[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:05

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:25

Jammer Cerilene dat het tegenviel. Als het niet goed voelt, dan niet doen! Jullie droomhuis komt vast nog wel voorbij.

Spannend Solleke dat is al snel!

Onze kopers hebben vandaag om uitstel gevraagd. Het is nog steeds niet bekend of ze een hypotheek kunnen krijgen. Dit ligt nu ter goedkeuring bij de kredietcommissie die maar eens per week samenkomt. We hebben ze nu uitstel verleent tot 3 juni 16:00 en dan willen we in ieder geval een ja of een nee horen voordat we verder uitstel geven om alles rond te krijgen. Zucht.. wat een ellende eigenlijk een huis verkopen..

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:33

Flore schreef:
Jammer Cerilene dat het tegenviel. Als het niet goed voelt, dan niet doen! Jullie droomhuis komt vast nog wel voorbij.

Spannend Solleke dat is al snel!

Onze kopers hebben vandaag om uitstel gevraagd. Het is nog steeds niet bekend of ze een hypotheek kunnen krijgen. Dit ligt nu ter goedkeuring bij de kredietcommissie die maar eens per week samenkomt. We hebben ze nu uitstel verleent tot 3 juni 16:00 en dan willen we in ieder geval een ja of een nee horen voordat we verder uitstel geven om alles rond te krijgen. Zucht.. wat een ellende eigenlijk een huis verkopen..

geloof mij een huis kopen is ook niet alles.
Mijn hypotheek was pas rond precies een week voor de overdracht.. We voelden ons ook zo schuldig tegenover de verkopers want we konden hen ook geen zekerheid bieden.
Wij hebben 2 keer uitstel moeten vragen omdat de bank zo verdomde moeilijk deed.
Maargoed afgelopen vrijdag de sleutel gekregen en zijn nu lekker aan het schilderen, verder hoeft er ook niets te gebeuren dus aankomend weekend gaan we over :D

Voor de nieuwschierigen, mijn vriend en ik hebben dit appartement gekocht:
http://www.funda.nl/koop/zeist/appartem ... odlaan-31/

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:27

Cerilene_ schreef:
Er staan nog 2 huizen te koop die voor ons qua vp net boven budget vallen, maar die staan al wat langer te koop (6 en 8 weken), dus die vp kan mss wel wat omlaag.

Noem je 6 en 8 weken lang te koop?? }:0
Eh jeetje...dat noem ik pas "net in verkoop".
Meeste huizen staan wel even te koop gemiddeld 4 tot 6 maand heb ik mij laten vertellen...

Sonja_vR

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:30

In Bepaalde regio's gaan bepaalde type huizen op het moment al weer aardig hard.
Hier is 6 a 8 weken ook nog steeds heul kort.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:37

Hihi, ja hier is dat lang hoor, ten minste voor dit segment/type huis in goede staat hier.
Meeste wat we langs zien komen is met 2/3 weekjes wel verkocht onder voorbehoud. Helaas...
Huis waar we vandaag keken stond erop sinds vorige woensdag ofzo. Dit was de tweede kijkdag (gister de eerste) en er waren 5 geïnteresseerde stellen in het kleine uurtje dat wij er geweest zijn, er was ook al geboden.
En dit is dus al een dorp net buiten de stad waar we nu kijken.
Hier is het nl nog gestoorder en gaat alles in goede staat in de gewilde buurtjes boven de vp weg binnen enkele weken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:09

Revanches schreef:
Cerilene_ schreef:
Er staan nog 2 huizen te koop die voor ons qua vp net boven budget vallen, maar die staan al wat langer te koop (6 en 8 weken), dus die vp kan mss wel wat omlaag.

Noem je 6 en 8 weken lang te koop?? }:0
Eh jeetje...dat noem ik pas "net in verkoop".
Meeste huizen staan wel even te koop gemiddeld 4 tot 6 maand heb ik mij laten vertellen...

