Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:42

8nnemiek schreef:
Werkkleding was ik niet vaak, alleen als erin gezweet is of anders eens in de paar weken. Verder gewoon na het dragen even voor het open raam hangen om te laten luchten. Broeken draag ik een halve week, en t-shirts een of twee dagen. Vestjes was ik minder vaak, die hang ik ook bij het open raam om te luchten.
Als iets tussendoor echt vies is of stinkt, na het sporten bijvoorbeeld, dan was ik het op de hand.

Effies nieuwsgierig, wat is jou werk en werkkleding dan? Eens in de paar weken wassen krijg ik een beeld bij van iemand die de hele dag doodstil op een stoel zit. :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:06

Werkkleding als in klus-kleding. Schilderen, tuinieren, met epoxy kliederen.. Die broeken hoeven van mij niet brandschoon te zijn en naar bloemetjes te ruiken :Y)
En van beroep ben ik videograaf, maar dat is hooguit een dag per week op locatie en alleen in het hoogseizoen, die was ik na elke lange werkdag. De rest van de werktijd zit ik inderdaad de hele dag doodstil op een stoel, vaak lekker in een huispak :))

Benzz

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:29

Maar hebben jullie zo weinig was die ook nog bij elkaar in de wasmachine kan? Ik heb best veel witte,creme kleurige wollen truien en jurkjes die ik niet bij de gewone was kunnen. Of satijnen bloesjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:49

Zonder beddengoed hebben wij een was of 6 per week denk ik. Ondergoed/handdoeken/sokken is een was, dan bleke was, donkere/gekleurde was, delicate of wolwas. Ondergoed is er altijd 1, van de rest zoals wol hebben we er soms 2. Onze machine is 7kg en met vriend zijn grote broekmaat (hij is best groot) zit dat verrassend snel vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:55

8nnemiek schreef:
Werkkleding als in klus-kleding. Schilderen, tuinieren, met epoxy kliederen.. Die broeken hoeven van mij niet brandschoon te zijn en naar bloemetjes te ruiken :Y)

Maar het wassen van die kleding hoeft toch niet perse op zestig graden en met wasparels/verzachter?

Je wast het dus wel regelmatig? Dan kom je qua energie kosten toch op hetzelfde?

Of kost het meer om met waspoeder en verzachter te wassen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-23 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:02

Hier 4 tot 6 wassen in de week. Eentje met beddengoed, eentje met handdoeken/keukendoeken, 1 tot 2 met spullen van de hond, en 1 tot 2 met kleren.
Kleren gooi ik alles bij elkaar, ik ben wat dat betreft heel slecht. Veel truien was ik nauwelijks, zijn van die gebreide truien. Dat is inderdaad uithangen, en aangezien daar altijd t-shirts onder gedragen worden wordt dat ook niet zo vies.
Wasmachines zijn 8 kilo machines. Heb er 2, eentje apart voor alles waar hondenharen op zitten. :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:04

Ik zou niet weten hoeveel we wassen, mijn man doet dat ondertussen want ik vergeet het standaard uit de machine te halen (en dan zit het er rustig een paar dagen in :+)

Vandaag een zak geld van de notaris gekregen en gelijk alle potjes gevuld, dat was leuk :D

Om het te vieren zijn we bij de snackbar gaan eten :') Ok, eigenlijk zouden we gewoon gaan koken maar mijn hoofd wilde niet meer nadenken na de financiën en de kaak fysio vanochtend :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:06

Ik woon alleen en sinds ik een nieuw machien heb (de vorige was een 5kg machine) was ik 1x in de week, soms minder.. ik woon alleen en ik ga niet met 5 handdoeken een 90graden was draaien.. hij kan wel eco wassen doen, maar ik heb liever een vollere trommel en minder vaak draaien

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:08

Maar behalve je handdoeken heb je toch ook elke week beddengoed en andere kookwas?

