Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:20

45 euro voor een proef? Wat zijn dat voor wedstrijden?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:15

Even tussendoor, voor kleding en schoenen moet je even bij Scapino kijken. 70% korting. Is toch leuk voor het hele gezin...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:24

Varekaj schreef:
Ik ben maandelijks €520 kwijt. Dat is 1 paard volpension en 2 mini's op een aparte huurweide. Daarin zit alles qua voer, uitmesten, onderhoud weiland, trailerparking, super accomodatie voor paard qua training/toezicht/begeleiding. Enige minpunt: het aantal uur buiten.
Les is gemiddeld €240/maand en smid €100 om de 10 weken. DA voor enten (2x/jaar) en ontwormen varieert ivm aantal paarden die meedoen.

Binnen- en buiten doen we als stalgenoten onderling, stapmolen idem.

Nu heb ik sedert november geen les maar dat is alweer naar de DA en TA gegaan :+ Ik overweeg ook om paard dit jaar regelmatig een maand of een paar maanden aaneensluitend 24/7 op de weide te zetten, eventueel met hooi. Scheelt ook weer geld.

En wedstrijden variëren van €2/proef tot €45/proef.

Oh Duhelo! Had dat gisteren gezegd, ik had je via mijn lrv-lidmaatschap aan goedkopere tickets kunnen helpen... (€20/ticket).

ah bummer! ik had ze net besteld.
Onthou ik voor volgend jaar :+
Ik neem deze keer wel zelf drank en een broodje mee hoor, die voedselprijzen daar zijn sowieso al gortig, maar met dergelijke inkomprijzen is dat gewoon niet grappig meer...
Vroegah kon je nog goedkoop dekens etc scoren, maar de laatste jaren zit dat er ook niet meer in ...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:37

Binck8 schreef:
Even tussendoor, voor kleding en schoenen moet je even bij Scapino kijken. 70% korting. Is toch leuk voor het hele gezin...

Nooit, zo arm ik ook ben daar ga ik geen kleding kopen.

Hello fresh boel mensen zijn nu lid omdat hello fresh goedkoper is dan 3 dagen eten kopen in de supermarkt.
Wij doen heel lang en soms slaan we week over gister hadden we heerlijke curry met kip.
Recepten die lekker zijn vooral vegetarisch bewaren we in aparte map en maken we zelf

Mijn paard kost me gewoon 400€ pm dat gaat naar haar toe en ene maand betaal ik enkel stalling 240€ ander maand komt mijn hooi en brok erbij.
Ik weet niet meer wat ik ervan moet vinden……. Ze staat particulier aan huis voor haar is dat het alle alle alle beste maar voor mij als kletskous mis ik de massa pensionklanten.
Vroeger was ik wel eens 2 uur op stal en had ik mijn paarden nog niet gezien zo leuk was het toen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:35

Wat is er mis met de Scapino? :=

Bedankt voor de tip, Binck8, eens neuzen tussen de schoenen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:16

tita schreef:
Nooit, zo arm ik ook ben daar ga ik geen kleding kopen.

Serieus? Alsof dat allemaal zo slecht is :')

Ik heb daar vandaag behoorlijk wat sportkleding (vooral Puma) gekocht, Kjelvic jassen en vesten, ook wat mountain peak. Daarnaast Skechers, Björn Borg en Bugatti schoenen.
Zou niet weten waarom je daar verkeerd aan doet als het maar een fractie kost van de normale prijzen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:08

De kledingindustrie is een zeer vervuilende wereld en winkels zoals Scapino waarvan de meeste zooi in China wordt gemaakt laat ik ook links liggen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:40

Ik vind het nog altijd belangrijker dat mijn kinderen kleding aan hebben.... Als ik het enkel MAG en KAN kopen in de dure shops dan had ik niks te zoeken in dit topic.
Niet iedere besparing is perfect, maar soms kun je niet anders. Wij hebben zonnepanelen, een deels elektrische auto maar gebruiken vooral de fietsen, en eten weinig vlees. Gebruiken speciale zakjes om de groenten/fruit in de supermarkt in te doen en dragen bij aan de strenge recycling van alles hier. We hebben in geen 20 jaar gevlogen en vervangen spullen pas als ze kapot zijn ipv omdat er weer een update is en ik bij wil blijven. We gaan naar kringlopen en soms een rommelmarkt, spullen die wij niet meer gebruiken gaan daar ook weer naartoe. Ik koop niets bij Primark, Shein of Ali of wat dan ook vanwege milieu.

