[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:43

Voorlopig koopcontract regelt de verkopende partij, die kreeg ik via de mail en na akkoord moest ik hem bij hun makelaar gaan tekenen (nadat hun zelf getekend hadden).
Wij kozen voor trouwen ipv samenlevingscontract.

Wij krijgen eind deze maand de sleutel dus dat wordt ook veel klussen ;)

Mizoan

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:54

@Denz bedankt voor deze informatie.
De verkopende partij gooit de makelaar eruit.
Wij kopen de woning dus zonder makelaar.
Dus ik zal even overleggen met de verkoper of hij voorlopig koopcontract kan regelen :D Overigens wat is het verschil tussen een voorlopig koopcontract en tussen een koopcontract :?

Jullie hebben dus voor trouwen gekozen, konden jullie dat nog allemaal regelen voor de overdracht of kan dat ook later :?

Spannend en veel klussucces :P

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:18

Ooh zo... ja nou volgens mij moeten hun het contract regelen, hun hebben namelijk ook alle papieren van toen hun het huis kochten met alle info.
Volgens mij krijg je eerst dit contract en straks met de overdracht bij de notaris teken je het echte contract...

Trouwen of samenlevingscontract moet je helemaal zelf weten wanneer je dat doet. Onze overdracht is pas eind deze maand en wij hadden genoeg tijd. Maar in principe is het gewoon voor jezelf, dus of je het ervoor of erna doet maakt niks uit.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:22

(voorlopige) koopcontract doet idd de verkopende partij regelen. Ik zou wel kijken (tip van onze aankoopmakelaar) om een periode van 6 weken af te spreken om de financien te regelen ipv 4 weken, anders moet er in 9 van de 10 gevallen toch verlening aangevraagd worden, dit scheelt een stukje :j

Samenlevingscontract kun je gelijk bij de notaris laten regelen als je daar gaat tekenen. Vaak kun je dan wel een mooi prijsje afspreken en dit kan mee in je hypotheek. Trouwen sja, dat is natuurlijk makkelijk (weet niet of het goedkoper is :P ) maar ik heb zelf zoiets van, áls ik ga trouwen - wat hopelijk maar 1x is - dan wil ik er een groot feest van maken. Wij gaan dus voor samenlevingscontract.

Het is net waar je voorkeur ligt :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:36

Wij hoeven / willen geen groot trouwfeest :D
We hebben het erover gehad, als vriendlief mij op een romantische originele manier vraagt :+ dan trouwen we op dinsdagochtend (gratis) en een paar dagen later op het strand :D

Ik heb een afdruk van het toenmalige koopcontract van de verkoper maar zal morgen met hem overleggen of hij dat wil. Morgen maken we ook meteen een afspraak met de hypotheekverstrekker op korte termijn :D

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:47

Ik kom hier ook even binnenvallen.
Ik woon nog thuis en ik wil nu iets voor mijn eigen gaan zoeken.
En ik wil gaan kopen. Alleen gaat het nog een zware klus worden. Ik heb namelijk maar een heel klein budget. Dus ik ga maar goed zoeken en hopen dat ik loonsverhoging kan krijgen.
Er is in ieder geval weinig mogelijkheid voor een single starter. Ik woon nu in Goirle en ik wil in tilburg gaan kopen. Het liefst in Goirle en daar kan ik een starterslening krijgen maar helaas ligt het goedkoopste in goirle nog zon 50.000 boven mijn budget. En in Tilburg heb ik geen recht op een starterslening omdat ik daar niet ingeschreven sta.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:51

Miep, dat hebben wij ook gedaan, gratis op dinsdagochtend ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:59

Ik heb nog een starterswoning te koop in Tilburg ;). Ik heb verder geen idee wat een starterslening is? Als je daarvoor alleen moet staan ingeschreven, kan je je dan niet even ergens inschrijven?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:21

Owwww :D Ben interieurs aan het kijken :+:
Dat is wel ook wel echt heel erg leuk :D

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:29

@veerledec helaas kan dat niet. Je moet minimaal een jaar ingeschreven staan en de verwachting is dat nog voor het einde van dit jaar de starterslening op is.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:35

Patriciavt schreef:
Owwww :D Ben interieurs aan het kijken :+:
Dat is wel ook wel echt heel erg leuk :D

:j leuk he, veel plezier hoor :D

ginger18 schreef:
@veerledec helaas kan dat niet. Je moet minimaal een jaar ingeschreven staan en de verwachting is dat nog voor het einde van dit jaar de starterslening op is.

Ik meen begrepen te hebben dat dit potje al leeg is...... :Y)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:23

Nee dat is volgens mij de koopsubsidie. Starterslening is weer apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:21

miep1979 schreef:
@Denz bedankt voor deze informatie.
De verkopende partij gooit de makelaar eruit.
Wij kopen de woning dus zonder makelaar.
Dus ik zal even overleggen met de verkoper of hij voorlopig koopcontract kan regelen :D Overigens wat is het verschil tussen een voorlopig koopcontract en tussen een koopcontract :?

Jullie hebben dus voor trouwen gekozen, konden jullie dat nog allemaal regelen voor de overdracht of kan dat ook later :?

