[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:54

Lau_ schreef:
Ik weet momenteel echt niet meer wat ik aan moet.

Wij wonen momenteel in een 2 kamer apartement waar we ons kont niet kunnen keren. Wij betalen hier 800,- per maand voor en dat is allemaal prima te doen qua financien. Alleen zijn wij het echt spuugzat om zo klein te wonen en willen al ruim 1,5 jaar graag iets anders.

Alleen krijg ik nu continu te huren dat we samen niet genoeg verdienen. We hebben allebei een normaal loon en en best wel ruim eigen vermogen.

Iemand de gouden tip ? |(

Wat is jullie gezamelijke bruto jaar inkomen? (werken jullie fulltime) en wat voor een soort contracten en arbeidsperspectieven hebben jullie?

en hoe hoog is het eigen vermogen?

Hoe meer eigen vermogen dan kun je ook een lagere hypotheek nemen en loopt een bank minder risico. Mensen met eigen geld zijn altijd welkom.

Lau_

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:59

Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn maar misschien zit ik dan in het verkeerde topic. Het gaat om een huurhuis het liefst. Kopen zou ideaal zijn maar niet realistisch gok ik.

Mijn vriend heeft een brutomaand salaris van 2200 en ik van 1700. Eigen vermogen rond de 11.000

Misschien zie ik het we helemaal verkeerd hoor maar voor een appartement moet dit toch wel voldoende zijn

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:04

Lau_ schreef:
Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn maar misschien zit ik dan in het verkeerde topic. Het gaat om een huurhuis het liefst. Kopen zou ideaal zijn maar niet realistisch gok ik.

Mijn vriend heeft een brutomaand salaris van 2200 en ik van 1700. Eigen vermogen rond de 11.000

Misschien zie ik het we helemaal verkeerd hoor maar voor een appartement moet dit toch wel voldoende zijn

Banken kijken naar bruto jaar salaris.

Kwa particulier huren..tja er is hoge nood dus ze kunnen eisen wat ze willen. Ik vind de bruto maand salarissen niet heel bijzonder..als je iets van 1000 netto wilt huren...dan zitten jullie al krap voor de meeste verhuurders...

Denk dat je beter kunt kijken of je iets kunt kopen. Wellicht geen huis wat kant en klaar is maar er is van alles te krijgen. Die 11.000 is wel noodzakelijk om de kk te betalen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:07

Voor huren telt eigen vermogen volgens mij niet echt mee? Voor een koopwoning wel, dat maakt dat weer een stukje makkelijker.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:28

Ik dacht ook dat het om kopen ging.

Voor huren telt idd je salaris, eigen vermogen is leuk, maar verder niet interessant behalve om bijvoorbeeld de borg te betalen.

Als je nu niets kunt huren, zou ik idd eens kopen overwegen,zeker omdat je maandlasten zeer waarschijnlijk iets omlaag gaan. Overigens vind ik 800 euro huur niet zo gek als ik kijk hier in regio Eindhoven met alle expats die hier zitten.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:57

Ik zou niet weten waar ik moet beginnen met kopen :=

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:07

Bij sommige huurinstanties kan naast de gevraagde maanden, eigen vermogen wel mee mogen tellen voor het betalen van de huur. Onder voorwaarden.
Persoonlijk denk ik dat spaargeld uitgeven aan huur niet echt heel slim is.
Kopen ligt er numaar net aan in welk gebied je zit en ik zie wel veel huizen voorbij komen die, mijns inziens, echt ver boven de waarde verkocht worden, omdat iedereen zich nu helemaal gek laat praten. Voor mij persoonlijk ook reden om nu niet te kopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:14

Lau_ schreef:

Eerst ga je naar een hypotheekverstrekker met de gegevens die ze nodig hebben zodat je weet hoeveel hypotheek je krijgt en wat de maandlasten zullen zijn
Vandaaruit ga je huizen online bekijken ( leuk!! I love funda) of naar een makelaar en dan bezichtigen en als je dan je droomhuis tegenkomt doe je een bod. ( in het kort verteld) Leuk maar ook een zenuwslopend proces
Groot voordeel dat jullie huren en dus vrij snel kunnen schakelen, als je nog een koophuis te koop hebt is het lastiger, wat doe je eerst, verkopen en vandaaruit kopen of andersom?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:15

En vul eens een online berekening in, bijvoorbeeld bij de ING/Rabobank. Zo kan je een kleine inschatting maken. Hebben jullie beide een vaste baan en geen schulden? Dan is er met dat inkomen best iets te koop (oké, afhankelijk van de regio).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:35

