[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:54

Spannend pinacolada en lynn_nikita!

Hier is alles voor de hypotheek ingeleverd, heeft nog wat voeten in aarde en staartjes gehad zeg... Maar goed, nu is het gewoon afwachten wat de bank ervan vind, hopelijk komt alles gewoon rond.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:10

Bij ons is alles nu helemaal definitief. Toch fijn als het dan volledig erdoorheen is bij de hypotheek.

Lynn, gaat lekker snel! Als die anderen niet bieden kun je sowieso een tegenbod doen toch?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:31

Komt vast goed Santigo!

Gefeliciteerd Floko!

Ik ben funda weer in de gaten aan het houden :')
Niet voor mezelf (zou wat zijn :+) maar voor mijn zus.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:26

Stille meelezer komt even onder de steen uit :o

Wij zijn geïnteresseerd in een huisje. Er zit echter geen schuur bij dit huisje en dat is voor ons wel een voorwaarde. Om een schuur te mogen bouwen moet het bestemmingsplan deels gewijzigd worden (woonperceel uitgebreid). Dit neemt zo'n 5 tot 9 maanden in beslag en kost ongeveer 8-10.000 euro. We hebben voorgesteld aan de verkoper om het wijzigen van het bestemmingsplan als ontbindende voorwaarde op te nemen. Daar gaat de verkoper niet mee akkoord. :(
We zouden de procedure op kunnen starten, maar elk moment zou het huis dan onder je neus vandaag verkocht kunnen worden.

Zijn er hier misschien nog mensen met goede ideeën wat we nog zouden kunnen proberen?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:31

LinSa schreef:
Stille meelezer komt even onder de steen uit :o

Wij zijn geïnteresseerd in een huisje. Er zit echter geen schuur bij dit huisje en dat is voor ons wel een voorwaarde. Om een schuur te mogen bouwen moet het bestemmingsplan deels gewijzigd worden (woonperceel uitgebreid). Dit neemt zo'n 5 tot 9 maanden in beslag en kost ongeveer 8-10.000 euro. We hebben voorgesteld aan de verkoper om het wijzigen van het bestemmingsplan als ontbindende voorwaarde op te nemen. Daar gaat de verkoper niet mee akkoord. :(
We zouden de procedure op kunnen starten, maar elk moment zou het huis dan onder je neus vandaag verkocht kunnen worden.

Zijn er hier misschien nog mensen met goede ideeën wat we nog zouden kunnen proberen?

Heb je er al aan gedacht om een principeverzoek in te dienen bij de gemeente?
Normaal zijn zijn de behandeltijden daarvan een stuk korter. Een positief antwoord op dit verzoek zal doorgaans leiden tot een toestemming met de wijzigingen van het plan. Op die manier kun je binnen korte tijd al een stukje zekerheid hebben dat je je plannen mag gaan uitvoeren en hoef je geen voorbehoud van 5-9 maanden in op te nemen.

Uiteraard moet je daarna wel nog de 'echte' aanvraag voor de wijziging van het bestemmingsplan indienen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:06

Principeverzoek is inderdaad een idee maar dan weet je alleen of de gemeente daar eventueel akkoord mee gaat. Mochten omwonenden daar niet mee akkoord dan ben je alsnog de sjaak.

Daarnaast moeten wij diverse onderzoeken laten doen zoals bodemonderzoek, flora en fauna onderzoek en een aanplantingsplan maken.Als blijkt dat er aanvullende onderzoeken nodig zijn of je bijvoorbeeld huismussen in huis hebt ben je gewoon de sjaak.

Wij zitten momenteel zelf in de aanvraag van het wijzigen van de omgevingsvergunning en ik begrijp heel goed dat de verkoper dit niet wil. Je bent toch snel 1 jaar tot 1.5 jaar verder voordat alles rond is.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:14

Principeverzoek is eigenlijk te vrijblijvend. De gemeente heeft al aangegeven mee te willen denken, maar wil je zekerheid dan moet je toch het volledige traject door.

Ik begrijp de verkoper ook prima hoor, maar ze hadden dit beter kunnen regelen voordat ze het huis in de verkoop deden. Nu haakt iedereen af.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:23

Hoe lang staat het al te koop dan? Als het als lang te koop staat kan ik me voorstellen dat je zoiets van een verkoper verwacht maar niet iedere koper heeft interesse in schuren. Wij hebben ook een boerderij waar we echt interesse in hadden toch laten gaan omdat er te veel schuren bij zaten. Al dat onderhoud of anders saneren van de bijgebouwen zagen we echt niet zitten.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:28

Het staat nog niet gek lang te koop, maar met bijna een hectare grond trek je toch een bepaald soort mensen aan en die mensen willen stallen :D
Ik verwacht het overigens niet van de verkoper hoor, maar het had dan veel sneller verkocht geweest. Dus in z'n eigen voordeel.

Edit: gezien de enorme hoeveelheid belangstelling staat het eigenlijk wel gek lang te koop. :D

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:11

Maar hier in de omgeving mag je 150m2 bijbouwen in het buitengebied. Mag je daar helemaal niks bijbouwen dan?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:37

Nee er past namelijk geen bijgebouw meer op het woonperceel. Dus een stuk van de agrarische grond moet omgezet worden in woonperceel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:26

Urona447 schreef:
Maar hier in de omgeving mag je 150m2 bijbouwen in het buitengebied. Mag je daar helemaal niks bijbouwen dan?

Hier zelfs 300...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:26

LinSa schreef:
Nee er past namelijk geen bijgebouw meer op het woonperceel. Dus een stuk van de agrarische grond moet omgezet worden in woonperceel.

