Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:20

Ik zou die 2 lekker bij elkaar in 1 pot doen! Heb je een mooie volle plant met variantie. :D

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:25

Heb nog een paar dubbele planten na het verpotten en wil kijken of ik ze kan ruilen voor een paar planten of gewortelde stekken die op mijn wishlist staan. :)

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:26

Oh dat kan idd ook! Hier in de omgeving heb je zo'n Facebook groep daarvoor

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 02:20

Niks 'kneusjes' aan hoor, Lor, juist hele leuke planten!

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 02:30

Klopt, op een paar lelijke bladeren na zijn het mooie planten. :)
Het wordt een kneusjesbox genoemd omdat het planten zijn die niet verkocht geraakt zijn en daardoor wat geknakte stelen/bladeren kunnen hebben of bruine plekken ofzo.
Maar buiten een enkel geknakt of lelijk blad na zijn ze vaak van mooie kwaliteit.
En voor die ±€32,- inclusief verzendkosten voor 10-13 planten kun je er niets van zeggen imo.
Zitten vaak geen heel bijzondere/zeldzame planten tussen, maar dat verwacht ik ook niet echt voor die prijs.

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 07:23

Mooie box inderdaad, Lor!

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:15

Die Begonia is tof <3

De dubbele bij elkaar in een pot zetten een idee?

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:35

Ik ontdek net deze zaadbes/bol aan mijn Zaagcactus. Hij heeft 2 jaar geleden met 3 bloemen gebloeid, dan moet hij wel zelfbestuivend zijn. Op facebook een tip gekregen hoe nu verder. :D

Afbeelding

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:27

Wat gaaf!! En, hoe nu verder? :D

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:33

Supergaaf Jis!

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:49

Wachten tot het verkleurd/indroogt, zaden eruit halen en schoonspoelen en even laten drogen en dan zaaien. Iemand had het met haar zaden gedaan, die dame heeft ermee in een succulent (moest ik even opzoeken :P vetplanten dus) blad gestaan zei ze. Tempratuur voor het ontkiemen wist ze niet, wordt een beetje gokken maar ik ga er maar van uit dat het niks wordt, wel leuk om te proberen. :D

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:05

Leuk project!! Wie weet heb je genoeg zaden om ze onder verschillende omstandigheden op te kweken.

Ik ben al voor de derde met Hoyazaden aan de slag. Schijnen heel gemakkelijk op te kweken maar als ze bij mij twee blaadjes hebben, sterven ze af. Het bakje dat ik nu heb, leek te vochtig dus dat zal ik ook wel weer verknallen. :+ :=

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:34

Balen is dat, ontkiemen en dan dood gaan -O- het lijkt zo makkelijk :')

axel_1997

Berichten: 1827
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 00:22

Ik heb vandaag wat extra planten gekocht om twee van mijn planten-terrariums onder handen te nemen. Ik heb nu één terrarium met planten uit Zuid-Amerika en één met planten van Borneo.
Afbeelding
Afbeelding
Dit is Zuid-Amerika met Cissus striata, Monstera adansonii, monstera obliqua (eindelijk gevonden *\o/*), twee Promenaea orchideeën, En een Epidendrum orchidee.
Afbeelding
Ik denk dat dit een Epidendrum fulgens is.
Afbeelding
Dit is denk ik Promenaea stapelioides
Afbeelding
En dit is denk ik Promenaea X Crawshayana

Ik ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn.



Afbeelding
Afbeelding
Borneo oogt nog wat kaal met Begonia Malachosticta, Begonia amphioxus, Licuala cordata, Licuala mattanensis var. paucisecta, Licuala sp. 'Kalimantan Mottled'en een onbekende varen die spontaan in de bak is gaan groeien.
Die varen hoort er dus eigenlijk niet bij. Maar Borneo heeft vast genoeg varens die er op lijken. Dus hij mag voorlopig blijven. De begonia's heb ik horizontaal geplant in de hoop dat ze meerdere stengels gaan maken om de bak vol te groeien. De Licuala palmen zijn nog maar kiemplantjes en zullen uiteindelijk te groot worden voor deze bak. Maar dat duurt nog wel een paar jaar. Ik wil ook nog een mooie dwerg Alocasia toevoegen om het af te maken. misschien een Alocasia reversa of een Alocasia azlanii. Die komen allebei van Borneo.

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:23

Dat Oranje bloemetje <3

Heel gaaf die biotopen!