Hier was het huis een grote tegenvaller. Er waren zelfs mensen boos op de makelaar. Laten we zeggen dat de foto’s op funda nogal een positief beeld lieten zien van de staat van het huis. Stond ook niks in over een opknapper etc. Wel wat kleine klussen zichtbaar maar niet wat we vandaag hebben gezien. Oa waterschade en dan niet een beetje maar eerder waar niet, scheuren, rotte kozijnen en water afvoer van de badkamer in de meterkast... :D :')
Verder stonden ze ook niet positief tegen over een bouwkundig rapport. Nou ja niet dat, dat echt nodig was..
Misschien ook wel is goed om een huis in deze staat te zien.
We vonden het verder wel een leuk huis maar voor ons nu wat veel. Vonden de prijs dan ook wel wat fors worden als we het vergeleken met de waarde van de andere woningen in die straat.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:29

Lau_ schreef:

Op Funda :D
Maar zonder gein, met jullie salaris kan je misschien wel wat kopen hoor, geen kant en klaar huis maar vast iets primas om mee te starten. Bij huir vragen ze tov de huurprijs dat je minimaal dat keer weet ik wat aan salaris moeten hebben.

Je kan inderdaad online al een schatting maken wat je kan krijgen aan hypotheek en een adviesgesprek bij de hypotheekverstrekker is gratis en niet bindend. 11K daar ben je alleen al een aardig deel van kwijt aan kosten koper.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:31

Wat jammer Lenaatje!
Ik krijg de makelaar van het huis wat ik op funda zag maar niet te pakken.. verzoek ingediend, gebeld. Zo snap ik wel dat het huis al 5 weken te koop staat aangezien dat ook al een opknappertje is...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:44

Vandaag dan de sleutel gekregen, kan het nog steeds niet helemaal bevatten. :+

Lenaa nu weet je in elk geval dat het niks is en kan je het mooi laten rusten. :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:48

Petrichor schreef:
Vandaag dan de sleutel gekregen, kan het nog steeds niet helemaal bevatten. :+

Lenaa nu weet je in elk geval dat het niks is en kan je het mooi laten rusten. :)

Succes met verhuizen!

Precies! Al een aantal huizen bezichtigd maar dit sloeg wel echt alles.

Wat irritant Queelens ook niet netjes voor de eigenaren van een huis. Die willen het toch kwijt lijkt mij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:25

Hoelang heeft het bij jullie gedduurd van eerste gesprek tot rondkrijgen van de hypotheek?
Wij hebben begin dec de voorlopige koopacte getekend en was 10 jan de datum dat financiering rond moest zijn. Minder dan een maand incl alle feestdagen
Aangegeven dat dat erg krap was maar was volgens hun makelaar geen probleem.
Mijn eerste gesprek was vrij snel, een ander gesprek bij een andere bank pas op 2 januari en hebben wij gekozen voor de bank waarmee wij verder willen gaan
Nu heeft hij 80% van de papieren al, alleen nog een taxatierapport, pensioen en een schenkingsovereenkomst maar wij kunnen pas 15 januari bij hem terrecht. hij heeft het druk ivm de feestdagen die geweest zijn en ook mijn man en ik moeten samen daarheen kunnen dus ook beperkt in de data en tijden.
Ik weet nu al dat de verkopende partij hier niet blij mee gaat zijn aangezien hun meenden dat alles in een week geregeld kon zijn
Bij mijn vorige 2 huizen heeft het zeker 4 weken geduurd dus vraag ik mij nu af of ik gek ben of hun onrealistisch zijn over de termijn met ook nog eens kerst en o&n ertussen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:35

Wij hebben iets van 5 weken er over gedaan geloof ik. Verkopers hadden 3 weken voor ogen, dat ging echt niet lukken volgens onze adviseur.
Gelukkig was de makelaar van de verkopers redelijk traag, dus toen hij er mee terug kwam dat het echt drie weken moest zijn was er al 1 week voorbij :') en hadden wij al vanalles geregeld. Toen heb ik gezegd ok, 3 weken maar dan wel vanaf vandaag.
Vervolgens hadden we een taxateur via de verkopend makelaar, wij waren totaal noet bekend daar in de buurt en hij natuurlijk wel. Duurt die taxatie langer omdat het deels agrarisch is en ook best een groot object. Heeft die taxateur contact met hem gehad en mochten we eventueel een week uitstel aanvragen maar het is onze adviseuse toch gelukt in 4 weken!
Die hypotheek in 1 week is denk ik alleen weggelegd voor hele standaard gevallen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:56

Lynn ik weet niet of je mij bedoelde maar zal wel even antwoorden. :D

Bij ons was de hypotheek echt een drama, bij ons eerste gesprek werd duidelijk gemaakt dat we de hypotheek sowieso zouden krijgen omdat we lang niet aan onze max hypotheek zaten.