Ik was beddengoed elke week, en 1-2 bonte elke week, en honden/kattenkleedjes ook elke week…

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:08

Ik ben ook alleen, maar beddengoed en handdoeken en theedoeken zijn al 2 wassen. Naast de paarden/hondenkleding heb ik ook gewoon mijn normale kleding. En van die laatste zijn het vaak fijne was op 30 graden. Ik zit echt wel op 5 a 6 wassen per week. Sommige zijn wel klein en die was ik op de 20 minuten stand. Ik selecteer ook op kleur en soorten stof.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:18

Ik zit net te kijken maar t klopt ook niet helemaal..
Ik was 1 dag, maar dan wel twee wassen zie ik (aan de wasrekken die nu in de kamer staan :') ) maar het zit niet strak op 1 week… dus ik zat te liegen..
delicaat heb ik amper dus dat ligt dan wel lang in de wasmand ..

Ik zie ook dat ik me niet aan kleuren hou want de witte handdoeken zijn nu licht roze .. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:11

Neonlight schreef:
Kleren gooi ik alles bij elkaar, ik ben wat dat betreft heel slecht. Veel truien was ik nauwelijks, zijn van die gebreide truien. Dat is inderdaad uithangen, en aangezien daar altijd t-shirts onder gedragen worden wordt dat ook niet zo vies.

Dat inderdaad :)) Hier gaat alle kleding ook gewoon bij elkaar. Iets wat echt heel vies is gaat even met de hand in een sopje, en dan gewoon alles bij elkaar proppen op 40 graden met een kleur-wasmiddel en azijn als wasverzachter. Ik heb nauwelijks witte kleding, dus hoef geen aparte witte was te draaien, en zwart blijft ook prima zwart in de kleurwas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:19

Mijn kledingkast is ook aardig aangepast op 1x/week alles in de was wat ik gedragen heb mogelijkheid. Ook omdat anders de halve wasmand vol zat met moet apart gewassen, onhandig en het gaat stinken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:19

Oh ik prop ook niet, wordt de boel niet schoner van. Ik heb teveel mooie kleding om er zacht zinnig mee om te gaan. Ik wil er ook lang mee doen. Ook al koop ik maandelijks teveel kleding :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:50

Met 4 broeken van vriend zit de trommel hier al snel goed vol. Lange mensen zijn handig om dingen van hoge winkelrekken te plukken maar zijn kledij neemt dubbel zoveel volume in.

Beddengoed doen wij afhankelijk van zweten in de was. In de zomer kan dat 2x/week een was zijn zelfs aangezien onze slaapkamer best snel een sauna wordt... En blijft. En we hebben beide graag iets op ons om te slapen. Nu is het er een stuk frisser, en was ik wekelijks of om de 10 dagen het beddengoed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:14

Ik heb eigenlijk alleen maar 3 kleuren. Wit, zwart en grijs. (Ja ik weet het ik ben saai)
Dus ik heb een witte was, een grijze was en een zwarte was. En mijn broeken was ik ook allemaal samen, zijn er maar 4 of 5.
En de handdoeken en ondergoed doe ik ongeveer 2 keer per week.
Ik heb nog geen nieuwe droger dus moet alles op een rekje hangen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:18

Ik zorg gewoon dat ik geen witte textiel in huis heb, wel zo makkelijk met de was. :')
Enige witte zijn de hoeslakens, maar die gaan gewoon met de dekbedovertrekken in de was. En die mogen ook niet te heet gewassen worden, heb altijd katoensatijn en dat mag niet in de kookwas.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:29

Ik breng witte kleding naar m'n ouders, want ik heb daar te weinig van en m'n witte beddengoed gaat te warm er voor.... M'n ma draagt veel wit dus daar kan het er mooi bij. Verder doe ik soms wel donker en kleur apart, maar als ik dan 2 halve wasjes heb gooi ik alles bij elkaar....

Ik heb 1 a 2 wassen per week. Net hoe 't uitkomt.

