Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:10

Pension word je echt niet rijk van. Alleen op hele grote schaal kan je misschien wat verdienen.
Maar de ellende die je ervan hebt….

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:55

Ipv soda en dure middeltjes kan je ook een vaatwastablet bij een kookwas doen. Was advies van de wasmachine reparateur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:23

Ja die heb ik ook al gedaan Tieme, vooral nadat ik dekjes enzo heb gewassen.

Paarden zijn duur, maar het is ieder voor zich qua afweging. Ik zou ook liever goedkoper staan en eventueel doe het zelf maar hier in de regio vind je gewoon niks. En wat er was is allemaal echt geen nette of goede plek. Alsof de DHZ vaak boertjes of mensen zijn die denken dat ze nog wel een barak hebben die kan dienen als box, een omheining rond een modderpunt en dan cashen maar zonder er een poot voor te moeten uitsteken. Dan betaal ik liever €400/maand per box met 24/7 controle, camerabewaking in de box indien nodig, trailerplek, goede pistes binnen en buiten, weliswaar minder buiten maar wel top stro en ruwvoer en supergoede begeleiding en ondersteuning.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:46

Paarden houden is inderdaad duur als ik het zo hoor. Hier nooit een eigen paard gehad en rij ook niet meer.
Wel de hondensport, betaal nu 85 euro pw voor 1 training voor beide. Pensionkosten heb ik gelukkig niet. Wedstrijdkosten momenteel ook even amper, dus dat bespaard wel :Y)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:11

Dat is ook geen goedkope training. Is het in een groep of privé? En wat voor training? Ik betaal 85 euro voor 5 lessen van 45 minuten, detectie speuren.

En soda is goedkoper dan een vaatwastablet. :)

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:16

Dit is soms prive met 2 in 55 min, soms met 3 of 4 in een groep en dan meer tijd natuurlijk. Training in opzet is hetzelfde. In Nederland ben ik straks voor priveles 70-85 per uur kwijt.
Beide is agilitytraining bij internationale handlers binnen op kunstgras. Dat maakt het wel significant duurder ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 21:03

@Faelynn ik heb ook een keer een paard gehad waarvan ze zeiden dat het astma was, en bij de bronchoscopie kwam eruit dat ze een helemaal ontstoken slokdarm had. Die had een hele 'zachte' wand zeg maar. DUs dier op senior priores in combi met kuil, geen geweekt hooi meer, zelfs geen zaagsel meer in de bok maar van die koematten. Na een week of twee, drie geen geen gehoest meer, steeds minder slijm, na een week of 6, 7 geen gekuch meer, geen slijm meer en een dier mooi rond, glanzend en kerngezond. Ze maakte blijkbaar ook heel veel slijm aan door die ontstekingen wat het beeld richting hogere luchtwegen verstoorde.

Oftewel. Soms kunnen ze je nog verrassen (dit in reactie op het hooi / geweekte hooi). Toen kwam het weideseizoen en 24/7 op de wei met senior priores erbij blijven voeren. Stalperiode erop nog wel op stalmatten gehouden, en geen kuil maar van dat gesealde gras. Deed ze het ook goed op.

Volgens mij word je niet rijk van pensionhouder zijn en zeer gefrustreerd _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:12

Ik betaalde indertijd €120 aan kale box, €90 aan hooi en €80 aan gehakseld stro. Dus daarmee alleen was ik al €290/maand aan kwijt. Met krachtvoer bij zal dat €330 geweest zijn. Dan nog alles zelf doen, weinig controle, geen trailerplek en een naja... Slechte "buitenbak". Verschil was wel overdag optie op 8u buiten in kogeldiepe tot kniediepe drek op bepaalde plekken, hooi los voeren (net/ruif was onmogelijk), water aanslepen met emmers door die buitenbak naar de paddock en 0,0 beschutting.

