Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:27

Ik zoek iets groens voor in 2 grote potten buiten. Om wat meer privacy te creëren. Zat te denken aan bamboe, dat wordt vrij snel groot/vol. Maar we hebben al best veel bamboe staan in de tuin.
Hebben jullie nog andere ideeën ipv bamboe?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:45

Zou kunnen dat de planten verbeteren, maar als ze nog zo'n aanval krijgen gaan ze niet zo heel blij worden. :=

De Dahlia's beginnen het hier nu ook eindelijk te winnen van de slakken (vorig jaar gezaaid en planten gehad). := De bollen van vorig jaar komen dus niet meer omhoog dus de zaaidahlia's zijn vele malen sterker. Koop dus geen bollen meer en alleen nog zaad. :+

Mijn vlierstekje is ook niet zo heel blij van de slakken. -O- Al twijfel ik of de citroenmelisse misschien niet een klein beetje kort gewiekt moet worden, maar staat ook bijna in bloei. Ga denk ik wel de kamille kortwieken, want die zijn zo goed als uitgebloeid en dan even wat opnieuw uitschudden voor opnieuw uitzaaien en dan oogsten wat nog bruikbaar is. :+

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:03

Majabeestje schreef:
Ik zoek iets groens voor in 2 grote potten buiten. Om wat meer privacy te creëren. Zat te denken aan bamboe, dat wordt vrij snel groot/vol. Maar we hebben al best veel bamboe staan in de tuin.
Hebben jullie nog andere ideeën ipv bamboe?

Misschien sierriet of een hoge soort siergras?

Saul

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:29

Wat is dat toch naar die slakken. Grr.
Zonde!

Evelienepien ze hebben Brugmans helemaal verbouwd. Dus er zit nu ook een klein stukje coppelmans achtig in :P

Afbeelding
Deze staan ook nog klaar om opgehangen te worden. En er staan bakken klaar onder de ramen van het huis om op te hangen :D

Hier word je toch vrolijk van <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:23

Misschien ben ik te voorzichtig, maar zou ze met de geplande hitte van morgen gewoon nog even op half zon plekje houden dat ze niet teveel klap in een keer krijgen. :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:37

Slakken... ellende.. Ik ben bezig met een deel van mijn klimop uit de tuin te halen (want er zit japanse duizendknoop doorheen. Dus dan maar goed grondig erdoor). Maar wát een slakken komen eruit. Die liggen momenteel ook bij het restafval := (Japanse duizendknoop mag absoluut niet bij het groenafval)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:52

Hier ook grote slakken ellende gehad; gelukkig is het momenteel min of meer onder controle. Je zou toch eigenlijk zeggen dat er dit jaar door de droogte minder van die beesten zouden moeten zijn. Maar niets lijkt minder waar. -O-

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:33

Meestal zijn het de naaktslakken die de planten opeten en niet de huisjes slakken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:42

Ik heb juist veel mieren. Wordt er gek van.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:05

Wij hebben ze allebei, mieren en slakken. Niks droog dit jaar trouwens, onze tuin is best nat. Paar jaar terug was het veel droger.
Op de een of andere manier hebben wij altijd veel slakken. Ik denk dat dat komt door onze vorm van tuinieren (veeeel groen, blad niet weghalen) en de combinatie met katten (minder vogels.)

Soesita hoe heb jij het onder controle gekregen?

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:09

Needje schreef:
Ik heb juist veel mieren. Wordt er gek van.

Ik heb hier binnen en buiten last van.
Gelukkig dit jaar geen luizen op de planten heb ik alsnog mieren.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:14

Annetje schreef:
Wij hebben ze allebei, mieren en slakken. Niks droog dit jaar trouwens, onze tuin is best nat. Paar jaar terug was het veel droger.
Op de een of andere manier hebben wij altijd veel slakken. Ik denk dat dat komt door onze vorm van tuinieren (veeeel groen, blad niet weghalen) en de combinatie met katten (minder vogels.)

Sfeerimpressie van onze tuin
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:01

Annetje schreef:

Wij hebben ook erg veel last van mieren en slakken.
Ook veel katten (van de buren) in de tuin, masr ook toch wel veel vogels.

Mijn man strooit hele bussen mierenpoeder overal waar hij mieren ziet.

Mooie groene tuin Annetje !

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:11

Mooi <3

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:17

Één van onze buren kwam net weer klagen over de kikkers. Of we de kikkers niet kunnen vangen en dan verwijderen.
Vorig jaar kwam ze ook al klagen.
Ik heb gezegd dat ik geen één kikker heb gekocht, ook geen egels en katten, maar dat het allemaal vanzelf mijn tuin in komt lopen :D

Die vijver ligt er al 25 jaar.
Bij de vorige bewoners kwam ze ook iedere keer klagen over de kikkers.

Ik moet toegeven, die kikkers maken ontzettend veel lawaai.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:20

Ooooh ik vind de kikkers zo gezellig! Raar dat mensen zoiets vragen. De onze kwaken alleen als ze gaan paren, heel jammer.
Ik denk dat wij ook vooral padden hebben, misschien ligt het daaraan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:26

Annetje schreef:
Ooooh ik vind de kikkers zo gezellig! Raar dat mensen zoiets vragen. De onze kwaken alleen als ze gaan paren, heel jammer.
Ik denk dat wij ook vooral padden hebben, misschien ligt het daaraan?