Hier zijn ze na 6 dagen verkocht! Dus 6 tot 8 weken is hier ook lang.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:35

Lastig is dat hè, als huizen zo snel gaan, of dat er toch nog te veel haken en ogen aan zitten.
Hopelijk komt er snel een fijn huis op jullie pad!

Wij hebben vrijdag de sleutel gekregen, al druk aan het behang afkrabben, rommelen en mijn vader is de woonkamer aan het witten.
We zijn er ontzettend blij mee, kan niet wachten om te gaan inrichten en verhuizen! Minpuntje is dat de koelkast stuk is, die heeft bijna 2 maanden uitgestaan en koelt nu niet, de vriezer doet het wel. Gelukkig hebben de verkopers het gelijk opgepakt en komt er donderdag een monteur.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:51

Jeetje zeg wat gaat dat snel inderdaad!

Hier in de flat staan meerdere appartementen echt al maanden te koop, sommige zelfs jaren!
Pas 2 verkocht, 1 ivm faillisement van de eigenaar en 1 ivm overlijden.
Beiden zijn dus heel goedkoop van de hand gegaan (en waren wel in heel slechte onderhoud staat) maar echt bevorderlijk voor de verkoop van de rest is het niet...

Wat is jullie ervaring met een bieden vanaf prijs?
Gaan huizen dan sneller?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:54

Nee.. niet wat ik hier meegemaakt hebt. Een stel uit de straat is zelfs gezakt met hun bieden vanaf/ vaste koopsom prijs.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:14

6 tot 8 weken lang. Hihi. De huizen waar ik tot nu toe naar gekeken heb staan of al minstens een jaar te koop, of al vanaf 2013 of al leeg vanaf 1993 :D . En dan loopt het nog niet hard met de kijkers. :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:38

Wij hebben op dit moment een hypotheek van 157.000. Nu is er de afgelopen jaren veel veranderd in onze contracten en kunnen we nog een hypotheek opnemen van 78.000
Stel wij willen verhuizen en kunnen gewoon spaargeld bijleggen, kunnen we dan onze huidige hypotheek meenemen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:40

Hangt van de hypotheek af. Wij hebben het wel twee keer gedaan omdat toen de rente weer verder was gestegen. Dit keer kan het absoluut niet trouwens.

Maar de vraag is wil je het met de huidige extreem lage rente (las net dat 2 jaar vast onder de 1 % is gedoken inmiddels).

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:49

karuna schreef:
Hangt van de hypotheek af. Wij hebben het wel twee keer gedaan omdat toen de rente weer verder was gestegen. Dit keer kan het absoluut niet trouwens.

Maar de vraag is wil je het met de huidige extreem lage rente (las net dat 2 jaar vast onder de 1 % is gedoken inmiddels).

Maar we hebben dan geen keus toch? Sorry als ik echt wat doms zeg, ik heb er weinig verstand van :')/
Als we een nieuwe hypotheek afsluiten voor het kopen van een huis krijgen we een hypotheek van 78.000. Dus we kunnen alleen verhuizen als we onze huidige hypotheek mee kunnen nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:55

Geen idee hoe dat zit. Maar de belangrijkste reden dat ik nu niet kan meenemen is dat ik te weinig geld krijg om de hypotheek te kunnen betalen. Met het geld als salaris had het gekund. Als allimentatie niet.

Ik kan me voorstellen dat meenemen jullie probleem niet oplost omdat het gaat om het bedrag per maand dat je moet gaan betalen. Dat moet passen bij een acceptabel en geloof zelfs wettelijk vastgesteld percentage van je inkomen. Als je daarover heen gaat is het pech maar meer krijg je niet.

Daar loop ik nu ook tegenaan omdat allimenatie 12 jaar loopt. Al zou ik een hypotheek in 10 jaar willen en kunnen betalen. Ze kijken naar de periode na 12 jaar ook en daardoor is mijn bedrag behoorlijk laag wat ik kan lenen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:58

Dus jullie inkomen is nu zodanig dat als je nu een nieuwe hypotheek af zou sluiten maar 78.000 mag lenen?