Ik vergeef het mezelf dat ik soms iets koop bij de Scapino of h&m....
Sorry voor de tip! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:09

Voor wie zich afvraagt welke proeven €45 kosten: ik rij eventing en dan is een inschrijving tussen €15 en €45, afhankelijk welke federatie organiseert. Daarnaast zijn de eventings in België zelden in de buurt: het dichtste bij is alsnog 45min rijden, meestal zit ik op 1,5u tot 2u15. Enkele rit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:56

Verkoopt scapino ook Skechers en Mountain Peak?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:00

Benzz schreef:
De kledingindustrie is een zeer vervuilende wereld en winkels zoals Scapino waarvan de meeste zooi in China wordt gemaakt laat ik ook links liggen.

Scapino is een redelijk duurzame winkel als ik Google mag geloven :j

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:06

Cer schreef:
Verkoopt scapino ook Skechers en Mountain Peak?

Jazeker

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:08

Ja ik las het net… :j er zit er hier geen in de buurt.. wel de skechers flagstore maar korting is nooit weg

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:22

Benzz schreef:

Ik koop er meestal mijn Ecco's. Prima merk. Ik denk dat er maar weinig winkels zijn die helemaal niks uit China verkopen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 21:25

Mbt kleding heb ik ook tijden gekend dat ik bij bepaalde zaken moest kopen omdat ik anders gewoon geen kleding had. Dus tja. Soms is het niet anders.
Nu dat niet meer hoeft doe ik het ook niet meer en heb ik de luxe dat ik het meer kan uitzoeken, daarbij let ik wel op bijv verdenking van kinderarbeid (en ja dat is niet alleen in China en Vietnam bijv een vraagstuk, ook in een land als Turkije, waar veel kleding vandaan komt gebeurt dat!) en ik probeer regelmatig te kopen bij de kringloopwinkel / vintage kun je het ook noemen :+

Weer heerlijk gewerkt vandaag :) ben zo blij dat ik zoveel vanuit huis kan werken. Scheelt me zoveel stress dat ik niet door het drukke verkeer heen hoef en in een drukke bedompte ruimte moet zitten met drukke collega's, cliënten of studenten om me heen :o :)
Snap eigenlijk niet meer hoe ik dat ooit wel gedaan heb :=
(niet voor niets ooit zo burn out gegaan denk ik dan...)

Maar zo blij dat ik nu lekker m'n uren kan draaien en zelf kan bepalen hoe ik mijn werk inricht. Waar door ik veel productiever ben en dus gemiddeld veel meer verdien dan ik jaren heb gedaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:53

Qua kleding wordt er nogal gerotzooid als het gaat om waar het gemaakt is. Ateliers die uitbesteden aan bedrijfjes met kinderarbeid en het onder hun verantwoord gemaakte keurmerk schuiven. Als daar geen inspecteur van de opdrachtgever naast staat, wordt er gerommeld.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 21:56

Precies dat....

Over besparen, hoe is het met jullie energie rekening?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:04

Energie rekening heb ik hier nog weinig mee van doen eigenlijk en geen zorgen over :) Gelukkig...

Daarentegen blijf ik moeite hebben met inkomsten en uitgaven goed in beeld brengen. Ik laat het voor deze maand nog even gaan want ga morgen op wintersport. Weet dat ik genoeg geld op de rekening heb hiervoor maar moet daarna echt dingen gaan veranderen want echt sparen komt er niet van.... Misschien ga ik onderweg op vakantie wel bezig om voor de maand maart een goede poging te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:06

Energie valt hier mee… ik zit ver onder t plafond. Eneco wilde pittig verlagen maar ik heb t bijgesteld
Ik heb mn zorgverzekering verlaagd en ik ga het tv abonnement verlagen …
Qua boodschappen kan ik nog wel goed besparen denk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:34

Energie geen idee hoever we zitten. Helaas valt het wel tegen qua verwarming. Nu ik (overdag) meer thuis ben staat die toch vaker aan dan ik zou willen. En intussen toch ook alweer op 20 graden ipv de voorziene 19. Gisteren was er een hele dag niemand thuis, geen verwarming aan en de temperatuur bij thuiskomst om 18u was amper 16,5 graden! Wanneer we op de bank zitten blijven we een koude "tocht" voelen en we kunnen niet ontdekken waar die vandaan komt.

