[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:53

Colien is dat inmeten nog gelukt?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:02

Wow dat is wel heel vaak meer dan 20 keer verhuizen. Mag ik vragen waarom? :)

Voor dat je het weet is het mei, hier is de tijd ook echt voorbij gevlogen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:22

Petrichor schreef:
Donderdag krijgen wij de sleutels!

Hoelang duurt de sleuteloverdracht eigenlijk? Bij het huis van mijn vriend die verkocht was was het met 10 minuten bekeken maar dat huis werd verkocht aan een bedrijf. Wij moeten ook nog tekenen voor het samenlevingscontract. Dus ik vraag mij af hoe lang zoiets nou duurt?

Moeten wij verder nog een speciale dingen denken?

Veel plezier!
Meestal duurt het (met hypotheek en samenlevingscontract) bij de notaris een uur tot anderhalf uur.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:40

Even een advies/mening gevraagd

Mijn vriend en ik kijken al voor een langere periode naar huizen. Ook hier in Groningen zijn de prijzen flink gestegen en zijn de meeste huizen zo weg. We willen best in de dorpjes er om heen kijken (tot op zekere hoogte.)

Nu viel ons oog op een hoekhuis in een buitendorp. Deze staat al langer te koop wel op funda gezien maar nooit langsgeweest. Dit voor 150.000. Nu is het opnieuw aangeboden met een vanaf prijs vanaf 100.000 euro. Het huis viel ons nu op nieuw vanwege een open huizen moment.
Nu is het huis in 2008 voor het laatst verkocht geweest voor 157.000 euro. Wij vinden deze manier van prijzen nogal vreemd.
Van de buitenkant zag het er best leuk uit maar door deze vreemde manier van prijzen twijfelen of we überhaupt wel zullen gaan kijken en of er niet iets heel raars met het huis is. Het is voor ons de eerste keer dat we een huis kopen en dat is op zich al spannend genoeg. :')

Wat zouden jullie doen? Gewoon kijken of ook denken er is inderdaad iets mis ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:42

Ik zou wel gaan kijken maar met in het achterhoofd dat er iets mis is. Misschien is het voor een goede prijs te fixen, en wordt je ook helemaal verliefd op het huis. Kan altijd he :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:53

Als er iets heel erg mis is met het huis dan hoor je dat wel, ze zijn namelijk verplicht om dat te melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:00

Het kan ook dat ze hem nu snel kwijt moeten :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:02

Zit allemaal inderdaad best wel wat in!
Bedankt. Denk dat we inderdaad ingeval maar gaan kijken en eventueel wel mijn vader meenemen. Hij is bouwkundig onderlegt en heeft ook flink ervaring met aardbevingsschade herkennen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:06

Het wordt wel vaker gedaan, bieden vanaf prijzen. Dan weet je in ieder geval dat er nog flink wat van de prijs af kan. Enne, € 100.001 is ook boven de € 100.000 he ;)

Gewoon gaan kijken. Wat kan dat voor kwaad? In het ergste geval heb je een half uurtje tijd besteed om te weten wat je niet wil.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:18

Gewoon gaan kijken. Kost hoogstens wat tijd en dan blijf je je niet afvragen wat als ..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:20

Prairy schreef:
Het wordt wel vaker gedaan, bieden vanaf prijzen. Dan weet je in ieder geval dat er nog flink wat van de prijs af kan. Enne, € 100.001 is ook boven de € 100.000 he ;)

Gewoon gaan kijken. Wat kan dat voor kwaad? In het ergste geval heb je een half uurtje tijd besteed om te weten wat je niet wil.

Helemaal gelijk in hoor. We vinden het vooral zo bijzonder dat het in 2008 voor 157.000 verkocht is. Je wil toch ingeval geen verlies leek ons.
We hebben hier in deze omgeving ook nog geen huizen bezichtigd en alleen huizen bezichtigd die voor meer dan de vraagprijs weg gingen uiteindelijk.. het lijkt wat vreemd voor nog geen 10km verder op.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:23

lenaa_tje schreef:
Zit allemaal inderdaad best wel wat in!
Bedankt. Denk dat we inderdaad ingeval maar gaan kijken en eventueel wel mijn vader meenemen. Hij is bouwkundig onderlegt en heeft ook flink ervaring met aardbevingsschade herkennen.

Gewoon doen, lekker gaan kijken ook als je twijfelt anders blijf je maar twijfelen en denken..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:23

Zou inderdaad gewoon gaan kijken en als je het wil kopen laat je ook een bouwkundig rapport ervan maken, toch? :+
Wij kopen ook pas ons eerste huis dus nog niet zoveel verstand van..

