Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:21

Denk dat je wel meer waard voor je geld krijgt. Als je ziet wat ze voor het budget kunnen doen! Veel gesponsord wat je in t echte leven niet voor elkaar krijgt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:00

Ik ben momenteel bezig met een inschrijving voor een nieuwbouwproject.
Voor mij is nog onbekend wat ik exact te besteden heb omdat dat mede afhankelijk is van de prijs die we voor onze huidige woning krijgen. Hierdoor vind ik twee vragen lastig te beantwoorden, wie kan mij helpen?

1.Beschikt u over de financiële middelen(eigen vermogen of vreemd vermogen) om de woning welke uw voorkeur heeft te kunnen kopen?
A: Ik neem aan dat ik hier gewoon kan invullen dat het gedeeltelijk financiëring via hypotheek betreft en gedeeltelijk eigen geld maar dat het nog niet exact bekend is ?? Of moet ik dat anders aanpakken?

2. Wilt u bij aankoop van de woning ontbindende voorwaarden opnemen voor de financiering?
A: euhhmmmm help?! := Ik voel me enorm blond..... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:05

Ik zou als ik jou was eens gaan praten met een hypotheekadviseur. Die kan in een orienterend gesprek al een proefberekening maken obv je inkomen en evt schulden. Die kan misschien ook al wat zinnigs zeggen over dat in combi verkoop woning. Dan heb je vast een richtlijn wat je qua hypotheek ongeveer kan krijgen en hoeveel eigen geld je erin moet steken (naast de gewone kosten die erbij komen kijken al).

Zonder dat iig niet zonder voorbehoud van financiering ergens op bieden. Want als dan blijkt dat je het niet kan betalen zit je met een fors boetebedrag en nog geen woning.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:42

Het is dus gewoon je "onder voorbehoud van financiering".. dat lijkt mij dus altijd een "ja"...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:59

Op 1 overwaarde uit jullie huidige huis zal je vast inbrengen in de nieuwe woning (dus ik zou zeggen ja hebben voldoende middelen en hoeven niet volledig te financieren)

2 altijd onder voorbehoud doen..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:32

Zou zeker met een adviseur om tafel want dan kun je ook meer te weten komen over een mogelijk bouwdepot en of dat dan nog steeds te financieren is voor je. Geloof dat er gemiddeld 50k minstens op de vraagprijs komt aan extra kosten voor nieuwbouw en dan houd ik nog geen rekening met aanpassingen in het huis zelf zoals extra stopcontacten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:49

linda2008 schreef:
Horsii, spannend! Ik duim mee :):)

Ons huis is gister online gekomen, ik vind het ook allemaal super spannend! Maandag gelijk bellen om te horen hoe veel reacties er op gekomen zijn :=

https://www.funda.nl/koop/deest/huis-42 ... straat-43/

Hoeveel reacties waren er nu of heb ik daarover heen gelezen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:44

Linda2008; je huidige huis is getaxeerd mss en sowieso weet je hopelijk snel wat het oplevert. Reken inderdaad op extra kosten. Hetzij omdat bepaalde zaken zelf moeten worden geregeld (denk aan keuken en/of badkamer en toilet), extra stopcontacten, of zoals bij mij komen er opeens zonnepanelen en een optie voor een grotere badkamer uit de hoge hoed.
Dus idd met de hypotheekadviseur om de tafel wat haalbaar is en dan altijd onder voorbehoud. De reden van verkoop is verdrietig maar hopelijk dus snel een nieuwe start. Benieuwd of er al wat biedingen zijn geweest en je daar blij van bent geworden!

Bij mij zit nu bijna de beslissingen voor de ruwbouwfase erop. Best complex om op papier alles al in te delen en aan de hand daarvan de stroompunten, leidingplan keuken en badkamer te maken. Zal blij zijn als ik daar een klap op heb gegeven. De volgende bevalling is een deurenpakket, maar ik twijfel daar erg over. Best heel duur om van die deuren met mooie lijnen te nemen (en een kamerdeur met glas en van die zwarte lijnen erin). Mss hou ik het bij de basis en koop later wel een keer 1 mooie kamerdeur.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:48

Wij hebben ook een financieel adviseur en we hebben van tevoren met de makelaar besproken wat het huis minstens zou opleveren bij verkoop.
Dat hebben we voorzichtig ingeschat en op basis daarvan nieuw gekocht.
Alles wat we evt. straks meer krijgen voor ons huis is meegenomen maar niet noodzakelijk.
Je moet wel goed weten wat je doet want het gaat om een hoop geld en je wil niet voor verrassingen komen te staan.
Wij hebben wel zonder voorbehoud geboden maar als het fout was gegaan hadden we niet in de oliebol gezeten al waren we wel wat geld verloren dan.
Dus als je dat geld niet kan/wil missen moet je zeker onder voorbehoud bieden.

