Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:18

Veel plezier!

Ik probeer om het aantal items in mijn kast wel te minderen, en creatiever te worden met wat ik heb. En het ook gewoon vaker dragen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:40

Ik bedacht gisteren dat ik mijn winterjas al minimaal 10 jaar draag, waarschijnlijk zelfs al minimaal 12-13 jaar.

Vandaag 5 zeer volle aanhangers met paarden mest gehaald, komen dit jaar pompoenen en kalebassen in te staan, en voor volgend jaar is het dan mooie compost voor de moestuin bakken die we dit jaar gaan maken.

Dit jaar maar eens beter ons best doen op de moestuin, en het onszelf ook makkelijker maken door een water systeem met timer in de bakken te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:30

De katten eten de nieuwe en goedkopere brokjes prima, zelfs beter dan de RC tot nu toe. Duimen dat het zo blijft, scheelt toch wel in de portemonnee.

Ik weet wel alweer waarom ik die jas tussendoor vervloekte: dat ding trekt stof en pluizen aan, niet normaal. Je zou denken dat ik ergens in een stofnest heb gerold, straks met de kledingroller er maar even overheen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:30

Veel plezier PS!

Prairy, dat had ik ook in se moestuin 2 jaar geleden, maar alles bleef te nat en de wortels van heel veel planten gingen rotten en mijn tomaten kregen allemaal ziektes. Dus goed afstellen die druppelaars of toch misschien maar niet doen, alles was mislukt dat jaar :')

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 14:47

Nou ja, vorig jaar was alles dood door watergebrek, misschien gaat het volgend jaar dan goed als we het gemiddelde van vorig jaar en dit jaar samen nemen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:07

Ik twijfel om toch tomaten te proberen op mijn weiland. Ik zit alleen in dubio qua locatie. Kan een tomatenplant tegen veel direct zonlicht of is vooral warmte en minder rechtstreeks licht beter?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:31

Houdt niet van volle zonlicht

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:16

En zeker niet van regen en natte voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:39

Dan heb ik een ideetje waar ik ze kan zetten :D Moet alleen nog wat opruim en herstelwerken doen dan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 18:28

Sla, paprika, tomaten, courgettes en uien / knoflook, ook pompoenen zijn echt heel makkelijk en kun je inderdaad prima naast je wei doen, anders kun je er nog een tunneltje overheen maken of een windscherm zeg maar. Gewoon van landbouwplastic en wat palen. Heb dat vroeger ook gehad bij mijn wei :Y)
Wil je de grond goed krijgen kun je er het 1e jaar ook aardappels in doen. Schijnt goed te zijn voor de grond, ook erg makkelijk en levert altijd op. Of voederbieten }:0
Worteltjes en bietjes werden bij mij altijd opgegeten door de muizen :P

We gaan deze zomer weer veel varen, dus ff geen groenten in de tuin.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:47

Pompoenen zijn ook verzot op mest, prima om op je mesthoop te laten groeien, en dan heb je volgend jaar prima compost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:03

Ik heb op het weiland achteraan mijn giga schuilhok. Daarin zit 1 "hok" waar nu materiaal in ligt, maar verder gebruik ik het niet. Het dak bestaat uit bleke golfplaten en de bodem is gewoon zand/grond.

Ik ga dat leegmaken, het dak herstellen (paar platen zijn weggewaaid dus is nu open gat) en ik kan daar de planten in zetten. Soort serre-idee. Er kan op bepaalde tijdstippen rechtstreeks zonlicht in en verder onrechtstreeks. Ventilatie is ook geen probleem en water geven is gewoon begieten. Maar alles staat wel lekker beschut. Ik kan tussen de omheining en het hok nog een extra draad spannen om de pony's weg te houden. Dan kan ik daar het gras weghalen/omspitten en alle mest verzamelen om idd een composthoop voor pompoenen te planten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 20:55

Pompoenen doen het inderdaad echt supergoed bij de mesthoop.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:47

Ik heb eens wat pompoen zaadjes in de mesthoop gestopt. Het was van een reuzenpompoen. De grootste was uiteindelijk echt niet!!! te tillen zo groot :'). En mijn mesthoop groeide niet meer leek het. Alles werd omgezet in pompoenen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:20

Ja, fantastisch toch? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:02

Van 2 mini's en af en toe een paard gaat mijn mesthoop niet zo heel groot worden. De basis wordt wel gehakseld stro uit de schuilstal wat er al een eeuwigheid ligt.

Mijn volgende investering wordt een goede kruiwagen. Die dingen kosten geld joh! Die stal eens goed uitmesten, de lekgaatjes in het dak dichten met siliconen (is een overlap die niet goed meer afsluit) en alle klimop eens snoeien. Dacht er eerst een bevriend tuinder voor aan te spreken, ook ivm afvoer, maar dat gaat me dermate veel geld kosten dat ik het alsnog eerst zelf gewoon ga proberen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:58

Goede kruiwagen is inderdaad duur, maar je moet je wel afvragen waar je hem voor gaat gebruiken en of het de investering waard is.
Wij hebben een dure, een grote met plastic bak, maar die gebruiken we niet voor stal. Te groot daarvoor, als je die vol laadt wordt die veels te zwaar.
Voor stal hebben wij goedkope kruiwagens van Cranenbroek. Met alle mest leven die ook niet lang, na 2 jaar zitten er gaten in. Daar wordt geen dure kruiwagen voor aangeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:56

Is vooral voor mest ruimen maar ook gewoon om dingen vanuit de auto naar achter op de weide te zeulen, om waterbidons van 20l mee te verplaatsen, snoeiafval afvoeren etc. Dus echt vanalles en nog wat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:01

Als je een metalen wil, kies dan niet voor een dure, mest vreet er in, zonde van je geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:02

Ja klopt, die dingen vergaan soms waar je bij staat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:33

Wij hebben voor de overige werkzaamheden een Fort, fijne kruiwagen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:13

Ik ben me vanmorgen rot geschrokken aan de kassa!
Ik moest voor vanavond eten halen. Kostte me maar 6,85.
Ik ben nog nooit zo goedkoop uit geweest voor een dag.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:22

Kijk, dat is mooi.
Ik heb morgen als het goed is ook een klein bonnetje voor het eten van woensdag. Ben de champignons vergeten. :') Rest voor het eten zat op de bon van vrijdag. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:46

Wij hadden om en bij €100 vandaag bij de diepvries-slager. Is een soort supermarkt met vleeswaren/slagerij maar dan alles ingevroren. Zaten ook groenten bij, maar van het vlees alleen hebben we ongeveer 10 maaltijden/persoon.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:20

Dat is voor 10 euro per maaltijd per persoon vlees? :wow: Dat is niet bepaald goedkoop te noemen. Zelfs met 10 maaltijden voor 2 personen vind ik het veel.