Wij hebben alle papieren keurig netjes op volgorde in 2 mappen gedaan 1 voor mijn vriend en 1 voor mij, precies op de volgorde zoals dat in hun brief stond. De hypotheker was ook heel erg blij met hoe wij alles hadden aangeleverd want hij had nergens werk meer mee.

Je zou dus denken dat alles zo gebeurd was maar toen het naar de geldverstrekker ging begon de ellende. Ze wilde nog meer bewijzen van alles en begonnen over de kleinste dingen te zeuren. Zelfs de vraag waarom ik 100 euro naar mijn vriend had over gemaakt. :') Uiteindelijk zou het erom gaan spannen of alles wel goed zou komen voor de uiterlijke datum, de hypotheker mijn vriend en ik helemaal over de zeik omdat het nergens op sloeg allemaal. Dus mijn vriend had voor de zekerheid de eigenaren van het huis gebeld met de vraag of ze het goed vonden dat we 2 weken extra tijd zouden krijgen, gelukkig vonden de eigenaren dat geen probleem en reageerde ze vol begrip. Uiteindelijk is alles om 17.55u op de laatste dag nog goed gekomen. :')

Een vriendin van mij heeft een paar maanden voor mij een huis gekocht en had exact het zelfde probleem, ook op de aller laatste dag dat alles alsnog goed kwam. Dus zo hield ik de moet erin. :+

Nu hoorde ik later van de hypotheker dat dit kwam omdat wij hadden gezegd de laagste hypotheek te willen en dat het bij dit soort geldverstrekkers moeilijker gaat dan bijvoorbeeld de bank waar je een rekening bij hebt. Nou als ik dat allemaal had geweten was ik veilig naar mijn eigen bank gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:00

Hier was het juist in 2,5 week rond. Wij zaten lang niet aan de maximale hypotheek en geen gekke dingen dus dat was zo rond.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:12

Bij ons heeft alles de volledige 6 weken geduurd. Eerste gesprek hadden we met de makelaar al gehad voor we gingen bieden, zodat we onszelf niet per ongelijk rijk zouden rekenen.

Het rapport van de bouwtechnische keuring was binnen twee werkdagen binnen. Taxatie was door de verkoper uitgesteld. Rapport heeft 1.5 week geduurd. Hierdoor hebben we op de valreep de financiering net binnen de 6 weken rond. De bank was in ons geval helemaal niet moeilijk, ondanks dat we ons eigen/oude huis pas in de periode van die 6 weken pas te koop hadden gezet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:56

Lynn_Nikita schreef:
Hoelang heeft het bij jullie gedduurd van eerste gesprek tot rondkrijgen van de hypotheek?
Wij hebben begin dec de voorlopige koopacte getekend en was 10 jan de datum dat financiering rond moest zijn. Minder dan een maand incl alle feestdagen
Aangegeven dat dat erg krap was maar was volgens hun makelaar geen probleem.
Mijn eerste gesprek was vrij snel, een ander gesprek bij een andere bank pas op 2 januari en hebben wij gekozen voor de bank waarmee wij verder willen gaan
Nu heeft hij 80% van de papieren al, alleen nog een taxatierapport, pensioen en een schenkingsovereenkomst maar wij kunnen pas 15 januari bij hem terrecht. hij heeft het druk ivm de feestdagen die geweest zijn en ook mijn man en ik moeten samen daarheen kunnen dus ook beperkt in de data en tijden.
Ik weet nu al dat de verkopende partij hier niet blij mee gaat zijn aangezien hun meenden dat alles in een week geregeld kon zijn
Bij mijn vorige 2 huizen heeft het zeker 4 weken geduurd dus vraag ik mij nu af of ik gek ben of hun onrealistisch zijn over de termijn met ook nog eens kerst en o&n ertussen

Vier weken in deze tijd van het jaar is écht te krap. Dat is normaal al aan de krappe kant, want je moet dan maar net ook alle documenten hebben, de bank moet geen aanvullende vragen hebben en de taxateur moet ook maar direct kunnen.

