Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:30

Succes leeslampje, hopelijk kun je hem nog redden.

Ik heb 3 kleine fittonia's, een alocasia zebrina, een alocasia frydek en iets waarvan ik de naam niet meer weet gekocht vanmiddag :) de frydek was maar 6 euro :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:19

Wat cool dat Paddenstoeltje :D

Zonde Hilde, Zo net na het verpotten lijkt dat wel de oorzaak.

Leuk dat je nog een paar stekken van je Yucca hebt kunnen redden Chinas! Zo tof om die wortels te zien groeien :j

Syngonium staat bekent als snelle groeier maar bij mij gaan andere planten (op het moment) harder :')

Dat ziet er een beetje rot uit leeslampje, ik denk ook wat te veel water. Maar deze houdt wel van vochtige grond.

Wat een leuke aankopen Karlijn!

Ik ben met man een kleine week het Krijtlandpad gaan lopen in Zuid Limburg, zorg overgedragen en helaas ging het de laatste dagen niet goed met de baby's van de Christia obcordata, die gaan het niet halen -O- Geen idee waar het mis ging maar de oppas heeft haar best gedaan. De wetsticks in dezelfde kweekbak doen het bijna allemaal heel goed, 2 met groeipunt groeien al weken niet door.
Ik ga opnieuw beginnen met zaadjes maar verplaats de kweekbak eerst naar een andere kamer waar de omgeving minder snel opwarmt.

Wel ook wat leuks bij thuiskomst, mijn Dendrobium loddigesii baby plantje bloeit met èèn prachtige bloem :D <3

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:39

Mooie bloem! En wat jammer van de baby's.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 13:25

Wat een mooie bloem! <3

Heel jammer van je stekken :(

Ik heb mijn 'echte' monstera variegata, hij heeft al wel 3 hele bladen :')
Maar nu ben ik aan het nadenken over hoe het straks moet staan. Hoe snel begin je met een stok in de pot? :+ De grote monstera heeft nog geen stok. Maar ik neem aan dat als je met een kleine stok begint, je deze er niet zomaar weer uit kan halen? Dus dan moet je meteen een grote stok doen, maar hoe lijkt dat? Ik voel me hier heel onnozel om :')

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 13:27

Ik lees hier al een poos mee, erg genietend van al het moois en leerzaams!
Zelf heb ik een huis vol planten, waarvan de meesten er al tientallen jaren staan: ouderwetsche groene joekels als Ficus Benjamina, Monstera Deliciosa, Yucca Elephantipes, Dracaena Marginata - plus wat graslelies en Asparagus Sprengerii, en een citroengeranium (Pelargonium graveolens) voor de leuk.
Sommigen heb ik van eigen stekken opgekweekt, en twee witbonte ficussen komen uit de nalatenschap van mijn moeder.

Verder twee balkons (west en oost) waar ik experimenteer met allerlei al-dan-niet exotisch spul. Favoriet zijn seringen in diverse formaten, en de hemelsblauwe Plumbago auriculata.
Vorig jaar had ik twee rampjes van kittens die er vrijwel alle vaste planten en eenjarigen terug de grond in hebben gestampt, maar intussen zijn ze wat ouder en braver en ben ik voorzichtig weer wat aan het toevoegen.

Maar vandaag wil ik graag mijn Grote Liefde voorstellen: de kamerlinde - Sparrmannia africana! <3
Zo'n twintig jaar geleden had ik een prachtig groot exemplaar dat helaas tijdens een vakantie een foute verzorging niet overleefde.. en sindsdien heb ik er nooit meer eentje kunnen vinden.
Tot vorige week *\o/*

Afbeelding

Ik ben er zo blij mee!
En wetend hoe moeilijk ze kunnen zijn: meteen maar twee babies gemaakt <3

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:13

Janine1990 schreef:
Wat een mooie bloem! <3

Maar nu ben ik aan het nadenken over hoe het straks moet staan. Hoe snel begin je met een stok in de pot? :+ De grote monstera heeft nog geen stok. Maar ik neem aan dat als je met een kleine stok begint, je deze er niet zomaar weer uit kan halen? Dus dan moet je meteen een grote stok doen, maar hoe lijkt dat? Ik voel me hier heel onnozel om :')

Mosstokken kun je in elkaar steken, zo kun je hem steeds groter/langer maken! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:00

_Karlijn schreef:
Janine1990 schreef:
Wat een mooie bloem! <3

Mosstokken kun je in elkaar steken, zo kun je hem steeds groter/langer maken! :)

Ja daar ben ik idd bekend mee, maar je hebt ze dus in verschillende maten qua dikte. En met zo'n klein potje ben ik geneigd en dunne stokk er in te steken... Maar daar twijfel ik dus aan...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:16

Lastige keus Janine. Zo’n paal wissel heb ik zelf nog niet aan de hand gehad, lijkt me lastig met die ingegroeide wortels.