Ik moet toegeven, dat ik zelf ook soms er niet van kan slapen.
Vooral in deze periode brullen ze heel erg, met name 's nachts.

De buren hier zijn sowieso zeikerds. Wij hebben heel veel scholen hier en als er jeugd in het achterpad overdag even staat te chillen, gaan ze ook vreselijk tekeer.
Ze vergeten echter, dat ik hun kleine hond de halve dag hoor keffen/blaffen als hij met mooi weer in de tuin zit.

Ik laat ze klagen, maar mijn man belooft dan de grootste kikkers te vangen en dat doet hij dan weer niet. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:35

Kikkers, geweldig! <3 Wij hebben er ook, die gelukkig stil zijn. Ook veel padden en salamanders. <3

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:15

Neonlight schreef:
Kikkers, geweldig! <3 Wij hebben er ook, die gelukkig stil zijn. Ook veel padden en salamanders. <3

Mijn man wil graag salamanders, maar die kan je niet kopen, begreep ik.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:33

Nee, tenminste, niet dat ik weet. En heeft ook niet veel nut, want je ziet ze amper. Ze zitten bij ons tussen de stenen rand van de vijver, een paar keer per jaar zien we ze, maar niet vaak, ze spelen echt graag verstoppertje. Als we de stenen gaan verplaatsen komen we ze wel tegen, maar dat doen we dus niet. Ik vermoed dat het de kleine watersalamander is die bij ons zit, maar kan ook de Alpenwatersalamander zijn. Toevallig zag ik er vorige week nog eentje zitten toen het donker was op een stapsteen, die was een wandeling aan het maken want de stapsteen was wel een aantal meter van de vijver af. :))

De eerste keer dat we ze zagen was toen we aan het bouwen waren, en we een berg puin op gingen ruimen. Tussen dat puin kwamen er een helehoop uit.

Sowieso zijn wij gezegend met veel leven. We hebben ook veel vogels, eekhoorns en egels. <3

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:58

Als je er zelf al niet van kan slapen wat denk je dat het doet met iemand die zich er wel aan stoort? :=
Kan me best voorstellen dat ze het vraagt iig.
En eerlijk gezegd vind ik dat ook niet echt zeiken.
Nachtrust is gewoon belangrijk.
Nou heb ik geen verstand van kikkers en heb ook geen idee of ze altijd lawaai maken.
Maar als ik maanden niet kan slapen door dat gebrul ga ik ook vragen of er wat aan gedaan kan worden :O
Laatst bijgewerkt door Needje op 22-06-22 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:59

Annetje schreef:

Ik had ze in mijn grote hoge moestuinbak van 1m x 2m en 1m hoog. Slakkenkorrels alleen hielp niet voldoende; alles wat groeide werd onmiddelijk vakkundig gesloopt. Nu hebben we een combinatie van slakkenkorrels, biervallen, s' avonds regelmatig slakken rapen en ...

... electriciteit! *\o/* Twee brede stroken zelfklevende koperfolie om de bak heen, op een korte afstand (halve cm) van elkaar. Een waterdicht kastje met een 9volt blokbatterij aansluiten en: tadaa! De handvol slakken die niet na de eerste koperband al afdruipt en het hogerop gaat zoeken wordt vakkundig gegrild. 8-)

Ik zie trouwens heerlijke tuinen langskomen en lees mooie verhalen van leven in de tuin. Morgen zal ik nog eens wat foto's van de onze maken. Ook hier veel dieren in de tuin; kikkers, padden, egel, veel vogels, eekhoorn,... En vroeger ook de ijsvogel af en toe, maar die hebben onze buren vakkundig weggejaagd door elke vorm van beschutting te verwijderen. :roll:

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:01

Oh Wow een ijsvogel. Tof.
Jammer dat die niet meer komt.
Maar als jullie gewoon beschutting hebben zou dat dan zoveel uitmaken als dat bij de buren er niet is?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:08

Needje schreef:
Oh Wow een ijsvogel. Tof.
Jammer dat die niet meer komt.
Maar als jullie gewoon beschutting hebben zou dat dan zoveel uitmaken als dat bij de buren er niet is?

De tuinen zijn helaas niet zo groot en dicht opeen. Er was veel onrust en het was meerdere jaren veel te open. Schuttingen weg, eerst bij de ene buur, dan bij de andere. Aanplanting bij hun er volledig uit om plaats te maken voor een graswoestijn,... Enfin, de ijsvogel voelde zich duidelijk niet meer veilig en is weggebleven. Nu groeit het beetje bij beetje weer dicht en ik hoop natuurlijk dat hij ooit terug komt. De vijver hier zit vol met zijn lievelingsvisjes die hij naar hartelust mag komen halen. :9

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:20

Ah zonde. Zitten jullie aan het water?
Of kwam ie voor de vijver?