Linda, ja, weet je al wat?

Bij ons zou woensdag de styliste komen maar mijn man gaat morgen testen dus alles af moeten zeggen totdat we de uitslag hebben.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:14

Ik heb natuurlijk al wel gesprek gehad met een financieel adviseur, maar ik heb nog geen aankoopmakelaar in hand genomen. Eigenlijk heel bewust omdat ik eerst de verkoop wil afronden. Nu kwam dit nieuwbouwprojectje op mijn pad en de inschrijving sluit al snel dus ik wilde toch inschrijven ondanks dat ik dus nog niet exact weet hoe of wat. Gelukkig is de inschrijving vrijblijvend dus wat dat betreft geen man overboord ;)
Zo’n inschrijfformulier, biedingsformulier of dat soort zaken zijn voor mij helemaal nieuw :o

Volgende week dinsdag de eerste bezichtigingen voor ons huis, en hopelijk gelijk de laatste :P maar mensen die deze week nog reageren, worden nog gewoon bijgepland :j ik ben wat dat betreft erg tevreden over de gang van zaken. Ik ben op dit moment verkoper, maar ik bekijk sommige dingen ook vanuit kopers oogpunt dus ik wilde niet direct een slot op bezichtigingen. Lijkt mij zelf namelijk enorm frustrerend als je niet eens de kans krijgt om te mogen komen kijken... nu is dit natuurlijk geen huis onder 3ton waar 200+ mensen op af komen, maar het zijn er gelukkig wel genoeg :j

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:00

linda2008 schreef:
Ik heb natuurlijk al wel gesprek gehad met een financieel adviseur, maar ik heb nog geen aankoopmakelaar in hand genomen.

Ik heb voor het nieuwbouwproject ook geen aankoopmakelaar genomen. Dat kon ik prima regelen met de verkopende partij. Ik kon vrij eenvoudig een optie nemen. Telefonisch zelfs. En daarmee won ik wat tijd om uit te vogelen of het kon. Prijs ligt vast. Dus waarom zou je overwegen er eentje in de arm te nemen?
Hoop dat het snel rond is voor je. Maar 1 koper nodig!
Ik denk dat ik komende zomer de verkoop ga starten. Tussentijds iets huren lijkt me niet makkelijk. Al word ik wel ietwat nerveus van al die discussies nu rondom de verkoopprijzen….of waren die er vorig jaar ook al en had ik dat toen minder in de gaten….

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:01

MirandaMalik schreef:
Bij ons zou woensdag de styliste komen maar mijn man gaat morgen testen dus alles af moeten zeggen totdat we de uitslag hebben.

Oei dat klinkt niet fijn…duimen dat ‘ie negatief getest wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:35

Bij ons in de buurt gaan kavels in de verkoop. Maar heel kort en enkel ruchtbaarheid in de buurt. Om mensen in de buurt een kans te geven, voor mensen uit andere delen van het land ze uit bieden. Ik vind dat een goed initiatief. Ze komen daarna ook niet weer op de markt bij mijn weten.
Gebeurd dat elders ook?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:45

Paars, valt mee hoor, is gewoon voor de zekerheid want hij is een beetje snotterig maar tot nu toe is het elke keer negatief geweest.
Ik denk dat de verhalen over prijzen altijd koffiedik kijken is, het kan best dalen, de rente zal ook wel weer stijgen, maar dat gebeurd niet van de één op de andere dag.

Linda Wij hadden ook geen aankoopmakelaar en dat lijkt me verder ook niet nodig voor dat formulier.
Als je onder voorbehoud doet kan er niks gebeuren. En ik denk dat er niemand is die op de eerste vraag nee invult.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:13

Miranda Malik, hopelijk negatief. Vervelend dat het niet door kon gaan.

Hier is ons bod afgewezen. 50.975 boven de vraagprijs was helaas niet genoeg.
Via kennissen die de buurman kennen gehoord dat er ruim een ton overboden is.
Had zo gehoopt dat het ons een x gegund was maar helaas. Had er dit keer ook een goed gevoel over. Maar ik zat er naast.
Wachten op nieuw aanbod.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:44

Pohhh abnormaal zeg en jullie zoeken ook niet in een laag segment geloof ik. Sterkte met deze tik weer.

Kijkdagen bij m'n ouders gaan ook niet zo vlot. 3 van de 5 kwamen niet eens opdagen en een die wel kwam kan het niet betalen. Vraag me dan echt af wat je daar komt doen.

