[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:10

Welke rompslomp dan? Ik ben oprecht geïnteresseerd :j
Een gratis handtekening hoeft ook niet? Alleen een handtekening is wel nodig en ik geef aan die dus ergens te kunnen halen :)

Je kan toch zelf hypotheekoffertes opvragen en vergelijken? Ik begrijp dat wanneer je geen financieël inzicht hebt en/of niet dagelijks met contracten werkt er niet aan wil beginnen. Maar iemand met verschillende economische en juridische universitaire opleidingen die dagelijks met contracten en advisering werkt (dan wel niet in de huizenbranche) moet zoiets toch zelf kunnen?

Je kan je er toch ook in verdiepen, het is toch geen rocket sciene? Ik denk dat het haalbaar is en vroeg me daarom af of er meer mensen zijn die dit gedaan hebben :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:21

Spannend hoor alle financiën, belasting etc.... Ik vond het zo'n gedoe.

Was echt heel blij met mijn adviseur :j Die regelde bijna alles.
Je kan het inderdaad zelf doen Selka, maar er valt nog zoveel te regelen, ik ben blij dat ik voor verhoudingsgewijs een prikkie alle zaken heb laten regelen. :o

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:23

Je kan inderdaad zelf hypotheekoffertes opvragen, al heb je waarschijnlijk niet tot alle aanbieders toegang. Veel verzekeraars bieden hypotheken aan onder diverse merknamen, dus het zal wat uitzoekwerk vereisen. Notariszaken moet een notaris doen, dus dat kan (mag) je niet zelf regelen. Dat geldt ook voor een evt. samenlevingscontract. Ik meen dat zelfs als je bij een bank/verzekeraar zelf de hypotheek afsluit, ze tegenwoordig nog provisiekosten moeten rekenen (mag niet bij hypotheek in), dus ik vraag me vooral af of je er echt veel mee opschiet, financieel gezien.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:29

Wat ik heb vernomen van de notaris is dat wij zelf een contract mogen aanleveren en daar gaat een stempel onder. Hoeven zij niet zelf op te stellen?

Het hele grote eieren eten hier is dat ik vriend ken. Hij heeft geen vertrouwen in adviseurs, hij moet dagelijks hun rotzooi opruimen (wederom niet in de huizenbrache) dus hij zal alles zelf gaan uitzoeken en nakijken. In theorie betalen we dan voor iets dat wij uiteindelijk toch zelf doen. Vandaar de vraag of het zelf doen niet gewoon mogelijk is.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:30

Voor mij is het simpel. Mijn broer is makelaar en hij doet dat met plezier, net als ik zijn belastingzaken regel. Hij geeft mij ook in contact gebracht met een bevriende hypotheek adviseur. Ik volg het natuurlijk wel allemaal. Het fiscale gedeelte ken ik zelf wel.

Het voorlopig koopcontract wordt momenteel gewijzigd en dan gaan we weer verder...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:31

Selka schreef:
Wat ik heb vernomen van de notaris is dat wij zelf een contract mogen aanleveren en daar gaat een stempel onder. Hoeven zij niet zelf op te stellen?

Het hele grote eieren eten hier is dat ik vriend ken. Hij heeft geen vertrouwen in adviseurs, hij moet dagelijks hun rotzooi opruimen (wederom niet in de huizenbrache) dus hij zal alles zelf gaan uitzoeken en nakijken. In theorie betalen we dan voor iets dat wij uiteindelijk toch zelf doen. Vandaar de vraag of het zelf doen niet gewoon mogelijk is.

Als je bepaalde kennis van zaken bezit, denk ik dat je dat zeker zelf kan doen.
Maar ik als noob weet er niks vanaf, straks vergeet je iets, loop je vertraging op en heeft dat uiteindelijk financiële gevolgen. :n

Selka

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:42

Fijn jeannaa!
@Fiebie, die angst ken ik maar dan krijg ik van vader en vriend te horen dat ik me maar niet moet aanstellen :+

We gaan gewoon lekker verder met uitzoeken en zodra we twijfelen schakelen we iemand in :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:45

Fiebie schreef:
Spannend hoor alle financiën, belasting etc.... Ik vond het zo'n gedoe.

Was echt heel blij met mijn adviseur :j Die regelde bijna alles.
Je kan het inderdaad zelf doen Selka, maar er valt nog zoveel te regelen, ik ben blij dat ik voor verhoudingsgewijs een prikkie alle zaken heb laten regelen. :o

Zo denk ik er ook over. Maar goed, ik heb wat dat betreft ook geen verstand van die zaken.
Als je dat wel hebt, geen probleem toch?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:52

Selka schreef:
Fijn jeannaa!
@Fiebie, die angst ken ik maar dan krijg ik van vader en vriend te horen dat ik me maar niet moet aanstellen :+

We gaan gewoon lekker verder met uitzoeken en zodra we twijfelen schakelen we iemand in :)

