen zonder dat ik hem de hele tijd in de gaten hoef te houden.

Afbeelding

Het eerste kampvuurtje van dit jaar is ook een feit!
Afbeelding

Zaden komen op, ik rust heel erg veel uit en krijg dan meestal gezelschap en ik geniet van alle bloemen op het terrein. Bijna dagelijks is er wel iets nieuws te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook een abrikoos vol met vruchten dit haar! Ik hoop enorm dat ze goed rijpen.
Afbeelding

Voor Groene Buur heb ik plantjes uitgedeeld in de wijk. Super leuk want ik kon rustig zitten, met mensen in gesprek over tuinen, ze voorzien van advies en blij maken met prachtige planten. Uiteindelijk mocht ik zelf ook nog wat planten meenemen en heb ik maar gelijk een ruil/deeltafel gemaakt in onze berm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een collage van de tuin. Want het is al zo veel...

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat foto's van mijn korte reisje Denemarken. Daar was het past echt stil en helder... Wat is het hier dan lawaaierig. :o
Afbeelding

Hopelijk binnenkort ook weer meer van het huis.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:22

Wat gaaf!! Jullie maken er wel iets heel moois van!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:16

Wauw wat een mooie update! Prachtig plekje hebben jullie toch.

Wel even slikken van de rolstoel, ik begrijp dat je nooit meer beter kan worden? Het wordt dus altijd minder?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:26

Wat mooi en wat heb je al veel tuin zeg! Dat idee van een droogoven spreekt me erg aan, daar had ik nog nooit aan gedacht. Een diepvriezer is wel handig maar ook kwetsbaar natuurlijk.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:53

Die avond/nachtfoto is geweldig! Wat een prachtige plek <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 18:08

Muga, dankjewel!

Mer, ik hoop dat het stabiliseert. Genezen zal het inderdaad niet. Maar stabiliseren kan alleen als ik binnen mijn belastbaarheid blijf en dus niet door de pijn en vermoeidheid heen duw. De rolstoel is hopelijk echt alleen nodig bij dingen waarvan ik weet dat ze anders te belastend zijn. Zoals een dag naar een beurs, dierentuin of museum.

Josien, heel veel tuin! :D Ik heb ook pas opgemeten hoe lang mijn zacht fruit rij is en die komt al op 20 meter. Over de droogoven kan ik verder helaas nog maar weinig ervaring delen. Dit jaar is het haar van uitproberen.

Ceetje, dankjewel. Ik zie dat als ik savonds laat de paarden nog ga voeren. <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:11

Droogoven is super heb een slagje kleinere van wartmann en beste aankoop ooit.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:25

Misschien een rare vraag. Maar op termijn willen wij een laurierheg uit onze tuin halen. Bestaat uit 4 of 5 hele volwassen struiken. Denk je dat daar bij jullie in de wijk misschien interesse voor is? Ergens doet het pijn aan m'n hart om hem gewoon weg te halen. Maar hij wordt te breed voor onze tuin...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:59

Muga schreef:
Misschien een rare vraag. Maar op termijn willen wij een laurierheg uit onze tuin halen. Bestaat uit 4 of 5 hele volwassen struiken. Denk je dat daar bij jullie in de wijk misschien interesse voor is? Ergens doet het pijn aan m'n hart om hem gewoon weg te halen. Maar hij wordt te breed voor onze tuin...

Je kunt laurier heel makkelijk heel kort afzagen, dan loopt hij weer uit en is (eerst) weer klein. Ik weet niet of je dat wilt natuurlijk, maar volwassen struiken zijn wel moeilijk uit te graven denk ik zo. (maar je vraag was niet aan mij...sorry)