Dat was de enige optie met voldoende buitengang in de winter. Is het nu nog. Maar ik opteer deze zomer wel om paard met regelmaat gewoon 24/7 op de weide te zetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:38

Ik betaal geen stalling, alleen verbruik hooi en brok en bijdrage weide-onderhoud, is 90 euro per maand. Komt nog ruim 100 euro bovenop aan vlas, stro en aanvullend voer. Goedkoper als zelf aan huis, want weide-onderhoud is nu gedeeld. Plus dat ik maar 1 pony hoef te hebben, zouden er anders 2 moeten zijn. Doen wel alles zelf op voeren na (hij moet toch zijn eigen spul voeren).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 23:45

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:48

Die neiging is dan vast snel weer voorbij :=

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 00:08

Ik schrik er eerder van hoe weinig sommige in dat topic kwijt zijn, dan word het ineens een stuk leuker om een paard te hebben _O-
Zie er een tussen staan van €200 per maand volpension, dat kan toch niet uit?
Ik betaal het dubbele en dan hebben we echt geen luxe faciliteiten, niet eens een poetsplaats of warm water, alleen een buitenrijbak :+
Hier betaal je voor het feit dat je paard voldoende goede kwaliteit hooi gevoerd krijgt, een schone stal heeft en elke dag buiten komt. Wat mij betreft basisvereisten, maar meeste plekken bieden dit niet eens.

Wat ik echt een dik minpunt bij ons vind is dat ze brok in de stalprijs gedaan hebben, ik voer namelijk amper brok, handje muesli per dag. Iemand die in de kleine stal staat en dus €50 minder per maand betaald voert 2-3kilo dure sportbrok per dag, ja dat tikt natuurlijk wel aan.. Uitgerekend voert ze maar zo voor €100 per maand weg aan brokken, maar dat word natuurlijk wel doorberekent in de stalprijs, in dit geval in mijn stalprijs blijkbaar. Maakte mij ook wel een beetje boos, want die persoon in kwestie is degene die continue bij de staleigenaar heeft lopen roepen dat ze het stalgeld van de grote boxen omhoog moet doen omdat die zo veel mooier zijn dan de kleine (een meter langer en breder dan de andere, verder het zelfde), maar zelf wil ze er niet in staan of mt mij ruilen.. En nu zit ik dus met die hogere kosten, heel frustrerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:18

Dat is wel een fikse klap geld voor wat je met je paard "maar" doet. Kan je niet afspreken dat als een kleine stal vrij komt dat jij dan voorrang hebt?

Ik overweeg toch ook om deze zomer mijn paard minimaal 1 maand 24/7 op de weide te zetten. Die is ongeveer 50 are, groot schuilhok en hij deelt die dan met 2 mini's. Is alweer een maand stalgeld minder en hooi kan ik gerust aankopen en opslaan indien nodig. Wordt wel weer flink organiseren om naar les te kunnen, trailerplek voorzien in de weide etc.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:56

Ik heb mijn paarden aan huis en ik ben voor allebei samen al 250 euro per maand kwijt aan hooi. Dan nog 70 euro vlas in de maand, vitalbix 50 euro. Dat is al 370 euro voor enkel eten en bodombedekking. En dan de vele uren arbeid die erin gaan voor onderhoud. Ik snap niet hoe pensionhouders dat doen hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:15

ik heb mijn paarden in eigen beheer. Weidegeld 100 euro/mnd (2 boxen die te klein zijn voor mijn paarden en dus als kippenhok en zadelkamer dienen, een afdak. en zelf een verharding, paddockplaten en zand aangelegd, geen stroom, wel water.)
Momenteel eten ze ongeveer 200 euro per maand aan hooi met drie, een tientje aan brokken, en heb ik geen stalbedekking nodig, mestafvoer 50 per maand.
Dus basisonderhoud heb ik wel voor een 350-400 per maand voor 3 paarden.
Hoefsmid 560 euro per jaar, de andere twee doe ik zelf. Dierenarts 560 per jaar voor tanden en vaccinaties. 500 euro ontworming. Komt daar dus nog een 150 euro aan gezondheidskosten per maand bij.
Dus zonder gekke dingen zit ik rond de 500 per maand voor de drie.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:39

Ik ben 500 kwijt aan stalling, 250 aan les, 20 aan de smid, 30 aan voer en dan nog wedstrijden erbij.