Vandaag kwam ik vlak bij huis in het wild variegata tegen bij een Klaver, ben hem met een schepje gaan halen :))

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:18

:oo :oo <3

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:41

Chimera heet dat. Als je googled zet er plant bij, anders krijg je mythologische beesten :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:19

Wat is het verschil tussen chimera en variegata?

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:32

xPabloBokt schreef:
Ik ben mijn Strelitzia een beetje vergeten en nu heeft hij opgekrulde bladeren -O- ze zijn nog wel groen. Weet iemand of dat nog "ontkrult" zeg maar?

De mijne heeft dit ook, ik vermoedde dat het door de luchtvochtigheid kwam. Hij staat iets dichter bij de verwarming dan me lief is. Maar hij ging dusdanig snel achteruit dat ik vandaag toch maar even naar de wortels heb gekeken en daar zat we aardig wat rot tussen… misschien is t toch waard om dat even te checken.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:50

_Karlijn schreef:
Wat is het verschil tussen chimera en variegata?

Als ik het goed heb (zo heb ik t geleerd, maar er staan verschillende uitleggen op Google := ) is een chimera een toevallige mutatie waarbij een deel van de plant (of als het heel vroeg plaatsvindt een hele plant) zo'n mooie kleurschakering krijgt. Bij een variegata is het verder veredeld, waarbij het echt een cultivar is.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:52

Ah dus die 'random' witte vlekjes die je weleens aantreft op een alocasia die verder groen is, zou chimera zijn?
Maar de klaver van Jis is wel meer 'variegata' dan dat, niet dat ik je niet geloof hoor :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:57

_Karlijn schreef:
Ah dus die 'random' witte vlekjes die je weleens aantreft op een alocasia die verder groen is, zou chimera zijn?
Maar de klaver van Jis is wel meer 'variegata' dan dat, niet dat ik je niet geloof hoor :D

Ik kan niet zoveel met ''random' witte vlekjes', ligt eraan hoe het eruit ziet. Scherp begrenst, volgt het nerven of niet, etc. Het kan hier ook gaan om een ziekte of een symptoom veroorzaakt door een insect.
De klaver is zeker ook variegata, maar gezien t een enkele mutatie betreft zou ik het liever chimera noemen. De kans is vrij klein dat dit plantje zo verder gaat groeien, maar niet geschoten is altijd mis. Niet iedere variegata is trouwens ook een chimera. Ligt er geloof ik weer aan of er een mutatie is opgetreden of niet. (Dit laatste weet ik niet helemaal zeker, ik haal ze ook geregeld door elkaar. In mijn werkveld is een spontane chimera belangrijker, gezien het dan afwijkt van de rest van de gewassen)

Chimera treedt trouwens ook gelijk op bij de groei van een blad of vrucht. Het ontstaat niet 'zomaar' op een al bestaand groen blad.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:36

Interessant :) ik kende het alleen bij katten.
Ik heb zo even geen foto paraat van een 'random' wit vlekje :D maar het is geen insectschade of ziekte wat ik bedoel.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:34

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:10

Ruim een jaar geleden kocht ik 2 mini stekjes van de Cissus discolor, gingen in een dicht bakje met perliet, èèn ging er dood en de ander groeide amper. Toen was de kamer klaar en heb ik het stekje in cocopeat gezet, groeit nu goed maar wat blijft het een lastig plantje %) Niet zo vergevingsgezind met maar een klein beetje te weinig watergift, nieuw blad gaat omkrullen bij de randjes en herstelt dan ook niet meer. Je kunt gewoon zien wanneer de watergift spot on was en wanneer niet :))
Ik krijg de juiste verzorging wel een keer in de vingers hoop ik, vind het zo'n mooie plant en de snelle groei vind ik ook een plus.
Ik ga komende week ook een bladstek van de Cissus discolor violet vine ontvangen <3

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:28

Zolala schreef:
Ik lees hier al een poos mee, erg genietend van al het moois en leerzaams!
Zelf heb ik een huis vol planten, waarvan de meesten er al tientallen jaren staan: ouderwetsche groene joekels als Ficus Benjamina, Monstera Deliciosa, Yucca Elephantipes, Dracaena Marginata - plus wat graslelies en Asparagus Sprengerii, en een citroengeranium (Pelargonium graveolens) voor de leuk.
Sommigen heb ik van eigen stekken opgekweekt, en twee witbonte ficussen komen uit de nalatenschap van mijn moeder.

