Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:39

Hier ook veel sneeuw en vorst gehad. Onze vloerverwarming heb ik op 14 staan, maar ook als ik hem overdag hoger zet is dat heel veel zuiniger dan wanneer ik hem dag en nacht hoog zou laten staan. Maar nu staat ie dus dag en nacht op 14 en stoken we overdag elektrisch. Ik en mijn vriend werken ook thuis, ik beneden en hij 3x er week boven, dus we verwarmen ook nog de helft van de week de bovenverdieping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:44

We snappen het ook niet zo goed. Huis is 10 jaar oud, alle ramen zij PVC en sluiten goed. Nergens kiezen of spleten. En zelfs met alle ventilatie uit blijft die koudere luchtstroom. We hebben het vermoeden dat het van onze trap uit komt. Daar zit een kleine opbergruimte, waarin een gat zit wat uitkomt in de garage van de buren. Maar om dat te gaan dichten...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:12

Wij verwarmen bijna geheel op hout, en alleen woonkamer, keuken en open verbinding naar kantoor boven. Badkamer heeft eigen elektrische vloerverwarming. Cv verwarming is eventueel alleen in de nacht, die staat nu weer op 14 graden geloof ik. Met de houtkachel verwarmen we tot tussen de 16-18 graden en dat is voldoende voor ons.

Ook hier koud en wit gras, ik zit denk ik nog het dichtst bij jullie Neonlight.

*\o/* net 10€ gewonnen bij bunq, 1x per dag kun je aan het rad draaien, of een keer extra als je minimaal 100€ op een van je spaarrekeningen stort. Toch leuke extra rente :))
En vanaf 1 maart is de rente op de vrij opneembare spaarrekening 1,56%.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:11

Wij hebben al veeeel stroom verbruikt ivm de verbouwing. Bouwdrogers, kachels, machines en elektrisch verwarmen tikt wel aan.

690 kwh in januari alleen al :=

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 08:22

Benzz schreef:
De kledingindustrie is een zeer vervuilende wereld en winkels zoals Scapino waarvan de meeste zooi in China wordt gemaakt laat ik ook links liggen.

Correct

En sketchers zijn slechtste schoenen ever….
Maar ik ga ook niet ff wat kleding scoren die koop ik bewust ik heb een jas van duur merk gekocht in 2008 en trek ik elke winter aan.
Mijn pk jas is van 2014 gaat elk maand in de was

Ik geef niks om fast fashion ik koop duurzaam en tijdloos of bijzonder wat ik huge vind dat trek ik jaren aan

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:08

tita schreef:

Dit is echt onzin. Veel podotherapeuten raden zelfs skechers aan ;)

In beroepen waar veel gelopen wordt, zoals in de zorg, dragen veel mensen vaak sketchers. Licht, soepel, goede demping.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:10

Onze benedenverdieping is 1 open ruime op de hal en kantoor na. Tja, en wil je aangenaam zitten op kantoor dan gaat daar dus ook de verwarming aan, plus de deuren staan dan open van de hal en kantoor voor de hond. Boven staat alleen de verwarming een tikje open op de badkamer, maar echt op laagste stand.
Voordeur tocht, die is sinds begin december al helemaal afgeplakt. Zo ook 1 tuindeur in de keuken.

Wat betreft kleding, ik koop ook alleen de betere merkkleding, en veel kleren gaan ook ruim 15 jaar mee. Geen kinderen, ik snap dat voor kinderen dat niet uit komt en beter wat goedkopers gekocht kan worden.
Ik koop kleding ook veel op VeePee, soort van outlet vanuit de fabrieken. Vaak spullen van 1 jaar oud, soms wat nieuwere collectie, maar ik koop toch geen mode-onderhevige spullen, omdat ik er lang mee wil doen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:16

Tieme schreef:
tita schreef:

Dit is echt onzin. Veel podotherapeuten raden zelfs skechers aan ;)

In beroepen waar veel gelopen wordt, zoals in de zorg, dragen veel mensen vaak sketchers. Licht, soepel, goede demping.

Inderdaad: Onzin. Mijn fysio en later de podo adviseerden Skechers walking shoe. Wat een verbetering met lopen, geen rugpijn meer. Top die Skechers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:38

Mijn broer heeft een fysieke beperking en met sketchers gaat het stappen een stuk makkelijker en stabieler. En het zijn vlotte schoenen om aan te trekken.