Ons oog is nu gevallen op een eind jaren 20 woning. Totaal niet ons plan, we wilden eigenlijk iets wat af is en hier moet wel het eea aan gerenoveerd worden. Maar binnenkort kijken. Ben heel benieuwd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:32

In 2008 lagen de prijzen sky high. Wij hebben ons huis in 2013 met 40k verlies verkocht, huis was ook rond die tijd gekocht. Nee, je wil liever niet met verlies verkopen, maar wij hadden iets anders gekocht en wilden niet 5 jaar wachten met verkopen. :)
Kan zijn dat ze bijvoorbeeld in scheiding zitten, dan moet om alles afghandeld te krijgen het huis ook verkocht worden, en neem je eventueel verlies ook op de koop toe.
Zou gewoon bij bezichtiging vragen waarom het huis te koop staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:49

Idd, werd ie nou in 2013 verkocht voor die prijs, dan zou ik me erg zorgen maken :') maar idd voor de crisis lagen de prijzen zo anders.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:06

Wij hebben ons vorige huis in 2014 ook met licht verlies verkocht (gekocht eind 2007). Dat kwam omdat wij dit huis tegen kwamen en dat verlies wilden nemen omdat dit huis nog veel meer gedaald was. En ineens was het voor ons bereikbaar, terwijl dat voorheen niet het geval was :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:58

en als die mensen uit elkaar zijn gegaan en NHG hebben of een ander huis hebben gekocht en dit als ene blok aan hun been hangt begrijp ik wel dat ze het nu anders gaan proberen met de prijs
Als het huis je aanspreekt gaan kijken en je gezonde verstand gebruiken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:13

Jullie hebben gelijk. Bedankt Haha
Ben er net nog is langs gereden en het spreekt ons wel aan. Het staat al wel leeg
Morgen gaan we ingeval kijken en we nemen mijn vader mee. Zullen dan wel verder zien.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:47

Gaan kijken en veel vragen stellen aan de makelaar.
Wat is de reden van verkoop en de reden van de prijswijziging? Is er al eens op geboden? Zo ja, waarom is dit niet door gegaan? Is er al eens door iemand een bouwkundige keuring gedaan? Wat is hier uit gekomen?

Ze hoeven natuurlijk niet alles te vertellen met namen en bedragen maar mijn ervaring is dat makelaars hier gewoon over praten.
Zo hebben wij al eens gehoord dat iemand een huis waar wij interesse in hadden af heeft laten ketsen omdat er 60.000 euro aan directe renovatie uit de keuring kwam.
De makelaar heeft er alleen maar baat bij om hier open over te zijn aangezien het voor hem helemaal geen zin zou hebben verder te gaan met mensen die niet bereid zijn die 60k aan renovatie te betalen.

Heb je al uitgezocht of er in de buurt grote veranderingen als aanleg van een grote weg oid gepland staan? Wij hebben vlak bij de nieuwe n18 gewoon en de verkoop daar lag echt even stil in de tijd dat er niet precies bekend was hoe de weg zou gaan lopen.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:13

Lynn_Nikita schreef:
Colien is dat inmeten nog gelukt?

Ja en nee, het was ingemeten maar ze moesten het nog in de computer zetten ofzo? De verkoper gaat er deze week achteraan bellen (als het kadaster nu geen vakantie heeft natuurlijk...)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:23

lenaa_tje schreef:
Jullie hebben gelijk. Bedankt Haha
Ben er net nog is langs gereden en het spreekt ons wel aan. Het staat al wel leeg
Morgen gaan we ingeval kijken en we nemen mijn vader mee. Zullen dan wel verder zien.

Dat kan ook de redenen zijn dat het huis goedkoper is. Mensen wonen dus al ergens anders en hebben dan dus dubbele kosten.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:38

Ik weet momenteel echt niet meer wat ik aan moet.

Wij wonen momenteel in een 2 kamer apartement waar we ons kont niet kunnen keren. Wij betalen hier 800,- per maand voor en dat is allemaal prima te doen qua financien. Alleen zijn wij het echt spuugzat om zo klein te wonen en willen al ruim 1,5 jaar graag iets anders.

Alleen krijg ik nu continu te huren dat we samen niet genoeg verdienen. We hebben allebei een normaal loon en en best wel ruim eigen vermogen.

Iemand de gouden tip ? |(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:41

Ergens anders zoeken waar de woningen goedkoper zijn? Of eens bij een andere hypotheekadviseur vragen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:32

Met de lage rente is kopen volgens mij zelfs goedkoper dan huren

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:42

Waar heb je het gevraagd Lau_? Ik wil er wel eens naar kijken als je wilt? Wij hebben soms nog wel eens slimme oplossingen :)