Spannend en veel klussucces :P

Voorlopig koopcontract is verplicht, omdat je wettelijk 3 dagen bedenktijd hebt als koper. Daarom dat voorlopige contract, daar staat dat in uitgelegd. Plus evt. andere voorwaarden (bijv. dat je de financiering rondkrijgt binnen een bepaalde termijn) kun je daarin laten vastleggen. Het koopcontract wordt pas getekend op het moment van overdracht, maar dan moet er dus al een voorlopig koopcontract liggen om de weken dat je bijv. je hypotheek nog regelt, anders kan de verkoper zomaar aan een ander verkopen. Dat laat je dus ook vastleggen in het voorlopige contract: als de verkoper aan een ander verkoopt, moet hij jou bijv. 10% betalen (soort boeteclausule).
Bij ons liep het voorlopig koopcontract ook via de makelaar, hoe dat dan bij jullie moet weet ik niet.

Wij hebben voor een samenlevingscontract gekozen, mede omdat ik nog jong ben en er nog niet zo'n behoefte aan heb om te trouwen. Je kunt dan een 'klein' samenlevingscontract nemen (goedkoper maar dan wordt wel aangeraden binnen 2 jaar te gaan trouwen) of een uitgebreider SLcontract (dan is trouwen niet meer noodzakelijk).
SLcontract is wel duurder dan trouwen. Dus als je het niet uitmaakt, kun je wellicht beter trouwen. Het is wel handig dit voor de overdracht te hebben geregeld.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:26

Deze week eens wat makelaars laten komen, zodat we kunnen kiezen met welke we in zee gaan, ik ben benieuwd wat ze zeggen. Zo bereik je toch veel meer potentiële kopers.
We hebben wel al een eerste bod gehad voor ons huis, maar dat was ons te laag, vandaar dat het nu naar de makelaar en het internet op gaat en dan mogen zij er mee stoeien, hahaha.

Succes, allemaal!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:30

Ik laat ook maar weer eens wat van me horen. Geen nieuws eigenlijk, op dit moment begint het aanbod aan nieuwe woningen duidelijk stil te vallen (vakantie? WKvoetbal? :P ). We houden alles gewoon maar in de gaten. Daarnaast een beetje aan het kijken tot hoever we nou eigenlijk maximaal willen gaan (op basis van de uiteindelijke netto maandlasten), omdat we toch wel erg enthousiast werden over de woning die boven het door ons gestelde budget zit.
Zijn er eigenlijk veel mensen hier lid van de VEH? Wij zijn wel lid geworden, willen ook wel gebruik maken van hun expertise, bouwtechnisch rapport laten opstellen etc.

Verder: iedereen die inmiddels een woning heeft; GEFELICITEERD :D

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:32

Net terug van vakantie. Ben moeier dan ik er heen ging. Zijn ook met vrienden weg geweest dus dan blijf je sochtends ook minder lang liggen. Vanavond amar vroeg naar ebd, morgen weer bijlezen.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:54

Maar aan een starterslening heb je toch niet zoveel?
Volgens mij is het dan gewoon dat je de eerste periode wat minder hoeft te betalen, maar uiteindelijk dus juist meer, want hoe dan ook, betalen moet je het toch.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:25

Wij hebben zelf maar een chalet gekocht in Waarland voor onze zoon, zijn vriendin en kind op komst. Ik zag het echt niet zitten om dat straks allemaal bij ons in huis te hebben.Het is in ieder geval goedkoper dan via de vrije sector huren.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:43

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:34

Aaargh :(

Tegenpartij heeft na ons 2e bod een tegenbod gedaan van maar 1000.- lager dan de vraagprijs... wordt nog een leuk en heftig onderhandelingsspelletje :=

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:34

Barmat, je link doet het niet :n

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:38

Patriciavt schreef:
Aaargh :(

Tegenpartij heeft na ons 2e bod een tegenbod gedaan van maar 1000.- lager dan de vraagprijs... wordt nog een leuk en heftig onderhandelingsspelletje :=

Aaaah :Y) catfight ~~}>

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:41

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:44

Nou serieus... Het is wel zo dat het een hele nette woning is, maar komop. Ons 1e bod was niet reeel, dat lag 11.500 onder de vraagprijs, maar onze aankoopmakelaar wilde dat bod doen. Ons 2e bod kwam meer in de richting, hopende op een tegenbod. Ik snap dat hij het maximale uit de woning wil halen, maar ja, wij het minimale :+

Verkopende partij gaat voor 140.000+
Aankopende partij gaat voor 140.000-

Voor ons maakt het eigenlijk niet uit, appartement ligt ver onder ons budget, maar toch, het liefste zo goedkoop mogelijk toch :P

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:45

Ik ben ook opzoek! :) Ik ben nog jong en ik heb sinds een paar maanden een vriend en we zijn langzaam aan opzoek naar een huisje. Het duurt nog wel even voordat we hem echt nodig hebben (jaartje ongeveer), maar als je nu lekker zoekt dan kom je nog eens wat moois tegen..

Alleen weet iemand wat we ongeveer zouden kunnen besteden? (je ziet,, we kijken echt alleen nog maar rond! nog geen gesprek met notaris of iets dergelijks gehad!)
Ik ben nog een student, maar studeer volgend jaar af en hoop dan een fulltime baan te vinden.
Mijn vriend is bouwvakker en verdient zo'n 1500 per maand.