Zou eens vrijblijvend naar een adviseur gaan. Je spaargeld kun je er gewoon bijleggen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:00

Sammie schreef:
Dus jullie inkomen is nu zodanig dat als je nu een nieuwe hypotheek af zou sluiten maar 78.000 mag lenen?

Zou eens vrijblijvend naar een adviseur gaan. Je spaargeld kun je er gewoon bijleggen.

Ja zo is het inderdaad, we komen net vanochtend bij de adviseur vandaan en toen we thuis kwamen vroegen we ons ineens af hoe dat nou precies zat :Y)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:18

Als je nu maar 78.000 kunt lenen, dan kun je niet een hypotheek van 157.000 meenemen. Het 'meenemen' van je hypotheek slaat alleen op de vorm (Aflossingsvrije hypotheek dmv het overgangsrecht) en eventueel je rente. Je kunt niet 157.000 aan hypotheek overzetten op een nieuwe woning als je huidige leencapaciteit maar 78.000 is. Of je moet 157.000 -/- 78.000 aan eigen geld hebben.

Twee jaar voor 1% is leuk, maar als jij een rente van 2 jaar neemt op je hypotheek, toetst de bank op de wettelijke toetsrente van 5% ;) En dan kun je minder lenen dan als je 10 jaar tegen 2% neemt.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:10

Even een korte update:
Makelaar belde om te zeggen dat als wij met ...... bedrag akkoord gaan we een overeenkomst hebben.
Ik heb gevraagd om het op mail te zetten met tegenbod en voorwaardes.

Makelaar gaat dit naar de verkopers sturen en daarna krijgen wij een officieel tegenbod via mail en kunnen we de koopakte gaan regelen.

Me vriend gaat het even laten bezinken en we hebben het er vanavond over en gaan morgen met de hypotheekverstrekker praten over hoe en wat.
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 25-05-16 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:18

Mjetterd schreef:
Sammie schreef:

Ja zo is het inderdaad, we komen net vanochtend bij de adviseur vandaan en toen we thuis kwamen vroegen we ons ineens af hoe dat nou precies zat :Y)

Zoek anders gewoon nog even contact met de adviseur of 78.000 de totale leen capaciteit is , of dat je 78.000 bovenop het bedrag van je huidige hypotheek kunt lenen.

Als 78.000 de totale leencapaciteit is dan zul je je huidige hypo idd noet kunnen menemen .
Maar als de 78.000 er bovenop komt is het een heel ander verhaal natuurlijk.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:03

Vrijdag eindelijk weer een bezichtiging gepland.. Ben benieuwd

Waar wij iets willen kopen staat er op t moment ook erg weinig leuks (en betaalbaars), maar hoop dat t binnenkort toch eens gaat lukken..

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:08

Ik ben een beetje aan het balen hier. Net contact gehad met de hypotheekadviseur en die zegt dat het beter is als ik tot de nieuwe jaarpopgave wacht. Anders wordt mijn loon van 2016 niet meeegenomen (en in 2013 heb ik nauwelijks iets verdiend).
Nu dus nog een paar maanden langer wachten dan gedacht :s

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:08

Sonja_vR schreef:
Mjetterd schreef:

Zoek anders gewoon nog even contact met de adviseur of 78.000 de totale leen capaciteit is , of dat je 78.000 bovenop het bedrag van je huidige hypotheek kunt lenen.

Als 78.000 de totale leencapaciteit is dan zul je je huidige hypo idd noet kunnen menemen .
Maar als de 78.000 er bovenop komt is het een heel ander verhaal natuurlijk.

Nee het gaat echt over een hypotheek van 78.000. Niet bovenop onze huidige hypotheek.
Ik had een 40uur contract en nu een 0 uren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:33

Achso.. duidelijk.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:32

wij hebben ons droomhuis bezocht vandaag..
even een vraagje aan jullie wat is nu normaal om te bieden onder de vraagprijs??