Het is nu bijvoorbeeld 20,5 graden in huis en ik zit met ijsvoeten in nordic sock, een trainingsbroek, t-shirt met knielang wollen vest onder een fleece dekentje. En nu pas voelt het ietwat comfi qua warmte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:53

Ik ben blij met het zonnetje de afgelopen dagen. Warmt het huis lekker op, én de zonnepanelen kunnen weer eens aan het werk :D
Aan gas was ik in Januari 45 euro kwijt. Ik had wat extra gestookt omdat de hond geopereerd is, dus een weekje de verwarming op 19 gehad. En elke dag gedoucht. En met de stroom komen we aan het eind van het jaar meestal rond 0 uit.
Ik heb de verwarming nu 's nachts op 14 staan, maar zo ver zakt het nooit. En overdag rond de 17 via de elektrische kachel.

Zo'n koude tocht is inderdaad vervelend. Ik heb aan de voorkant van het huis meestal de gordijnen dicht omdat daar inderdaad ook wat kou uitstraalt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:59

Energie heb ik al een jaar lang geen voorschot betaald (laag verbruik, door lage BTW en hogere vermindering belasting plus zonnepanelen maken dat mogelijk) . De 14e februari is er weer een jaar voorbij en ben benieuwd wat de jaarrekening geeft. Volgens mijn eigen berekeningen moest ik tm 1 janurti 6 euro betalen. Dus veel zal 't niet zijn. Ik heb m'n oude maand bedrag (60 euro) het gehele jaar apart gezet dus nu een leuk spaarpotje (waar ik m'n jaarrekening van ga betalen en verder gaan we 't zien)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:09

MN kale verbruik valt heel erg mee, het zijn de belastingen die het zo duur maken :+

Ik had laatst 0,29€ verbruikt aan gas, maar met alle belastingen erbij kwam ik op 1,32 geloof ik uit :') voor een half kuub gas.

Ik ben nog steeds heel blij met mn dynamisch contract, ik zit regelmatig onder het prijs plafond, zelden erboven. Alleen elektra wel door de auto maar dat belast ik door aan de zaak.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:28

Hoe verwarmen degenen dan met nauwelijks gasverbruik? Elektrisch en met zonnepanelen?
Wij zitten boven het prijsplafond. Afgelopen maand boven de 1000 euro aan gas, 362 m3 verbruikt. Maar het heeft in januari veel gevroren hier, heeft ook meer dan een week sneeuw gelegen. Afgelopen week ook een hele week vorst hier, gras is de hele week wit geweest. En altijd iemand thuis aan het werk, dus de hele dag wordt er op de benedenverdieping gestookt. Overigens zijn ze afgelopen week voor ketel onderhoud geweest, verwarming terugdraaien zou in het verbruik bij ons niet uitmaken vanwege de vloerverwarming. Het weer opstoken zou net zo veel verbruiken als het af en toe bijstoken om op temperatuur te houden.
Zonnepanelen zijn hier geen optie vanwege grote bomen die de zon tegen houden.
Overigens zaten we volgens het rapport nog onder het gemiddelde verbruik voor een vrijstaande woning.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:35

Ik heb maar een klein mini huisje en verwarm alleen m'n huiskamer en badkamer. Mijn verbruik in een jaar is jou verbruik in een maand.... :o Ik zit meestal rond de 300/350 m3 per jaar. Ik woon alleen, ben (was) veel van huis (staat op 14 als ik weg ben), stook niet hoog (max 19 graden), heb de toevoer warmte redelijk laag staan en douche nooit super lang en om de dag. Paar jaar terug is 'm huisje geïsoleerd (dak, glas), wat scheelt, maar 't blijft een oud huisje. Wel een tussen woning (rijtjeshuis)

Deze winter veel op 18 graden, en eerste winter waar ik bijwarm met een elektrisch kacheltje (ivm zonnepanelen), maar ik heb ik pas halverwege 2022 gekocht. Daarvoor was m'n verbruik ook al laag.