Qua kledij durf ik me wel laten gaan :o maar Ali express en shein etc laat ik links liggen. Zo heb ik 3 mantels momenteel. Een rode, een bruine houtje touwtje en een zwarte. Alle tot op de knie. De rode was een goedkopere van Camaïeu, kan je vergelijken met een Franse variant van H&M. Gaat al ruim 10 jaar mee. De bruine en zwarte waren beide €70/stuk en zijn iets ouder maar ook nog steeds in perfecte staat. De zwarte is de jas die mama dus teruggevonden heeft deze week, die is 100% wol.

Ik verkoop wel regelmatig kledij via vinted en probeer nu via die weg ook nieuwe stuks te scoren. Scheelt geld en is toch wat ecologischer.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:47

Hier is de kachel toen we hier 1 jaar geleden kwamen wonen uitgedraaid en sindsdien nooit meer aan. Het is echt bizar goed geïsoleerd hier. En kouder geweest dan in Nederland :Y) Het gaat hier om een nieuwbouwappartement.
Ons huis in NL is een tussenwoning uit 1996 dacht ik en die is veel moeilijker warm te krijgen. Gelukkig staat ons contract nog vast tot begin 2024 dus kunnen er komende winter nog van profiteren als we weer in NL wonen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 13:25

@Annemijn zou je toch niet verwachten in Denemarken is het toch altijd wat kouder dan hier. Dat is wel fijn dan.

Nou jullie zitten allemaal qua verbruik echt lager dan ik hoor, met mijn 80m2 jaren '30 appartementje, die overigens wel dubbele beglazing heeft en nu sinds kort dus een nieuwe CV ketel (die duidelijk minder gas verbruikt).
Ik zit nu op een maandvoorschot van 185, inclusief prijsplafond. Maar dat prijsplafond is niet van toepassing want ik blijf onder de waardes van dat plafond.
Zonnepanelen, op hout stoken etc is voor mij geen optie. Heb de verwarming op 18 graden staan standaard, had ik eerst op 16, met de oude ketel maar nu op 18. Vond het te koud worden. Als ik weg ben staat hij op 13 graden. Soms verwarm ik bij met mijn infrarood paneel.
Ik denk dat het voorschot straks nog lager kan trouwens. En ik hou het echt niet hoog, want kan het geld zelf ook gebruiken en zie niet in waarom ik zou moeten sparen op de rekening van EnergieDirect :+

Zo'n tocht is naar he. Bij mijn vriend hebben we dat ook, op bepaalde plekken in het huis, en dat huis is echt super geïsoleerd etc. Geen idee waar die tocht vandaan komt... pak er dan maar een dekentje bij... of ga ergens anders zitten...

Tijdens het werk in de zorg liep ik zodra het kon op mijn o zo charmante (not) maar zo geweldige Birkenstocks }:0 dan had ik nergens last van. In de winter op mijn NewBalance gympen. Ook goed. Liep ik op iets anders gegarandeerd erge last van mijn voeten tot hielspoor / ontstoken peesplaat toe. Overigens zijn die voetproblemen zeker ook mede de oorzaak dat ik nu niet meer in de directe zorg werk -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:59

Birckenstocks en co waren bij ons nooit toegestaan, gesloten schoenen waren verplicht. Of toch een gesloten teen. Crocs waren al op het randje. Ik heb kilometers gedaan op mijn loopschoenen! Nu loop ik vooral op sneakers maar probeer toch ook een collectie nettere schoenen te verzamelen. En dat terwijl ik stiekem verliefd ben op mooie hakken :') maar ze niet altijd durf aantrekken.

Net voor €22 een gloednieuwe mantel van Benetton gescoord op vinted *\o/* met kaartje nog aan. Hij is crème/heel licht beige, ronde hals en ideaal als mantel op nettere gelegenheden in voorjaar/zomer.

Bij de slager was ik €60 kwijt voor beleg voor 4-tal dagen en dan 7x vlees voor avondmaal/gekookte maaltijden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:28

Varekaj, je had het over tocht terwijl het eigenlijk niet kan, wel eens aan wateraders gedacht? Die kunnen ook tocht veroorzaken. Ken een geval waar op een plek een kaars gewoon uitwaaide, oorzaak was een waterader.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:36

Wat bedoel je met een water ader?