Beddengoed blijft hier soms wat langer liggen in de wasmand ivm geen ruimte om t te drogen. Dan breng ik 't soms ook wel naar mn ouders na 't wassen, zodat 't daar in de droger kan. Ik heb geen plek voor een droger helaas

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:51

Ik heb ook geen droger, als mij beddegoed hangt te drogen is het net een labyrint in mn huis.. :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:05

Neonlight schreef:
Ik zorg gewoon dat ik geen witte textiel in huis heb, wel zo makkelijk met de was. :')
Enige witte zijn de hoeslakens, maar die gaan gewoon met de dekbedovertrekken in de was. En die mogen ook niet te heet gewassen worden, heb altijd katoensatijn en dat mag niet in de kookwas.

Ja, dit. En ik gooi het meeste gewoon bij elkaar :o Alleen de dekentjes van de hond en mijn wasgoed houd ik wel apart.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:27

Ik heb handdoeken, beddengoed, wit, donker, licht, blauw/groen en bruin/rood. En eventueel nog wol oid. Maar ik ben dan ook wel piemelig met m’n was.

Gisteren paspoorten aangevraagd voor de kinderen en 2x uittreksel dus met pasfoto’s erbij was ik ook weer 150 euro verder. Leuk hoor, weekje naar Engeland :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:47

Ik heb intussen nog wat spulletjes verkocht via vinted. Binnenkort de bundelkorting nog eens wat ophogen om te kijken of de rest zo ook wat de deur uit gaat. Kan dat allemaal mooi naar de reisrekening.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:02

Ik heb geen droger, lekker buiten de was. En anders op het rek.
Beddengoed even een keer extra centrifugeren en met slecht weer over de deur hangen is het de andere dag droog. Heb 3 of 4 wassen per week.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:22

Ik ben alleen en heb geen droger. Ook nog nooit gehad. Ik heb wel een onverwarmde berging waar 's zomers de was hangt en een slaapkamer over waar 's winters de was hangt.

Ik heb meestal 2 wassen in de week in een 7 kg trommel:
1) hoeslaken, molton (om de week), alle handdoeken, poetsdoeken etc en ondergoed.
2) Kleding, rijkleding, nachtkleding, hoeslaken en kussenslopen (om de week), theedoeken, tafellaken en sokken.
Ik gebruik het eco-programma, dan doet die er lang over en wordt het allemaal mooi schoon. Ik ga ondertussen paardrijden of de machine draait 's nachts.
Witte was heb ik nauwelijks. Soms een ecru shirt/truitje, die was ik wel apart op een korte was. Verder prop ik ook alles bij elkaar. Tenzij ik een nieuw item heb, die was ik wel eerst een paar keer apart (gaat ook wel eens mis, heb nu een beige jas met roze voering }:0 ).
En regelmatig heb ik nog een "paardenwas" met 2 sjabrakken en eventueel een singel en/of beenbeschermers. Of een "poezenwas" met handdoeken, mandjes enz.

Ik heb 2 droogrekken van de Action:
1) https://www.action.com/nl-nl/p/framar-droogrek-/
2) https://www.action.com/nl-nl/p/framar-droogrek-2/
Was nr. 1 gaat op rek nr. 1 muv het ondergoed, dat gaat op rek 2. Er zit dan wel een rare vouw in hoeslaken en molton, maar who cares.
Was nr. 2 gaat op de droogtoren muv theedoeken en tafellaken, die gaan op rek 1. Het hoeslaken gooi ik, als alles erop hangt, er gewoon helemaal overheen.
De organisatie per wasrek heeft vooral te maken met mijn kastindeling, lekker georganiseerd :7 .
Paarden- en poezenwas hangt altijd in de berging, dat geeft niet dat het in de winter wat slechter droogt en langer duurt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 20:33

Citaat:
Ik heb ook geen droger, als mij beddegoed hangt te drogen is het net een labyrint in mn huis.. :+

:')

Ik doe bont, wit en fijn. En bijna nooit een volle trommel, anders blijft het te lang liggen maarrrrr leve de 'bespaar / halve wasjes-knop'

Vriendlief heeft een droogtrommel, ik niet. Ben al mijn hele leven zonder droogtrommel geweest :) en inderdaad ja, van de regelmatige labyrinten :+