Da's prima....
Maar dan moeten zij zich niet aanstellen als je de rekeningen voortvloeiend uit ''onwetendheid'' naar ze doorstuurt..... :+

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:54

Welk contract mag je zelf aanleveren Selka? Voorlopig koopcontract komt via de verkopend makelaar en de rest moet de notaris allemaal opstellen hoor, hypotheekakte en leveringsakte.
Ik snap niet zo goed dat je ondanks dat je zelf vast wel een deel van de nodige kennis in huis hebt t risico zou willen lopen om een fout te maken met misschien wel financiële gevolgen. In verhouding kost een adviseur echt niet zo veel en waarom zou je dat besparen als je een huis van weet ik hoeveel ton koopt?
T hoort er naar mijn mening een beetje bij en ik ben in ieder geval blij met onze adviseur, niet alleen nu maar ook voor in de toekomst. Maargoed ieder z'n ding natuurlijk!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:58

HA! Die ga ik onthouden, misschien houd ik daar nog wel een tweede paard aan over *D
Zo heb ik vriend ook een boeteclausule opgelegd voor andere zaken. Ik word gewoon slapend rijk :=

@WillemYntJee, omdat het onze ervaring op meerdere vlakken is dat JUIST de adviseur fouten maakt. Ik ben liever de sjaak vanwege mijn eigen fout dan een fout die door een ander is gemaakt. Zelfde als met de belastingaangifte, je kan wel vertrouwen op een ander maar je blijft altijd zelf verantwoordelijk. Wie geeft mij garanties dat de adviseur het goed doet? En met alle respect, ja zij doen het dagelijks en ja ze hebben ervoor geleerd. Maar je gaat mij niet vertellen dat wij dat ook niet kunnen leren? Dat is een beetje mijn insteek.
Wie kan beter jouw belangen behartigen dan jij zelf?

Ik bedoelde trouwens een samenlevingscontract :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:00

Heb er nog eentje voor je staan hoor Selka..... :Y)
Hebben?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:04

Kwestie van een goede adviseur uitzoeken toch ;-) maargoed kan me wel voorstellen dat als dat je ervaringen zijn je er wat huiverig voor bent.
Samenlevingscontract hebben wij ook al een aantal jaar (ook bij moeders geregeld :p ) maar dat kan je niet zelf opstellen, hooguit kan je zelf vooraf aangeven hoe je de boel verdeelt wil hebben mocht je uit elkaar gaan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:05

Heb ik nog steeds niks om op te rijden :+ andere is ook een baby ;)

Ja maar wat is goed? Hoezo kunnen we dat niet zelf opstellen? Zelfs ik heb toen ik nog bij een advocatenkantoor werkte zulke contracten opgesteld. Waarom zou dit niet kunnen?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:07

Dat kan je prima zelf opstellen hoor :o
Ligt eraan wat je doel is met het samenlevingscontract.

Als je partnerpensioen erin wilt vast laten leggen, dan moet het bij de notaris gebeuren dacht ik....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:08

Dat is allemaal al geregeld :) gaat gewoon puur om zaken als wie krijgt de beesten (IKKE!! :D)

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:35

Je hebt dus al een samenlevingscontract begrijp ik en wil deze alleen aanpassen? In principe geldt 'wie heeft wat betaald' als maatstaf voor wie krijgt wat. Spullen die je bij aanvang van het samenwonen inbrengt kan je als 'gezamenlijke inboedel' aanmerken en zijn dus 50/50 van jullei allebei, maar dit geldt niet voor nieuwe spullen. Als de beesten door jou zijn ingebracht, kan je ze als het goed is ook weer meenemen, ook zonder samenlevingscontract (tenminste, dat was wat ik begreep van de notaris).

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:39

Maar als t alleen om dat soort dingen gaat kan je t ook zelf opstellen en ondertekenen, dan is t alleen niet rechtsgeldig mochten jullie t echt uit willen vechten als je uit elkaar gaat. Daar hoef je niet voor naar de notaris.

Beesten staan er bij ons niet in, want die hadden we toen nog niet. Maar we weten allebei dat ze bij elkaar moeten blijven en dan vechten we dan wel uit wie ze krijgt. Mja ik ga d'r niet vanuit dat we uit elkaar gaan, denk dat trouwen eerder in de buurt komt anders koop je ook geen huis samen :p

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:58

Selka schreef:
@WillemYntJee, omdat het onze ervaring op meerdere vlakken is dat JUIST de adviseur fouten maakt. Ik ben liever de sjaak vanwege mijn eigen fout dan een fout die door een ander is gemaakt. Zelfde als met de belastingaangifte, je kan wel vertrouwen op een ander maar je blijft altijd zelf verantwoordelijk. Wie geeft mij garanties dat de adviseur het goed doet? En met alle respect, ja zij doen het dagelijks en ja ze hebben ervoor geleerd. Maar je gaat mij niet vertellen dat wij dat ook niet kunnen leren?