Heb je de taxatie al wel uitgezet? En waar gaat het gesprek de 15e over? Is dat een gesprek over de mogelijkheden of leveren jullie voor die tijd alles aan en teken je dan de offerte bijvoorbeeld? Want als het het eerste is en hij gaat daarna pas alles ter acceptatie aanbieden dan ga je wel spaak lopen. Weet de adviseur wanneer jullie ontbindende voorwaarden aflopen? Ik zou vandaag nog gaan bellen en schakelen, anders kom je echt vast te zitten.

De verkopende partij heeft vast nog de reclame van de Rabobank 'een hypotheek in een week' nog in hun hoofd. Alles kan, maar dat is echt niet realistisch :=

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:18

Wij zijn ook al vanaf begin december bezig en nog niet klaar hoor. Telkens is er wel weer iets of komen feestdagen tussendoor. Die week kerst en oud op nieuw moet je eigenlijk niet meetellen nu.
Ik heb ondertussen ook zo’n 90% van de stukken aangeleverd en offerte is wel al ondertekend. Maar dan nog duurt het gewoon lang.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:27

Het ging bij ons heel snel, ik meen 2,5 week. Maar zoals eerder gezegd scheelt het enorm waar je aanvraagt. Wij hebben een hypotheek bij onze eigen bank, dat gaat het snelst. Het enige waar we even op moesten wachten was de taxatie. Binnen een week kan prima vanuit de bank gezien, maar dan duurt het vaak wat langer door taxatie en bijvoorbeeld bouwkundige keuring.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:30

Bij mij was het denk in een kleine drie weken rond (was begin november).

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:27

Bij ons heeft de volledige koop van het huis van 1e bezichtiging tot sleutel overdracht 7 weken geduurd. De aanvraag van de hypotheek zo'n 4 weken volgens mij. Eerst nog het voorlopig koopcontract regelen, we hebben het huis zonder makelaar gekocht dus dat duurde allemaal ietsje langer. Daarna alle stukken verzameld voor de hypotheek, bij de hypotheek aanvraag hadden we alles keurig klaar liggen in een mapje. We hebben van te voren aan onze adviseur gevraagd welke documenten daar allemaal voor nodig zijn zodat we die alvast konden gaan verzamelen. De bank was in eerste instantie vrij vlot in alles regelen, maar ineens was er geen vooruitgang meer. Onze adviseur had nagevraagd waarom dat zo was waarop het antwoord was "we hebben het erg druk dus het gaat nog een week duren". Onze adviseur zei het gaat helemaal niet nog een week duren, ze krijgen over 1,5 week de sleutel dus ik wil dat het deze week rond is. Een uur later kreeg hij mail dat het rond was :+

Inmiddels zitten we al bijna 2 weken in ons huisje. Komende woensdag is het al 4 weken geleden dat we de sleutel hebben gekregen. Het gaat allemaal zo snel :') we hebben 1,5 week super hard gewerkt om zoveel mogelijk klussen te doen. Alles moest gesaust worden, alle deur kozijnen, raam kozijnen aan de binnenkant, trapleuningen en balustrades echt alles moest gedaan worden :+ ohja en de trappen ... :') alle grote klussen zijn nu gedaan, we moeten alleen nog het aanrechtblad vervangen. Die ligt al klaar maar daar gaat wel een volledige dag inzitten dus dat moeten we nog even plannen. Verder nog een hele boel kleine klusjes maar ach die kunnen tussendoor ook nog wel.
Zelf zijn we al helemaal gewend, nou de hond nog, die heeft nog behoorlijk wat moeite met alle nieuwe indrukken en geluiden :(:)

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:35

Hier was de hypotheek binnen 3,5 week rond :)
Wij wachten nog steeds op het kadaster, die hebben deze week nog vakantie. Achteraf gezien hadden we het zonder kadaster rond kunnen krijgen blijkt nu, maar goed we zijn er nu bijna dus even uitzitten nog.

Het appartement van mijn vriend is ondertussen verkocht als het goed is :D

Gisteren zijn we even samen in ons nieuw huisje geweest, zonder mensen erbij. Om even van alles op te meten. Wat voelde het toch fijn om er samen te zijn <3 We zijn door onze nieuwe buren (die we stiekem al kende) ook al uitgenodigd op hun 40-jarig huwelijksfeest over een maand :D De hele buurt is daar uitgenodigd dus kunnen we mooi kennis maken met iedereen.