Tot op heden ook nog geen bod ontvangen maar dat kan nog komen natuurlijk.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:13

ingedebruijn schreef:
Pohhh abnormaal zeg en jullie zoeken ook niet in een laag segment geloof ik. Sterkte met deze tik weer.

Kijkdagen bij m'n ouders gaan ook niet zo vlot. 3 van de 5 kwamen niet eens opdagen en een die wel kwam kan het niet betalen. Vraag me dan echt af wat je daar komt doen.

Weinig animo zeg en vervelend dat ze dan niet op komen dagen..

Zoeken niet in het lage segment nee.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:21

horsii schreef:
ingedebruijn schreef:

Weinig animo zeg en vervelend dat ze dan niet op komen dagen..

Zoeken niet in het lage segment nee.

Ja in totaal 12 kijkers ingepland maar gedeelte dus al zinloos of niet gekomen. Morgen nog 5 in de planning dus hopelijk komen die wel gewoon.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:32

horsii schreef:
Miranda Malik, hopelijk negatief. Vervelend dat het niet door kon gaan.

Hier is ons bod afgewezen. 50.975 boven de vraagprijs was helaas niet genoeg.
Via kennissen die de buurman kennen gehoord dat er ruim een ton overboden is.
Had zo gehoopt dat het ons een x gegund was maar helaas. Had er dit keer ook een goed gevoel over. Maar ik zat er naast.
Wachten op nieuw aanbod.

Thanks!
Het is maar de styliste en we plannen gewoon opnieuw, beter nu dan straks als we echt de verkoop in gaan. :')

Maar wat vreselijk balen, je durft je oplaatst ook helemaal niet meer je gevoelens de vrije loop te geven.. -O-
Wij vroegen wel achteraf nog even hoe hoog we geëindigd waren, dan heb je wel een beetje idee hoe het ervoor staat.
Want één hoog bod en verder veel lager allemaal schept wel mogelijkheden voor volgende keer, die hoge bieders hebben nu een huis.

Inge pff ook balen, maar hopelijk morgen de serieuze bieders.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:07

Mindim schreef:
Bij ons in de buurt gaan kavels in de verkoop. Maar heel kort en enkel ruchtbaarheid in de buurt. Om mensen in de buurt een kans te geven, voor mensen uit andere delen van het land ze uit bieden. Ik vind dat een goed initiatief. Ze komen daarna ook niet weer op de markt bij mijn weten.
Gebeurd dat elders ook?
Misschien hebben we het wel over hetzelfde, maar hier in de buurt gaan ook betaalbare huizen gebouwd worden die alleen beschikbaar zijn voor mensen uit het dorp of binding hebben met het dorp. Mensen van elders uit het land worden afgewezen. Ik vind het een goed initiatief

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:50

@inge wat bizar…dat is niet wat je verwacht in deze tijd. Succes vandaag.

Goed besluit, er is in de eigen regio vaak voldoende belangstelling voor. Dan komt er in de eigen regio ook weer wat ruimte!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:17

Hier volgende week weer een bezichtiging, erg leuk huis, moet wel wat gebeuren. Maar de kijkdagen zaten al bijna vol terwijl ik direct gebeld heb. Helaas kunnen we op deze vraagprijs niet mega veel overbieden dus we gaan het weer meemaken.
https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-4 ... lingen-23/

Voor de liefhebbers even een linkje.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:33

flooooo schreef:
Hier volgende week weer een bezichtiging, erg leuk huis, moet wel wat gebeuren. Maar de kijkdagen zaten al bijna vol terwijl ik direct gebeld heb. Helaas kunnen we op deze vraagprijs niet mega veel overbieden dus we gaan het weer meemaken.

Wat een groot huis zeg :oo ik zoek ongeveer een woning ter grote van jullie badkamer _O-

ingedebruijn schreef:
Ja in totaal 12 kijkers ingepland maar gedeelte dus al zinloos of niet gekomen. Morgen nog 5 in de planning dus hopelijk komen die wel gewoon.

Ik duim voor een betere dag vandaag. Laat je het ons weten? Veel succes!
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 17-11-21 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:33

flooooo schreef:

Mooi huis hoor, groot! Ik ben benieuwd :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:47

Ik had ook maar 7 kijkers en 2x een bod uiteindelijk. Op een instapklare maisonette van 100m2. Met 1 bod op de vraagprijs en de ander net er boven. De laatste wel zonder voorbehoud van financiering en die uiteindelijk gegund, met name vanwege de voorwaarden (snelle overdracht en geen voorbehoud). Afgelopen maandag was de overdracht, dus dat hoofdstuk is eindelijk afgesloten.
Maar ook dit viel dus wat tegen.