Waarom heb ik dit opgeschreven :')

Rij je nog wel Fael? Anders zou ik pensioenstalling overwegen.
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 10-02-23 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:40

Dat is heel netjes Duhelo, ik kom daar ruim bovenuit voor 1 zelfs.. alle noodzakelijke basis kosten meegerekend dan, dus hoefsmid, benzinekosten om er te komen, voer, supplementen die ze nodig heeft, maar geen les oid, wel alleen het noodzakelijke.
Zou haar echt graag weer terug in eigen beheer hebben, veel werk maar vond t heerlijk. Alleen kan niks vinden in de buurt.

Dat wil ik inderdaad sowieso Varekaj, maar er zijn maar 2 kleine en 2 grote stallen, en geen verloop tot nu toe behalve op de enige andere grote stal :+ , ik ben bang dat ik dan nog wel jaren kan wachten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:50

Pantykous schreef:
Ik ben 500 kwijt aan stalling, 250 aan les, 20 aan de smid, 30 aan voer en dan nog wedstrijden erbij.

Ik probeer t ook niet al te veel bij te houden, heel pijnlijk :')

Ik rij nu nog 2x per maand ongeveer een bosritje of soms in de bak, en af en toe longeren. Wil haar alleen wel heel graag weer oppakken, in ieder geval recreatief, maar op dit moment staat ze te verweg van huis waardoor dat niet gaat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:53

Ik denk soms ook weer te willen paardrijden, maar ik vind het zo duur :o daarbij kan ik ook niet echt iets geschikt in de buurt vinden waardoor ik dan ongeveer een uur aan het auto rijden zou zijn om er te komen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:58

Ik heb de mazzel dat die van mij aan huis staat.
Gemiddeld over 5 jaar zit ik op €86 per maand, en gemiddeld over de laatste 12 maanden op €179 door een hoop dierenartskosten en psylliumkuren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:35

Pantykous schreef:

500 aan stalling, is dat voor 2?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:01

Nee, dat is voor eentje. 425 is de stalling, 60 euro om elke dag binnen en buiten te zetten en 15 euro trailerstalling.

Het is hier omgeving Spijkenisse bar en boos wat stalling betreft helaas. En met fulltime baan en 2 kids kan en wil ik mijn paard ook niet 3 kwartier verderop zetten ofzo.

Ik heb een Hello Fresh bundel geprobeerd. 45 euro korting op de eerste box, eens kijken of het wat is. Zelf uitzoeken is vast goedkoper maar niet na hoeven denken is ook wel makkelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:09

Pfoe, mijn vriend wil morgen naar flanders horse expo.
28 euro per ticket!!!

Ik hoop dat het deze keer wat de moeite is, of het wordt de laatste keer dat we gaan.
Equitana schijnt mooier te zijn en is maar 12 euro per ticket.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:13

Ik ben benieuwd of het wat is dit jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:25

Ik ben maandelijks €520 kwijt. Dat is 1 paard volpension en 2 mini's op een aparte huurweide. Daarin zit alles qua voer, uitmesten, onderhoud weiland, trailerparking, super accomodatie voor paard qua training/toezicht/begeleiding. Enige minpunt: het aantal uur buiten.
Les is gemiddeld €240/maand en smid €100 om de 10 weken. DA voor enten (2x/jaar) en ontwormen varieert ivm aantal paarden die meedoen.

Binnen- en buiten doen we als stalgenoten onderling, stapmolen idem.

Nu heb ik sedert november geen les maar dat is alweer naar de DA en TA gegaan :+ Ik overweeg ook om paard dit jaar regelmatig een maand of een paar maanden aaneensluitend 24/7 op de weide te zetten, eventueel met hooi. Scheelt ook weer geld.

En wedstrijden variëren van €2/proef tot €45/proef.

Oh Duhelo! Had dat gisteren gezegd, ik had je via mijn lrv-lidmaatschap aan goedkopere tickets kunnen helpen... (€20/ticket).