Wij hebben bij een bezichtiging een keer het huistelefoonnummer afgegeven. Die makelaars laten meestal assistenten bellen en die werken alleen tijdens kantooruren Wij dus ook
Fijn dat er interesse is in een brochure! Wel balen dat je die zelf moet maken, al kies je daar natuurlijk zelf voor.
Hier worden brochures ook weinig bekeken op de site. Iedere bezoeker van de open huizendag heeft wel een brochure gekregen van de makelaar, via e-mail.
wat een gedoe zeg....vandaag wil de funda site niet echt mee werken. Krijg continue technische storing...hebben jullie dat ook? Ben je bezig met koekeloere, en hopsa, doet hij het niet meer. en dan weer wel en dan weer niet.
Klopt kan ook niet goed op funda. We hebben wel brochures van de makelaar gekregen en ook uitgedeeld met de open huizen dag. Vrijdag hadden we nog twee bezichtigingen. Eentje waar de makelaar heel enthousiast over was heeft vandaag laten weten het te klein te vinden. Jammer... Wij betalen volgens mij echt teveel courtage voor de makelaar, maar goed het huis is niet heel duur dus dan valt het te betalen bedrag mee...
Onderhandelen jullie ook met de makelaar? Het schijnt dus heel normaal om over de courtage te onderhandelen. Wij hebben er ook nog iets vanaf gekregen (alle beetjes helpen)
Was bij ons niet mogelijk. Kleine gesloten markt. Zijn zelfs makelaars die ongeacht de vraagprijs minstens 3000 euro vragen (ex(!) btw). Dus ookal heb je een woning die 140.000 als vp heeft, dan kom je met de courtage van 1,5 ex btw onder die 3000. Moet je toch 3000 euro betalen. En dan komt daar nog professionele foto's etc. bij. Zelfs de goedkoopste makelaar vond ik te duur of teveel losse fratsen hebben. Wij hebben een budgetpakket van ongeveer 1500 euro. Komt dan nog 200 euro fotopakket Funda p.j. bij.
Wij hebben een goedkoop appartement (115,000) dus inderdaad ook geen courtage maar gewoon een vaste prijs. Alles incl, 2250,-.
Marcato
Geplaatst: 12-10-15 21:48
Ik heb erg veel mazzel met zowel de kosten voor makelaar als die van hypotheekadviseur, taxateur en notaris. Dus onze kosten zijn niet echt vergelijkbaar.
Maar een vaste courtage of een percentage (tussen de 1,25% en 1,8%) is redelijk gangbaar. En deze is vaak onderhandelbaar. Je kunt ook een staffelberekening maken. Hoe hoger de uiteindelijk koopsom, hoe hoger de courtage.
madeliefw
Geplaatst: 12-10-15 21:53
Wij hebben ook een goedkoop app, 119500 en een courtage van 1,8. Vergeten te onderhandelen... Maar goed zal om max paar honderd euro gaan. En we moesten wel extra geld betalen voor de foto's enzo.
Op het nieuwe huis wel onderhandeld met de aankoopmakelaar. Een vriend van ons had dezelfde en hij heeft 15 % moeten betalen en wij 10 % van dat wat eraf ging.
Verschilt dus idd erg per plaats en per makelaar. Wij hebben uiteindelijk 1 extra verkoopbord gekregen (ik wilde er graag 1 voor bij het hofje), open huizen dag gratis en de courtage heeft hij iets verlaagd. Alle beetjes helpen en mijn vriend onderhandeld graag
Mijn vriend ook, hij is ook verkoper . Maar dit was ie vergeten. We hebben daarna nog wel kunnen onderhandelen over taxatiekosten wat dezelfde makelaar heeft uitgevoerd. En we hebben nog een gratis adv in AD gekregen. Zonder resultaat helaas.
Wij betalen 1.5 % courtage en alle extra's zoals foto's en plaatsing op de funda kregen we gratis. Een welkoms pakket, omdat hij net voor zich zelf is begonnen.
De verschillende makelaars die wij hebben gesproken werken voor een appartement in deze prijsklasse (rond de ton) niet met een percentage maar met een all in prijs, ze laten het ook nog klinken alsof ze dat speciaal voor jou zo doen Hier wel even spannend, vorige week vrijdag een bezichtiging gehad die donderdag nog een keer komt en donderdag nog een bezichtiging. Gelukkig achter elkaar aan op dezelfde dag, dat scheelt toch weer een poetsdag
Spannend, alle bezichtigingen! Hier t balkon weer wat opgeknapt met nieuwe planten in de potten. Alles was dood morgen weer een poetsdagje en dan is het maar afwachten. Meer kunnen we niet doen.
Ik heb voor vrijdag een bezichtiging gepland bij een huis die we allebei erg leuk vinden. Locatie is ook waar we zoeken. Nu zit ik al een paar dagen in de stress. Bang dat de makelaar belt dat het al verkocht is. Aangezien we dat al 2x hebben gehad. Kreeg gister een mailtje van de makelaar. Dat we een afspraak hadde voor vrijdag. En toen kwam het woord helaas... Pff schrok me rot! Maar gelukkig moest ze de afspraak een half uur verzetten. Pfieuw! Maar goed kan niet meer doen dan wachten tot het eindelijk vrijdag is .
karin1985
Geplaatst: 14-10-15 19:16
Nou hier eindelijk na 2 weken de taxatie binnen. Die ook nog stikt van fouten, maar goed de waarde is voldoende en hij is goedgekeurd tbv de nhg aanvraag dus het zal wel loslopen. We zijn nu in elk geval eindelijk zover dat alle documenten naar de nieuwe hypotheekverstrekker zijn gestuurd. Nu dus wachten op hun akkoord. Volgens de kenners zou dat nog maximaal 2 weken mogen duren. En dan eindelijk een afspraak maken bij de notaris. Ik zal zo blij zo'n als ik die handtekening kan zetten. ..
Oversluiten heeft nog meer voeten in de aarde gehad dan het kopen destijds.
karin1985
Geplaatst: 15-10-15 20:22
Update: niet dus. ..
De huidige verstrekker heeft nu pas de omzetting naar annuïteit verwerkt en deze gaat pas 1 november in. Pas dan kan er een aflosnota opgevraagd worden.
Het wordt dus op z'n vroegst pas half november en we moeten de offerte verlengen. .. bah.