Dan is dat niet je enige probleem, het wordt namelijk ook lastig om een hypotheekverstrekker te vinden die een hypotheek wil geven op het agrarische deel...

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:30

Die hypotheekverstrekker valt nog mee maar ik denk dat je meer problemen bij de gemeente kan verwachten. Prijs van landbouwgrond en bouwgrond is nogal een groot verschil.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:58

Wat lastig, ik kan je helaas niet helpen aar hoop dat je snel duidelijkheid hebt wat wel en niet kan

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 07:44

Urona447 schreef:
Die hypotheekverstrekker valt nog mee maar ik denk dat je meer problemen bij de gemeente kan verwachten. Prijs van landbouwgrond en bouwgrond is nogal een groot verschil.

Hmm daar nog niet eens over nagedacht...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:10

Ik kom me hier ook maar eens melden. Ben samen met mijn vriend op zoek naar een koopwoning. Regio Utrecht. Maar het is zo lastig.. of de woningen zijn al verkocht voordat we uberhaupt kunnen kijken, of we worden tijdens een bezichtiging in 10 minuten door het huis gewalst omdat de makelaar dan alweer naar de volgende moet. Of je vindt een fantastisch huis maar is het toch net iets te afgelegen :Y)

We hebben nu onze zinnen gezet op nieuwbouw hoef en haag wat begin 2019 in de verkoop gaat. En anders toch maar een aankoopmakelaar in de armen nemen.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:30

Ik lees nog steeds mee lieve mensen, maar kom er niet aan toe om fatsoenlijk te reageren, echt supersorry daarvoor.
Ik heb een paar weken geleden mijn verhaal hier gedaan dat we recent verhuisd zijn, maar wegens heimwee e.d ons huis weer te koop gaan zetten.
Donderdag komt de makelaar voor een waardebepaling van ons huis.Met kerst lag er ineens een brief in de bus, van een jong stel dat had gehoord dat wij ons huis gingen verkopen en dolllllgraag in dit dorp willen wonen en of ze alsjeblieft eens mochten komen kijken, ze zijn zaterdag geweest en willen ons huis graag kopen, maar we hebben de vraagprijs nog niet bepaald. Zul je zien dat ons huis verkocht is, voor het te koop heeft gestaan, een nieuw record volgens mij.
Het voelt wel erg dubbel moet ik zeggen, want de redenen om weg te gaan, zijn er nog steeds, maar toch liep ik van de week huilend op te ruimen ivm bezichtiging. Snap soms geen bal van mezelf, herkenbaar voor iemand?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:46

Heb je vorige bericht even teruggelezen. Maar wat vervelend zeg. Hoor het wel vaker hoor dat mensen een mooi groot huis kopen, het laten renoveren maar er dan toch achterkomen dat ze niet op hun plek zijn. Oa door de grootte van het huis maar zich vaak ook niet thuisvoelen in een woonplaats.
Voor mij is het niet herkenbaar, maar ik ben daar vrij makkelijk in en niet plaats-afhankelijk (ben 2 jaar terug samen gaan wonen, 90km van mn ouderlijk huis) moet zeggen dat ik het soms op moeilijke momenten wel even aardig rot vind maar verder gaat dat wel prima gelukkig.

Maar wel fijn dat de verkoop van jullie huis nu al zo vlot! En dan is nu het plan om kleiner te gaan wonen in het dorp waar je vandaan kwam? Succes met de zoektocht alvast. Hoop dat jullie nu wel iets kunnen vinden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:18

Donderdag krijgen wij de sleutels!

Hoelang duurt de sleuteloverdracht eigenlijk? Bij het huis van mijn vriend die verkocht was was het met 10 minuten bekeken maar dat huis werd verkocht aan een bedrijf. Wij moeten ook nog tekenen voor het samenlevingscontract. Dus ik vraag mij af hoe lang zoiets nou duurt?

Moeten wij verder nog een speciale dingen denken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:37

id kaart meenemen.
omdat het met samenlevingscontract is zou ik een uurtje gokken maximaal

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:47

Spannend Petrichor, ik denk ook ongeveer een uurtje. Inspectie rondje door het huis en daarna een hele hoop handtekeningen zetten :D
Veel succes en plezier met jullie nieuwe huis!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:14

Bij ons duurde de overdracht zo'n 3 kwartier. Hele hoop geklets en daarna eindelijk die handtekening :')

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:38

Dankjulliewel! Alles begint nu toch wel werkelijkheid te worden. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:45

Nog even afwachten Petrichor, spannend maar je bent er bijna!

Ik moet nog tot mei wachten, tel de dagen af, ook wel confronterend dat wij weggaan. Ik ben in mijn keven erg vaak verhuisd >20 x en hier heb ik 9 jaar gewoond, mijn langste adres ooit en heb ontzettend fijne buren om mij heen. Gisteren met o&n realiseerde ik mij dat dit de laatste keer gezamenlijk op straat bij elkaar komen was en dat het wel erg spannend is straks

Volgende week wordt het koopcontract van ons verkochte huis getekend. 1 kijker was niet op komen dagen, van de 5 overgebleven hebben wij van 2 een bod gekregen maar 1 ervan onder voorwaarde verkoop eigen woning en €12000 onder de vp en de ander had zijn woning net verkocht en zelfs de overdrachtdatum viel gelijk met die wat wij graag wilden ( 1 juni) perfect dus. Ook bijna de VP overeengekomen dus akkoord gegaan met hun bod
Blijft spannend tot die handtekening gezet is, al zijn de kopers al zelfs op de koffie geweest na 2 keer kijken met de makelaar en hebben hun het al gehad over lampen overnemen ed en heb ik niet het idee dat ze het huis ineens toch niet willen hebben.