Verder twee balkons (west en oost) waar ik experimenteer met allerlei al-dan-niet exotisch spul. Favoriet zijn seringen in diverse formaten, en de hemelsblauwe Plumbago auriculata.
Vorig jaar had ik twee rampjes van kittens die er vrijwel alle vaste planten en eenjarigen terug de grond in hebben gestampt, maar intussen zijn ze wat ouder en braver en ben ik voorzichtig weer wat aan het toevoegen.

Maar vandaag wil ik graag mijn Grote Liefde voorstellen: de kamerlinde - Sparrmannia africana! <3
Zo'n twintig jaar geleden had ik een prachtig groot exemplaar dat helaas tijdens een vakantie een foute verzorging niet overleefde.. en sindsdien heb ik er nooit meer eentje kunnen vinden.
Tot vorige week *\o/*

[ [url=m/vaAU2g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben er zo blij mee!
En wetend hoe moeilijk ze kunnen zijn: meteen maar twee babies gemaakt <3

[ [url=m/y0earH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Seringen ruiken zoooo lekker <3

Kamerlinde kende ik niet, leuk dat je hem weer gevonden hebt en hopelijk wordt hij net zo groot als je vorige.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:01

Jis_ schreef:
Seringen ruiken zoooo lekker <3

Kamerlinde kende ik niet, leuk dat je hem weer gevonden hebt en hopelijk wordt hij net zo groot als je vorige.

Ik ben dol op seringengeur. en in het voorjaar ruikt het balkon dan ook hemels :P

Dank voor je goede wensen voor mijn linde! Ik ben ook heel benieuwd of ze het goed wil doen op deze plek (= dezelfde als waar destijds die onfortuinlijke voorganger stond).
Deze zomer gaan de kleintjes in ieder geval ook het balkon op.

Hoe is het intussen met jouw bijzondere klaver? <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:20

Hier staat nu een Japanse Sering in bloei, heerlijk!

De klaver vond de verhuizing niet zo tof maar met genoeg vocht komt dat wel goed denk ik

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:52

Mijn Synchonium Mottled doet raar. Ik
had de top eraf gehaald om te stekken en de 2 nieuwe bladeren hebben een gekke vorm en het lichte groen is wit. Bovenste blad is nog maar net open en heeft voor Mottled wel een erg groot effen groen stuk.
Nieuwe steel is lichter dan het oude.

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 16:42

Ik heb tegen beter weten in weer 2 alocasias gekocht (zebrina en frydek) nadat ik met mezelf had afgesproken géén alocasias meer te kopen :') maar binnen een week hangen de stengels/bladeren in een zielig boogje.

Ik had zelf bedacht dat in tuincentra het licht vooral van boven komt (ramen in dak), waardoor ze dat opzoeken en die richting opgroeien en thuis komt het natuurlijk meet van zijkanten (ramen aan zijkant). Maar kan dat de oorzaak zijn? Heben jullie dit ook? Deze twee planten heb ik pas een week en ze hangen al. Ze krijgen genoeg water en ook na een watergift gaan ze niet meer recht staan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:31

Maar ja ze zijn zo leuk, ik snap het! :D

Hier ook :j ik had er èèn deze winter onder het raam staan, was perfect maar moest hem door meer zon wel gaan verplaatsen.
Mijn Zebrina geeft nu het ene nieuwe blad na het andere ook natuurlijk richting licht. Vond ik in dat hoekje niet erg maar plant wordt best wel topzwaar zo :')
Heb hem nu op de grond gezet (kleine 3 meter van hoog raam op het Zuiden), want wilde op dat kastje sowieso een klimmer. Wat helpt is je Alocasia af en toe kleine beetjes draaien.

Het is op zich wel normaal dat ze wijder uit gaan staan, een beetje opbinden is dan een optie.

Planten moeten ook nogal eens even wennen aan hun nieuwe omgeving. Helemaal als die erg verschilt met de vorige omgeving

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:05

Ik had gisteren een kneusjesbox besteld, vanmiddag arriveerde hij al.
Dit zat erin:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heb ik de planten op de eerste foto al en ik wil geen dubbele planten (dezelfde soort maar san 1 gewoon en 1 variegata of bijvoorbeeld elk een andere kleur bloemen vind ik prima). :+
Maar verder vind ik het een mooi pakket, geen heel bijzondere planten maar wel leuk en die begonia... <3