Vhu, misschien eens testen met een kaars waar de tocht vandaan komt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:44

https://www.arjantax.nl/wateraders-wich ... arjan-tax/
https://www.mareem.com/nl/wateraders/
https://wichelroedebrabant.nl/wat-zijn-wateraders/

In Duitsland zijn ze verplicht voordat een huis gebouwd wordt dat wateraders geneutraliseerd worden. In Nederland wordt er niet zoveel mee gedaan, voornamelijk ouderen die er nog wel in geloven, geen idee hoe het met Belgie zit. Wij hebben onlangs 2 wateraders geneutraliseerd. In het verleden ook een paard gehad die tijdelijk elders heeft gestaan en in korte tijd ontzettend afgevallen was, oorzaak wateraders. De stal waar mijn pony staat is voor het bouwen ook gecontroleerd en daar zijn ze ook geneutraliseerd, in 30 jaar met gemiddeld 7 paarden op stal 2 issues gehad, 1 keer koliek en 1 keer buikvliesontsteking door de dracht, verder nooit geen zieke paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:12

Het is enkel in de woonkamer. De kamers erboven hebben dit tochtprobleem niet. En het is niet constant aanwezig. Vriend dacht eerst dat ik me wat inbeelde met mijn koude voeten op de bank, tot hij het zelf een keer voelde. We hebben best vaak theelichtjes voor wat sfeer en licht, en die wapperen soms aardig en soms staan ze doodstil.
Onze woonkamer zit op het eerste verdiep, boven de garage en de inkomhal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:37

Geen ervaring met tocht en wateraders of dat dan constant aanwezig is, het is wel zo dat de invloed gewoon naar de verdiepingen erboven gaat, waar je op de begane grond het meet meet je het ook gewoon op de bovenliggende verdiepingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:09

Beneden is het sowieso kouder want inkomhal en garage. Woonruimtes zitten etage hoger en daarboven de slaapkamers, dressing en badkamer. De tocht is enkel in de woonruimtes. Ergens heb ik een flauw vermoeden dat het door de dampkap naar binnen komt, al hangen de planten in de keuken doodstil.

De 2 katten en 1 van mijn kamerplanten vinden dat ene graadje meer (20 ipv 18) wel aangenaam...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:10

Ik koop kleding wat ik kan betalen, er wordt hier heel weinig weggegooid.. als ik het al weg zou moeten doen is t omdat mn gewicht zo fluctueert (maar ik hoop altijd dat t terug fluctueert :D )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:11

Hier ook een hond die anders aan het koukleumen is. :j Die heeft het liefste 25 graden. :') Ligt nu met 20 a 21 graden het liefste onder dekentjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:20

Ik zet regelmatig dingen op Vinted maar ze komen niet noodzakelijk allemaal uit mijn eigen kledingkast. Toen oma overleden is heb ik een aardige hoop jurkjes en truien nog kunnen verkopen voor kleine prijsjes. Ze droeg best veel geklede jurkjes van degelijke stoffen en ze was niet de grootste, dus daar was aardig animo voor.
Mama heeft nadien haar eigen kledingkast uitgemest. Door haar pensioen had ze veel hele nette kledij niet noodzakelijk meer nodig, schoenen idem, en dat is ook op Vinted gegaan.
Wat ik erop zet is ofwel iets wat ik niet meer draag ofwel waar ik gewoon niet meer in pas. En ik hoop ook altijd dat de kaboutertjes mijn billen en kont weer een maatje kleiner komen toveren, maar helaas tot nu toe :P

Met de opbrengst van de verkoop van oma's kledij en die van mama heb ik mama een dagje mee uit genomen. Ontbijtje, de stad in, lunch en koffie met wafeltje.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:59

Ik heb vorig jaar vrij veel geld uitgegeven voor een nieuwe garderobe, daarvoor 8 jaar amper kleding gekocht en was er flauw van om altijd maar in een spijkerbroek te lopen. Dus nu heb ik een kast vol met hele gave kleding, maar wel allemaal van duurzame merken en vooral tijdloos maar zeker niet stijlloos.
Gisteren nog een mooi zandbeige pak gekocht en een hele kleurrijke jurk van Pom.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:08

Ik koop wat ik mooi vind en dat was toen mijn kinderen klein waren regelmatig bij de Wibra. Het mooie is dat ik regelmatig de opmerking kreeg hoe mooi/leuk ze er uit zagen.
Was zelf ook verbaasd over de kwaliteit. Nu ze groter worden kom ik er niet veel meer omdat ze er in deze maten minder hebben.

Mijn koffer staat klaar. Morgen 0500 gaat de wekker om naar Schiphol te gaan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:15

Veel plezier!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 20:17

Heel veel plezier PSvanLot.

Goede tip @Prairy :j