Wij maken ook fouten uiteraard. Ook een belastingadviseur/consulent is een mens dus die dingen gebeuren. Echter zijn wij ook vooral afhankelijk van de papieren die mensen aanleveren. Zij beschikken over de gegevens die wij niet hebben en dat geldt dat voor bijna alle adviseurs. Een simpele aangifte inkomstenbelasting met een loontje en een huis kan men zeker zelf, alleen niet iedereen heeft daar zin in, deze mensen hebben wij ook. Het grootste deel van het werk bevat winstaangiften en dat wordt in vele gevallen wat ingewikkeld als je niet bekwaam bent op dat gebied. Wij hebben er voor geleerd en wij zijn op de hoogte van tricks en nieuwtjes op vakgebied. Het is wel zo dat de verhoudingen tussen ons en de klant staat en valt met vertrouwen. Dit vertrouwen heb ik dan ook in de mensen die ons adviseren. Ieder zo zijn vak denk ik dan :) Ieder moet dit voor zich weten natuurlijk. Je moet doen waar jij je prettig bij voelt :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:26

Haha oke, gaan we maar van uit dan :)
@jeannaa, dat snap ik :) Alleen als vriendlief in discussie moet met verschillende kantoren omdat het gewoon niet klopt en dit te zien is op de stukken die ook hij heeft, word je vanzelf wantrouwend. Daarom blijft hij er bij dat accountants zich niet met fiscaliteit moeten bemoeien ;) Geloof mij ik ben pro tax lawyer *D

Ik denk dat wij alles zelf uitzoeken en doen en dan als alles klaar is er een adviseur naar laten kijken als check. Dan hebben wij ook het idee dat wij achter alles kunnen staan omdat wij hetzelf gezien en gesnapt hebben :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:31

Daarom hebben de meeste accountantskantoren ook fiscalisten in dienst toch :-) bij mijn vriend op kantoor in ieder geval wel maar dat is ook geen klein kantoortje.
T is inderdaad t belangrijkste dat je doet waar je jezelf goed bij voelt! T is jullie huis en van niemand anders dus regelen zoals je zelf wilt.

Net de adviseur maar gebeld en ze houden t strak in de gaten maar t kan nog wel is eind van de week worden.. :-(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:39

Selka schreef:
@WillemYntJee, omdat het onze ervaring op meerdere vlakken is dat JUIST de adviseur fouten maakt. Ik ben liever de sjaak vanwege mijn eigen fout dan een fout die door een ander is gemaakt. Zelfde als met de belastingaangifte, je kan wel vertrouwen op een ander maar je blijft altijd zelf verantwoordelijk. Wie geeft mij garanties dat de adviseur het goed doet? En met alle respect, ja zij doen het dagelijks en ja ze hebben ervoor geleerd. Maar je gaat mij niet vertellen dat wij dat ook niet kunnen leren? Dat is een beetje mijn insteek.
Wie kan beter jouw belangen behartigen dan jij zelf?

Ik zit er ook wel bovenop hoor. Als iemand me het namelijk uitlegt hoe het zit, snap ik het wel snel. Dus ik vraag ook van alles.
Wat de ene adviseur overigens verschrikkelijk vindt en de andere juist heel leuk vindt om alles uit te leggen.
Maar zo laat ik het wel over aan de mensen met verstand, maar wil ik wel weten wat en waarom iets gebeurt. Zo heb ik zelf ook al ergens een fout uitgefilterd, door gewoon snel verbanden te leggen tussen dingen. Maar om er zelf mee te starten zonder de uitleg durf ik toch echt niet aan.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:49

Dat is zeker waar. Mijn schoonzusje doet accountancy en zij benadrukt ook dat de fiscale afdeling dat gedeelte voor rekening nemen en dat in de opleiding accountancy ook erg weinig aandacht aan het fiscale gedeelte wordt geschonken.

Maar we dwalen af van het onderwerp...

Ik vroeg me af he... Zouden jullie een bad nemen in de badkamer of zouden jullie het bij een douche houden? De ruimte is groot genoeg, maar het is of echt een riante inloopdouche of een bad en een gewone afmeting douche...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:55

Ik douche liever onder een douche. Dat is ook 1 van de weinige minpunten in mijn nieuwe huis, ik moet douchen in bad.
Als ik zou kiezen zou ik voor een bad met een kleinere douchecabine gaan. Als je daar de ruimte voor hebt. En anders voor een douche. Maar ik ben ook niet echt een bad-mens. Heb ook nooit een bad gehad, dus mis het ook niet :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:18

Hm lastige keus jeanna, thuis hadden we een bad maar als ik er 4 x per jaar in lag dan was dat t ook wel. Nu hebben we d'r geen en mis ik t soms wel, maar in t nieuwe huis is er ook geen ruimte voor. Als je er veel gebruik van denkt te gaan maken zou ik een bad nemen, maar als je net zo vaak als ik gaat zou ik gaan voor een ruime (evt 2 persoons?) douche.