Beide een gave keus :j Als je het rood, roze, paars door wil voeren dan de Azlanii. Wil je meer kleur variatie dan het prachtige zilver van de reversa erbij. Ik zou neigen naar de Azlanii maar heel lastige keus :D

Hhilde

Berichten: 7532
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:29

Wat tof zo, die terrariums <3

Chinas

Berichten: 825
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:24

Zoo die terrariums zijn cool!! Hoe doe je dat qua ventilatie/luchtvochtigheid? Heb je er nog iets van apperatuur in staan? Moet je dit ook water/voeding geven? Ik zit na te denken om in t najaar een kleine plantenkas in mijn kantoor te maken. Maar zoiets zou ook wel heel cool zijn. Eigenlijk zou zo'n terrarium ook beter bij de rest van t ontwerp passen wat ik tot nu toe in m'n hoofd heb O:)

Momenteel doen sommige van mijn planten het heel goed, andere gaan dood. Circle of life zeggen we maar :Y) . Op koningsdag had mijn vriend voor mij een caladium knol gescoord op de rommelmarkt, en die begint momenteel wel echt te shinen. Ik zie hem elke dag verder groeien, hoop dat er snel nog wat blad aan komt <3



Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1827
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:26

bedankt allemaal! <3

@Jis_ Een moeilijke keus inderdaad. misschien ook maar even afwachten of ik een van de twee toevallig tegen kom.

@Chinas apparatuur en ventilatie is niet nodig. Het is net als een flessentuintje. Je hebt er vrijwel geen onderhoud aan. Voeding is ook nauwelijks nodig. Zo lang er niets uit de bak verdwijnt hoeft er ook niets in. (Als de kringloop echt perfect zou zijn tenminste.) Eén of twee keer per jaar water geven is meestal genoeg. En dan kan je ook gelijk een beetje voeding toevoegen. Geef vooral niet te veel water want overtollig water kan nergens heen. Vochtig is echt genoeg. Het leuke is ook dat door de hoge luchtvochtigheid (zomaar 85%) juist veel lastige kamerplanten opeens makkelijk worden. Veel succes! +:)+

Die Caladium Is mooi! Die zou het denk ik best naar z'n zin hebben in een groot terrarium.

Chinas

Berichten: 825
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:32

Hoe zit het dan met schimmel vorming? Of heb je daar eigenlijk helemaal geen last van? Kan me voorstellen dat dat bij de luchtvochtigheid namelijk wel een probleem kan worden, vandaar dat ik ook aan ventilatie oid dacht.

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:43

Daarvoor wordt volgens mij aangeraden om springstaartjes toe te voegen. :)


Ik heb mijn kleinste bananenpup en mijn kleine strelitzia weggegeven inmiddels en 1 of 2 vd epipremnums heeft/hebben ook een huisje.
Nog 1 bananenpup en een spathiphyllum te gaan, dan ben ik alle dubbele kwijt.
Ik had ze in eerste instantie te ruil aangeboden (hele pakket voor minimaal 1 plant van mijn wishlist) maar daar was geen animo voor dus heb ze nu los uitgedeeld.

En ik hoop morgen of overmorgen zaden van de Madagascar jewel te ontvangen, lijkt me een leuk projectje om op te kweken. :)
Straks mijn kweekbak maar even opsnorren en kijken of ze bij de plantenwinkel hier verderop zaai/kweekgrond verkopen.
Of zou gewone universele potgrond ook kunnen?
Dat heb ik nog wel in huis nl.

Zaterdag mag ik een uit de kluiten gewassen sansevieria uit zijn pot bevrijden en opsplitsen bij mijn ex.
Dat wordt ook nog een leuk klusje zag ik al op de foto. :')

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:28

Ik zga laatst op FB op een vraag & aanbodpagina een dame die haar (ongewortelde) grasleliestekken per stuk wel wilde ruilen voor een mooie bos bloemen :')

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:31

Oh boy, een graslelie plant kost nog niet eens de helft van een bos bloemen tenzij je een zeldzame soort hebt mss. :')

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:45

@axel, Of een baby van allebei :D plnts.com heeft ze allebei nu, maar 1 keer verzendkosten en de Azlanii voor 8 euro en de Reversa voor 12 euro.

Prachtig die Caladium! <3

Ik zou wel echt zaaigrond/cocopeat doen, zeker voor zo'n soort plantje Lor1_1984, leuk zaadjes!

@_Karlijn, :))

senna21

Berichten: 11998
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:55

Bij mij kun je er een doos vol van krijgen.
Afbeelding

_Karlijn schreef:
Ik zga laatst op FB op een vraag & aanbodpagina een dame die haar (ongewortelde) grasleliestekken per stuk wel wilde ruilen voor een mooie bos bloemen :')

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:21

Dan ga ik daarvoor kijken dadelijk, we hebben 2 plantenwinkels binnen ±12 minuten lopen dus hopelijk kan ik daar de geschikte grond vinden. :)